Anonym (Lena) skrev 2025-07-12 17:54:51 följande:
Om barnet ofta leker med samma barn på ÖF så får det också träning i socialt samspel. Lär på olika sätt känna hur andra barn är och behöver samarbeta ibland. Eller om barnet leker med samma barn på gården.
Jag förstår inte riktigt det där med att barn blir passiva av att inte gå i förskola. Jag själv, som är äldre, gick inte i förskola. Men vi lekte i grönområdet bakom husen, i naturen. Vi lekte olika lekar, klättrade och byggde kojor. Älskade också att pyssla inne och lekte fantasilekar med dockor när jag var inne. Men på den tiden var många barn hemma i sina bostadsområden, det fanns lekkamrater.
Jag tror inte att det är förskolan i sig som behövs utan möjligheten att leka med många barn utan att någon förälder är i närheten och kan medla. Om du var ute som barn och lekte i skogen med andra grannbarn blir det precis samma effekt, ni var tvungna att reda ut allt själva utan att mamma la sig i.
Idag finns inte barn ute på samma sätt, enda sättet att kunna leka många tillsammans är via förskolan och skolan vilket förstås är synd men en verklighet att förhålla sig till.
TS, leker ditt barn själv eller måste du sitta med? Kan han roa sig själv i ett annat rum eller behöver du finnas i närheten.