• Anonym (N)

Är mitt barn understimulerad?

Jag är hemmamamma med en treåring. 

Nu har jag haft en diskussion med min svägerska som anser att mitt barn är understimulerad pga att han inte går på förskola. 

Är det verkligen så att ett barn är understimulerad bara för att att det inte går på förskola eller håller på med en massa aktiviteter?

Vi brukar t ex göra utflykter och gå till lekplatser på helgerna. Han träffar också sina kusiner regelbundet så helt utan andra barn är han inte. 

• Svar på tråden Är mitt barn understimulerad?
  • Anonym (Hmm..,,)

Tror ditt barn är väldigt ostimuöerad. Men tyvärr vet ju barnet inget annat och har ingen aning om allt hen missar för att mamma är lat och bara vill vara hemma, inomhus och syssla med sitt. Tragiskt, men får hoppas ditt barn får det bra när hen blir lite äldre och börjar skolan.

• Anonym (A)

Jag tror inte att fsk är nödvändigt men som alla påtalat, det låter som att ni mest hänger hemma om dagarna och knappt träffar folk.
    Varför går du inte till parken en sväng varje dag? Så mycket att fixa med hemma att tiden inte finns, tror jag inte på.

• Anonym (N)
    Hellishen skrev 2025-07-12 10:25:47 följande:

Jag gick inte på förskola, och önskar ingen annan unge den sociala uppförsbacke jag hamnade i vid skolstart. Jag kände ingen, alla andra kände varandra. Själv hade jag knappt varit ifrån mina föräldrar så var även väldigt osäker och rädd. Lillgammal med och hade ingen koll på hur barn interagerar. Kunde dock redan läsa och skriva och var väldigt duktig i skolan men det var knappt ens en fördel. 

Är du ensam med barnet?
    Hur ser ditt eget sociala liv ut?
    Att du och ditt barn gör saker utanför hemmet och träffar andra, oavsett om det är vuxna och/eller barn är viktigt. Playdates med kusinerna där du åker ikväll en sväng är också en bra övning.

Försök tänka utifrån ditt barn och inte bara vad som är mest bekvämt för dig.

Men visst, det finns barn som är väldigt blyga, lugna och inte kräver något särskilt. Tror dock att de mår bra av att utmanas. 

Nej, jag lever ihop med barnets pappa. Vi träffar släkt och  kompisar ibland så vårt barn träffar ju andra än oss. Finns bara inte så många med barn i vår krets. 
    Elin pelin skrev 2025-07-12 10:00:42 följande:

Att vara hemma till barnet börjar förskoleklass och så sällan interagera med andra barn tror jag inte gynnar barnet. Låt barnet börja med sina 15 timmar när det är 4, så det lär känna andra barn inför förskoleklassen, så att det lär sig interagera med andra barn och inte har en jättehög tröskel vid skolstart. Jag har två vänner som haft sina barn hos dagmamma, och de hade svårt att anpassa sig till det sociala i förskoleklassen. 
    Om barnet går 15 timmar i förskolan så har du möjlighet att städa, träna, eller vad du nu vill och sedan ha ännu mer tid till ditt barn, de det som en möjlighet inte ett hinder!

Jag har inte fått intryck av att förskolorna som ligger närmast oss är särskilt bra.

Sedan är 15 timmar rätt mycket tid för ett litet barn att vara ifrån sin mamma. En sak om man är tvungen för att man jobbar, men vi måste ju inte...
  • EpicF
    Anonym (N) skrev 2025-07-12 10:50:41 följande:
    Nej, jag lever ihop med barnets pappa. Vi träffar släkt och  kompisar ibland så vårt barn träffar ju andra än oss. Finns bara inte så många med barn i vår krets. 

Att vara hemma till barnet börjar förskoleklass och så sällan interagera med andra barn tror jag inte gynnar barnet. Låt barnet börja med sina 15 timmar när det är 4, så det lär känna andra barn inför förskoleklassen, så att det lär sig interagera med andra barn och inte har en jättehög tröskel vid skolstart. Jag har två vänner som haft sina barn hos dagmamma, och de hade svårt att anpassa sig till det sociala i förskoleklassen. 
    Om barnet går 15 timmar i förskolan så har du möjlighet att städa, träna, eller vad du nu vill och sedan ha ännu mer tid till ditt barn, de det som en möjlighet inte ett hinder!

Jag har inte fått intryck av att förskolorna som ligger närmast oss är särskilt bra.

Sedan är 15 timmar rätt mycket tid för ett litet barn att vara ifrån sin mamma. En sak om man är tvungen för att man jobbar, men vi måste ju inte...
    Det är 3h/dag fem dagar i veckan, eller 5h/dag tre dagar i veckan. Det är inte mycket alls. 
  • Anonym (Em)

Nej, 15 timmar av en veckas 168 timmar är inte mycket. Det låter snarare osunt av dig att tycka att det är för mycket. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Py) skrev 2025-07-12 10:06:31 följande:
    Fast skillnaden mellan din uppväxt och TS barn, är att du regelbundet gick på olika aktiviteter och träffade andra barn och vuxna. Du tränade dig i sociala sammanhang på olika sätt. TS beskriver att de går till lekparken på helgen och träffar kusiner varannan vecka. Det är stört omöjligt att ta sig till öppna förskolan. TS barn får, i jämförelse med dig, väldigt lite social träning och stimulans.  

Nu är jag en av dem som tror att förskola är bra, men jag tror också att man kan uppnå i princip samma sak själv om man är aktiv. Av TS beskrivning verkar hon inte särskilt aktiv. Barnet får hänga med när hon gör sina sysslor och träffar andra barn ganska sällan. Då blir det svårt att förbereda sig inför skolan. 
    Ja, det kan jag hålla med om. Är det inte dessutom jobbigt för trådstartaren att ha barnet hemma så mycket? Missade detta med att öppna förskolan var för jobbigt att ta sig till. Hade typ åkt mil dit! Avlastning för föräldrar och stimulans för barnet. Mitt barn går på förskolan och det är för att vi jobbar. Det är jätteskönt -för oss och barnet lider inte men det är inte i huvudsak för hans skull. Hade vi haft honom hemma får man ju vara redo att själv ta ansvar för stimulans. 
  • Tow2Mater

Men vara ifrån sin pappa går bra? 
  • EpicF
    Anonym (Anna) skrev 2025-07-12 11:21:46 följande:
    Ja, det kan jag hålla med om. Är det inte dessutom jobbigt för trådstartaren att ha barnet hemma så mycket? Missade detta med att öppna förskolan var för jobbigt att ta sig till. Hade typ åkt mil dit! Avlastning för föräldrar och stimulans för barnet. Mitt barn går på förskolan och det är för att vi jobbar. Det är jätteskönt -för oss och barnet lider inte men det är inte i huvudsak för hans skull. Hade vi haft honom hemma får man ju vara redo att själv ta ansvar för stimulans. 
    Avlastning för föräldrar på öppna förskolan?
  • Anonym (Anna)
    EpicF skrev 2025-07-12 12:47:16 följande:
    Avlastning för föräldrar på öppna förskolan?
    Ja, jag tycker faktiskt det. Man behöver ju bara sitta med och övervaka typ. Nya leksaker att upptäcka, andra barn att leka med, föräldrar att prata med, kaffe, fika. Allt är barnanpassat. Pedagoger som ordnar aktiviteter och sångstunder. Tyckte det var toppen, ungen sov dessutom som en stock sedan. 
  • Anonym (G)

Jag växte upp med min mamma som inte arbetade. Hon var starkt emot förskola så inte ens lekskola nuvarande förskoleklass fick jag gå.
    Vi umgicks mest med mina morföräldrar och andra äldre. Ibland fanns det barn med men då oftast bara ett barn och jag var då mycket dominant minns jag. Någon kompis hade jag inte. 
    Vi bodde i en liten by utanför staden tillsammans med mina morföräldrar.

Jag började direkt i årskurs 1 där alla andra barn hade fått gå på dåvarande daghem och lekskola. Att säga att jag var utanför är en underdrift. Jag kunde inte tolka koderna. Det har följt mig hela livet. Jag känner mig utanför i de flesta situationer. Jag är lyckad i arbetslivet och klarade skolan bra men relationer har alltid varit svårt.

Jag fick syskon när jag var nästan tonåring. De gick i förskola och lekskola och hade kompisar. Vi hade då flyttat till ett bostadsområde med många andra barn. 
    Deras liv har sett helt olikt ut jämfört med mitt. 

Svar på tråden Är mitt barn understimulerad?