567890 skrev 2025-07-12 17:39:02 följande:
Ja, jag tror att ett barn behöver gå på förskolan för att lära sig det social spelet i världen. Du som förälder lägger grunden men eftersom världen består av massa andra människor och regler så behöver ditt barn lära sig det också och vid fem års ålder kan det vara för sent.
I skolan märks det direkt när ett barn varit hemma med en förälder länge. De är ovana att ta egna intiativ, de blir förvirrade för att den vuxna eller klasskamraterna inte har tid eller lust att lyssna på vad den har att säga, det märks i leken att den är ovan att kompromissa. Det märks i matsalen eftersom den inte har tränat på att äta ny mat, det märks i omklädningsrummet mm mm.
Nja, jag tror andra faktorer bidrar också. Jag gick själv aldrig på förskola, hade en outbildat barnflicka, någon måttligt intresserad 17 åring, och sista året innan skolan var pappa hemma med mig pga sin sjukdom. Den ende någorlunda jämnårig som bodde i närheten var en grannkille. Jag hade en äldre bror som var en översittare. Vi reste mycket varje skollov, till andra länder och inom Sverige.
Jag var van att ta initiativ, för fick hitta på sysselsättning på egen hand, men både grannkillen och min bror var äldre, så det var mer de som bestämde när jag lekte med dem. Så kompromissa behövde jag ständigt göra. Kanske pga alla resor åt jag vad som helst och visste att det fanns många olika sätt att leva och olika regler.
Jag tog alltid mycket plats, var en besserwisser och lillgammal när jag började skolan. Tyckte det var lite konstigt att mina klasskompisar i ettan inte kunde ett enda ord på tex italienska. Ville gärna bestämma över mina klasskompisar vid gruppaktiviteter. Säkert jobbigt för mina lärare för jag förväntade mycket uppmärksamhet hela tiden, utmanade dem och ville diskutera regler, för så hade mina föräldrar fostrat mig. Men som tur var, var jag väldigt snäll också. Min bästis i ettan hade gått på förskola och jag blev väldigt avundsjuk när jag hörde att hon lekt med en massa jämnåriga och de hade pysslat, haft olika aktiviteter och lärt sig saker.