• Anonym (N)

Är mitt barn understimulerad?

Jag är hemmamamma med en treåring. 

Nu har jag haft en diskussion med min svägerska som anser att mitt barn är understimulerad pga att han inte går på förskola. 

Är det verkligen så att ett barn är understimulerad bara för att att det inte går på förskola eller håller på med en massa aktiviteter?

Vi brukar t ex göra utflykter och gå till lekplatser på helgerna. Han träffar också sina kusiner regelbundet så helt utan andra barn är han inte. 

• Svar på tråden Är mitt barn understimulerad?
  • Spucks

Nej, ditt barn är inte understimulderad.
    Människohjärnan har inte förändrats nämnvärd sedan stenåldern. Så ditt barns hjärna är programmerat för en värld där det finns natur och ett fåtal människor runt omkring hen, inget annat.

Men eftersom alla barn nuförtiden är konstant överstimulerade (förutom några enstaka stycken som hölls inlåst i källare och dylikt), tror folk att detta är viktigt och nyttigt för barn. Och därför tror dem att barn som är lite mindre överstimulerad är understimulerad.

• Anonym (öppna förskolan)

Mina barn fick sina första små kompisar i den åldern. Jag säger inte att ditt barn är understimulerat men jag skulle sikta på att gå till Öppna Förskolan någon dag i veckan för att träffa jämnåriga. Det Spucks skriver om att hjärnan inte förändrats sen stenåldern stämmer visserligen, men behoven för att klara sig i vardagen har ändrats. Mindre behov av att lära sig att jaga med spjut och större behov av att fungera i grupp

• Anonym (N)
    Anonym (Em) skrev 2025-07-11 20:00:11 följande:

Jag tror absolut inte att en 3-åring måste gå på förskola, men däremot tycker jag att det är viktigt att barnet träffar andra barn flera gånger i veckan. Inte bara random barn på en lekplats, utan att barnet har kompisrelationer. Utöver det krävs det ju att man som förälder är engagerad i barnets utveckling så att barnet får träna på olika förmågor. 

Varför tycker din svägerska att barnet är understimulerad?

Han träffar ju som sagt sina kusiner ibland. 

Jag vet inte om hon kan peka på något med mitt barn som tyder på att han är understimulerad. Det är mest en massa tjat om förskolan, badhus, kompisar och så vidare i all oändlighet. 
  • Anonym (N)
    Anonym (Vardagen) skrev 2025-07-11 20:05:49 följande:

Hur är vardagen? Vad gör ni då? Hur lär han dig samspelet med andra barn? Har han jämnåriga kompisar inför att han ska börja förskoleklass om ett par år? Vilka pedagogiska saker lär du honom? 

Som regel skulle jag säga att typ 15 timmar i veckan (5 timmar x 3 dagar) är nyttigt för de allra flesta barn just för att se något annat och lära sig samspel med andra.

Tja, svårt att beskriva i detalj men vi pysslar och leker här hemma. Han springer runt medan jag gör mina sysslor. Och så läser jag sagor och ritar med honom. 

Han träffar sina kusiner ungefär varannan vecka. 
  • DVQ
    Spucks skrev 2025-07-11 20:26:05 följande:

Nej, ditt barn är inte understimulderad.
    Människohjärnan har inte förändrats nämnvärd sedan stenåldern. Så ditt barns hjärna är programmerat för en värld där det finns natur och ett fåtal människor runt omkring hen, inget annat.

Men eftersom alla barn nuförtiden är konstant överstimulerade (förutom några enstaka stycken som hölls inlåst i källare och dylikt), tror folk att detta är viktigt och nyttigt för barn. Och därför tror dem att barn som är lite mindre överstimulerad är understimulerad.

Nu var väl inte stenåldersbarnet instängd på typ 70 kvm med sin mamma hela dagarna heller...
  • Anonym (r)

Hur kommer det sig att ni är ute så sällan mer än ev egen uteplats?

• EpicF

Går ni till öppna förskolan? 

Men utifrån det skriver så låter det inte som att han är understimulerad. 

Men varför vill du inte att han går på förskolan?
    Ingen kritik, jag undrar bara. 

• Anonym (N)
    Anonym (r) skrev 2025-07-11 21:02:18 följande:

Hur kommer det sig att ni är ute så sällan mer än ev egen uteplats?

Det är förstås olika hur ofta vi är ute men ibland är det dåligt väder och ibland kommer vi oss helt enkelt inte för att gå ut.

Sedan är vi ute på gården ibland också så även om vi  bara besöker en lekplats en gång i veckan är vi ute mer än så. 
  • Jemp

Det går inte att svara på, eftersom vi dels inte känner ditt barn, du inte skriver nåt om hur han beter sig och knappt nåt om hur han aktiveras. 

Givetvis behövs inte just förskola per se, men man får nog jobba rätt mycket för att få till motsvarande. Många beskrivningar kring att ha barn i förskoleålder brukar nämna just ?vi träffar faktiskt barn ibland?. Tittar jag på mina barn så har särskilt äldsta ett stort Socialt behov, som alltså innefattar daglig lek på förskola+kompisar vissa eftermiddagar och helger från 3-4 års ålder. Plus syskon..

• Anonym (N)
    EpicF skrev 2025-07-11 21:03:58 följande:

Går ni till öppna förskolan? 

Men utifrån det skriver så låter det inte som att han är understimulerad. 

Men varför vill du inte att han går på förskolan?
    Ingen kritik, jag undrar bara. 

Jag tycker förskolan är onödigt när jag har möjlighet att vara hemma på heltid.

Nej, ÖF ligger för långt bort för att kunna besöka smidigt. 
Svar på tråden Är mitt barn understimulerad?