• Anonym (Vego)

Sluta ät kött - ni är en del av problemet!

Det är dags att sluta hymla: köttätare bär ett ansvar för klimatkrisen, djurplågeriet och den förgiftade framtid vi lämnar efter oss. Att fortsätta beställa in biffar och fläskkotletter som om inget hänt är inget annat än själviskt, ignorant och fegt.

Vi vet. Vi vet att köttproduktionen står för enorma utsläpp av växthusgaser. Vi vet att den slukar vatten, skövlar regnskog och driver på en katastrof som redan nu förstör liv. Och vi vet att djurindustrin bygger på lidande ? där levande varelser behandlas som slit-och-slängprodukter. Ändå sitter folk och tuggar på sin hamburgare med ett leende, som om verkligheten inte angår dem.

Det går inte längre att gömma sig bakom undanflykter som "det är gott" eller "det är tradition". Ska vi också försvara barnarbete, miljöförstöring och slaveri för att någon tycker det är bekvämt? Era smaklökar är inte viktigare än framtiden. Punkt.

Vi måste kalla köttet vad det är: en lyxvara som människor i rika länder väljer att frossa i, medan planeten brinner och djuren lider. Att fortsätta äta kött idag är ett politiskt ställningstagande ? ett ställningstagande FÖR utsläpp, FÖR djurplågeri, FÖR en ohållbar värld.

Så ja ? känn er träffade. Ni som fortfarande beställer kebabtallrikar, fyller kylskåpen med köttfärs och frossar på julskinkan ? ni är en del av maskineriet som förstör framtiden. Och ni har makten att sluta. Det är faktiskt så enkelt: lägg ner köttet. Välj växtbaserat. Allt annat är att blunda, fega ur och svika både djur och kommande generationer.

👉 Sluta äta kött ? eller erkänn öppet att ni skiter i både djur och planet.

• Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!
  • Anonym (Mina skäl att välja äta vego)
    Anonym (Nytta) skrev 2025-10-18 19:03:55 följande:
    Då du menar att vi inte är gjorda för att äta kött? 
    Det är vi. Är också fritt att googla för att läsa till sig den faktan 
    Google är inget argument i sig.
    Teresse7 skrev 2025-10-18 19:09:39 följande:

Jag men är man troende så är ju skapade ett bra ord.

Börja anmärka på ord för att man inte har bättre argument?

Vi fattar att du läst en studie. Men vi har inte sett den fullständiga fakta bakom den och det finns studier i allt. Vi tar eget ansvar i vad vi äter. 
    De flesta som skriver så i sådana här diskussioner , dvs skapade för- är inte troende, så jag frågade delvis av nyfikenhet.

Bland de faktiskt troende är meningarna delade i den saken, till och med i hinduismen som många tror är vego, Det finns både vego-hinduism (bla i Syd-Indien) och kötthinduism.(norra Indien/Nepal). Själv råkar jag förresten vara troende (kristen) och det finns både så att säga köttkristna (som tycker precis som du och signaturen nytta) och vegokristna(som tycker som jag).

Det var till och med en något uppskruvad pastor i Arizona som på tuben kallade vegansk mat för att vara the devils diet.(Steven Andersson).

Nej, Jag har andra argument, men var nyfiken på om nytta faktiskt menade att vi var gjorda med avsikt att vara köttätande
  • Anonym (Nytta)
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-18 19:23:42 följande:
    Jo om du läser på så slipper alla andra förklara fakta. Men du kanske inte vill veta helt enkelt. 

Du duckar frågan och släpper den inte 

Menar du att vi inte är gjorda för att äta kött? 

Håll dig till saken och svara. Sen ta vi ta religionen i en annan tråd. Du behöver inte sväva ut i massa annat konstant bespar sig själv det 
  • klyban
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-18 19:23:42 följande:
    Ingen religiös kommer någonsin googla något som raserar deras värd Solig
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Teresse7
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-18 19:36:11 följande:
    De flesta som skriver så i sådana här diskussioner , dvs skapade för- är inte troende, så jag frågade delvis av nyfikenhet.

Bland de faktiskt troende är meningarna delade i den saken, till och med i hinduismen som många tror är vego, Det finns både vego-hinduism (bla i Syd-Indien) och kötthinduism.(norra Indien/Nepal). Själv råkar jag förresten vara troende (kristen) och det finns både så att säga köttkristna (som tycker precis som du och signaturen nytta) och vegokristna(som tycker som jag).

Det var till och med en något uppskruvad pastor i Arizona som på tuben kallade vegansk mat för att vara the devils diet.(Steven Andersson).

Nej, Jag har andra argument, men var nyfiken på om nytta faktiskt menade att vi var gjorda med avsikt att vara köttätande
    Varför snöar du ens in i ämnet??????? 
  • Anonym (Nytta)
    klyban skrev 2025-10-18 19:42:16 följande:
    Vegan verkar vara en sekt
  • Anonym (Nytta)
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-18 19:36:11 följande:

Skapade för att äta kött är INTE samma sak som att man är gjorda med avsikt att äta kött. Detvär inte vår främsta uppgift i livet. Du verkar tolka väldigt fritt viket blir pinsamt å dina vägnar bara. 
    Anonym (Nytta) skrev 2025-10-18 19:41:42 följande:
    Jo om du läser på så slipper alla andra förklara fakta. Men du kanske inte vill veta helt enkelt. 

Du duckar frågan och släpper den inte 

Menar du att vi inte är gjorda för att äta kött? 

Håll dig till saken och svara. Sen ta vi ta religionen i en annan tråd. Du behöver inte sväva ut i massa annat konstant bespar sig själv det 

Nej jag duckade Inte men glömde . Svar jag tror inte vi är gjorda för att äta kött. Vem skulle ha gjort det?Vem skull3 ha velat det?

Då kan man ju slopa  diskussion. Båda sidor kan säga googla.Dessutom ger inte alltid Google så mycket

Teresse7 skrev 2025-10-18 19:43:26 följande:
    Varför snöar du ens in i ämnet??????? 
    Det började med att nytta skrev att vi är skapade för att äta kött.Sen gjorde jag en liten extrasväng i en kommentar, Brukar gilla det ibland.
    klyban skrev 2025-10-18 19:42:16 följande:
    Många troende tycker exakt som du i köttfrågorna och tycker att jag har fel.(jag gör ett undantag nu.)
Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!