• Anonym (Vego)

Sluta ät kött - ni är en del av problemet!

Det är dags att sluta hymla: köttätare bär ett ansvar för klimatkrisen, djurplågeriet och den förgiftade framtid vi lämnar efter oss. Att fortsätta beställa in biffar och fläskkotletter som om inget hänt är inget annat än själviskt, ignorant och fegt.

Vi vet. Vi vet att köttproduktionen står för enorma utsläpp av växthusgaser. Vi vet att den slukar vatten, skövlar regnskog och driver på en katastrof som redan nu förstör liv. Och vi vet att djurindustrin bygger på lidande ? där levande varelser behandlas som slit-och-slängprodukter. Ändå sitter folk och tuggar på sin hamburgare med ett leende, som om verkligheten inte angår dem.

Det går inte längre att gömma sig bakom undanflykter som "det är gott" eller "det är tradition". Ska vi också försvara barnarbete, miljöförstöring och slaveri för att någon tycker det är bekvämt? Era smaklökar är inte viktigare än framtiden. Punkt.

Vi måste kalla köttet vad det är: en lyxvara som människor i rika länder väljer att frossa i, medan planeten brinner och djuren lider. Att fortsätta äta kött idag är ett politiskt ställningstagande ? ett ställningstagande FÖR utsläpp, FÖR djurplågeri, FÖR en ohållbar värld.

Så ja ? känn er träffade. Ni som fortfarande beställer kebabtallrikar, fyller kylskåpen med köttfärs och frossar på julskinkan ? ni är en del av maskineriet som förstör framtiden. Och ni har makten att sluta. Det är faktiskt så enkelt: lägg ner köttet. Välj växtbaserat. Allt annat är att blunda, fega ur och svika både djur och kommande generationer.

👉 Sluta äta kött ? eller erkänn öppet att ni skiter i både djur och planet.

• Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!
  • Anonym (Nytta)
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-17 15:55:38 följande:

Svenskar konsumerar betydligt mer än en bit i veckan. Det finns både likheter och skillnader mellan olika kött .

Jag skriver till alla och svarade på något  och ja jag vet att du är kunnig på området

Jag läser gång på gång om tex ladugårdsbrände med många innebrända djur

Svenskar konsumerar betydligt mer än 1 bit kött i veckan? Öh ja. Det fattar jag med. Jag skrev att det finns inget som bevisar att en bit kött i veckan är skadligt för hälsan... 

Det är 2 olika saker... jag äter kött 1 gång i veckan... 
    Vad har alla andras köttvanor med saken att göra ens? Vi diskuterar hälsofrågan nu. Jag fattar inte dina växlingar. 

Jag läser ytterst sällan om innebrända djur..
  • klyban
    Anonym (Göran) skrev 2025-10-17 17:18:33 följande:

TS och någon mer här har svårt att respektera att dom flesta väljer att äta kött. Varför är det så viktigt för vissa vegetarianer och veganer att folk ska göra som er?

Egentligen rätt enkelt, de ser sig överlägsna i sin diet och predikar din diet som det vore en religion som alla MÅSTE följa.

Och skyr inga medel för sin agenda.
    Inte ens äta människor är ett argument du skyr.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Mina skäl att välja äta vego)
    Anonym (Göran) skrev 2025-10-17 17:18:33 följande:

TS och någon mer här har svårt att respektera att dom flesta väljer att äta kött. Varför är det så viktigt för vissa vegetarianer och veganer att folk ska göra som er?

Självfallet respekterar jag det (och jag är inte TS) i den meningen att jag inte vill tvinga någon till något alls .Tex jag själv ändrade mig frivilligt, inte av tvång, men hade tagit en del intryck av andra. Jag trodde själv jag var den siste i världen som skulle bli vegetarian.

Och det är ju frivilligt att läsa tex ett inlägg av mig, så då tycker jag det är OK att jag deltar också i en diskussion om ett ämne som bränner till. Som detta ämnet.

Det viktiga är inte att någon gör som vi i sig, Det är inte det det handlar om.Det är inget självändamål. Utan det är mera att animaliekonsumtion har offer - de som verkligen får betala det yttersta priset för den

Miljarder landdjur och till och med biljoner vattendjur 
    Anonym (Nytta) skrev 2025-10-17 17:22:01 följande:
    Svenskar konsumerar betydligt mer än 1 bit kött i veckan? Öh ja. Det fattar jag med. Jag skrev att det finns inget som bevisar att en bit kött i veckan är skadligt för hälsan... 

Det är 2 olika saker... jag äter kött 1 gång i veckan... 
    Vad har alla andras köttvanor med saken att göra ens? Vi diskuterar hälsofrågan nu. Jag fattar inte dina växlingar. 

Jag läser ytterst sällan om innebrända djur..
    Jag minns inte vilket inlägg i tråden som först gjorde att hälsofrågan kom upp igen. Mitt huvudtema och huvudskäl är fortfarande djuretik, men man kan ju nämna och kommentera olika saker. Jag skriver till alla även om det jag direkt svarar på är en specifik persons inlägg. I alla fall finns resultat som tyder på att animaliskt protein kan bidra till tumörers tillväxt. Personer som inte äter kött tycks faktiskt ha procentuellt lägre risker för vissa typer av sjukdomar. Därmed inte alls sagt att alla som äter kött får sagda sjukdomar.

Nyhetsflödet idag i informationssamhället är så intensivt och ständigt att mycket dränks i floden.
  • Anonym (Hej)

Jäkla tjat om kött och cancer. Man kan få cancer av överdriven konsumtion av champinjoner också. Det finns säkert fler grönsaker som är cancerframkallande.

• Anonym (Nytta)
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-17 19:56:17 följande:
    Jag minns inte vilket inlägg i tråden som först gjorde att hälsofrågan kom upp igen. Mitt huvudtema och huvudskäl är fortfarande djuretik, men man kan ju nämna och kommentera olika saker. Jag skriver till alla även om det jag direkt svarar på är en specifik persons inlägg. I alla fall finns resultat som tyder på att animaliskt protein kan bidra till tumörers tillväxt. Personer som inte äter kött tycks faktiskt ha procentuellt lägre risker för vissa typer av sjukdomar. Därmed inte alls sagt att alla som äter kött får sagda sjukdomar.

Nyhetsflödet idag i informationssamhället är så intensivt och ständigt att mycket dränks i floden.
    Ja men snälla människa! Överdriven konsumtion av kött kan leda till sjukdomar! Jag förespråkar inte en överdriven konsumtion  av någonting. 

Jag äter jött en gång i veckan och det finns inga belägg för att det är någon hälsorisk överhuvudtaget. 

Man kan få cancer av allt. Veganer kan också få cancer. Att förespråka att andra inte ska äta kött är rena rana dyngan. På riktigt vi tar ansvar för vad vi äter och vi har koll. Finns dom som äter för mkt kött men dom vet om det tro mig. De flesta är myndigförklarade. 

Du är mest en översittare och måste enbart ha sista ordet. 

Finns gott om cancerframkallande ämnen i väldigt mkt. Alla är inte blåbär i ansvarstagande för sig själva. 

Du driver djurens fråga och nej jag tycker inte det är fel att vi äter kött iaf. 

Du kommer svara för du infinner dig inte, du SKA ha sista ordet. Detvär typiskt er översittare 
    Anonym (Hej) skrev 2025-10-17 20:32:57 följande:

Jäkla tjat om kött och cancer. Man kan få cancer av överdriven konsumtion av champinjoner också. Det finns säkert fler grönsaker som är cancerframkallande.

Det är möjligt, eller i a f  ev besprutade champinjoner- eller är det champinjonerna i sig eller både och? Där är jag osäker.

Ja själv förespråkar jag ju vegetabiliebaserad mat mer av djuretiska skäl än tex cancer, men av nån anledning kom vi in på det i tråden.

Det finns i a f undersökningsresultat som tycks peka på att den statistiska risken för vissa cancertyper är lägre för vegetarianer och veganer, men andra cancertyper är inte så kostrelaterade. Det är rätt olika.

Djurrätt är första skälet för  mig
    Anonym (Nytta) skrev 2025-10-17 21:21:46 följande:
    Ja men snälla människa! Överdriven konsumtion av kött kan leda till sjukdomar! Jag förespråkar inte en överdriven konsumtion  av någonting. 

Jag äter jött en gång i veckan och det finns inga belägg för att det är någon hälsorisk överhuvudtaget. 

Man kan få cancer av allt. Veganer kan också få cancer. Att förespråka att andra inte ska äta kött är rena rana dyngan. På riktigt vi tar ansvar för vad vi äter och vi har koll. Finns dom som äter för mkt kött men dom vet om det tro mig. De flesta är myndigförklarade. 

Du är mest en översittare och måste enbart ha sista ordet. 

Finns gott om cancerframkallande ämnen i väldigt mkt. Alla är inte blåbär i ansvarstagande för sig själva. 

Du driver djurens fråga och nej jag tycker inte det är fel att vi äter kött iaf. 

Du kommer svara för du infinner dig inte, du SKA ha sista ordet. Detvär typiskt er översittare 
    Sista ordet är inget självändamål, alls, utan för mig handlar det främst om de som dödas, djuren. Det är ur deras perspektivlöshet, skriver inte översitteri..

Självklart kan både vegetarianer och veganer få cancer, tex en vegan som röker eller dricker alkohol eller ofta bränner sig i solen eller solarium, eller smittas av HPV och har otur(främst kvinnor) , bor i radonhus (speciellt om man också är rökare), utsätts för asbest (också speciellt om man är rökare)eller andra, men så mycket kan i alla fall sägas att gruppen veganer och gruppen vegetarianer totalt sett har mindre risk för vissa typer av cancer än andra

Men du har ju rätt i att det är skillnad mellan olika mängder, men svenskar i genomsnitt ligger högt i köttkonsumtion internationellt sett - och mycket högre än för 45 år sen

Jag vill ha in TS i tråden snart
  • Anonym (Nytta)
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-17 21:39:14 följande:
    Sista ordet är inget självändamål, alls, utan för mig handlar det främst om de som dödas, djuren. Det är ur deras perspektivlöshet, skriver inte översitteri..

Självklart kan både vegetarianer och veganer få cancer, tex en vegan som röker eller dricker alkohol eller ofta bränner sig i solen eller solarium, eller smittas av HPV och har otur(främst kvinnor) , bor i radonhus (speciellt om man också är rökare), utsätts för asbest (också speciellt om man är rökare)eller andra, men så mycket kan i alla fall sägas att gruppen veganer och gruppen vegetarianer totalt sett har mindre risk för vissa typer av cancer än andra

Men du har ju rätt i att det är skillnad mellan olika mängder, men svenskar i genomsnitt ligger högt i köttkonsumtion internationellt sett - och mycket högre än för 45 år sen

Jag vill ha in TS i tråden snart
    Jo eftersom du ropar på ts.

Vi har alla fattat att du är emot att djur dör!

Vi är flera som inte är det. Människan är gjord för att äta kött. Nej knte bara kött och inte överdrivet mkt. Det har vi gått igenom. 

Jag skrev till för ett par dagar sedan att sj får äta vad du vill och jag äter vad jag vill. Jag har full koll på vad jag stoppar i mig och jag kommer inte sluta ha kött som en näringskälla. Ja jag tycker mindre synd om djuret jag äter som blir skjuten och dör direkt än att det ska stressas ihjäl av en varg som blir en betydligt mer långdragen process och ett längre lidande. Jag skäms inte för ett ögonblick att jag tuggar kött. Och det är väldigt näringsrikt och Nej jag kommer inte få cancer och Nej jag kommer inte ändra uppfattning. 

Frågor på det? Sista ordet kom igen. Skriv. Jag kommer inte ge mig här. 
Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!