• Anonym (Vego)

Sluta ät kött - ni är en del av problemet!

Det är dags att sluta hymla: köttätare bär ett ansvar för klimatkrisen, djurplågeriet och den förgiftade framtid vi lämnar efter oss. Att fortsätta beställa in biffar och fläskkotletter som om inget hänt är inget annat än själviskt, ignorant och fegt.

Vi vet. Vi vet att köttproduktionen står för enorma utsläpp av växthusgaser. Vi vet att den slukar vatten, skövlar regnskog och driver på en katastrof som redan nu förstör liv. Och vi vet att djurindustrin bygger på lidande ? där levande varelser behandlas som slit-och-slängprodukter. Ändå sitter folk och tuggar på sin hamburgare med ett leende, som om verkligheten inte angår dem.

Det går inte längre att gömma sig bakom undanflykter som "det är gott" eller "det är tradition". Ska vi också försvara barnarbete, miljöförstöring och slaveri för att någon tycker det är bekvämt? Era smaklökar är inte viktigare än framtiden. Punkt.

Vi måste kalla köttet vad det är: en lyxvara som människor i rika länder väljer att frossa i, medan planeten brinner och djuren lider. Att fortsätta äta kött idag är ett politiskt ställningstagande ? ett ställningstagande FÖR utsläpp, FÖR djurplågeri, FÖR en ohållbar värld.

Så ja ? känn er träffade. Ni som fortfarande beställer kebabtallrikar, fyller kylskåpen med köttfärs och frossar på julskinkan ? ni är en del av maskineriet som förstör framtiden. Och ni har makten att sluta. Det är faktiskt så enkelt: lägg ner köttet. Välj växtbaserat. Allt annat är att blunda, fega ur och svika både djur och kommande generationer.

👉 Sluta äta kött ? eller erkänn öppet att ni skiter i både djur och planet.

• Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!
  • Anonym (Nytta)
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-18 21:16:38 följande:
    Vem är min ledare? Var är min grupp? När träfas vi och vad gör vi?
    Människan är en allätare. Googla fakta 
  • Anonym (Mina skäl att välja äta vego)
    Anonym (Nytta) skrev 2025-10-18 21:03:56 följande:
    Vet ej om vår vegan svarar dig längre men är hemskt tacksam att du är kvar. Här ges inte sista ordet bort till en som enbart är ute efter det. Senaste argumenet att människan inte är gjorda att äta kött fick mig att skratta. Och att googla i ämnet är ju inte att tänka på. Då dår man fakta man inte vill ha. Jösses. Jag ät en halv grillad kyckling ikväll iaf. Lite grönt också såklart. Vad åt du? 
    Jag menade inte att själva syftet är att inte äta kött, däremot att vi inte heller är gjorda just för att äta kött,

Det var bara ett svar på om vi är gjorda för att äta kött.Jag tror du missförstod vad jag menade,

Just nu svarar jag inte just klyban. Tycker ju du skriver bättre.

Sista ordet i sig struntar jag i men inte i djuren , de som inte kan tala för sig själva.
    Anonym (Nytta) skrev 2025-10-18 21:18:21 följande:
    Människan är en allätare. Googla fakta 
    Du påstod att jag var med i en sekt och jag frågade vem min ledare är, vilka min grupp är och vad vi gör?

Google bestämmer inte vad den enskilde individen äter.Olika människor äter olika saker.Jag ser inte människor som ett stort kollektiv utan som individer.
  • Anonym (Nytta)
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-18 21:38:13 följande:
    Du påstod att jag var med i en sekt och jag frågade vem min ledare är, vilka min grupp är och vad vi gör?

Google bestämmer inte vad den enskilde individen äter.Olika människor äter olika saker.Jag ser inte människor som ett stort kollektiv utan som individer.
    Människan är allätare och det är fakta. 100% ren fakta. 

Du behöver inte googla. Det är allmänbildning att veta. Vi är allätare. 
  • Anonym (Nytta)
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-18 21:38:13 följande:

Men vem har sagt att Google bestämmer vad enskilde individen äter ????? Fakta är att människan är en allätare i grund och botten. Sen om du inte vill äta kött är enligt annan sak. Men vi är allätare. 

Vem har sagt att Google bestämmer vad den enskilde individen äter ?? 

Det är ju bara du som vill ändra andras kost ? 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-18 21:35:06 följande:
    Jag menade inte att själva syftet är att inte äta kött, däremot att vi inte heller är gjorda just för att äta kött,

Det var bara ett svar på om vi är gjorda för att äta kött.Jag tror du missförstod vad jag menade,

Just nu svarar jag inte just klyban. Tycker ju du skriver bättre.

Sista ordet i sig struntar jag i men inte i djuren , de som inte kan tala för sig själva.
    Nej, vi är inte gjorda för att äta endast kött, få hade vi haft tänder som rovdjur. Vi är inte heller gjorda för att endast äta vegetabilier, för då hade vi inte haft hörntänder. Vi är gjorda för att kunna äta BÅDE kött och vegetabilier. Vi är omnivorer, precis som björnarna. 
  • Anonym (Nej)

Om det nu är fel att människan, som till sin natur är allätare äter kött, då måste det ju vara fel att även björnar, grisar och rävar (som alla också är allätare) också äter kött? Varför är det skillnad på dem och oss människor i annat fall? Rävarna jagar djur, björnarna och grisarna äter as, björnarna fångar fisk. Den enda skillnaden är att de inte har djurhållning och föder upp djur till mat. 

Så, vad är då skillnaden mellan dessa djur och en jägare som jagar och fyller frysen med mat?

Anonym (Nej) skrev 2025-10-18 22:09:26 följande:
    Nej, vi är inte gjorda för att äta endast kött, få hade vi haft tänder som rovdjur. Vi är inte heller gjorda för att endast äta vegetabilier, för då hade vi inte haft hörntänder. Vi är gjorda för att kunna äta BÅDE kött och vegetabilier. Vi är omnivorer, precis som björnarna. 
    Dock kan man på individnivå välja att inte vara det Det har tex jag gjort sedan ca 1999.
    Anonym (Nej) skrev 2025-10-18 22:16:18 följande:

Om det nu är fel att människan, som till sin natur är allätare äter kött, då måste det ju vara fel att även björnar, grisar och rävar (som alla också är allätare) också äter kött? Varför är det skillnad på dem och oss människor i annat fall? Rävarna jagar djur, björnarna och grisarna äter as, björnarna fångar fisk. Den enda skillnaden är att de inte har djurhållning och föder upp djur till mat. 

Så, vad är då skillnaden mellan dessa djur och en jägare som jagar och fyller frysen med mat?

En tydlig skillnad är att ett rovdjur inte har något val.
  • Tow2Mater
    Anonym (Nej) skrev 2025-10-18 22:16:18 följande:

Kanske att djur inte har ett samvete om att andra arter kanske borde få leva istället för att dö?
Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!