• Anonym (Vego)

Sluta ät kött - ni är en del av problemet!

Det är dags att sluta hymla: köttätare bär ett ansvar för klimatkrisen, djurplågeriet och den förgiftade framtid vi lämnar efter oss. Att fortsätta beställa in biffar och fläskkotletter som om inget hänt är inget annat än själviskt, ignorant och fegt.

Vi vet. Vi vet att köttproduktionen står för enorma utsläpp av växthusgaser. Vi vet att den slukar vatten, skövlar regnskog och driver på en katastrof som redan nu förstör liv. Och vi vet att djurindustrin bygger på lidande ? där levande varelser behandlas som slit-och-slängprodukter. Ändå sitter folk och tuggar på sin hamburgare med ett leende, som om verkligheten inte angår dem.

Det går inte längre att gömma sig bakom undanflykter som "det är gott" eller "det är tradition". Ska vi också försvara barnarbete, miljöförstöring och slaveri för att någon tycker det är bekvämt? Era smaklökar är inte viktigare än framtiden. Punkt.

Vi måste kalla köttet vad det är: en lyxvara som människor i rika länder väljer att frossa i, medan planeten brinner och djuren lider. Att fortsätta äta kött idag är ett politiskt ställningstagande ? ett ställningstagande FÖR utsläpp, FÖR djurplågeri, FÖR en ohållbar värld.

Så ja ? känn er träffade. Ni som fortfarande beställer kebabtallrikar, fyller kylskåpen med köttfärs och frossar på julskinkan ? ni är en del av maskineriet som förstör framtiden. Och ni har makten att sluta. Det är faktiskt så enkelt: lägg ner köttet. Välj växtbaserat. Allt annat är att blunda, fega ur och svika både djur och kommande generationer.

👉 Sluta äta kött ? eller erkänn öppet att ni skiter i både djur och planet.

• Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!
  • Anonym (Mina skäl att välja äta vego)
    Anonym (Nej) skrev 2025-10-16 18:44:54 följande:
    Och risken för cancer från början är hur stor? 

Säg att den är 1% och sen ökar den med 24%. Få pratar vi 1,24% vilket är en helt annan sak än om den är 50% och ökar med 24% för då pratar vi 62%. 
    I västvärlden vill jag minnas ca 30% får någon cancerform vilket är mycket.(Jag kan ha fel, men vill minnas jag sett den siffran). Sedan finns ca 200 olika mjukdelstumörer,

För många cancerformer finns flera samverkande faktorer som ökar den procentuella risken -och andra som minskar den.

En del cancerformer är starkt kostrelaterade och andra inte.
    Teresse7 skrev 2025-10-16 19:11:03 följande:
    Troligen skriver du... 

Jag har läst att det lär finnas en studie som menar att en normaldos kött bara är bra för hälsan och inte cancerframkallande. Enbart bra! Troligtvis. 

Man kan inte ta en enda studie och inbillar sig att det är 100% fakta. Du har ju inte ens någon aning om hur denna studie gått till. 

En amerikansk studie har föga med Svenska matvanor att göra. 

Som sagt oavsett så är inte cancer något som smittar så du kan låta de vill äta kött ändå. Att en överdriven konsumtion kan bara cancerframkallande är inget nytt. Du kan såldes lita på att människor tar eget ansvar för sin kosthållning. Du är en vegansk expert och djurvän. Alla är inte av samma åsikt. Många VILL ha kött 
    Amerikanska och svenska matvanor är relativt lika ändå.Bla har Sverige en internationellt sett hög köttkonsumtion och en internationellt sett hög sockerkonsumtion., och hög konsumtion av mejeriprodukter.Köttkonsumtionen idag är betydligt högre i Sverige än tex 1980.
  • klyban
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-17 15:38:20 följande:
    Jag läser rel ofta om tex ladugårdsbränder, och för ett tag sedan var det en stor fågeluppfödning som gick upp i rök.

Det vet såklart många men vad jag menade var att det är väldigt olika för olika lantbruk och ofta svårt att tala i generella termer.

Jag är lite trött på detta nu-vill att TS tar över.

Ja, Olyckor sker, och?

Såklart du är trött och pga dina undermåliga argument som är i en form av predikan.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
    Anonym (Nytta) skrev 2025-10-16 22:06:35 följande:
    Enligt en studie gjord i USA kan det va så. Nu är det faktiskt skillnad på kött och kött. Det finns inget som stödjer att man lättare får cancer om man äter en bit BRA kött i veckan.
    Eller?

Jo tack om lantbruk vet jag en heldel så det ämnet behöver du inte undervisa mig i. 
    Varför tror du att du måste förklara allt för alla? Tror du vi inte fattar eller vet nått? 

De flesta bränder händer på slakterier med egen uppfödning. Många gårdar föder upp gris och skickar iväg. Det är alltså inte super vanligt att grisar brinner inne hos en vanlig bonde som har gris som en del av sin försörjning. Du stöttar ju bönder som skickar grisar i långa transporter när du äter deras havre... rimmar det? Och ska en bonde klara att få sitt företag att gå runt så är djur ganska viktigt. Det krävs väldigt mkt mark och det är oftast ett arrende som krävs. Så det är väldigt bra att det finns alternativ så vi har fler bönder som ror sina gårdar med kött. Du ser till att dom får lön när du handlar deras spannmål. Dom tackar och bockar. 

Svenskar konsumerar betydligt mer än en bit i veckan. Det finns både likheter och skillnader mellan olika kött .

Jag skriver till alla och svarade på något  och ja jag vet att du är kunnig på området

Jag läser gång på gång om tex ladugårdsbrände med många innebrända djur

• Teresse7
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-17 15:38:20 följande:
    Jag läser rel ofta om tex ladugårdsbränder, och för ett tag sedan var det en stor fågeluppfödning som gick upp i rök.

Det vet såklart många men vad jag menade var att det är väldigt olika för olika lantbruk och ofta svårt att tala i generella termer.

Jag är lite trött på detta nu-vill att TS tar över.
    Ja men brandrisken är betydligt högre på ett slakteri. Laudgårdbränder händer väl men skulle inte påstå det är vanligt eller händer ofta. 

Ja det är väldigt olika och därför är det väldigt viktigt att man kan försörja sig på köttdjur utöver sina marker. Eller det kanske du inte tycker? Du vill ha din havregrynsgröt antar jag? Skulle bli lite svårt o få den i samma utsträckning om alla bönder slutade med djuren. 
    Jag har aldrig påstått nån generell term men du verkar på riktigt tro att alla bönder skulle klara sig utan djur? Den är otroligt naivt. 

Varför fortsätter du att svara om du är trött på det? 
    Sista ordet bara ?
  • klyban
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-17 15:55:38 följande:

Svenskar konsumerar betydligt mer än en bit i veckan. Det finns både likheter och skillnader mellan olika kött .

Jag skriver till alla och svarade på något  och ja jag vet att du är kunnig på området

Jag läser gång på gång om tex ladugårdsbrände med många innebrända djur

Och, kött är en fantastisk näringskälla, så det är ju direkt förståeligt.
    Sen är ladugårdar en riskmiljö för just brand och pga en del utrustning och mycket brännbara material omkring som orsakar 

Rätt komiskt påstående du gör också, och med tanke på när jag läser om bränderna så räddas djuren väldigt ofta innan någon av dom dör.

Och sen inser jag också du lider av något som man kallar för konfirmationsbias, och där du ser saker och ting som en bekräftelse i din agenda och för var brand.
    Men ledsen att typ 10 bränder och endast 4st med dödlig utgång för djur, och ENDAST en där ett större antal dog.

Men det är lugnt, jag förstår att det handlar om att krydda argumentet och för att verkligheten inte räcker för dig i din predikan.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban

2021 var detta.

Teresse7 skrev 2025-10-17 16:10:25 följande:
    Ja men brandrisken är betydligt högre på ett slakteri. Laudgårdbränder händer väl men skulle inte påstå det är vanligt eller händer ofta. 

Ja det är väldigt olika och därför är det väldigt viktigt att man kan försörja sig på köttdjur utöver sina marker. Eller det kanske du inte tycker? Du vill ha din havregrynsgröt antar jag? Skulle bli lite svårt o få den i samma utsträckning om alla bönder slutade med djuren. 
    Jag har aldrig påstått nån generell term men du verkar på riktigt tro att alla bönder skulle klara sig utan djur? Den är otroligt naivt. 

Varför fortsätter du att svara om du är trött på det? 
    Sista ordet bara ?
    Vid ladugårdsbränder brukar vad jag vet fler djur brinna inne.

Jag lever på annat än havregrynsgröt med. Den nämnde jag bara som svar på frågan om jag äter havre. Ett ja alltså. Sedan säger jag inte att alla bönder skulle klara sig direkt idag utan djurhållning, men med en långsiktig ändring - successivt lite i taget- skulle förutsättningar kunna ändras. Ett vegetabiliebaserat samhälle kommer inte över en natt. Men vi konsumenter har förstås inte en lagstadgad plikt att efterfråga allt som produceras idag heller.

För att TS oftast inte deltar och jag vill att båda sidor skall finnas med.
  • klyban
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-17 16:55:33 följande:
    Vid ladugårdsbränder brukar vad jag vet fler djur brinna inne.

Jag lever på annat än havregrynsgröt med. Den nämnde jag bara som svar på frågan om jag äter havre. Ett ja alltså. Sedan säger jag inte att alla bönder skulle klara sig direkt idag utan djurhållning, men med en långsiktig ändring - successivt lite i taget- skulle förutsättningar kunna ändras. Ett vegetabiliebaserat samhälle kommer inte över en natt. Men vi konsumenter har förstås inte en lagstadgad plikt att efterfråga allt som produceras idag heller.

För att TS oftast inte deltar och jag vill att båda sidor skall finnas med.

Igen, av 10st bränder, så dog bara en gång en större besättning, annars ett fåtal djur.

Ladugårdar är en riskmiljö för bränder, och bonden hinner allt som oftast rädda sina djur.

Och 10st bränder med så många ladugårdar med bönder, ja, det är då inte mycket alls.
    Jag börjar fundera på varför du fabulerar för, tror du ingen vet eller?
    Eller bryr sig inte agendan om fakta?

En sak är säker dock, det blir otroligt tokigt för dig nu.

• Anonym (Göran)

TS och någon mer här har svårt att respektera att dom flesta väljer att äta kött. Varför är det så viktigt för vissa vegetarianer och veganer att folk ska göra som er?

Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!