• Anonym (Vego)

Sluta ät kött - ni är en del av problemet!

Det är dags att sluta hymla: köttätare bär ett ansvar för klimatkrisen, djurplågeriet och den förgiftade framtid vi lämnar efter oss. Att fortsätta beställa in biffar och fläskkotletter som om inget hänt är inget annat än själviskt, ignorant och fegt.

Vi vet. Vi vet att köttproduktionen står för enorma utsläpp av växthusgaser. Vi vet att den slukar vatten, skövlar regnskog och driver på en katastrof som redan nu förstör liv. Och vi vet att djurindustrin bygger på lidande ? där levande varelser behandlas som slit-och-slängprodukter. Ändå sitter folk och tuggar på sin hamburgare med ett leende, som om verkligheten inte angår dem.

Det går inte längre att gömma sig bakom undanflykter som "det är gott" eller "det är tradition". Ska vi också försvara barnarbete, miljöförstöring och slaveri för att någon tycker det är bekvämt? Era smaklökar är inte viktigare än framtiden. Punkt.

Vi måste kalla köttet vad det är: en lyxvara som människor i rika länder väljer att frossa i, medan planeten brinner och djuren lider. Att fortsätta äta kött idag är ett politiskt ställningstagande ? ett ställningstagande FÖR utsläpp, FÖR djurplågeri, FÖR en ohållbar värld.

Så ja ? känn er träffade. Ni som fortfarande beställer kebabtallrikar, fyller kylskåpen med köttfärs och frossar på julskinkan ? ni är en del av maskineriet som förstör framtiden. Och ni har makten att sluta. Det är faktiskt så enkelt: lägg ner köttet. Välj växtbaserat. Allt annat är att blunda, fega ur och svika både djur och kommande generationer.

👉 Sluta äta kött ? eller erkänn öppet att ni skiter i både djur och planet.

• Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!
  • Anonym (Rick)
    Anonym (Nytta) skrev 2025-10-14 23:32:22 följande:
    Finns inga hälsorisker knytna till att äta en normal dos kött. De hälsoriskerna har bakomliggande faktorer.. tror veganer ligger mer illa till där generellt.

(Och JA vi har fattat att du är expert och får i dig det du behöver. Du är inte ett allmänt faktablad för alla veganer.)

Ja det finns många recept på internet. Svar ja, även på kötträtter!

Det är inte fel att äta kött. 
    Grejen med kött är att det är lätt att få i sig alla näringsämnen. Om man är vegan i synnerhet krävs planering och läkarkontroller.

Skulle t.o.m. hävda att det är dumt att befolkningen är veganer. Man får regelbundet x antal personer med näringsbrist. Om någon inte gillar tanken är det för befolkningen givetvis bättre att äta fisk/kyckling eller kött någon gång i veckan i alla fall. Samt att i övrigt gå mot vegetarian istället för vegan i vardagen. 
  • Anonym (Nytta)
    Anonym (Rick) skrev 2025-10-15 05:27:56 följande:
    Grejen med kött är att det är lätt att få i sig alla näringsämnen. Om man är vegan i synnerhet krävs planering och läkarkontroller.

Skulle t.o.m. hävda att det är dumt att befolkningen är veganer. Man får regelbundet x antal personer med näringsbrist. Om någon inte gillar tanken är det för befolkningen givetvis bättre att äta fisk/kyckling eller kött någon gång i veckan i alla fall. Samt att i övrigt gå mot vegetarian istället för vegan i vardagen. 
    Ja det är en bra näringskälla. Sen behöver vi knte kött 7 dagsr i veckan. 

Vill man äta vegansk kost så behövs kunskap så att man får i sig tillräckligt med nöring.

Jag va vegetarian ett år men avslutade det. Jag va ung och fick nog i mig det jag behövde men jag saknade kött. 
  • Anonym (Mina skäl att välja äta vego)
    Anonym (Rick) skrev 2025-10-15 05:27:56 följande:

Jag började som laktovegetarian när jag  slutade med kött/fisk och gick gradvis senare över till vegan, så det var inte bara över en natt utan några överväganden

Såklart rekommenderar jag att veta vad man gör och visst finns det veganer som har näringsbrist, kanske oftast sådana som blivit det snabbt som unga. Å andra sidan finns också blandkostare med näringsbrist.

Jag är för bra kunskaper i näringslära.
    Anonym (Nytta) skrev 2025-10-14 23:32:22 följande:
    Finns inga hälsorisker knytna till att äta en normal dos kött. De hälsoriskerna har bakomliggande faktorer.. tror veganer ligger mer illa till där generellt.

(Och JA vi har fattat att du är expert och får i dig det du behöver. Du är inte ett allmänt faktablad för alla veganer.)

Ja det finns många recept på internet. Svar ja, även på kötträtter!

Det är inte fel att äta kött. 

Var inte för säker på det i långtidsperspektivet tex vad gäller hjärta och kärl och olika cancersjukdomar med mera.

Jag använder oftast inte orden fel och rätt.Däremot tycker jag det kan vara kärleksfullare/ barmhärtigare att inte äta kött.

• Anonym (Nytta)
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-15 11:46:55 följande:

Var inte för säker på det i långtidsperspektivet tex vad gäller hjärta och kärl och olika cancersjukdomar med mera.

Jag använder oftast inte orden fel och rätt.Däremot tycker jag det kan vara kärleksfullare/ barmhärtigare att inte äta kött.

Det handlar om en överkonsumtion isf. Vilket jag knte förespråkar. 

Det är inte barmhärtigare för vår planet. Ruta 1 igen.

Sen måste vi människor tyvärr döda djur i slutändan ändå.  
  • klyban
    Teresse7 skrev 2025-10-14 20:01:14 följande:
    Jag har aldrig skrivit att det är till fördel att ha en överdriven konsumtion eller ? 

Du drar du igång igen.... egna ihopalappade saker. 

Du håller dig inte till det jag skriver utan ställer om igen över det. Suck

Du får vara hur mkt djurrättsaktiv du vill. 

Nej du behöver inte prioritera klimatet men påstå då inte att du är vego för klimatets skull som du gjort innan. Är okunskap. 

Då är vi iaf överens om att kätt är en väldigt bra näringskälla ? 

Fisk är jag allergisk emot så den frågan tar jag inte i. 

Kött är och förblir en utmärkt näringskälla och vi som inte vill bli vego väljer Kött. Vi får i oss det vi behöver. Hur du får dig det du behöver har jag inget intresse I. 
    Användare visat sig börja med att lägga orden i munnen på oss andra, och ändra betydelser och för passa användarens narrativ som överlägsen i diskussionen och att du bara har fel alltid.
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-15 11:43:16 följande:
    Jag började som laktovegetarian när jag  slutade med kött/fisk och gick gradvis senare över till vegan, så det var inte bara över en natt utan några överväganden

Såklart rekommenderar jag att veta vad man gör och visst finns det veganer som har näringsbrist, kanske oftast sådana som blivit det snabbt som unga. Å andra sidan finns också blandkostare med näringsbrist.

Jag är för bra kunskaper i näringslära.

Jaha?

Inte ett enda ord du skrev där säger annat än vi kan fortsätta äta kött som vanligt, och så kan du göra ditt.

Men icke, predika från predikstolen där argumentet aldrig få gå annan väg än döma de som äter animalier.
    Vad ska det ge ens, för det är ju bara osaklig röra då.

Är det verkligen sant att du är bra på näringslära, och inte ens vet att kött är en överlägen näringskälla.
    VERKLIGEN Förvånad 

Om du vore bra på näringslära, så skulle du redan veta om detta om att kött är en överlägsen näringskälla.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
    Anonym (Nytta) skrev 2025-10-15 11:59:53 följande:
    Det handlar om en överkonsumtion isf. Vilket jag knte förespråkar. 

Det är inte barmhärtigare för vår planet. Ruta 1 igen.

Sen måste vi människor tyvärr döda djur i slutändan ändå.  
    Även en konsumtion som anses normal kan i längden ha vissa risker.

Du påstår att det är barmhärtigare för planeten att äta kött. Jag ser inget argument för det, ett påstående men inget sakargument. Men sedan är jag inte heller miljöaktivist Utan djurrättsaktivist.

Om man inte föder upp djur behöver man inte döda dem, miljarder landdjur  om året i världen. Om man inte fiskar behöver man inte döda biljoner, för så många är det, fiskar och andra vattendjur.
  • klyban
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-15 12:35:43 följande:
    Även en konsumtion som anses normal kan i längden ha vissa risker.

Du påstår att det är barmhärtigare för planeten att äta kött. Jag ser inget argument för det, ett påstående men inget sakargument. Men sedan är jag inte heller miljöaktivist Utan djurrättsaktivist.

Om man inte föder upp djur behöver man inte döda dem, miljarder landdjur  om året i världen. Om man inte fiskar behöver man inte döda biljoner, för så många är det, fiskar och andra vattendjur.
    Ja, utan tabletter så dör man av veganism, så det har du rätt på för en gångs skull.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Aniiee

Vildsvinsbugare till middag idag, och imorgon kommer köttlådan.....

Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Teresse7
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-15 11:46:55 följande:

Prossesat kött kan vara farligt om man äter för mkt. 

LAGOM dos med kött i övrigt har inga bevisade hälsoeffekter. Det uppmuntras enbart för att vi ska få i oss det vi behöver. 
Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!