Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Gaza

Alexanderlukas skrev 2025-09-28 12:54:25 följande:
    Apropå ohederligt och propaganda så verkar du inte ha några problem med att posta propaganda från Al Jazeera, vilket vi sett i tråden. 
    Så ordet ohederlig ska du vara väldigt sparsam med att använda. 
    Vilket av mina inlägg innehåller felaktigeter? Ge mig en hänvisning så kan vi granska det. 
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    Alexanderlukas skrev 2025-09-28 12:54:25 följande:
    Apropå ohederligt och propaganda så verkar du inte ha några problem med att posta propaganda från Al Jazeera, vilket vi sett i tråden. 
    Så ordet ohederlig ska du vara väldigt sparsam med att använda. 
    I övrigt så antar jag att du håller med mig om att det ohederliga i Rataxes inlägg  där han påstår att Arafat sagt nej till en Palestinsk stat trots att förhandlingarna aldrig resulterade i ett färdigt avtalsförslag.
  • KillBill
    Alexanderlukas skrev 2025-09-28 13:05:07 följande:

Javisst, inlägg #808. Det övergår mitt förstånd hur man kan posta något från Hamas megafon Al Jazeera. 
    Men du ser inga problem med det ser jag!

Ja Al Jazeera ifrågasätts ibland som källa, men i det här fallet handlar det om en händelse som bekräftats av flera oberoende och respekterade organisationer och medier: 

Human Rights Watch rapporterade den 1 augusti 2025 att israeliska styrkor vid hjälpstationer som drivs av Gaza Humanitarian Foundation (GHF) regelbundet öppnat eld mot palestinska civila som sökte mat. FN:s uppgifter visade att minst 859 personer dödades vid GHF:s stationer mellan 27 maj och 31 juli.

PBS NewsHour rapporterade den 4 augusti 2025 att flera hundra palestinier dödades när de försökte nå hjälpstationer och konvojer, och FN:s World Food Programme bekräftade att massiva folksamlingar utsattes för skott vid 25 hjälpfordon.

The Guardian publicerade den 9 augusti 2025 en interaktiv rapport som dokumenterade 21 dagar i juni, där omkring 2 000 palestinier skadades vid hjälpstationer.

Rapporteringen bygger alltså inte på en enda källa, utan på många oberoende och välrenommerade aktörer, inklusive FN och Human Rights Watch. Att använda Al Jazeera som ingång är alltså inte att förlita sig på en partisk källa, utan att hänvisa till en händelse som flera källor har verifierat.

PS. Jag hänvisade dessutom till Human Rights Watch i inlägg #808. Missade du det?

• KillBill
    Alexanderlukas skrev 2025-09-28 13:47:06 följande:

Så varför ifrågasätts Al Jazeera ibland tror du? 

Då ska vi se här, dina källor är bland annat Human Rights Watch och den källan har ju skrattats bort av din extrema kompis här i tråden som sionistisk propaganda. Så bort med den.

Ett exempel till du nämner är the Guardian vilket är Englands vänsterblaska nummer ett och kan jämföras med Aftonbladet. Så bort med den med.

Jag har tittat runt i liter trådar här på forumet och du har en förkärlek med ja och nej frågor till dina meningsmotståndare.

Så nu frågar jag dig: Anser du att Al Jazeera är en demokratisk avsändare av nyheter som berör alla människors rättigheter och en neutral rapportering av kriget i Gaza? 
    Ja eller nej?

Som sagt, flera oberoende källor, som Human Rights Watch och FN, har verifierat händelser liknande det som visades i det klipp som publicerades på Al Jazeera.

Nyheter från Al Jazeera som kan bekräftas av objektiva källor är självklart värda att sprida det gör till exempel den moderata morgontidningen Svenska Dagbladet.

• KillBill
    Alexanderlukas skrev 2025-09-28 15:19:59 följande:
    Tack för ett intetsägande svar, men min fråga kvarstår eftersom du glömde svara på den.
    Anser du att Al Jazeera är en demokratisk avsändare av nyheter som berör alla människors rättigheter och en neutral rapportering av kriget i Gaza?

Ja eller nej?

Al Jazeera är en professionell nyhetskälla med fokus på mänskliga rättigheter och globala frågor, men den har med fog, kritiserats för att inte alltid vara neutral. Samtidigt pratar vi om en nyhetskanal och inte om en demokratisk institution.

Precis som den moderata morgontidningen Svenska Dagbladet anser jag att man kan hänvisa till nyheter från Al Jazeera om man har objektiva källor som styrker Al Jazeeras nyheter.

• KillBill
    Mentat skrev 2025-09-28 16:14:16 följande:
    Svenska Dagbladet är moderat på ledarsidan, inte på nyhetsplats. Al Jazeera verkar i Qatar och lär inte kunna sända något alls som emiren ogillar. De går inte att jämföra.
    Om en av Sveriges mest etablerade privata morgontidningar med borgerlig profil anser att man kan använda Al Jazeera som källa, förutsatt att uppgifterna också kan styrkas från objektiva källor, förstår jag inte varför man inte skulle kunna göra samma sak här på Familjeliv.
  • KillBill
    Mentat skrev 2025-09-28 16:55:12 följande:
    Naturligtvis kan man göra det, men man måste ju samtidigt vara medveten om att Al Jazeera är partisk i hela sitt mediautbud på samma sätt som SvD är partiska på ledarsidan. Den borgerliga profilen hos SvD gäller ledarsidan, inte resten av tidningen och definitivt inte kultursidorna.

Det är ju mer trovärdigt om man då i stället refererar till denna andra objektiva källa hellre än Al Jazeera.
    I mitt inlägg där jag länkade till en film som var upplagd på Al Jazeera länkade jag änden till en artikel från Human Rights Watch som utredder samma typ av händelser som Al Jazeera tog upp.  Det var filmen som var det centrala här och den fanns just på Al Jazeera,
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2025-09-29 18:12:15 följande:

För intresserade skulle jag rekommendera den här boken.

Douglas Murray
    Om demokratier och dödskulter
    Brännande aktuell! 1:a i England och 2:a i USA. Murray på plats i Israel, Gaza och Libanon efter 7 oktober. Om Hamas, Iran och Väst ? nuläge, historia och vår framtid. 

I boken Om demokratier och dödskulter går Douglas Murray rakt in i en av samtidens mest explosiva konflikter ? och blottlägger en djupare kamp om värderingar, sanning och västvärldens framtid. Med skärpa, mod och intellektuell klarhet skriver Murray om förnuft och frihet.

Genom reportage direkt från Israel och Gaza tar Murray med läsaren genom spillrorna efter massakern den 7 oktober, och pusslar ihop ögonvittnesskildringar från överlevare, anhöriga ? och till och med från terroristerna själva. Men boken är mer än en reportagebok. Den sätter konflikten i sitt historiska och ideologiska sammanhang.

Om demokratier och dödskulter - Nopolar

Jag har ännu inte läst den själv, men kommer att göra det.
    det kan vara bra att känna till att Historiker och akademiker har varit hårda i sin kritik mot boken och de menar att Murray förenklar konflikten totalt och utelämnar viktiga fakta, vilket framställer vanliga palestinier som en del av en "dödskult" istället för som människor som lider..
Svar på tråden Gaza