• Anonym (Förtvivlad)

Får inte hålla mitt barn

Jag och min sambo är sällan osams, men nu är vi det och han vill inte ha med mig att göra. Det är i princip total tystnad utöver absolut nödvändig kommunikation. Det kan jag väl tåla men vi har en liten bebis på dryga halvåret också. Det är första gången vi bråkar såhär sen barnet föddes så jag var inte beredd på hur sambon skulle bete sig, för på hela dagen har jag inte fått lov att hålla i barnet. Så fort jag närmat mig har sambon plockat upp bebben och gått därifrån, när jag frågat om jag kan få ha barnet en stund har det blivit ett "Nej!" helt sonika, eller "Nej, vi ska göra ditten eller datten nu.". Timmarna har gått och jag har stora fläckar på tröjan och fått pumpa efter bästa förmåga och räcka över flaskor. Jag är helt knäckt. Spelar ingen roll vad jag säger, jag är i onåd och det verkar tydligen synonymt med att inte få hålla min bebis. Hoppas på en bättre natt men jag vet på riktigt inte vad jag ska göra annars?!

• Svar på tråden Får inte hålla mitt barn
  • Anonym (Förtvivlad)
    septembermamma2022 skrev 2025-09-15 16:32:51 följande:
    Hans reaktion är totalt ur proportion. Hur hanterar han annars konflikter?

Har ni kunnat prata om detta efteråt? Har han visat nån förståelse för att hans agerande var extremt sett till omständigheterna? Hur är er relation annars?
    Det är ju just det, vi har en bra relation annars. Har ett jättebra samarbete kring nästan allt och bråkar nästan aldrig. Och aldrig såhär. Tänkte att något bara slagit över i huvudet så när han idag gick ut i det gamla magasinet vi har på tomten och sen inte kom in eller svarade på sms på flera timmar tänkte jag att han tagit livet av sig där inne. Vi har inte kunnat prata alls sen vårt första tjafs i lördags, aldrig varit med om något liknande med honom. 
  • Anonym (MM)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2025-09-15 18:23:21 följande:
    Det är ju just det, vi har en bra relation annars. Har ett jättebra samarbete kring nästan allt och bråkar nästan aldrig. Och aldrig såhär. Tänkte att något bara slagit över i huvudet så när han idag gick ut i det gamla magasinet vi har på tomten och sen inte kom in eller svarade på sms på flera timmar tänkte jag att han tagit livet av sig där inne. Vi har inte kunnat prata alls sen vårt första tjafs i lördags, aldrig varit med om något liknande med honom. 

Glöm inte att den absolut farligaste perioden för en kvinna är under graviditeten och strax därefter. Det är då flest kvinnor blir misshandlade och mördade. Man skulle tro att det var tvärtom - att män blev mer omhändertagande under den perioden men så är det inte. Det är då det slår slint och de gör sjuka saker. 

Ta hand om dig och ert barn för du är den enda som gör det just nu. 

• Anonym

Du får inte låtsas som det inte hänt.

Säg "Vi behöver prata om det som hände häromdagen"
    Säg det med lugn röst.
    Invänta svar.

Säg "Om det händer fler gånger så beställer vi tid på familjerådgivning. Det som hände var inte ok"

• EpicF
    Anonym (Fy) skrev 2025-09-15 07:19:46 följande:
    Enligt lag har barnet rätt till båda föräldrar. Det här är ett spädbarn, så varje dag är viktig. Så håller han på så ett tag så begår han faktiskt ett lagbrott. 
    Absolut har barnet rätt till båda sina föräldrar. Och nej, han gör inget brottsligt. Bara en helt idiotisk och omogen handling. 
  • EpicF
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-09-15 10:23:49 följande:

Nedan står en del av AI sammanfattning om gemensam vårdnad. I TS fall var det varken fråga om samarbete, gemensamma beslut eller barnets bästa. Gemensam vårdnad ger inte pappan rätt att bete sig som han gjorde. Det kan räknas som egenmäktigt förfarande. 

Gemensamt ansvar:Föräldrarna har ett juridiskt ansvar för barnet. 

Beslutsfattande:Båda föräldrarna ska delta i beslut som rör barnets skolgång, sjukvård, fritidsaktiviteter och andra viktiga angelägenheter. 

Samarbete:Föräldrarna måste samarbeta och ta hänsyn till varandras synpunkter. 

Barnets bästa:Alla beslut som rör vårdnad, boende och umgänge ska fattas med barnets bästa som utgångspunkt. 
    Jaha? Jag behöver ingen genomgång av vad gemensam vårdnad innebär (sedan tar jag AI med en nypa salt). 

Och nej, det är inget egenmäktigt förfarande mot barn. 
  • Anonym (Fy)
    EpicF skrev 2025-09-15 20:20:55 följande:
    Absolut har barnet rätt till båda sina föräldrar. Och nej, han gör inget brottsligt. Bara en helt idiotisk och omogen handling. 
    Berätta det för Socialnämnden, ifall han skulle fortsätta på det viset. De har nog en annan tolkning än du i så fall. 
  • beli
    Anonym skrev 2025-09-15 19:49:44 följande:

Du får inte låtsas som det inte hänt.

Säg "Vi behöver prata om det som hände häromdagen"
    Säg det med lugn röst.
    Invänta svar.

Säg "Om det händer fler gånger så beställer vi tid på familjerådgivning. Det som hände var inte ok"

Ska hon invänta att det händer fler gånger? Nej.

Som majoriteten säger: Agera nu.
  • Anonym (Kanske)

Fy vilken hemsk situation! Hur har han varit innan ni hade ert bråk häromdagen? Har han varit som vanligt eller har han varit småtkurig till och från.

När jag fick mitt första barn så blev min dåvarande avundsjuk på att bevis fick så mycket uppmärksamhet. Han kunde inte ta att vi inte hade samma tid för varandra. Detta ledde till att han sällan var hemma, sällan svarade i telefon och var alltjämt tjurig. Jag försökte prata med honom och försökte ge honom så mycket tid jag bara kunde. Visade sig sedan att han på grund av sin avundsjuka hade träffat någon annan. Vill inte sätta griller i huvudet på dig, men var uppmärksam. 

• Anonym (Vera)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2025-09-15 18:23:21 följande:
    Men har du någonsin gett igen med samma mynt så som du gjorde den här gången? Eller är du alltid den lugna och förstående annars? 
  • Anonym (Vera)

Sen håller jag inte med alla som säger att du ska lämna direkt. Var försiktig och tänk dig för. Ska han vara hemma med bebisen och du börja jobba så blir det du som bara får umgänge och han som får boendet. När de är så små är det inte säkert att ni får halva tiden var och det blir oftast den som är föräldraledig som bebisen får bo hos. 

Är han våldsam och situationen farlig är det en annan sak såklart men så verkar det inte vara även om han beter sig som en rövhatt

Svar på tråden Får inte hålla mitt barn