• Anonym (Förtvivlad)

Får inte hålla mitt barn

Jag och min sambo är sällan osams, men nu är vi det och han vill inte ha med mig att göra. Det är i princip total tystnad utöver absolut nödvändig kommunikation. Det kan jag väl tåla men vi har en liten bebis på dryga halvåret också. Det är första gången vi bråkar såhär sen barnet föddes så jag var inte beredd på hur sambon skulle bete sig, för på hela dagen har jag inte fått lov att hålla i barnet. Så fort jag närmat mig har sambon plockat upp bebben och gått därifrån, när jag frågat om jag kan få ha barnet en stund har det blivit ett "Nej!" helt sonika, eller "Nej, vi ska göra ditten eller datten nu.". Timmarna har gått och jag har stora fläckar på tröjan och fått pumpa efter bästa förmåga och räcka över flaskor. Jag är helt knäckt. Spelar ingen roll vad jag säger, jag är i onåd och det verkar tydligen synonymt med att inte få hålla min bebis. Hoppas på en bättre natt men jag vet på riktigt inte vad jag ska göra annars?!

• Svar på tråden Får inte hålla mitt barn
  • fornminne

TS, det din sambo gör är tekniskt sett egenmäktighet med barn. Det är brottsligt.

Han verkar instabil. Kan du ringa någon, släkting eller vän, som kan komma och försöka tala förnuft med honom? Du måste ha hjälp att få tillbaka barnet utan att det skadas. Sedan måste du och barnet därifrån, alternativt din sambo. Han har mycket att förklara om han inte vill bli polisanmäld. Kanske behöver han hjälp?

• Anonym (Förtvivlad)

Fick barnet nu lagom till läggdags, tack och lov. Men jag kommer nog inte kunna komma över det här i första taget. Bebisen har ju varit ganska glad åtminstone, tror det mest varit jobbigt för mig. Men ändå. Kommer inte våga släppa taget om hen imorgon ju. 

• fornminne
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2025-09-14 21:21:37 följande:

Fick barnet nu lagom till läggdags, tack och lov. Men jag kommer nog inte kunna komma över det här i första taget. Bebisen har ju varit ganska glad åtminstone, tror det mest varit jobbigt för mig. Men ändå. Kommer inte våga släppa taget om hen imorgon ju. 

Fast du ska inte vara kvar med en sambo som beter sig så där. Du och barnet måste i säkerhet.

Jobbar han i morgon? Kan du packa det viktigaste när han är borta, och ta med dig barnet till en släkting eller vän?

Ni behöver hjälp. Din sambo har som sagt mycket att förklara. Och du måste göra vad du kan för att något liknande inte ska hända igen!
  • Anonym (Vera)

Skönt att du fått bebisen nu men vilket oskönt beteende av en kille. Att använda ert barn för att straffa dig är verkligen lågt och illavarslande 

• Anonym (H)
    fornminne skrev 2025-09-14 21:32:28 följande:
    Fast du ska inte vara kvar med en sambo som beter sig så där. Du och barnet måste i säkerhet.

Jobbar han i morgon? Kan du packa det viktigaste när han är borta, och ta med dig barnet till en släkting eller vän?

Ni behöver hjälp. Din sambo har som sagt mycket att förklara. Och du måste göra vad du kan för att något liknande inte ska hända igen!
    Håller med att dom behöver hjälp. 
  • EpicF
    fornminne skrev 2025-09-14 21:17:48 följande:

TS, det din sambo gör är tekniskt sett egenmäktighet med barn. Det är brottsligt.

Han verkar instabil. Kan du ringa någon, släkting eller vän, som kan komma och försöka tala förnuft med honom? Du måste ha hjälp att få tillbaka barnet utan att det skadas. Sedan måste du och barnet därifrån, alternativt din sambo. Han har mycket att förklara om han inte vill bli polisanmäld. Kanske behöver han hjälp?

Nej, det gör han inte så länge de har gemensam vårdad.

Vad ska hon polisanmäla honom för? 

Det är inte brottsligt att vara en omogen idiot och det är heller inte brottsligt att bråka med sin sambo. Och det han gör med barnet är heller inge brottsligt, så länge de har gemensam vårdnad. 

Omoget.och idiotiskt beteende av ts sambo, men tyvärr inte brottsligt. 
  • Anonym (Klara)

Bra att han lugnat sig lite, men du måste hitta en väg ut ur det här. Antingen lämna honom eller kräva parterapi. Hans beteende var så pass långt ifrån vad som kan anses normalt att du måste agera. Det här får inte bara passera. 

• Anonym (Fy)
    EpicF skrev 2025-09-14 22:21:11 följande:
    Nej, det gör han inte så länge de har gemensam vårdad.

Vad ska hon polisanmäla honom för? 

Det är inte brottsligt att vara en omogen idiot och det är heller inte brottsligt att bråka med sin sambo. Och det han gör med barnet är heller inge brottsligt, så länge de har gemensam vårdnad. 

Omoget.och idiotiskt beteende av ts sambo, men tyvärr inte brottsligt. 
    Enligt lag har barnet rätt till båda föräldrar. Det här är ett spädbarn, så varje dag är viktig. Så håller han på så ett tag så begår han faktiskt ett lagbrott. 
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2025-09-14 20:02:02 följande:

Är nog inte riktigt redo att separera oavsett. Jag är som i chocktillstånd. Detta är så olikt honom. Visst kan han vara sur och envis men jag trodde aldrig i min vildaste fantasi att han skulle bete sig såhär. 

Jag hade kanske till och med ringt polisen om min sambo inte hade låtit mig hålla mitt barn. Har också en bebis på 7 månader som jag ammar (nästan helt fortfarande).. Vårt andra gemensamma. Brukar inte ens pumpa eller ge flaska. Det hade nog varit traumatiskt för bebisen att se mig men inte få vara hos mig eller bli ammad. Fast min sambo skulle inte gjort så. 

Minns en gång när min första pojkvän gjorde något liknande. Vi var bara 18 när vi fick barn och han var våldsam mot mig, slog och hotade. En gång när dottern var kanske 4-5 månader och vi hade bråkat satt han med henne i knät och ett bälte i handen och vägrade låta mig ta henne, då skulle han slå mig med bältet. Jag var tvungen att ringa polisen. Några månader senare lämnade jag och han blev dömd för grov kvinnofridskränkning till slut. Vi är vänner nu 18 år senare men jag är väldigt glad att jag lämnade honom. Tycker faktiskt du också borde lämna. 

• Anonym (du måste inse allvaret)

Det är grov psykisk misshandel att hålla en kvinna från hennes bebis, och barnet far illa av detta också när det är så litet.

Du kan inte vara kvar i en relation med en man som använder hot och bestraffning på detta sätt, han måste ha någon obehaglig störning.

Sök samtalshjälp via VC.

Svar på tråden Får inte hålla mitt barn