Goneril skrev 2025-09-15 09:41:52 följande:
Det var det värsta jag läst, vad är detta för en kille egentligen? Nu är det för sent att komma med kommentarer i stil med " märkte du inte att den här killen har en skruv lös innan ni skaffade barn", TS sitter ju redan i "skiten" och bör se till att komma ifrån honom, fortast möjligt.
Vad säger lagen om den här killens beteende? Att TS inte kan amma eller få tillgång till sitt barn måste jämställas med bar misshandel. Sambons förhindrande agerande gentemot TS kan innebära brott mot liv och hälsa. Som någon skrev är varje dag viktig, ett barn som inte får näring regelbundet kan komma att lida skada. BrB 3, kap. 5 reglerar just brott mot liv och hälsa. Dessutom: Var och en som får kännedom om detta har en anmälningsplikt enligt Socialtjänstlagen, 14 kap. Första paragrafen. TS bör underrätta sina eller sambons föräldrar som då bör anmäla. Detta ska TS informera sambon om, han är ute på tunn is genom ett beteende fullt jämförbart med bar misshandel. Det som jag förstår kommer att bekymra TS är hur sambon kan fungera vid vv. I det här fallet, och med anmälan kommer TS säkerligen att få enskild vårdnad. Än så länge är barnet för litet dock för vv. Förmodligen.blir det heller inte aktuellt eftersom sambon visat sig ytterst olämplig som förälder.
Barnet äter barnmat, välling och ersättning rätt bra, och drack bröstmjölk på flaska. Det tog säkerligen ingen skada mer än förvirringen kring att se mig men inte bli hållen av mig som det brukar. Som sagt, det var nog värst för mig.
Och det fanns verkligen ingen indikation på att sambon skulle flippa såhär. Vi har känt varandra länge, skaffat djur ihop och "tränat" inför föräldraskapet, som sagt, han kan väl vara butter ibland men inte mer än en annan och aldrig "straffat" mig efter ett bråk, alltid fin mot husdjuren trots att han kanske haft en dålig dag. En fin människa och jag trodde att han skulle bli en bra pappa. Jag vågar till och med påstå att vi varit rätt bra på att lösa konflikter. Mest på grund av mig, visserligen. Men relationen har varit fin och harmonisk fram tills nu.