• Anonym (TS)

Dotter trivs inte hemma pga lillebror

Har en 16 årig dotter som inte trivs hemma. Hon fick en lillebror för sju år sedan som har adhd. Han har alltid haft mycket energi och varit hyperaktiv. Men hon tycker att han är så jobbig att hon inte kan vara hemma. Hon har under senaste åren ofta sovit borta. Flera helger i månsden men sover allt oftare borta och speciellt nu efter hon fått en pojkvän. Senaste månaderna har hon i princip sovit där varje natt. Hon kommer hem nästan varje dag. Hämtar kläder, duschar eller liknande men åker direkt iväg igen. Hon äter sällan hemma, äter oftast hos pojkvännen och vi känner att vi snart behöver börja betala pengar till hans föräldrar för att hon typ bor där. När vi pratar om detta säger hon att hon inte klarar av att vara hemma. Att lillebror är så jobbig. Och jag förstår henne. Han är på henne hela tiden när hon är hemma. Vill vara med henne och hennes kompisar/pojkvän, bankar på dörren, skriker utanför hennes dörr, kommer in på hennes rum. När vi gemensamt försöker se en film en fredagskväll hoppar han på dem i soffan, skriker, söker uppmärksamhet. Jag förstår att hon tycker det är jobbigt. Vi försöker avleda, hitta på något tillsammans med honom, skicka iväg han till någon kompis eller liknande, men det är ett heltidsarbete och det funkar inte alltid. Han blir som manisk att vara på henne och hennes kompis/pojkvän.

Han märker väl också att hon blir irriterad. Han ritar teckningar med hjärtan och förlåt och skickar in under hennes dörr. Han vill väl egentligen bara vara med henne ibland också, men hon har inget intresse av det. Hon pratar sällan med honom, visar inget intresse för honom utan kallar honom bara för ungjävel, jobbig, att han är en demon och liknande. Han får ALDRIG positiv uppmärksamhet av henne. Vilket nog också spär på att han verkligen vill få uppmärksamheten.

Men hur ska man hantera detta? Hur ska man få henne att trivas bättre hemma? Hur ska man få lillebror att tagga ner? Och hur ska man få henne att acceptera att han finns?
  • Svar på tråden Dotter trivs inte hemma pga lillebror
  • Anonym (TS)
    Anonym (Gea) skrev 2025-10-22 07:17:31 följande:

Och idén om kortis som redan framkommit låter himla bra. Kolla upp det med kommunen! Jag tror att man får det genom LSS. 

Tro är att icke veta. LSS får man endast om man tillhör personkrets. Adhd ingår inte i personkrets. Det gör däremot autism, en diagnos han inte har.
    Cox Orange skrev 2025-10-21 23:33:55 följande:

Sök hjälp för ditt bristande föräldraskap. Sök hjälp hos kommunen för verktyg hur du ska uppfostra och läs böcker, utbilda dig på t ex Instagram.

Du måste ta tag i detta. En sjuåring som bankar på dörren? Eller hoppar i soffan? Det är ju inte diagnosen utan total brist på ledarskap av er som föräldrar. Tycker du att det är värt att förlora din dotter? För det är det som händer nu.

Regler och konsekvenser. Lycka till att styra honom om tio år om du inte kan nu.

Oj oj. Vi har flera barn med diagnoser, har väldigt stor kunskap om diagnoser. Även dottern har en add diagnos. Har gått alla föräldrautbildningar som finns avseende adhd, har kontakt med både BUP och habilitering för problematiken. Men han har så pass svår adhd att han har agerar omedelbart. Känner INGEN vars barn inte hoppat i soffan eller bankat på dörrar och då har de inte någon diagnos. Skulle det vara så konstigt menar du?

Äldre barnet var EXAKT likadan som liten. Också svår adhd. Idag är hen tonåring, bra betyg, skötsam, relativt lugn, hjälpsam. Tänker att det gått bra för honom.

Har du barn med adhd? Jag skulle knappast tro det för då skulle du veta att konsekvenser för ett beteende man inte rår för endast skapar dåligt mående och dålig självkänsla. Barn gör så gott de kan. Han kan inte hantera sina impulser och saknar konsekvenstänk. Vi har struktur, scheman, tidhjälpmedel osv vi använder i vardagen. Vi leker med honom, han är med och lagar mat, vi är ute och cyklar, gungar, spelar sällskapsspel etc. Men vi kan inte underhålla honom 100% av all tid. Ofta sitter han och bygger lego ensam långa stunder. Men nya situationer eller avbrott i vardagen triggar igång honom. T ex när en kompis eller pojkvän är på besök. Det är hans sätt att försöka få kontakt. Vi försöker vägleda hur man ska göra istället. Avbryta. Distrahera, men det går som sagt inte hela tiden.
    Anonym (Egen tid?) skrev 2025-10-22 00:02:50 följande:
    Det är bra att ni kommer med förslag även om hon säger nej.
    Man kan få avlastning genom att ett barn med diagnos sover borta en helg få och då för att avlasta hela familjen.
    Nästa gång han sover borta bjud in killens familj på middag och lär känna dem bättre.

De brukar vara här när han sover borta, men de håller sig mest på rummet. Vi har gjort aktiviteter själv tillsammans med dem också vid några tillfällen. Men det är uppenbarligt inte tillräckligt. Dottern som själv är väldigt rigid i sitt tankesätt är liksom "allt eller inget". Hon har svårt att se att det inte bara är hon som kan vara i fokus. Hon är det av våra barn som tagit mest tid, fast hon är äldst. Vi har gjort sååå mycket tillsammans med henne. Vill hon se på TV har alla flyttat sig så hon får teven, vill hon äta en speciell middag har vi lagat den. Vi har skjutsat, hämtat, swishat, köpt kläder/smink hon vill ha, gått på bio, rest, shoppat, fikat på stan, övningskört, engagerat oss i hennes sporter (hon är det enda av våra barn som gått sport), slutat tidigare från jobbet för att hämta från skolan då hon inte orkat ta bussen, tittat på alla Games of Thrones, Sveriges historia etc tillsammans med henne som en sak att göra gemensamt med henne. Fixat tjejkvällar. Vi har funnits där. Lyssnat när det varit svårt, stöttat, men också haft regler.

Men, hon har svårt att se att övriga syskon också behöver tid. Något som tar henne hårt om man inte kan göra det hon vill, när hon vill. Ju äldre lillebror blir desto mer tid "kräver" han också. Läxor ska göras, han behöver stöttning i kompisrelationer, behöver mycket struktur och förberedelser osv. Precis som hon gjort i den åldern. Hon har fler syskon också som också behöver få sin tid. Men hon har ganska svårt att se det. Och det påverkar istället att hon inte trivs här. Men INGEN kan ge 100% av all sin uppmärksamhet hela tiden åt en person i familjen.
    Anonym (Gea) skrev 2025-10-22 07:11:55 följande:

Jag hade en lugn och bra familj men var inte heller intresserad av att hänga med mina föräldrar i den åldern. Reste ofta bort på helgen, hängde med kompisar och kom sen hem och sov. Jag skulle säga att mycket hör den åldern till. 

Jag blir lite ledsen när det skrivs att lillebror skulle vara dåligt uppfostrad. Han har en funktionsnedsättning och vid adhd finns en tumregel att man kan förvänta sig mognad motsvarande ett tre år yngre barn ungefär (information vi fått från BUP). Att en fyraåring har svårt att sitta still och se på film eller stör sitt syskon är betydligt lättare att ha förståelse för. 

Man får ju också då behandla sin sjuåring som en fyraåring i de situationerna. Har syrran kompisar hemma får man själv vara aktiv och leka med lillebror, ta ut honom tex. Det här är en del av adhd som jag tycker att det pratas för lite om - den senare mognaden. Man kan inte vänta sig att en sjuåring med adhd klarar samma sak som andra sjuåringar. Tre år yngre är en tumregel. Jag antar att det betyder att en del snarare ligger fyra år bakom vad gäller teximpulsivitet. Då har ts en pojke med en treårings förmåga till impulsstyrning, känsloreglering och konsekvensanalys, men han har samma behov - oftast större - av intellektuell och fysisk stimulans som sina jämnåriga. Det är en jätteutmaning för föräldrarna (och skolan!). 

Så TS, ta det inte personligt att dottern prioriterar vänerna, men fortsätt erbjuda umgänge och mysiga saker med er så att hon vet att ni finns där hon behöver er. 

Och fortsätt känpa på med sonen. Ni har säkert full koll redan på det här med fasta rutiner, förutsägbarhet och förberedelse. Man får jobba på med det. Är det på fasta dagar och tider han är med släktingar? Om inte är kanske det en bra idé för båda barnens skull. Då vet er dotter att varje torsdag är det lugnt hemma, tex. Hon kommer säkert inte vara hemma varje torsdag för det. Men hon vet att möjligheten finns. 

Npf är ju ofta ärftligt. Det kan kanske vara så att storasyster har drag av det som gör att hon är ovanligt känslig för störningar från lillebror. Det är en tuff situation för hela familjen. 

TACK!
    Ja, vi har förberedelser, struktur, bildstöd, tidhjälpmedel. Vi lever ganska mycket varje dag på repeat. Samma sak, samma tider. Och då när något avviker t ex att det kommer kompisar eller liknande så blir han väldigt uppspelt. Det är inte bara storasyster som är "drabbad" utan även de andra syskonen också, men de mår inte dåligt av det på samma sätt som storasyster. 
    Alla våra barn har adhd/add. Storasyster har add. 

Det är mest på helgerna han sover borta då han är väldigt rutinstyrd och det är svårt för han med olika rutiner inför skolan på morgonen. Så han är hemma på vardagar så det blir samma rutiner. Det är alltid jag som lämnar honom. Men jag upplever att storasyster generellt har ganska svårt att se att andra också har behov som jag skrev ovan. T ex så brukar hon ibland åka till skolan med mig då jag åker till jobbet. Men det är stora suckar när jag säger att jag behöver lämna lillebror först. "Hur lång tid tar det då?", "Kan han inte gå själv?" osv. Och där och då är nog känslan för henne att jag "prioriterar" lillebror och det är ju ofrånkomligt. Han kan inte gå själv till skolan, han är för liten för det än.

Han funkar annars bra i vardagen. Följer sina rutiner. Men speciellt på kvällen när han börjar bli trött så blir han extra hyperaktiv. Det spelar ingen roll om man försöker gränssätta, avleda, distrahera osv. Han blir så hyper att han blir manisk i sitt sätt. Han tycker själv han är rolig och förstår inte att det är jobbigt för andra. Vi försöker prata med honom om detta, men han har så låg impulskontroll att han inte kan hejda sig även om han i ett tidigare skede har förstått.
  • Anonym (Mamma)

När man är 16år så vill man ofta inte göra aktiviteter ihop med familjen. Det man vill ha är ett tryggt hem där man får vara ifred och kanske bjuda in kompisar eller pojkvän. 

Ni behöver ta större ansvar och dela upp er så att er dotter kan vistas hemma i lugn och ro. Aktivera och ha koll på lillebror. Ni verkar vara två vuxna så det borde gå att lösa.

• Fjäril kär

Har dottern samtalsstöd? Annars är tipset att pusha iväg henne till egen kontakt där hon får pysa ur sin frustration och säga exakt vad hon vill och uttrycka sina behov och att nån faktiskt hör och ser henne. 

Jag skulle säga att hennes egen diagnos också lyser igenom och hon har kanske inte märkt det själv men hennes reaktion på lillebror är ju direkt kopplad till egen diagnos I första hand .  Hon behöver någon som kan ge henne den insikten . Att vara tonåring med allt vad det innebär uppepå hennes diagnos måste kännas som rena härdsmältan för henne och hon är nog inte så medveten om det.  

/npf-mamma med egen diagnos... 

• Anonym (d)
    Fjäril kär skrev 2025-10-22 10:41:46 följande:

Jag skulle säga att hennes egen diagnos också lyser igenom och hon har kanske inte märkt det själv men hennes reaktion på lillebror är ju direkt kopplad till egen diagnos I första hand .  Hon behöver någon som kan ge henne den insikten . Att vara tonåring med allt vad det innebär uppepå hennes diagnos måste kännas som rena härdsmältan för henne och hon är nog inte så medveten om det.  

Hur tänker du här? Varför skulle det vara dotterns diagnos som gör umgänget med en jobbig lillebror...jobbigt?
  • Spucks

Förutom att hon är 16 år och därmed i en ålder där det är helt normalt att inte vilja vara med sina föräldrar särskilt oftast, tycker jag det är absolut förståelig att hon inte vill vara med sin bror. Jag har ett barn med ADHD och oftast skulle jag själv vilja fly.
    Däremot är det absolut inte okej att hon kallar honom för elaka saker, detta måste ni sätta stop på.

Det som också lyser igenom i dina inlägg är att ni som föräldrar verkar vara rätt daltande med barnen. Ni föröker avleda sonen när han bankar på hennes dörr och skriker? Ursäkta, men vid ett inakzeptabelt beteende ingriper man mer bestämd än med ett försök till avledning. Okej, ni kan inte sätta munkavel på honom (eller jo, ni skulle KUNNA det, men ni FÅR nog inte enligt lagen), men ni kan absolut använda er kroppsstyrka till att avlägsna honom från dörren. Speciellt ett barn med ADHD behöver man ju vara extra tydlig med.

Sedan skriver du även hur ni gjorde allt din dotter ville när hon var yngre. Ja, då är det inte märkligt att hon hatar sin lillebror, när hon plötsligt inte regerar familjen längre.

Det jag tycker ni behöver göra, är att sätta er ner med henne, prata om vad ni alla vill och hitta kompromisser. Och så får man ställa krav på varandra. Detta inkluderar att man inte kallar familjemedlemmar "demon". Hon kan få berätta för er hur hon vill spendera sin tid med er föräldrar och så kan ni göra upp planer längre i förväg. Och som 16 åring - även om hon ur utvecklingssynpunkt kanske är bara 13 - är hon gammal nog att förstå hon hennes agerande påverkar hennes lillebror, så detta behöver ni också prata om och sätta tydliga gränser. De behöver inte spenderar mycket tid tillsammans, däremot ska de kunna befinna sig i samma hem utan drama. Hitta något som båda gillar och försök att få de att bygga upp en relation med varandra. Det kan vara enkla saker som att åka till simhallen och gör en tävling om vem som är snabbast i rutschkanan.

• Anonym (Egen tid?)
    Anonym (d) skrev 2025-10-22 11:14:30 följande:
    Hur tänker du här? Varför skulle det vara dotterns diagnos som gör umgänget med en jobbig lillebror...jobbigt?
    Det blir för mycket intryck, ljud, störningsmoment som blir svårare att sortera bort. Man tål stress sämre och hjärnan går på högvarv och det blir svårare att komma till ro.
    För en person med Autism så blir intrycken fler och intensivare. 
  • Anonym (d)
    Anonym (Egen tid?) skrev 2025-10-22 11:40:23 följande:
    Det blir för mycket intryck, ljud, störningsmoment som blir svårare att sortera bort. Man tål stress sämre och hjärnan går på högvarv och det blir svårare att komma till ro.
    För en person med Autism så blir intrycken fler och intensivare. 

Nu har dottern ADD och du svarar felaktigt på vad någon annan tycker ;)

Miljön skulle vara mer än även neurotypiska barn skulle stå ut med. Sonens beteenden är något som skulle få vilken 16åring som helst att spendera mer tid än en 16åring normalt spendera hemifrån. Vissa 16åringar är borta hela tiden ändå så jag tror inte att skillnaden är så stor.

• Fjäril kär
    Anonym (d) skrev 2025-10-22 11:14:30 följande:
    För att bådas diagnoser krockar och dom triggar rätt uppenbart varandra.  (Jag läser mammans beskrivning av dotterns reaktion på övrig familj och hur hon var som liten) 
    Jag har själv barn med diagnos och så även jag och det var rätt tydligt många gånger att det skavde rejält mellan oss just därför.. 
  • Anonym (d)
    Fjäril kär skrev 2025-10-22 11:51:03 följande:
    För att bådas diagnoser krockar och dom triggar rätt uppenbart varandra.  (Jag läser mammans beskrivning av dotterns reaktion på övrig familj och hur hon var som liten) 
    Jag har själv barn med diagnos och så även jag och det var rätt tydligt många gånger att det skavde rejält mellan oss just därför.. 

"ill vara med henne och hennes kompisar/pojkvän, bankar på dörren, skriker utanför hennes dörr, kommer in på hennes rum. När vi gemensamt försöker se en film en fredagskväll hoppar han på dem i soffan, skriker, söker uppmärksamhet"

"
    hoppar han på dem i soffan, skriker, söker uppmärksamhet."

"
    Han blir som manisk att vara på henne och hennes kompis/pojkvän"

Det handlar inte om diagnos hos dottern även om det säkerligen gör allt mer jobbigt för henne. Ingen hade stått ut med det där i längden.

• Anonym (TS)
    Fjäril kär skrev 2025-10-22 10:41:46 följande:

Har dottern samtalsstöd? Annars är tipset att pusha iväg henne till egen kontakt där hon får pysa ur sin frustration och säga exakt vad hon vill och uttrycka sina behov och att nån faktiskt hör och ser henne. 

/npf-mamma med egen diagnos... 

Hon har haft samtalsstöd genom åren men avslutas alltid då hon uttrycker att allt är bra och generellt inte pratar så mycket. Hon har haft samtalsstöd utifrån ehen psykisk ohälsa, depression och ångest bl a innan hon fick sin diagnos. Men även efter hon fått diagnosen. Vi har tänkt att en kontaktperson kanske skulle varit bra, men hon vill inte ha det.
    Spucks skrev 2025-10-22 11:37:40 följande:

Förutom att hon är 16 år och därmed i en ålder där det är helt normalt att inte vilja vara med sina föräldrar särskilt oftast, tycker jag det är absolut förståelig att hon inte vill vara med sin bror. Jag har ett barn med ADHD och oftast skulle jag själv vilja fly.
    Däremot är det absolut inte okej att hon kallar honom för elaka saker, detta måste ni sätta stop på.

Det som också lyser igenom i dina inlägg är att ni som föräldrar verkar vara rätt daltande med barnen. Ni föröker avleda sonen när han bankar på hennes dörr och skriker? Ursäkta, men vid ett inakzeptabelt beteende ingriper man mer bestämd än med ett försök till avledning. Okej, ni kan inte sätta munkavel på honom (eller jo, ni skulle KUNNA det, men ni FÅR nog inte enligt lagen), men ni kan absolut använda er kroppsstyrka till att avlägsna honom från dörren. Speciellt ett barn med ADHD behöver man ju vara extra tydlig med.

Sedan skriver du även hur ni gjorde allt din dotter ville när hon var yngre. Ja, då är det inte märkligt att hon hatar sin lillebror, när hon plötsligt inte regerar familjen längre.

Det jag tycker ni behöver göra, är att sätta er ner med henne, prata om vad ni alla vill och hitta kompromisser. Och så får man ställa krav på varandra. Detta inkluderar att man inte kallar familjemedlemmar "demon". Hon kan få berätta för er hur hon vill spendera sin tid med er föräldrar och så kan ni göra upp planer längre i förväg. Och som 16 åring - även om hon ur utvecklingssynpunkt kanske är bara 13 - är hon gammal nog att förstå hon hennes agerande påverkar hennes lillebror, så detta behöver ni också prata om och sätta tydliga gränser. De behöver inte spenderar mycket tid tillsammans, däremot ska de kunna befinna sig i samma hem utan drama. Hitta något som båda gillar och försök att få de att bygga upp en relation med varandra. Det kan vara enkla saker som att åka till simhallen och gör en tävling om vem som är snabbast i rutschkanan.

Självklart tar vi fysiskt bort honom från dörren HELA tiden. Vi försöker ju inte bara avleda honom med andra saker. Vi har sagt ifrån på skarpen, höjt rösten, vi har även pratat med honom vid lugnare tillfällen om hans beteende. Ibland får vi helt enkelt lyfta med honom till vårt sovrum och låsa in oss där och starta en film för att han inte ska springa upp till hennes rum gång på gång på gång på gång. Så får en vuxen vara med honom i sovrummet tills han varvat ner. Alternativt att vi tar med honom ut och hittar på något, åker till affären, går till lekpark eller liknande. Vi försöker så gott vi kan skapa en lugn hemmiljö men det är ju omöjligt att ha det så 24/7 när man lever i ett hem med flera barn med diagnoser.
    När han är så uppspelt funkar ingenting om man inte får honom att varva ner först. 

Men han har ett beteende där han blir manisk på att göra saker han inte får. Man vet att direkt man säger nej, sluta eller försöker avleda honom så kommer han bli mer manisk att göra detta. T ex om han slänger ut popcorn. Säger man åt honom att sätta popcornen i munnen istället så slänger han ännu mer, plockar man bort popcornen blir han manisk i att försöka få tillbaka dem genom att ta stolar, lådor etc att försöka klättra på. När man tänker att han varvat ner så har han egentligen smidigt en plan för hur han ska få tag på dem. När man säger att han får sitta lugnt i soffan om vi ska se film blir han mer hyper. Springer fram och tillbaka, fram och tillbaka och hoppar upp i soffan eller i famnen på dottern och hennes pojkvän. Alternativ fungerar ej t ex att se en film han själv kan välja i sovrummet så vill han inte. Han vägrar även om en vuxen sitter med. Han blir manisk på att vara på dem t ex. Andra gånger går det utmärkt.

Vi har verkligen inte varit curlande föräldrar på något sätt, men innan småsyskonen hade vi såklart större möjligheter att anpassa oss efter henne. När lillebror kom var hon ganska stor och han har tagit mycket tid. Hon har alltid haft ett stort behov av uppmärksamhet både av oss och kompisar och är ständigt igång. Men direkt hon lidit av tristess så förväntar hon sig att vi ska kunna göra saker med henne, vilket inte alltid är möjligt i lika stor utsträckning som innan lillebror kom. 

Vi har pratat med henne många gånger om dessa okvädesord hon använder. Sagt att det absolut inte är acceptabelt att kalla honom för diverse saker. Får ögonrullning till svar. Påtalar det varje gång hon säger något elakt. Ställer vi krav väljer hon helt enkelt att inte vara hemma.
    Fjäril kär skrev 2025-10-22 11:51:03 följande:
    Ja, så är det nog också. Han är hyper utåt sett, hon är inte det. Hon har behov av att få ha det lugnt omkring sig och det försöker vi tillgodose så gott vi kan. Man vi kan inte ha honom tyst och stilla all den tid hon är hemma. Hon blir lätt stressad osv. Jag förstår att det är jobbigt. Det är precis lika jobbigt för oss, men vi kan inte välja att åka hemifrån. Jag försöker tänka att det ändå är en relativt kort tid. Det äldre barnet var likadan som liten. Sög verkligen ALL energi. Men det blev bättre och bättre när hen började skolan och nu har det blivit en väldigt fin, omtänksam, lugn och väldigt snäll person av hen. Hjälper till, leker med lillebror, hjälper lillebror, låter lillebror vara på hens rum och titta på film, prova tv-spel eller bara vara där. Men man märker att deras relation är annorlunda också.

I storasysters fall gör hon ingenting med sin lillebror. Varken pratar eller umgås utan irriterar sig bara på honom. Det finns inget intresse från hennes sida att skapa en relation. Vi övriga i familjen tycker såklart att det är jobbigt med hans hyperaktivitet och ständiga hittepå, men vi som ändå har en annan relation till honom också ser hans otroligt fina sidor också. Han är så rolig att umgås med då han har så mycket att berätta och säga. Han är påhittig. Han vill gärna vara snäll, fixa myskvällar, rita fina teckningar, ge fotmassage osv men dessa sidor ser ju aldrig hon då hon inte ägnar en sekund åt honom utan endast är irriterad och arg på honom. 
Svar på tråden Dotter trivs inte hemma pga lillebror