• Anonym (TS)

Dotter trivs inte hemma pga lillebror

Har en 16 årig dotter som inte trivs hemma. Hon fick en lillebror för sju år sedan som har adhd. Han har alltid haft mycket energi och varit hyperaktiv. Men hon tycker att han är så jobbig att hon inte kan vara hemma. Hon har under senaste åren ofta sovit borta. Flera helger i månsden men sover allt oftare borta och speciellt nu efter hon fått en pojkvän. Senaste månaderna har hon i princip sovit där varje natt. Hon kommer hem nästan varje dag. Hämtar kläder, duschar eller liknande men åker direkt iväg igen. Hon äter sällan hemma, äter oftast hos pojkvännen och vi känner att vi snart behöver börja betala pengar till hans föräldrar för att hon typ bor där. När vi pratar om detta säger hon att hon inte klarar av att vara hemma. Att lillebror är så jobbig. Och jag förstår henne. Han är på henne hela tiden när hon är hemma. Vill vara med henne och hennes kompisar/pojkvän, bankar på dörren, skriker utanför hennes dörr, kommer in på hennes rum. När vi gemensamt försöker se en film en fredagskväll hoppar han på dem i soffan, skriker, söker uppmärksamhet. Jag förstår att hon tycker det är jobbigt. Vi försöker avleda, hitta på något tillsammans med honom, skicka iväg han till någon kompis eller liknande, men det är ett heltidsarbete och det funkar inte alltid. Han blir som manisk att vara på henne och hennes kompis/pojkvän.

Han märker väl också att hon blir irriterad. Han ritar teckningar med hjärtan och förlåt och skickar in under hennes dörr. Han vill väl egentligen bara vara med henne ibland också, men hon har inget intresse av det. Hon pratar sällan med honom, visar inget intresse för honom utan kallar honom bara för ungjävel, jobbig, att han är en demon och liknande. Han får ALDRIG positiv uppmärksamhet av henne. Vilket nog också spär på att han verkligen vill få uppmärksamheten.

Men hur ska man hantera detta? Hur ska man få henne att trivas bättre hemma? Hur ska man få lillebror att tagga ner? Och hur ska man få henne att acceptera att han finns?
  • Svar på tråden Dotter trivs inte hemma pga lillebror
  • Cox Orange
    Anonym (TS) skrev 2025-10-22 09:26:12 följande:
    Tro är att icke veta. LSS får man endast om man tillhör personkrets. Adhd ingår inte i personkrets. Det gör däremot autism, en diagnos han inte har.
    Cox Orange skrev 2025-10-21 23:33:55 följande:

Sök hjälp för ditt bristande föräldraskap. Sök hjälp hos kommunen för verktyg hur du ska uppfostra och läs böcker, utbilda dig på t ex Instagram.

Du måste ta tag i detta. En sjuåring som bankar på dörren? Eller hoppar i soffan? Det är ju inte diagnosen utan total brist på ledarskap av er som föräldrar. Tycker du att det är värt att förlora din dotter? För det är det som händer nu.

Regler och konsekvenser. Lycka till att styra honom om tio år om du inte kan nu.

Oj oj. Vi har flera barn med diagnoser, har väldigt stor kunskap om diagnoser. Även dottern har en add diagnos. Har gått alla föräldrautbildningar som finns avseende adhd, har kontakt med både BUP och habilitering för problematiken. Men han har så pass svår adhd att han har agerar omedelbart. Känner INGEN vars barn inte hoppat i soffan eller bankat på dörrar och då har de inte någon diagnos. Skulle det vara så konstigt menar du?

Äldre barnet var EXAKT likadan som liten. Också svår adhd. Idag är hen tonåring, bra betyg, skötsam, relativt lugn, hjälpsam. Tänker att det gått bra för honom.

Har du barn med adhd? Jag skulle knappast tro det för då skulle du veta att konsekvenser för ett beteende man inte rår för endast skapar dåligt mående och dålig självkänsla. Barn gör så gott de kan. Han kan inte hantera sina impulser och saknar konsekvenstänk. Vi har struktur, scheman, tidhjälpmedel osv vi använder i vardagen. Vi leker med honom, han är med och lagar mat, vi är ute och cyklar, gungar, spelar sällskapsspel etc. Men vi kan inte underhålla honom 100% av all tid. Ofta sitter han och bygger lego ensam långa stunder. Men nya situationer eller avbrott i vardagen triggar igång honom. T ex när en kompis eller pojkvän är på besök. Det är hans sätt att försöka få kontakt. Vi försöker vägleda hur man ska göra istället. Avbryta. Distrahera, men det går som sagt inte hela tiden.
    De brukar vara här när han sover borta, men de håller sig mest på rummet. Vi har gjort aktiviteter själv tillsammans med dem också vid några tillfällen. Men det är uppenbarligt inte tillräckligt. Dottern som själv är väldigt rigid i sitt tankesätt är liksom "allt eller inget". Hon har svårt att se att det inte bara är hon som kan vara i fokus. Hon är det av våra barn som tagit mest tid, fast hon är äldst. Vi har gjort sååå mycket tillsammans med henne. Vill hon se på TV har alla flyttat sig så hon får teven, vill hon äta en speciell middag har vi lagat den. Vi har skjutsat, hämtat, swishat, köpt kläder/smink hon vill ha, gått på bio, rest, shoppat, fikat på stan, övningskört, engagerat oss i hennes sporter (hon är det enda av våra barn som gått sport), slutat tidigare från jobbet för att hämta från skolan då hon inte orkat ta bussen, tittat på alla Games of Thrones, Sveriges historia etc tillsammans med henne som en sak att göra gemensamt med henne. Fixat tjejkvällar. Vi har funnits där. Lyssnat när det varit svårt, stöttat, men också haft regler.

Men, hon har svårt att se att övriga syskon också behöver tid. Något som tar henne hårt om man inte kan göra det hon vill, när hon vill. Ju äldre lillebror blir desto mer tid "kräver" han också. Läxor ska göras, han behöver stöttning i kompisrelationer, behöver mycket struktur och förberedelser osv. Precis som hon gjort i den åldern. Hon har fler syskon också som också behöver få sin tid. Men hon har ganska svårt att se det. Och det påverkar istället att hon inte trivs här. Men INGEN kan ge 100% av all sin uppmärksamhet hela tiden åt en person i familjen.
    Anonym (Gea) skrev 2025-10-22 07:11:55 följande:

Jag hade en lugn och bra familj men var inte heller intresserad av att hänga med mina föräldrar i den åldern. Reste ofta bort på helgen, hängde med kompisar och kom sen hem och sov. Jag skulle säga att mycket hör den åldern till. 

Jag blir lite ledsen när det skrivs att lillebror skulle vara dåligt uppfostrad. Han har en funktionsnedsättning och vid adhd finns en tumregel att man kan förvänta sig mognad motsvarande ett tre år yngre barn ungefär (information vi fått från BUP). Att en fyraåring har svårt att sitta still och se på film eller stör sitt syskon är betydligt lättare att ha förståelse för. 

Man får ju också då behandla sin sjuåring som en fyraåring i de situationerna. Har syrran kompisar hemma får man själv vara aktiv och leka med lillebror, ta ut honom tex. Det här är en del av adhd som jag tycker att det pratas för lite om - den senare mognaden. Man kan inte vänta sig att en sjuåring med adhd klarar samma sak som andra sjuåringar. Tre år yngre är en tumregel. Jag antar att det betyder att en del snarare ligger fyra år bakom vad gäller teximpulsivitet. Då har ts en pojke med en treårings förmåga till impulsstyrning, känsloreglering och konsekvensanalys, men han har samma behov - oftast större - av intellektuell och fysisk stimulans som sina jämnåriga. Det är en jätteutmaning för föräldrarna (och skolan!). 

Så TS, ta det inte personligt att dottern prioriterar vänerna, men fortsätt erbjuda umgänge och mysiga saker med er så att hon vet att ni finns där hon behöver er. 

Och fortsätt känpa på med sonen. Ni har säkert full koll redan på det här med fasta rutiner, förutsägbarhet och förberedelse. Man får jobba på med det. Är det på fasta dagar och tider han är med släktingar? Om inte är kanske det en bra idé för båda barnens skull. Då vet er dotter att varje torsdag är det lugnt hemma, tex. Hon kommer säkert inte vara hemma varje torsdag för det. Men hon vet att möjligheten finns. 

Npf är ju ofta ärftligt. Det kan kanske vara så att storasyster har drag av det som gör att hon är ovanligt känslig för störningar från lillebror. Det är en tuff situation för hela familjen. 

TACK!
    Ja, vi har förberedelser, struktur, bildstöd, tidhjälpmedel. Vi lever ganska mycket varje dag på repeat. Samma sak, samma tider. Och då när något avviker t ex att det kommer kompisar eller liknande så blir han väldigt uppspelt. Det är inte bara storasyster som är "drabbad" utan även de andra syskonen också, men de mår inte dåligt av det på samma sätt som storasyster. 
    Alla våra barn har adhd/add. Storasyster har add. 

Det är mest på helgerna han sover borta då han är väldigt rutinstyrd och det är svårt för han med olika rutiner inför skolan på morgonen. Så han är hemma på vardagar så det blir samma rutiner. Det är alltid jag som lämnar honom. Men jag upplever att storasyster generellt har ganska svårt att se att andra också har behov som jag skrev ovan. T ex så brukar hon ibland åka till skolan med mig då jag åker till jobbet. Men det är stora suckar när jag säger att jag behöver lämna lillebror först. "Hur lång tid tar det då?", "Kan han inte gå själv?" osv. Och där och då är nog känslan för henne att jag "prioriterar" lillebror och det är ju ofrånkomligt. Han kan inte gå själv till skolan, han är för liten för det än.

Han funkar annars bra i vardagen. Följer sina rutiner. Men speciellt på kvällen när han börjar bli trött så blir han extra hyperaktiv. Det spelar ingen roll om man försöker gränssätta, avleda, distrahera osv. Han blir så hyper att han blir manisk i sitt sätt. Han tycker själv han är rolig och förstår inte att det är jobbigt för andra. Vi försöker prata med honom om detta, men han har så låg impulskontroll att han inte kan hejda sig även om han i ett tidigare skede har förstått.

Kritik av föräldraskap och uppfostran är bland det känsligaste som finns. Det är det sorg med barn med dålig uppfostran, föräldrarna har alltid en förklaring. Problemet är att för syskonet i den här familjen så spelar det ingen roll. Du behöver inte förklara för mig, mina barn blir hembjudna flera gånger varje vecka och trivs med varandra och i familjen. Du behöver förklara för din dotter nu och i framtiden. Konsekvensen är förödande i den här familjen.

Även barn med diagnoser går att uppfostra, det har jag flera goda exempel på också i min närhet.

För att svara på din fråga så har alla mina barn från två års ålder vetat att hoppa gör man i studsmattan och inte i säng/soffa. Sätt gränser bara och sök hjälp. Borstar du tänderna på honom utan bråk?

• Anonym (TS)
    Anonym (Utomstående) skrev 2025-10-23 17:01:59 följande:

Som jag har förstått så har båda två en diagnos. Utan diagnos så kan man ändå bli irriterad på syskon eller på vem som helst som tränger sig på när man inte vill umgås. Om han är 7 år gammal så tänker jag så borde man förstå att om man vill ha kontakt så tvingar man sig inte på att det har motsatt effekt? 

Det låter väldigt infekterat och som att ni är väldigt mån om att barnen ska få som dom vill.... att ni tjatar men det har ingen effekt på 16 åringen. Så kanske lika bra att inte säga så mkt om det inte har någon effekt. 
    Jag tror inte på att agera i fruktan när man gör saker. Inte särbehandla henne för att ni är rädd att hon inte vill bo hos er. Jag tänker också att hon är i en ålder där man vill vara mera självständig och inte har samma behov av att umgås med familjen. 

Jag tror att en utomstående skulle behöva hjälpa till att se över hur ni kan göra för att alla ska trivas o må bra. En utomstående som kan komma på ett sätt hur lillebror o storasyster kan spendera tid tillsammans bara dom två o göra något som dom båda gillar, så att syskon banden stärks mellan dem. 

Lycka till...

Anonym (Utomstående) skrev 2025-10-23 17:04:50 följande:

Utomstående kanske oxå kan komma på besök och sen ge tips på hur man kan hantera lillebror. Hur han kan lära sig att agera och stå emot impulsen med alternativa handlingar tex. Annars tex kanske om storasyster leker 15 min med lillebror så blir han nöjd o låter henne vara sen....?!

Tänk att barn med adhd har en mognad som är ungefär 3 år yngre än sin ålder. Tänker du att en 4 åring har samma kunskap om att inte tränga sig på om man vill ha kontakt? 

Ärligt så tänker jag att hon hellre är borta än att tvingas leka med sin lillebror 15 minuter per dag. Jag tror tvång är fel väg att gå. Vi har pratat med henne om detta, att om hon visar mer intresse, leker med honom ibland osv så kanske han inte är lika på henne. Men hon vill inte. Vi har pratat om fördelarna med det och nackdelarna med hur hon agerar nu. Vi har bekräftat att vi förstår att hon tycker han är jobbig, att vi förstår att det tar mycket energi när han låter. Vi har frågat vad som skulle underlätta för henne, men det enda svaret vi får är att vi borde adoptera bort honom. Hon har fått byta rum för flera år sedan, när lillebror var en liten bebis och grät på kvällarna, till rum på övervåningen som vi totalrenoverade utifrån hennes behov. Större säng, egen tv, tv-spel, sminkhörna. Vi har köpt hörlurar som stänger ute ljud, öronproppar som stänger ute ljud. Hon har lås på dörren och kan låsa om sig. Vi har under flera år haft trapp upp till övervåningen så hon kunnat gå undan dit utan att lillebror kunnat följa, tills han blev så stor att han lärde sig öppna den själv. Vi tar stängt bort honom från hennes rum om han går upp dit, vi pratar med honom, går ut med honom, ser film i vårt sovrum med honom så hon ska kunna vara ifred i vårt vardagsrum osv. Men jag tänker att hon också behöver hitta acceptans i att vi aldrig kommer kunna vara 100%-iga. Det kommer finnas tillfällen då han smiter upp, det kommer finnas tillfällen då han är hyper, skrattar hoppar i soffan osv. Det kommer vara tillfällen då han är på henne. Men jag tycker att hon också borde se att vi gör allt vi kan för att hon ska få det lungt och tyst. Skulle hon ha acceptans. Att vi gör det vi kan, han har svårigheter och det blir som det blir, tror jag att hon skulle må bättre också. Sen är det självklart så att genom att hon kan välja att inte vara hemma så är det betydligt lugnare att vara hos pojkvännen eller kompisar som inte har några småsyskon alls.

Hon har inte valt att få småsyskon. Man väljer varken syskon eller föräldrar och har väl egentligen alla möjligheter att inte välja att ha kontakt när man är vuxen t ex. Jag tror inte hon kommer göra så mycket för att bibehålla en relation till sina syskon i vuxen ålder faktiskt. Hon är genrellt ganska obrydd att delta vid syskonens eller andra släktingar födelsedagar t ex. Det är med stora suckar och sura miner hon gör det. 

Ett barn som är mentalt 4 år kommer inte lära sig hantera sina impulser. Vi tränar på sådant varje dag vad man kan göra istället för att slåss/kasta grejer, hur man uttrycker känslor, vad känslor betyder, hur man tar kontakt, vilken kontakt som är lämplig. T ex att man inte ringer på hos kompisar hela tiden om de sagt nej till att leka, turtagning i lek, hur man behandlar sina kompisar, att säga förlåt osv osv. Vi pratar om känslor, hur de känns i kroppen, vi bekräftar hans känslor. Vi pratar om det när han inte är i affekt. Vi tränar på det varje dag, men det är ett arbete som tar många år och görs inte över en natt. Jag vet inte vad du tänker att en utomstående ska bidra med? Få år av träning att ta en natt? 
  • Anonym (Gea)

Shit vad ni kämpar, TS! 
    Jag tycker att ni verkar göra väldigt mycket rätt. Men precis som att ett barn med IF inte blir skitsmart av rätt stimulans och träning får inte ett barn med svår adhd en massa impulskontroll mm bara för att man sätter gränser och är tydlig. Om förutsättningarna inte finns där så gör de inte det. Men som förälder gör man ju så klart allt man orkar för att ens barn ska bli så självständig och välfungerande som det är möjligt inom dess medfödda förutsättningar

Det är konstigt att så många utan problem accepterar att dyslektiker lär sig läsa sent, att barn med IF har svårare att lära sig och att barn med Tourettes har tics. Men att barn med adhd har problem med tex impulskontroll och känsloreglering verkar vara så mycket svårare att begripa. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Gea) skrev 2025-10-24 21:02:13 följande:

Shit vad ni kämpar, TS! 
    Jag tycker att ni verkar göra väldigt mycket rätt. Men precis som att ett barn med IF inte blir skitsmart av rätt stimulans och träning får inte ett barn med svår adhd en massa impulskontroll mm bara för att man sätter gränser och är tydlig. Om förutsättningarna inte finns där så gör de inte det. Men som förälder gör man ju så klart allt man orkar för att ens barn ska bli så självständig och välfungerande som det är möjligt inom dess medfödda förutsättningar. 

Det är konstigt att så många utan problem accepterar att dyslektiker lär sig läsa sent, att barn med IF har svårare att lära sig och att barn med Tourettes har tics. Men att barn med adhd har problem med tex impulskontroll och känsloreglering verkar vara så mycket svårare att begripa. 

Tack!
    Ja, det finns fortfarande en allmän uppfattning om att adhd beror på att barnen är ouppfostrade tyvärr och att det räcker med att be dem skärpa sig så blir allt toppen. "Alla får adhd idag" är också ett vanligt argument. Men nej, alla får inte det. I lillebrors klass är det endast han och de är 30 barn i hans klass. 

Vi jobbar mycket med struktur och rutiner, vilket är A och O. Vi har inte så mycket tid för varken oss själva eller relationen då vi fokuserar på att få en fungerande vardag för barnen. Men ibland klickar man inte. Som storasyster och lillebror, och jag bad egentligen om tips på hur man ska få det att fungera bättre. Men av tråden att döma så känns det som att vi gjort det vi kan. Pratat, uppmuntrat till positivt samspel dem emellan, gränssätter, osv.

Egentligen borde jag lyft denna problematik i en grupp endast för föräldrar till barn med NPF. För på detta forum finns det alltid trångsynta människor som svarar utifrån fördomar mer än kunskap.
    Tack för din pepp.
  • Anonym (Utomstående)

Nej men ta inte någon hjälp av en utomstående om ni nu är så himla perfekta...ni har ju gjort allt....den kan ju inte se med andra ögon som inte är hemmablinda ...

Ursäkta att jag inte visste att man är som fyra år när man är sju och har adhd, det trodde jag faktiskt inte.....

Jag tycker det var ganska bortkastat o försöka skriva något här....

• Anonym (Utomstående)

Ja vill bara förklara att jag inte hade tänkt tvång utan att man förklarar att om du leker med lillebror en stund så är det större chans att han inte försöker komma in på ditt rum sen. 15 min var ett förslag men det kanske låter som ett krav...allt ska låta så gulligt då eller....

• Anonym (Svårt sits)

Så jobbigt, det låter verkligen som att ni har gjort allt för era barn. Vad tycker övriga äldre syskon om storasyster? det låter ju faktiskt mer som att det är hon som har mest problematik med så låg respekt till faktiskt alla i Familjen. Har ni provat att sluta swisha henne pengar ? att hon får förtjäna dessa genom gott beteende?

• Grässtrå77

Har ni provat familjebehandling från kommunen? Det skulle kunna vara ett stöd för er, förutsatt att terapeuten har mycket god kunskap om npf. För annars är det ju ingen ide, eftersom man måste förstå att det inte går att resonera med er 16-åring på samma sätt som det gör med neurotypiska barn. Dessa barn är ju generellt ett par år yngre i mognad, men i vissa delar slår ju funktionsnedsättningen igenom helt. Tror att det är det som är så svårt för andra att förstå. En person som alltid måste ta sig fram i rullstol kan ju aldrig gå själv utan hjälpmedel oavsett situation. Men personer med npf har ju ofta så ojämna profiler att det även för närstående ibland är svårt att acceptera att vissa saker omöjligt funkar när andra saker inte är nåt problem.

Det andra rådet jag har är att pratat med pojkvännens mamma. Det är ju inget som hjälper er på hemmaplan och kan ju innebära att det blir extra tufft för er om hon upplever situationen som ohållbar. Men förhoppningsvis funkar det mycket bättre för er dotter där i den betydligt lugnare miljön. Men ni skulle behöva etablera en kontakt med henne så att hon vet att hon kan vända sig till er vid behov. Tror även att det skulle minska er stress kring situationen.

Sen tror jag att de flesta här på FL och även ute i samhället mestadels har träffat barn med adhd diagnoser där problematiken inte är alltför svår. Då går det ju att med anpassningar och ändrat förhållningssätt (och ev. medicinering) få barnen att fungera mer utifrån samhällsnormen. Då kanske man tror att det funkar så för alla barn med npf, men så är det ju inte. Vissa barn har ju en så mycket större problematik att det inte är möjligt att som förälder motverka alla negativa delar av funktionshindret.

• Anonym (TS)
    Anonym (Utomstående) skrev 2025-10-26 00:48:19 följande:

Nej men ta inte någon hjälp av en utomstående om ni nu är så himla perfekta...ni har ju gjort allt....den kan ju inte se med andra ögon som inte är hemmablinda ...

Ursäkta att jag inte visste att man är som fyra år när man är sju och har adhd, det trodde jag faktiskt inte.....

Anonym (Utomstående) skrev 2025-10-26 00:51:29 följande:

Ja vill bara förklara att jag inte hade tänkt tvång utan att man förklarar att om du leker med lillebror en stund så är det större chans att han inte försöker komma in på ditt rum sen. 15 min var ett förslag men det kanske låter som ett krav...allt ska låta så gulligt då eller....

Jag har absolut inte sagt att vi är perfekta. Det är inte någon. 
    Barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar har i regel cirka 3 års yngre mognad än barn utan den problematiken. Vet du inte det som är ganska grundläggande npf-kunskap så tänker jag att du nog saknar tillräcklig kunskap för att komma med råd gällande npf.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Svårt sits) skrev 2025-10-26 02:51:51 följande:

Så jobbigt, det låter verkligen som att ni har gjort allt för era barn. Vad tycker övriga äldre syskon om storasyster? det låter ju faktiskt mer som att det är hon som har mest problematik med så låg respekt till faktiskt alla i Familjen. Har ni provat att sluta swisha henne pengar ? att hon får förtjäna dessa genom gott beteende?

Övriga syskon har inga större problem med lillebror. De säger åt honom om han kommer in på rummet och de inte vill ha honom där men ibland tillåter de honom att leka på deras rum, se på deras TV, spela tv-spel eller liknande medan de gör något annat. Men de leker mer med honom generellt också. Går till lekpark, hoppar studsmatta, badar i uppblåsbara poolen på sommaren, tittar på film, bygger lego osv. 
  • Anonym (Gea)
    Anonym (Utomstående) skrev 2025-10-26 00:48:19 följande:

Då blir mitt råd till dig att inte försöka ge råd till någon vars problem du inte ens har enkla baskunskaper om. 
  • Anonym (Jorå)

Hade jag varit dottern hade jag tyckt och gjort exakt likadant. Hon är nästan vuxen och kommer förhoppningsvis kunna flytta hemifrån om några år och då löser sig detta naturligt. Det finns ingen anledning att försöka lirka henne tillbaka hem igen då hon både mentalt och fysiskt är på väg ut. Hon mår bättre när hon inte är hemma för att hon inte känner sig bekväm hemma. Tyvärr har hon fått en extremt jobbig lillebror som tvingar bort henne från sitt hem, så det finns ju inte så mycket varken ni eller hon kan göra åt den saken. 

Det ni ska undvika att göra är att ge henne dåligt samvete för att hon gör som hon gör. Ni lär ju knappast ha en bättre lösning på problemet än den hon själv har skapat. 

• Grässtrå77
    Anonym (Jorå) skrev 2025-10-27 00:45:56 följande:

Hade jag varit dottern hade jag tyckt och gjort exakt likadant. Hon är nästan vuxen och kommer förhoppningsvis kunna flytta hemifrån om några år och då löser sig detta naturligt. Det finns ingen anledning att försöka lirka henne tillbaka hem igen då hon både mentalt och fysiskt är på väg ut. Hon mår bättre när hon inte är hemma för att hon inte känner sig bekväm hemma. Tyvärr har hon fått en extremt jobbig lillebror som tvingar bort henne från sitt hem, så det finns ju inte så mycket varken ni eller hon kan göra åt den saken. 

Det ni ska undvika att göra är att ge henne dåligt samvete för att hon gör som hon gör. Ni lär ju knappast ha en bättre lösning på problemet än den hon själv har skapat. 

Ett ptoblem är ju att tjejen visserligen är 16 år och en hel del ungdomar är mogna att klara mycket själv i dem åldern. Men den här tjejen har även hon en npf-diagnos och skulle behöva sina föräldrars stöd. Men det inser hon inte själv och det går ju inte att tvinga fram. Men om hon skulle vara hemma lite mer skulle föräldrarna kunna lirka in stödet enklare.
Svar på tråden Dotter trivs inte hemma pga lillebror