-
Har en 16 årig dotter som inte trivs hemma. Hon fick en lillebror för sju år sedan som har adhd. Han har alltid haft mycket energi och varit hyperaktiv. Men hon tycker att han är så jobbig att hon inte kan vara hemma. Hon har under senaste åren ofta sovit borta. Flera helger i månsden men sover allt oftare borta och speciellt nu efter hon fått en pojkvän. Senaste månaderna har hon i princip sovit där varje natt. Hon kommer hem nästan varje dag. Hämtar kläder, duschar eller liknande men åker direkt iväg igen. Hon äter sällan hemma, äter oftast hos pojkvännen och vi känner att vi snart behöver börja betala pengar till hans föräldrar för att hon typ bor där. När vi pratar om detta säger hon att hon inte klarar av att vara hemma. Att lillebror är så jobbig. Och jag förstår henne. Han är på henne hela tiden när hon är hemma. Vill vara med henne och hennes kompisar/pojkvän, bankar på dörren, skriker utanför hennes dörr, kommer in på hennes rum. När vi gemensamt försöker se en film en fredagskväll hoppar han på dem i soffan, skriker, söker uppmärksamhet. Jag förstår att hon tycker det är jobbigt. Vi försöker avleda, hitta på något tillsammans med honom, skicka iväg han till någon kompis eller liknande, men det är ett heltidsarbete och det funkar inte alltid. Han blir som manisk att vara på henne och hennes kompis/pojkvän.Han märker väl också att hon blir irriterad. Han ritar teckningar med hjärtan och förlåt och skickar in under hennes dörr. Han vill väl egentligen bara vara med henne ibland också, men hon har inget intresse av det. Hon pratar sällan med honom, visar inget intresse för honom utan kallar honom bara för ungjävel, jobbig, att han är en demon och liknande. Han får ALDRIG positiv uppmärksamhet av henne. Vilket nog också spär på att han verkligen vill få uppmärksamheten.Men hur ska man hantera detta? Hur ska man få henne att trivas bättre hemma? Hur ska man få lillebror att tagga ner? Och hur ska man få henne att acceptera att han finns? -
Svar på tråden Dotter trivs inte hemma pga lillebror
-
Går ju inte att klicka hjärtan på inlägg på FL, så du får ett så här istället: <3Anonym (TS) skrev 2025-10-22 19:30:29 följande:Absolut. Det håller jag med om. Vart har jag sagt att det han gör är ok eller skyller på hans diagnos? Man kan inte se till att ett barn med diagnoser "sköter sig". Han har trots allt en funktionsnedsättning som vi gör allt vi kan för att stötta och förbereda. Det är ju inte som att vi tycker att det är okej det han gör utan vi gör det vi kan för att förhindra, avleda, säga åt. Vi har stöd från BUP med detta och de tänker att det är hans impulsivitet som gör det svårt och han står därför i kö för att få prova medicinering. Han uppfyller ALLA kriterier för adhd och hans symptom är så pass svåra att de kunde bekräfta allt under utredningen och se det där i rummet. Det är MYCKET ovanligt sa dem då barn normalt sett håller ihop i nya situationer men hans problematik är så svår att han inte ens klarar det. -
Vi pratar med henne HELA tiden om detta. Vi säger åt henne direkt det sker. Precis som vi säger åt lillebror direkt han gör något som stör eller något han inte får.Spucks skrev 2025-10-22 18:09:04 följande:Hon tycker han är irriterande för att han pratar eller leker. Hon hör honom till sitt rum när han leker på nedervåningen, även om han inte skriker eller låter illa. När man frågar vad hon tycker är jobbigt är svaret bara "att han existerar".
[...]
Vi har försökt uppmuntra henne att göra saker tillsammans med lillebror. Men hon "tar hellre livet av sig" säger hon för "han är så jävla irriterande och en demon". Kompisar och pojkvännen har reagerat på hur hon beter sig mot honom och pratar om honom och frågat "Leker du aldrig med din lillebror?" Hennes svar "Nä, han är den mest irriterande människan i världen".
[...] hon irriterar sig bara på stt han låter och finns.Alltså vilket jäkla beteende! Om det har varit mitt barn, hade jag inte lockat för att hon ska spendera tid hemma/med oss, utan jag hade rytit ifrån ordentligt och gjort det klart för henne att detta är helt oacceptabelt och att beteendet slutar NU. Annars får hon leta eget boende.
Detta är värsta mobbningen och svår psykisk våld hon håller på med, och aldrig i livet skulle acceptera det.
Sen är det såklart skönare att vara hos pojkvännen som är ensambarn med en ensamstående mamma. Inga syskon alls. Fullt fokus på henne. Mamman lagar den maten de vill ha. Jag tänker att hon mår väldigt bra av det. Vi kan inte anpassa ALLT efter henne. Vi kan inte laga hennes favoritmat varje dag, vi har fler barn att ta hänsyn till också.Anonym (Fiona) skrev 2025-10-22 19:24:44 följande:Eh, jo, klart det är extremt. Det handlar ju inte bara om en tonåring som vill slå sig fri, hänga med kompisar och börja bli vuxen. Hon säger ju själv att hon inte klarar av att vara hemma. Det är extremt och TS borde vara orolig och jobba hårdare för att hennes barn faktiskt känner att hon kan vara hemma ibland.Hans beteende är inte okej och ingen, allra minst han själv, tjänar på att inte ge honom ordentligt stöd i vardagen. Det är inte rimligt att han beter sig som han gör, och med tanke på att det troligtvis varit sådär i flera år, förstår man att flickan tröttnat. Väldigt sorgligt alltihop.Anonym (d) skrev 2025-10-22 18:04:47 följande:Det är inte det minsta extremt. En 16åring med pojkvän vill inte vara hemma för att yngre syskon är jobbiga är inget extremt problem. Beteendet på barnet kanske kan gå under extremt men det är helt förståeligt i så ung ålder och med diagnos. Det kan ta tid att få till en fungerande vardag och pojken behöver få växa upp. Ingenstans går det att utläsa att föräldrarna faktiskt struntar i att försöka.
Hon förväntar sig att alla ska lyda hennes minsta vink. När hon vill se TV då ska alla lämna rummet t ex med motiveringen att hon ser TV så sällan hemma och syskonen har massa tid att se när hon åkt iväg. När hon vill duscha då får ingen annan gå på toaletten före. När vi pottränade lillebror fick vi börja ha en potta utanför toaletten då hon ständigt var inlåst på toaletten och duschade, fönade håret, lockade håret, sminkade sig osv och vägrade lämna för att lillebror skulle kunna kissa.
Vi stöttar lillebror HELA tiden. Vi har scheman, bildstöd, tidhjälpmedel, gör aktiviteter med honom varje dag. Men man kan inte avsätta en förälder som hela tiden ska vara med honom, ibland behöver han också få göra det han känner för och hitta på saker själv. Hon irriterar sig på att han ens existerar. I hennes drömvärld så skulle han inte finnas.Spucks skrev 2025-10-22 18:02:32 följande:Som du skrev det i ditt tidigare inlägg, har ni dock gjort exakt som hon ville.
Att vi gjort det vi kan för henne samt haft mer tid för henne innan småsyskonen betyder inte att vi gjort exakt som hon velat. Alla som har fler än ett barn har haft ett ensambarn någon gång innan syskon kommit (om man inte fått tvillingar). Då har det inte funnits syskon att anpassa sig efter utan man har gjort det barnet velat göra. Gå till lekpark t ex. Direkt det kommer in syskon i bilden behöver man kunna kompromissa. Gunga först, sen lekpark. Nu försöker du bara hitta fel och brister att peka på. -
Kom plötsligt på en grej. Jag hade en kompis (vuxen alltså) vars grannbarn ofta kom in till henne för att det var stökigt hemma. När familjens sockontalt fick veta det styrde hon upp så att min kompis blev stödfamilj åt barnet och de fick en liten slant att hitta på saker för. Kan det vara en möjlighet för pojkvännens mamma?
-
Jag har förstått att detta är ett ämne som rör upp. Det känns såklart inte kul att ett av våra barn inte trivs hemma. Så ska det såklart inte vara. Vi försöker dock så gott vi kan.
Någon skrev att detta säkert pågått flera år, nej det har det inte. Lillebror är inte så pass stor att detta kan ha pågått i så många år. Jag skulle säga att vi misstänkt att han har adhd sen han var 4 år ungefär. Då han var väldigt rigid, outtömlig energi, somnade aldrig på kvällen och var speedad hela tiden. Men då var han inte lika uppmärksamhetssökande gentemot storasyster. Jag skulle säga att problemet förvärrats sedan sista året på förskolan/när han började förskoleklass. Förmodligen för att det tagit för mycket energi för honom med allt nytt. Han är trött = mer överaktiv när han kommer hem. Jag har senaste året pendlat mellan att arbeta 50-75% för att minska tid på fritids och ge honom mer tid för återhämtning. Mor- & farföräldrar hämtar han några gånger i veckan från fritids och så kommer han hem vid kl 18-19-tiden. Det har inte påverkat dottern att vara hemma mer.
Vi försöker ge henne egentid, men blir ofta nekade. Hon vill helst ha pengarna det skulle kosta och göra något tillsammans med en kompis istället. Vi har bjudit in till filmkväll, vi kollar på sport tillsammans och har köpt säsongskort så vi kan gå tillsammans men hon vill inte gå med någon av oss. Jag åker bort minst en helg i månaden med lillebror till mina föräldrar och hon är oftast inte hemma den helgen heller. Vi åker alla iväg till vår stuga ganska ofta, ibland varje helg och hon har inte vilja följa med senaste året. Då har hon varit hemma själv hela helgerna. När jag åker ensam är det sura miner varför inte pappan följer med och de andra syskonen som ibland stannat hemma också. Hon går in på deras rum och typ kräver att de måste åka. Riktigt påtalar hur mycket hon ogillar dem.
Vi stöttar lillebror på alla sätt vi kan. Med rutiner, struktur, scheman, bildstöd, tidhjälpmedel. Vi gör aktiviteter tillsammans, tar alltid med honom på affären när vi handlar så det ska bli lite lugn hemma en stund. Han hjälper till med maten, när vi städar, med tvätten. Försöker sysselsätta honom så mycket det går. Vi sitter ibland i timmar och bygger lego med honom. Men han är ju också en människa och ett barn som måste få bygga kojor, busa högt, skratta högt.
Och när det är nya situationer t ex att kompisar är på besök eller vi har vänner här då blir han extra spexig och vill få uppmärksamhet. Vuxna skojar tillbaka, frågar, är intresserade och då lugnar han sig ganska snabbt. Men storasysters beteende gör bara att hans beteende eskalerar. Ju mer sur och irriterad hon är, desto mer på blir han. Något vi pratat med henne om.
Jag tror hon tycker han är ett större problem än vännerna. Både vänner och pojkvännen vill gärna leka med honom, men får inte för henne. "Kom nu" säger hon och sliter dem till sitt rum. Eller frågar "Hur orkar du hålla på med den där irriterande ungen?". Vi har pratat med henne många gånger om detta. Hur hon tror det känns för lillebror att hela tiden få höra hur jobbig, irriterande osv han är. Han själv har uttryckt att han tror att storasyster hatar honom.
Men många av er kanske har rätt. Han behöver fogas mer, ta mer hänsyn till henne, bli tystare, respektera henne mer osv. Jag tycker faktiskt vi gör allt vi kan för att han ska låta henne vara men jag kan samtidigt tycka att hon borde ha mer förståelse för hans svårigheter också. Det ska inte bara gå åt ena hållet. -
Bekräftar ni barnens, kanske främst dotterns, känslor så att hon känner att ni förstår henne? Min erfarenhet är att det krävs övertydlig och upprepad bekräftelse. Och att samtalen där man bekräftar de känslorna inte kombineras med samtal om att ni vill att hon ändrar beteende. Jag tänker att hon kan behöva samtal där hennes känslor tillåts ta all plats och ni lyssnar, frågar och kanske tröstar.Utan att värdera eller tjata om hur hon behöver förändra sig.
Jag frågar eftersom jag själv är dålig på detta. -
Anonym (TS) skrev 2025-10-22 19:43:49 följande:Vi pratar med henne HELA tiden om detta. Vi säger åt henne direkt det sker. Precis som vi säger åt lillebror direkt han gör något som stör eller något han inte får.Sen är det såklart skönare att vara hos pojkvännen som är ensambarn med en ensamstående mamma. Inga syskon alls. Fullt fokus på henne. Mamman lagar den maten de vill ha. Jag tänker att hon mår väldigt bra av det. Vi kan inte anpassa ALLT efter henne. Vi kan inte laga hennes favoritmat varje dag, vi har fler barn att ta hänsyn till också.Anonym (Fiona) skrev 2025-10-22 19:24:44 följande:Eh, jo, klart det är extremt. Det handlar ju inte bara om en tonåring som vill slå sig fri, hänga med kompisar och börja bli vuxen. Hon säger ju själv att hon inte klarar av att vara hemma. Det är extremt och TS borde vara orolig och jobba hårdare för att hennes barn faktiskt känner att hon kan vara hemma ibland.Hans beteende är inte okej och ingen, allra minst han själv, tjänar på att inte ge honom ordentligt stöd i vardagen. Det är inte rimligt att han beter sig som han gör, och med tanke på att det troligtvis varit sådär i flera år, förstår man att flickan tröttnat. Väldigt sorgligt alltihop.
Hon förväntar sig att alla ska lyda hennes minsta vink. När hon vill se TV då ska alla lämna rummet t ex med motiveringen att hon ser TV så sällan hemma och syskonen har massa tid att se när hon åkt iväg. När hon vill duscha då får ingen annan gå på toaletten före. När vi pottränade lillebror fick vi börja ha en potta utanför toaletten då hon ständigt var inlåst på toaletten och duschade, fönade håret, lockade håret, sminkade sig osv och vägrade lämna för att lillebror skulle kunna kissa.
Vi stöttar lillebror HELA tiden. Vi har scheman, bildstöd, tidhjälpmedel, gör aktiviteter med honom varje dag. Men man kan inte avsätta en förälder som hela tiden ska vara med honom, ibland behöver han också få göra det han känner för och hitta på saker själv. Hon irriterar sig på att han ens existerar. I hennes drömvärld så skulle han inte finnas.
Att vi gjort det vi kan för henne samt haft mer tid för henne innan småsyskonen betyder inte att vi gjort exakt som hon velat. Alla som har fler än ett barn har haft ett ensambarn någon gång innan syskon kommit (om man inte fått tvillingar). Då har det inte funnits syskon att anpassa sig efter utan man har gjort det barnet velat göra. Gå till lekpark t ex. Direkt det kommer in syskon i bilden behöver man kunna kompromissa. Gunga först, sen lekpark. Nu försöker du bara hitta fel och brister att peka på.Att bara prata med henne räcker tydligen inte, när hon inte ändrar beteendet.
Och nej, jag letar inte fel. Jag utgår från det du skriver, och det du skriver är att hon har fått styra och ställa och bestämma som hon vill under en längre tid. Du har ju även nu här skrivit hur hon kontrollerar er (det jag markerade fet). Och så skriver du hur hon trakasserar sin lillebror åt det grövsta. Till en sån grad att tom hennes kompisar reagerar. Detta är helt sjukt och komma sätta ordentliga spår på pojken.
Och i ditt senaste inlägg skriver du hur hon även är elak mot sina andra syskon.
Men tydligen skrev du bara tråden för att få medhåll hur duktiga ni är och att ni gör allt rätt. För du tar inte till dig något som kan klassas som negativ kritik.
-
Ja, det gör vi. Vi själv tycker ju också att det blir intensivt i perioder så vi bekräftar att vi förstår att det är jobbigt för henne. Vi har frågat vad vi kan göra för att det ska kännas bättre, men får inget mer än dryga svar ttp "Adoptera bort honom". Och då är det svårt att möta hennes behov.Anonym (Gea) skrev 2025-10-22 20:10:24 följande:Bekräftar ni barnens, kanske främst dotterns, känslor så att hon känner att ni förstår henne? Min erfarenhet är att det krävs övertydlig och upprepad bekräftelse. Och att samtalen där man bekräftar de känslorna inte kombineras med samtal om att ni vill att hon ändrar beteende. Jag tänker att hon kan behöva samtal där hennes känslor tillåts ta all plats och ni lyssnar, frågar och kanske tröstar.Utan att värdera eller tjata om hur hon behöver förändra sig.
Jag frågar eftersom jag själv är dålig på detta.
Spucks skrev 2025-10-22 20:25:41 följande:Att bara prata med henne räcker tydligen inte, när hon inte ändrar beteendet.
Och nej, jag letar inte fel. Jag utgår från det du skriver, och det du skriver är att hon har fått styra och ställa och bestämma som hon vill under en längre tid. Du har ju även nu här skrivit hur hon kontrollerar er (det jag markerade fet). Och så skriver du hur hon trakasserar sin lillebror åt det grövsta. Till en sån grad att tom hennes kompisar reagerar. Detta är helt sjukt och komma sätta ordentliga spår på pojken.
Och i ditt senaste inlägg skriver du hur hon även är elak mot sina andra syskon.
Men tydligen skrev du bara tråden för att få medhåll hur duktiga ni är och att ni gör allt rätt. För du tar inte till dig något som kan klassas som negativ kritik.
Det du fetade betyder inte att hon fått som hon velat, utan uttrycker det. T ex att hon tycker att hon kan få ha TV då hon är hemma så sällan. Det innebär inte att det blivit så i praktiken. Däremot med pottan utanför toaletten, där var vi tvungen ta till den lösningen då lillebror inte kunde vänta på att man skulle diskutera med henne kring vad som är lämpligt eller inte. Att duscha ok, då förstår man att hon inte vill släppa in någon. Men att sminka sig, då får man lämna för att lillebror ska kunna kissa. Men precis i början kunde han ju inte hålla sig utan när han var kissnödig så var han tvungen kissa direkt. Det finns tillfällen när jag stått och borstat tänderna och hon helt sonika gått in i badrummet och nästan smällt upp badrumsskåpsdörren i ansiktet på mig och sagt att "Jag ska sminka mig". Det innebär inte att jag gått ut ur badrummet och tillåtit det.
Men ja, till viss del försöker vi foga oss efter henne. Hon får välja mat oftare än syskonen, välja aktiviteter, film osv oftare. Undermedvetet gör vi nog generellt mer för henne. Hämtar henne från kompis t ex medan syskonen kan få ta bussen när de ska hem. Men de frågar inte heller om skjuts i samma utsträckning, men vi säger nog nej oftare till dem än henne generellt. Förmodligen för att det finns en undermedveten rädsla om att hon ska dra sig bort från familjen än mer.
Och det blir ett svårt dilemma också. Vi kan såklart sitta ner med henne och ta ett ordentligt snack kring uppförande, hur man pratar med sina syskon osv trots att vi punktmarkerar också. Men det finns en rädsla om att hon ska misstrivas ännu mer om vi blir strängare.
Hon är genrellt elak mot alla inom familjen. När vi tog ett ordentligt snack om en väldigt allvarlig grej hon gjort blev hon väldigt upprörd. Sa att detta är droppen för vad hon klarar av hemma hos oss, att hon valt bort oss som föräldrar för längesen och att hon väntar tills hon blir 18 år så hon kan flytta. Sen åkte hon hemifrån till pojkvännen i tre dagar och pratade inte med oss när hon kom hem.
Hon är generellt otrevlig. Säger sällan hej fast man hälsar på henne när hon kommer, dumpar sin disk på köksbordet för oss att plocka bort. När man säger att hon får sätta i diskmaskinen så hinner hon inte för hon ska iväg och springer ut genom dörren. När vi pratar om sånt här med henne sitter hon mest tyst.
Vi försöker trots detta uppmuntra henne. Säga att vi älskar henne, att vi saknar henne när hon är borta, visa stolthet över henne osv för att hon ska känna sig älskad. Vi har ju trots allt fler barn i tonåren som blivit väluppfostrade, trevliga, hjälpsamma, tacksamma och snälla individer trots sina svårigheter och att de alla har samma lillebror och vuxit upp under samma tak. Därför har jag svårt att se att detta endast skulle handla om brister hos oss som föräldrar. Men något gör vi uppenbarligen fel eftersom hon verkligen avskyr oss. -
Hej TS!
Ville bara skriva att jag känner igen mig i mycket av det du beskriver. Vi har en snart 16-åring med adhd och en liten mycket intensiv och utåtagerande 3-åring.
Det är tufft som bara den, vi föräldrar blir toktrötta..
Kanske skriver mer en annan dag, godnatt och kämpa på!!
/ En mamma i liknande situation
-
Hur kommer brodern in i hennes rum? Kan hon inte låsa dörren?
-
Okej, då är det där skillnaden är. För vi måste avsätta en person att göra det för att förhindra att han går dit. Ibland när han hamnar i sin loop och bara vill in till brorsan så får annat som jag (eller maken) tänkt göra läggas åt sidan och så får vi ta den lille och hitta på något/aktivera oss tillsammans. Eller gå ut. Men vi har inte fler barn, bara dessa två, så för oss funkar det. Absolut inte optimalt och mycket av det man önskar kunna göra blir inte av (träning på egen hand, laga mer ordentlig mat) utifrån hur vi måste prioritera men ska stora killen kunna ha stunder då han är hemma med oss och inte flyr till andra så måste vi hålla lillebrorsan därifrån.Anonym (TS) skrev 2025-10-22 17:05:41 följande:Vi upprepar varje gång att storasyster vill vara ensam på sitt rum, vi tar fysiskt bort honom varje gång. Vi bygger lego, pysslar, ser film, går ut osv. Men det går inte att avsätta en person att hela, hela tiden vara med lillebror. Jag tänker att det behöver gå lite åt båda hållen. Att vi gör det vi kan samtidigt som storasyster behöver ha lite acceptans att det inte kommer vara 100%-igt.
Sen tänker jag att det blir lite spänning i det förbjudna också. Att aldrig få komma in, aldrig få vara med, aldrig få uppmärksamhet gör ju att han gör allt för att få just det. Han är inte alls lika brydd i syskonens kompisar. Visst är han på där med, men ger sig ganska snabbt då de gärna har med honom. Men då dörren alltid är stängd till något form av umgänge eller bara att få se vad som händer så blir nyfikenheten ännu större just hos storasyster.
Vi har dock mer acceptans från den äldre, kanske för att han också är lite äldre än er dotter. Han förstår varför hans bror är så här, att det inte är vad man önskat men nu är det så och att den yngre inte förstår eller kan sluta som ett annat barn kanske hade gjort. Vår stora låter den lilla vara med när det passar, de kan kolla på film ihop eller spela Minecraft på PS4 så att den lilla liksom borde känna att han fått en dos av att hänga där. Och äldsta låter den yngre vara med ibland när han har sin flickvän hemma, då kan de spela UNO.
Han är ju samtidigt smickrad av att hans lillebror tycker så mycket om honom, det hade inte varit kul om det varit åt andra hållet heller.
Och vår äldsta son har aldrig sagt något direkt nedlåtande faktiskt. Eller att någon är störd eller att han tar livet av sig. Utan man hör oftast bara MAMMAAAAA eller GÅ UT HÄRIFRÅN. Så även det äldre barnet måste kanske fundera lite på hur man uttrycker sig, bara för att man är ansatt eller stressad betyder inte att det är fritt fram att säga vad som helst. Tycker jag. Jag kan visa förståelse och jag kan förstå att man känner som man gör men vissa saker bör inte komma ur ens mun (vilket ju gäller även oss vuxna).