-
Har en 16 årig dotter som inte trivs hemma. Hon fick en lillebror för sju år sedan som har adhd. Han har alltid haft mycket energi och varit hyperaktiv. Men hon tycker att han är så jobbig att hon inte kan vara hemma. Hon har under senaste åren ofta sovit borta. Flera helger i månsden men sover allt oftare borta och speciellt nu efter hon fått en pojkvän. Senaste månaderna har hon i princip sovit där varje natt. Hon kommer hem nästan varje dag. Hämtar kläder, duschar eller liknande men åker direkt iväg igen. Hon äter sällan hemma, äter oftast hos pojkvännen och vi känner att vi snart behöver börja betala pengar till hans föräldrar för att hon typ bor där. När vi pratar om detta säger hon att hon inte klarar av att vara hemma. Att lillebror är så jobbig. Och jag förstår henne. Han är på henne hela tiden när hon är hemma. Vill vara med henne och hennes kompisar/pojkvän, bankar på dörren, skriker utanför hennes dörr, kommer in på hennes rum. När vi gemensamt försöker se en film en fredagskväll hoppar han på dem i soffan, skriker, söker uppmärksamhet. Jag förstår att hon tycker det är jobbigt. Vi försöker avleda, hitta på något tillsammans med honom, skicka iväg han till någon kompis eller liknande, men det är ett heltidsarbete och det funkar inte alltid. Han blir som manisk att vara på henne och hennes kompis/pojkvän.Han märker väl också att hon blir irriterad. Han ritar teckningar med hjärtan och förlåt och skickar in under hennes dörr. Han vill väl egentligen bara vara med henne ibland också, men hon har inget intresse av det. Hon pratar sällan med honom, visar inget intresse för honom utan kallar honom bara för ungjävel, jobbig, att han är en demon och liknande. Han får ALDRIG positiv uppmärksamhet av henne. Vilket nog också spär på att han verkligen vill få uppmärksamheten.Men hur ska man hantera detta? Hur ska man få henne att trivas bättre hemma? Hur ska man få lillebror att tagga ner? Och hur ska man få henne att acceptera att han finns? -
Svar på tråden Dotter trivs inte hemma pga lillebror
-
Alltså, oavsett vad du vill kalla det, är det ju sant. ALLA måste kunna sköta sig. INGEN, oavsett diagnos, får skrika, hoppa på någon, banka på dörrar etc. Ingen får bete sig på ett sätt som gör en annan familjemedlem så pass obekväm i sitt eget hem att hen känner att hen inte ens kan vara där längre.Anonym (TS) skrev 2025-10-22 19:30:29 följande:Absolut. Det håller jag med om. Vart har jag sagt att det han gör är ok eller skyller på hans diagnos? Man kan inte se till att ett barn med diagnoser "sköter sig". Han har trots allt en funktionsnedsättning som vi gör allt vi kan för att stötta och förbereda. Det är ju inte som att vi tycker att det är okej det han gör utan vi gör det vi kan för att förhindra, avleda, säga åt. Vi har stöd från BUP med detta och de tänker att det är hans impulsivitet som gör det svårt och han står därför i kö för att få prova medicinering. Han uppfyller ALLA kriterier för adhd och hans symptom är så pass svåra att de kunde bekräfta allt under utredningen och se det där i rummet. Det är MYCKET ovanligt sa dem då barn normalt sett håller ihop i nya situationer men hans problematik är så svår att han inte ens klarar det. -
Jag tror att ni har hamnat i en ond spiral där allt är tjat och allt är negativt just nu. Vi hamnade i samma, nu är vi bonusfamilj så lite andra förutsättningar men ändå samma mönster. Min sambo har två barn där adhd-diagnoser tillkommit sedan vi flyttade ihop och det har varit väldigt jobbigt för framför allt mig och mitt barn, men det har påverkat oss alla. Det blev mycket tjat på saker som var fel och saker som inte känns ok, beteenden som inte är ok osv. Till slut fick vi gå till en socionom hos kommunen för att kunna hålla ihop familjen. Våra barn är större än er minsta men beteendena har varit lite likadana.
Rådet vi fick var att en period fokusera bara på det som är bra. Inte uppmärksamma det som är negativt förutom om det var väldigt grova grejer. Jag var väldigt skeptisk till det från början men det gav frukt relativt fort ändå och det blev mycket lugnare och mer positiv stämning hemma. -
Jaha, då har jag missförstod hur du menade, du får vara tydligare. Men bra att ni inte ger efter för henne hela tiden.Anonym (TS) skrev 2025-10-22 21:48:38 följande:
Det du fetade betyder inte att hon fått som hon velat, utan uttrycker det. T ex att hon tycker att hon kan få ha TV då hon är hemma så sällan. Det innebär inte att det blivit så i praktiken. Däremot med pottan utanför toaletten, där var vi tvungen ta till den lösningen då lillebror inte kunde vänta på att man skulle diskutera med henne kring vad som är lämpligt eller inte. Att duscha ok, då förstår man att hon inte vill släppa in någon. Men att sminka sig, då får man lämna för att lillebror ska kunna kissa. Men precis i början kunde han ju inte hålla sig utan när han var kissnödig så var han tvungen kissa direkt. Det finns tillfällen när jag stått och borstat tänderna och hon helt sonika gått in i badrummet och nästan smällt upp badrumsskåpsdörren i ansiktet på mig och sagt att "Jag ska sminka mig". Det innebär inte att jag gått ut ur badrummet och tillåtit det.
Men ja, till viss del försöker vi foga oss efter henne. Hon får välja mat oftare än syskonen, välja aktiviteter, film osv oftare. Undermedvetet gör vi nog generellt mer för henne. Hämtar henne från kompis t ex medan syskonen kan få ta bussen när de ska hem. Men de frågar inte heller om skjuts i samma utsträckning, men vi säger nog nej oftare till dem än henne generellt. Förmodligen för att det finns en undermedveten rädsla om att hon ska dra sig bort från familjen än mer.
Och det blir ett svårt dilemma också. Vi kan såklart sitta ner med henne och ta ett ordentligt snack kring uppförande, hur man pratar med sina syskon osv trots att vi punktmarkerar också. Men det finns en rädsla om att hon ska misstrivas ännu mer om vi blir strängare.
Hon är genrellt elak mot alla inom familjen. När vi tog ett ordentligt snack om en väldigt allvarlig grej hon gjort blev hon väldigt upprörd. Sa att detta är droppen för vad hon klarar av hemma hos oss, att hon valt bort oss som föräldrar för längesen och att hon väntar tills hon blir 18 år så hon kan flytta. Sen åkte hon hemifrån till pojkvännen i tre dagar och pratade inte med oss när hon kom hem.
Hon är generellt otrevlig. Säger sällan hej fast man hälsar på henne när hon kommer, dumpar sin disk på köksbordet för oss att plocka bort. När man säger att hon får sätta i diskmaskinen så hinner hon inte för hon ska iväg och springer ut genom dörren. När vi pratar om sånt här med henne sitter hon mest tyst.
Vi försöker trots detta uppmuntra henne. Säga att vi älskar henne, att vi saknar henne när hon är borta, visa stolthet över henne osv för att hon ska känna sig älskad. Vi har ju trots allt fler barn i tonåren som blivit väluppfostrade, trevliga, hjälpsamma, tacksamma och snälla individer trots sina svårigheter och att de alla har samma lillebror och vuxit upp under samma tak. Därför har jag svårt att se att detta endast skulle handla om brister hos oss som föräldrar. Men något gör vi uppenbarligen fel eftersom hon verkligen avskyr oss.
Men sedan skriver du ju också att ni oftast gör som hon vill. Jag tänker såhär: visst älskar man sina barn och vill att de ska trivas hemma och spenderar lite tid med en. MEN sedan behöver man också funderar på vilket pris man är villig att betala för det. Nu är priset för att dottern är hos er i alla fall ibland att hon är elak mot alla i familjen (om jag har förstått det rätt är ni totalt 6 personer i familjen?) och trakasserar den yngsta. Ni har försökt att få till en ändring, men det funkar uppenbarligen inte. Så nu får ni fundera om att locka en elak 16 åring att vara med er är värt att förstöra den psykiska hälsan hos en 7 åring.
Om jag hade varit i er sits, skulle hon få en - EN - chans att ändra sitt beteende, annars hade jag kontaktat socialen och förklarat att hon inte kan bo hos er längre. Om valet står mellan att dalta med mitt 16 åriga barn som utöver upprepad psykisk våld mot min 7 åring, skulle jag välja att skydda offret. -
Det är inte som att vi accepterar beteendet och tillåter det eller tycker det är ok. Vi säger åt, tar bort han därifrån, håller han i famnen så han inte kan gå, pratar om det efteråt osv. Vad mer tycker du att vi kan göra? Ett barn är ju inte en robot som gör som man säger direkt man säger det. Han har fortfarande en SVÅR adhd där hans inpulsivitet är så stark att han inte tänker innan han gör. Han vet att det är fel och skäms ofta i efterhand när det blivit fel, men han kan inte hejda sig själv för att han är så impulsiv. Direkt tanken kommer han, agerar han.Anonym (Fiona) skrev 2025-10-23 08:32:04 följande:Alltså, oavsett vad du vill kalla det, är det ju sant. ALLA måste kunna sköta sig. INGEN, oavsett diagnos, får skrika, hoppa på någon, banka på dörrar etc. Ingen får bete sig på ett sätt som gör en annan familjemedlem så pass obekväm i sitt eget hem att hen känner att hen inte ens kan vara där längre.
Det är ju såklart inte något han gör för att vara elak eller för att han vill.
Tänk om du själv skulle ha liknande problem. På möten på jobbet skriker du rakt ut när du inte håller med. Chefen tar in dig på samtal efter samtal, men du kan inte motstå. Direkt du skrikit skäms du, för du vet att det är fel egentligen men det bara sker. Snabbare än du hinner tänka. Tänker du då att du skulle sluta och chefer säger att "Nu får du faktiskt sköta dig!"?
Har du själv erfarenheter från barn med diagnoser? Tänker du att det bara är att säga åt så är problemet löst? Det är trots allt en funktionsnedsättning han har som gör det svårt att anpassa sitt beteende, hejda impulser och reglera sin aktivitetsnivå. Det blir inte bättre av att säga åt, utan något man måste träna på. Hela livet. Vi tränar varenda dag, men problematiken försvinner inte över en natt och han behöver förmodligen medicin som stöd för att överhuvudtaget fixa det.
Han är en väldigt snäll och omtänksam kille. Mån om andra. Vill ta hand om, göra mysigt, kramas, hjälpa till. Han gör presenter när någon fyller år, bjuder på fika när vi får gäster, masserar, borstar håret osv. Tänk vad jobbigt att ha en sådan personlighet, men samtidigt ha impulser som inte går att stoppa. En liten, liten människa som vill det bästa men det blir fel.
Storasyster har också svårigheter med sin diagnos. Vi får anpassa för henne också. Hon är väldigt rutinstyrd. Får utbrott om man är någon minut senare än vad som är tänkt, blir upprörd och arg om man inte svarar på sms på direkten. Då ringer hon och ringer och ringer fast det inte är viktigt och man är på jobbet. Eldar igång sig själv. Vi anpassar för henne också. Hon har rummet längst bort i hemmet där hon kan låsa om sig. Vi följer slaviskt tider för att hon inte ska bli stressad.
Vi har köpt hörlurar som stänger ute ljudet för henne. För vi kan inte få lillebror att hela tiden vara tyst. Vi tränar dagligen på hur man ska vara och bete sig, men som sagt så kommer inte det över en dag. Det är ett långt arbete som tar tid och kräver förståelse och tålamod. -
Vi har stöd från både BUP och habiliteringen. Dottern har haft eget stöd från både psykolog och kurator, men de tycker inte det behövs.Anonym (.) skrev 2025-10-23 10:47:49 följande:Jag tror att ni har hamnat i en ond spiral där allt är tjat och allt är negativt just nu. Vi hamnade i samma, nu är vi bonusfamilj så lite andra förutsättningar men ändå samma mönster. Min sambo har två barn där adhd-diagnoser tillkommit sedan vi flyttade ihop och det har varit väldigt jobbigt för framför allt mig och mitt barn, men det har påverkat oss alla. Det blev mycket tjat på saker som var fel och saker som inte känns ok, beteenden som inte är ok osv. Till slut fick vi gå till en socionom hos kommunen för att kunna hålla ihop familjen. Våra barn är större än er minsta men beteendena har varit lite likadana.
Rådet vi fick var att en period fokusera bara på det som är bra. Inte uppmärksamma det som är negativt förutom om det var väldigt grova grejer. Jag var väldigt skeptisk till det från början men det gav frukt relativt fort ändå och det blev mycket lugnare och mer positiv stämning hemma.
Vi berömmer barnen mycket. Och uppmuntrar lillebror när han gör saker som är bra. Men som sagt, hans impulser är så starka att han inte kan motstå. Han vet vad som är rätt och fel och skäms efter han gjort något fel. Han behöver förmodligen medicinering. När hans äldre syskon var liten, med samma diagnos, fick jag låsa in min på toaletten för att hen blev manisk i att göra illa mig, kasta saker på mig etc. Vi fick ha tejp på alla skåpsdörrar, lås på alla dörrar hemma för att hen hela tiden gjorde sönder saker, klättrade, skruvade sönder olika saker, förstörde saker från kylskåpet osv. Hen hoppade också i soffan, byggde kojor med allt som fanns hemma osv. Medicinen var O och A för henom. Idag är hen en väldigt lugn, empatisk, omtänksam och snäll individ.
Vi har haft kontakt med kommunens föräldrastöd, vi har gått utbildningar för adhd och autism, vi har regelbundet kontakt med BUP och habilitering. Vi läser böcker lyssnar på poddar och gör verkligen allt vi kan för att få till en fungerande vardag. Det funkar ofta bra, men det är just detta med storasyster och lillebror som är problemet. BUP tänker att det är svårt i dagsläget att göra något åt hans hyperaktivitet, och han står I kö för medicinering som de tänker kommer lösa många problem. Han är på priolista och korttidslista att vi kan komma med kort varsel om det blir avbokningar t ex. -
16 minus 7?Anonym (d) skrev 2025-10-22 00:01:37 följande:Hur får du ihop det? -
Jag tänker framför allt kanske i bemötandet mot dottern. Istället för att påtala att hon aldrig är hemma, berätta för henne vad roligt det är att hon är hemma när hon är det, eller att säga vad kul att se dig om hon kommer ut ur rummet en stund osv. Likadant de få tillfällen hon kanske är snäll med sin lillebror, berätta vad ni uppskattar att hon var med honom en stund, hjälpte honom med det där, att hon höll sig lugn när han provocerade osv osv.Anonym (TS) skrev 2025-10-23 11:00:03 följande:Vi har stöd från både BUP och habiliteringen. Dottern har haft eget stöd från både psykolog och kurator, men de tycker inte det behövs.
Vi berömmer barnen mycket. Och uppmuntrar lillebror när han gör saker som är bra. Men som sagt, hans impulser är så starka att han inte kan motstå. Han vet vad som är rätt och fel och skäms efter han gjort något fel. Han behöver förmodligen medicinering. När hans äldre syskon var liten, med samma diagnos, fick jag låsa in min på toaletten för att hen blev manisk i att göra illa mig, kasta saker på mig etc. Vi fick ha tejp på alla skåpsdörrar, lås på alla dörrar hemma för att hen hela tiden gjorde sönder saker, klättrade, skruvade sönder olika saker, förstörde saker från kylskåpet osv. Hen hoppade också i soffan, byggde kojor med allt som fanns hemma osv. Medicinen var O och A för henom. Idag är hen en väldigt lugn, empatisk, omtänksam och snäll individ.
Vi har haft kontakt med kommunens föräldrastöd, vi har gått utbildningar för adhd och autism, vi har regelbundet kontakt med BUP och habilitering. Vi läser böcker lyssnar på poddar och gör verkligen allt vi kan för att få till en fungerande vardag. Det funkar ofta bra, men det är just detta med storasyster och lillebror som är problemet. BUP tänker att det är svårt i dagsläget att göra något åt hans hyperaktivitet, och han står I kö för medicinering som de tänker kommer lösa många problem. Han är på priolista och korttidslista att vi kan komma med kort varsel om det blir avbokningar t ex. -
Ja, men det gör vi. Precis som jag skrivit flera gånger i tråden.Anonym (.) skrev 2025-10-23 14:35:18 följande:Jag tänker framför allt kanske i bemötandet mot dottern. Istället för att påtala att hon aldrig är hemma, berätta för henne vad roligt det är att hon är hemma när hon är det, eller att säga vad kul att se dig om hon kommer ut ur rummet en stund osv. Likadant de få tillfällen hon kanske är snäll med sin lillebror, berätta vad ni uppskattar att hon var med honom en stund, hjälpte honom med det där, att hon höll sig lugn när han provocerade osv osv. -
Som jag har förstått så har båda två en diagnos. Utan diagnos så kan man ändå bli irriterad på syskon eller på vem som helst som tränger sig på när man inte vill umgås. Om han är 7 år gammal så tänker jag så borde man förstå att om man vill ha kontakt så tvingar man sig inte på att det har motsatt effekt?
Det låter väldigt infekterat och som att ni är väldigt mån om att barnen ska få som dom vill.... att ni tjatar men det har ingen effekt på 16 åringen. Så kanske lika bra att inte säga så mkt om det inte har någon effekt.
Jag tror inte på att agera i fruktan när man gör saker. Inte särbehandla henne för att ni är rädd att hon inte vill bo hos er. Jag tänker också att hon är i en ålder där man vill vara mera självständig och inte har samma behov av att umgås med familjen.
Jag tror att en utomstående skulle behöva hjälpa till att se över hur ni kan göra för att alla ska trivas o må bra. En utomstående som kan komma på ett sätt hur lillebror o storasyster kan spendera tid tillsammans bara dom två o göra något som dom båda gillar, så att syskon banden stärks mellan dem.
Lycka till...
-
Utomstående kanske oxå kan komma på besök och sen ge tips på hur man kan hantera lillebror. Hur han kan lära sig att agera och stå emot impulsen med alternativa handlingar tex. Annars tex kanske om storasyster leker 15 min med lillebror så blir han nöjd o låter henne vara sen....?!