• Anonym (Humanist)

Allas lika värde

Jag har inte förstått riktigt varför alla är så engagerade i just Gaza. Det som händer är ju naturligtvis fruktansvärt hemskt, men ingen pratar om vad som händer med kvinnorna i Afghanistan eller inbördeskriget som drabbas av inbördeskriget i Sudan. 

I Sudan är konsekvenserna för civilbefolkningen mycket allvarliga: Över 11 miljoner personer är tvångsförflyttade och ca 8,5 miljoner internt och ca 3,9 miljoner har flytt till grannländer.  

Mer än hälften av befolkningen (över 25 miljoner människor) står inför akut livsmedelsbrist och situationer som kan klassas som svält i flera områden.  

Hälsosystemet kollapsar då sjukhus är förstörda eller övertagna, sjukvård är svårtillgänglig, utbrott av sjukdomar ökar.  

Konflikten bidrar till destabilisering i hela regionen då   flykting- och humanitära flöden påverkar grannländer. 

Källa på detta kommer från FN och euaa.

• Svar på tråden Allas lika värde
  • Anonym (?)

Håller med. Jättekonstigt. För ett tag sen var det en som blev mördad i min hemstad. Stod massor om det i tidningen. Samtidig skedde massor med mord i hela värden som det inte stod en rad om.

• Anonym (Ted)

Jag vet inte vilka medier ni läser men jag tycker inte att de övriga konflikterna/krigen/katastroferna går under radarn. 

• Jesper f
    Anonym (Ted) skrev 2025-10-27 12:20:05 följande:

Jag vet inte vilka medier ni läser men jag tycker inte att de övriga konflikterna/krigen/katastroferna går under radarn. 

Jämför mängden som publiceras i egentligen vilken större dagsmedia som helst, och du ser tydligt hur Gaza konflikten bokstavligen ÄTER upp de konflikter som vi verkligen skulle behöva hjälpa till att hantera. Det givetvis inte för att förminska lidandet i Gaza, men i jämföresle är det ytterst lite människor om du jämför med Sudan och Yemen, och skillnaden är dessutom att Gaza redan fått MASSVIS av MILJARDER i stöd ( som tyvärr pga undermålig kontroll mest gått till Hamas vapen och Terrorist Tunnelbana.... ). Hur mycket pengar ska en konflikt få, i jämförelse med andra? Det är nog snarare min fundering kring det hela. 

Gaza har också otroligt rika Olje-grannar, som absolut utan några större problem kan ekonomiskt ställa upp att hjälpa till att bygga upp, vilket inte finns i vart fall kring Sudan. Så. Lite perspektiv hade nog vart fint. 
  • Anonym (?)

I Somalia verkar nöden vara stor och det behövs mycket bistånd från Sverige. 

• Anonym (Ted)
    Jesper f skrev 2025-10-27 12:27:37 följande:
    Jämför mängden som publiceras i egentligen vilken större dagsmedia som helst, och du ser tydligt hur Gaza konflikten bokstavligen ÄTER upp de konflikter som vi verkligen skulle behöva hjälpa till att hantera. Det givetvis inte för att förminska lidandet i Gaza, men i jämföresle är det ytterst lite människor om du jämför med Sudan och Yemen, och skillnaden är dessutom att Gaza redan fått MASSVIS av MILJARDER i stöd ( som tyvärr pga undermålig kontroll mest gått till Hamas vapen och Terrorist Tunnelbana.... ). Hur mycket pengar ska en konflikt få, i jämförelse med andra? Det är nog snarare min fundering kring det hela. 

Gaza har också otroligt rika Olje-grannar, som absolut utan några större problem kan ekonomiskt ställa upp att hjälpa till att bygga upp, vilket inte finns i vart fall kring Sudan. Så. Lite perspektiv hade nog vart fint. 
    Vi verkar fortfarande inte läsa samma medier.
  • Mentat
    Anonym (Humanist) skrev 2025-10-27 11:24:39 följande:
    Allas lika värde

Jag har inte förstått riktigt varför alla är så engagerade i just Gaza. Det som händer är ju naturligtvis fruktansvärt hemskt, men ingen pratar om vad som händer med kvinnorna i Afghanistan eller inbördeskriget som drabbas av inbördeskriget i Sudan. 

I Sudan är konsekvenserna för civilbefolkningen mycket allvarliga: Över 11 miljoner personer är tvångsförflyttade och ca 8,5 miljoner internt och ca 3,9 miljoner har flytt till grannländer.  

Mer än hälften av befolkningen (över 25 miljoner människor) står inför akut livsmedelsbrist och situationer som kan klassas som svält i flera områden.  

Hälsosystemet kollapsar då sjukhus är förstörda eller övertagna, sjukvård är svårtillgänglig, utbrott av sjukdomar ökar.  

Konflikten bidrar till destabilisering i hela regionen då   flykting- och humanitära flöden påverkar grannländer. 

Källa på detta kommer från FN och euaa.

Mycket enkelt: I Jemen och Sudan är varken judar eller USA ens avlägset involverade.
  • Anonym (Humanist)
    Mentat skrev 2025-10-27 14:36:52 följande:
    Mycket enkelt: I Jemen och Sudan är varken judar eller USA ens avlägset involverade.
    Förstår jag dig rätt om du menar att Gaza får mer uppmärksamhet och sympatier just för att judar är inblandade och enegemanget styrs av vem som anses vara ?skurken?? 
  • Anonym (Humanist)
    Anonym (?) skrev 2025-10-27 12:34:06 följande:

I Somalia verkar nöden vara stor och det behövs mycket bistånd från Sverige. 

Ja, precis. Somalia får mycket bistånd, men hur ser du på den saken i förhållande till Gaza, Sudan, Jemen och kvinnorna icke befintliga rättigheter i Afghanistan?
  • Anonym (Fågel)

Varför var det så jävla viktigt att stötta Ukraina när det hände andra saker/krig/inbördeskrig i världen samtidigt?

• Mentat
    Anonym (Humanist) skrev 2025-10-27 18:27:59 följande:
    Förstår jag dig rätt om du menar att Gaza får mer uppmärksamhet och sympatier just för att judar är inblandade och enegemanget styrs av vem som anses vara ?skurken?? 
    Uppenbarligen är det så, som TS har lagt märke till är det inga aktivister som protesterar mot folkmord i Sudan eller Jemen. Det var likadant vid Gazakriget 2008, stora protester mot att ca 1400 palestinier dödades. Ett halvår senare stod slutstriden mot tamilska tigrarna på Sri Lanka där regeringssidan använde artilleri mot ansamlingar av civila och uppåt 40.000 kan ha dött i den sista fasen av kriget.

Aktivister och demonstranter: Knäpptysta.

Det måste inte nödvändigtvis vara just att det är judar inblandade, även om antisemitismen onekligen har brett ut sig de senaste åren, det kan ju också vara det faktum att USA stöder Israel som gör att vissa engagerar sig i Gazakriget men ignorerar Sudan och Jemen. Har du sett någon som protesterat mot svälten i Jemen, där ca 90.000 barn svalt ihjäl de senaste åren? Inte jag heller. Bevisligen har inte alla lika värde.
Svar på tråden Allas lika värde