• Anonym (TS)

Oense över julen

Jag och min man har varit ett par i över 15 år, och vi bor sen många år tillbaka långt ifrån vår gemensamma hemort. Vår relation är generellt sett bra och vi planerar att skaffa barn snart. 

Ett återkommande problem är dock att min man vill fira jul i vår hemstad med hans föräldrar och syskon varje år. Jag tycker det är jobbigt att resa just vid jul, och vill helst stanna hemma hos oss och ha en mysig jul bara vi två och jobba på att skapa våra egna traditioner. Resan till vår hemort tar dessutom minst 8-9 timmar från dörr till dörr, ofta mer, så då två dagar alltid går åt till att resa, plus reskostnaderna, känns det ofta som att man bör stanna minst 7-10 dagar för att det ens ska vara värt att åka, så det fungerar inte att bara åka över en helg.

Hittills har vi firat jul på hemorten absoluta majoriteten av åren vi varit tillsammans, men jag börjar ledsna. Vi har nyligen köpt hus och jag är sugen på att faktiskt fira jul som jag vill. 

Mina svärföräldrar tycker inte heller om mig, så jag tycker att det ofta känns kyligt att spendera jul med dem. Min man blir också som förbytt när vi umgås med dem och står inte alltid upp för mig när vi är där. 

I år har jag sagt nej, jag tänker stanna här hos oss. Jag vill inte spendera massa tid, pengar och semesterdagar på att vara obekväm under jul. Min mans svar på det är att försöka övertala mig till att åka ändå, och påpeka hur ledsen och besviken (!) han är att jag inte vill åka och han planerar att åka själv ändå efter julafton. Det känns rent sjukt. Jag blir så ledsen att han inte vill vara med mig utan prompt måste vara med ?mamma och pappa? på jul. Han är över 30 och det känns som nån gång bör man väl vilja fokusera på familjen man håller på att bygga själv över sin ursprungsfamilj? Eller hur? Eller är jag bara knäpp? 

Jag känner mig bara så sviken av honom och känner nästan att jag tvekar på hela relationen. Att det känns som att jag aldrig kommer vara prio ett eller att VI kommer vara en familj, utan enda familjen han är intresserad av är hans ursprungsfamilj. Jag blir ställd ibland över att vi varit ett par så länge, är gifta, och ändå ibland känns som pojkvän/flickvän i ett tidigt stadie av en relation. Det känns så sjukt.

Är jag orimlig?

• Svar på tråden Oense över julen
  • Anonym (Monica)

Det finns två stora saker i det du skriver som gör att jag tänker att ni behöver göra stora förändringar om ni ska kunna bilda familj. 

1. Din relation till hans familj. Han måste sluta acceptera att de behandlar dig illa. Kolla in svärmor-trådar på forumet. Gemensamt för trådar om svärmor-svärdotterrelationer som gått åt helvete är att man haft det som ni har det nu och sen skaffat barn innan mannen vixit upp och klarat av att ta avstånd från sina föräldrars dåliga beteende. 

2. Att din man kör över dig och du lägger dig platt. Jag förstår inte hur den här situationen uppstått öht. Varför i hela fridens har du åkt till hans föräldrar varje år trots att du inte vill? Vad är det som du är rädd för? För mig hade det varit helt otänkbart att leva med någon som jag inte vågar säga nej till. Något är skevt i er relation, annars hade den här situationen aldrig kunnat uppstå. Skaffa inte barn om ni inte först får en jämlik relation där ni kan ta beslut tillsammans på lika villkor. 

• Anonym (Katastrofen kommer - los det NU)

Detta kommer att bli ett mycket storre problem om ni skaffar barn. Mindre somn och mer irritation och stok pga barnet och till pa kopet kommer han fortfarande att vilja fira jul hos sina foraldrar - nu mer an nagonsin da foraldrarna vill se sitt barnbarn (kanske) sa ofta som mojligt, inte bara under julen, och kommer att satta mer press pa honom. Han star aldrig upp for dig, sa du blir (eller kanner dig) tvingad att ga med pa detta, trots att du inte vill. 
    Som askadare utifran ser jag katastrofen komma. Svarforaldrarna kommer att vilja traffas oftare. Ni har dessutom firat nastan varenda jul med dem, sa de raknar med att ni kommer att gora detta aven efter att ni fatt barn. Du ar egentligen inte valkommen dar, men de kommer att vilja traffa barnbarnet, sa antingen far du lida manga veckor under aret eller sa far du skicka barnet ensamt med din man, men vad ar det for liv. Du vill ju kunna vara med ditt barn och svarforaldrarna ska inte gora att du kanner dig ovalkommen. 
    Detta ar inte hallbart. Frustrationen kommer att eskalera och alldeles for sent kommer du att inse att det inte gar langre. Da star du dar ensam som varannanveckaforalder. Satt ner foten redan nu och kom overens om hur framtiden med ert eventuella barn ska se ut. Bestam vad som galler och som inte far rubbas. T ex. att ni ALLTID firar hemma, eftersom det ar jattejobbigt att resa med barn och nar ni ar en familj sa skapar ni hadanefter era egna traditioner HEMMA. Kanske bjuda in hans sida ena aret och din sida andra aret? Hur gor ni med besok hos svarforaldrarna? Du vill vara med barnet men de behandlar inte dig val. Kan han losa detta? Kan HAN satta ner foten? Hur hade han annars tankt att ni skulle gora med barnbarnsbesok hos hans foraldrar? Ser han inte ER som sin primara familj efter 15 ar tillsammans (och gifta) sa ar det faktiskt inte lont att fortsatta. Skaffa for tusan inte barn forran ni rett upp detta.

• Anonym (X)

Hans föräldrar måste inte älska dig, men då du är hans partner och framtida mamma till hans barn så bör de åtminstone bete sig väl och artigt. Han å andra sidan måste kunna säga ifrån där och få dem att förstå att de förstör som de håller på.

• Anonym (Sil)

Jag förstår att det är viktigt för honom att fira jul med familjen. Jag bor också långt från min släkt och att fira jul är en av få gånger på året vi alla samlas. Skulle sakna det enormt om det inte blev av. Att sitta hemma själv med sambo är inte direkt detsamma. Skulle min sambo propsa på att fira med sin familj som bor nära och som vi träffar oftare skulle jag vara ok med varannat år. Det stora problemet är här ju att du vantrivs och känner dig illa behandlad när ni är där. Då är ju problemet det, om ni skaffar barn osv så kommer detta vara ett ännu större problem. Så det är något ni båda behöver prata om. Sen undrar jag också varför du inte vill fira med din egen familj/släkt om ni nu kommer från samma stad. Ni har kanske inte alls samma relation eller tradition som hans familj och då har ni väldigt olika erfarenhet och syn på julfirande. 

• Anonym (Min vilja växer inte i skogen)
    Anonym (TS) skrev 2025-11-10 23:18:09 följande:
    För att min man vill fira där varje år..?
    Och varför är hans vilja viktigare än din? I vilka mer saker kommer han att anse att du bara ska göra som han vill? När ni får barn kommer ni att förstå hur jobbigt det är att flytta med sig allting+ julklappar på julresa, det blir som ett helt bohag att släpa på.

Vi har handlat varannan vecka, planerat vartannat kalas, tagit varannan VAB, bestämt varannan semesterresa och skiftat vilken juldag vi träffar vilken förälder hela vår relation, för att det blir rättvist.

(Då vi har 1 h resa hann vi med alla tre separata föräldrar men svärmor ville helst diktera att julafton skulle vara hennes, och nej så fungerar det inte!) 
  • Anonym (TS)
    Anonym (M) skrev 2025-11-11 06:18:29 följande:
    Du har också släkt i hemorten men föredrar ändå att fira med hans familj, där dels han blir dom förbytt och dels att där du inte känner dig välkommen. Offerkofta?

Hur ofta åker du hem och träffa din familj?

Är det så klokt att planera barn när ni inte ens kan komma överens om hur ni ska fira julen?
    Anonym (Sil) skrev 2025-11-11 07:50:03 följande:

Jag förstår att det är viktigt för honom att fira jul med familjen. Jag bor också långt från min släkt och att fira jul är en av få gånger på året vi alla samlas. Skulle sakna det enormt om det inte blev av. Att sitta hemma själv med sambo är inte direkt detsamma. Skulle min sambo propsa på att fira med sin familj som bor nära och som vi träffar oftare skulle jag vara ok med varannat år. Det stora problemet är här ju att du vantrivs och känner dig illa behandlad när ni är där. Då är ju problemet det, om ni skaffar barn osv så kommer detta vara ett ännu större problem. Så det är något ni båda behöver prata om. Sen undrar jag också varför du inte vill fira med din egen familj/släkt om ni nu kommer från samma stad. Ni har kanske inte alls samma relation eller tradition som hans familj och då har ni väldigt olika erfarenhet och syn på julfirande. 

Jag har inga problem med att fira med min familj heller, och jag föredrar inte att fira med hans. Jag undvek främst att skriva om det, för att slippa kommentarer om hur "kvinnor bara vill fira med sin egen familj" etc, då det inte är . Vi har firat separat med respektive familj flera gånger, så det funkar ju även om det är tråkigt. Det känns lite som nåt man gör som tonåring, me inte när man är ett gift par.
    Stora skillnaden mellan mig och min man är väl mest att jag inte måste fira jul med mina föräldrar och syskon.

Det är en dyr och lång resa hem, och speciellt på vintern med vinterkläder är det extra bökigt. Jag åker hellre hem och hälsar på under hösten, våren eller sommaren än just under julhelgen. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (M) skrev 2025-11-11 06:42:15 följande:

Sedan förstår jag inte att du måste stanna där så länge. Redan blir varken dyrare eller billigare om du åker hem efter några dagar. 

Det blir ju dyrare per dag. Det känns väldigt dyrt att betala kanske över 3500 på en resa, bara för att vara där i 3-4 dagar. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Min vilja växer inte i skogen) skrev 2025-11-11 08:02:12 följande:
    Och varför är hans vilja viktigare än din? I vilka mer saker kommer han att anse att du bara ska göra som han vill? När ni får barn kommer ni att förstå hur jobbigt det är att flytta med sig allting+ julklappar på julresa, det blir som ett helt bohag att släpa på.

Vi har handlat varannan vecka, planerat vartannat kalas, tagit varannan VAB, bestämt varannan semesterresa och skiftat vilken juldag vi träffar vilken förälder hela vår relation, för att det blir rättvist.

(Då vi har 1 h resa hann vi med alla tre separata föräldrar men svärmor ville helst diktera att julafton skulle vara hennes, och nej så fungerar det inte!) 
    Alltså, jag vet verkligen inte? Grejen är ju att om jag säger nej att åka dit till jul, så säger han ju bara att han åker ändå själv, om än just efter julafton. Jag kan ju inte tvinga honom att stanna hemma, och vill han åka kommer han ju åka. 

Jag känner likadant. Om vi skulle få barn vill jag absolut inte behöva transportera massa klappar fram och tillbaka. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Granbarr) skrev 2025-11-10 23:31:17 följande:
    Oense över julen

Det låter som en kombination av att han är egoistisk,  styrd av familjen och fortfarande väldigt omogen. 

Ni träffades som unga och har väl kanske inte riktigt levt vuxenliv så länge än så det känns som att han nånstans fortfarande ser föräldrarna som sin familj och inte du. 

Ni behöver sätta er ner och prata allvar. Du måste sätta ner foten och stå på dig.  Får ni barn kommer ni hamna i riktigt skit om han inte är villig att växa upp och ta ansvar för dig och er som familj. 

Skaffar ni barn måste han vara beredd på att barnet är prioritering och då är det ni som är familj och ska skaffa egna traditioner precis som han själv hade som barn. 

Han behöver en örfil , sluta mesa och växa upp. Han är inte 15 år längre utan en gift man.  

Vi är båda över 30, så jag tycker att vi har levt vuxenliv, men jag håller med om att han är nog lite omogen på det sättet och fortfarande ser föräldrarna och syskonen som familj över mig. Vilket såklart är lite udda då hans syskon har egna barn och att syskonen är en familj med sina barn och partners är visst självklart. 

Vi behöver absolut prata mer om det här. Han har t.ex. också berättat för sin familj att jag inte vill åka till hemstaden och fira jul där, att jag är "stoppklossen" här, vilket inte känns så väldigt kul.  
  • Anonym (?)

Även i en realtion går det att ha väldigt högt prioriterade saker som man abslout inte vill sluta med, det kan vara jul med familjen, den årliga fjällvandrigen, namn på barn,  bilmärke, midsommar på Möja, studentåterträffen varje maj osv.

Här gäller det att ha en dialog och hitta en lösning på det hela. Det kanske är ok att ni firar jul med hans föräldrar varje år men att du bara är där 3 dagar och han tar hand om barnen. Men då ska det också finnas en kompromisvilja att du får ha kvar något som är viktigt för dig.

Svar på tråden Oense över julen