• Anonym (Vit jul)

Vit jul för barnens skull, snälla?

Snart är det bara en månad kvar till julafton och jag tycker att vi alla borde satsa på en alkoholfri jul i år. Julen är trots allt barnens högtid. Varför har så många svårt att acceptera det?

Julen är barnens högtid eftersom allt i den är designat för att skapa magi och glädje för dem. Granen med ljus och glitter, julklapparna som väntar på att öppnas, julsånger som spelas om och om igen och allt är upplevelser som barn upplever med full intensitet.

Barnen får vara mitt i centrum. Det är deras dag. Deras skratt fyller rummet, deras förväntan driver hela julstämningen, och deras nyfikenhet gör att varje detalj känns spännande. Vuxna kan uppskatta julen på sitt sätt, men det är barnens ögon som verkligen ser magin.

Julen handlar också om berättelser och traditioner som barn älskar, dvs julfilmer, sagor, tomten som knackar på dörren, att baka pepparkakor eller pynta tillsammans. För vuxna blir det ofta stress, planerande osv, men för barnen är det ren glädje, lek och förundran.

Kan vi satsa på en vit jul i år för barnen?

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/AvQQ8n/nykterhetsforbund-tank-pa-barnen-i-ar-ta-en-vit-jul

• Svar på tråden Vit jul för barnens skull, snälla?
  • TvillingmammaVästgöte
    Tom Araya skrev 2025-11-19 13:11:13 följande:

En jul som till 100 % är för barnens skull borde då bara innehålla det som barnen gillar och då kommer ju inga andra vuxna än barnens föräldrar.

Då kan vi vuxna utan minderåriga barn fira jul själva med allt som vi gillar och vi slipper att köpa julklappar till vänners och syskons barn och ev barnbarn.

TomteSkålSkrattande

Absolut. Firar man inte jul med barn får man göra som man vill. Men om vi hade jul firat med en ogift morbror eller liknande, hade jag dock inte uppskattat om han druckit sig onykter på julaftonen.
    När jag var barn firade vi alltid jul med mormor och morfar och några ogifta släktingar. Ingen drack sig onykter. Jag vet inte om det ens serverades någon alkohol. Jag kommer ihåg att jag uppskattade julklappsrna från mammas morbror mycket , och de pryder mitt hem ännu idag.
  • Tom Araya
    Anonym (Vit jul) skrev 2025-11-19 23:12:37 följande:
    Nä, vad konstigt att Systembolaget säljer mer alkohol inför jul. Förvånad

Kan det vara så att handeln också säljer mer skinka, sill, köttbullar, prinskorv, revbensspjäll och potatis, mer tomtedräkter, mer julpynt, mer julmust, mer julstjärnor, mer stearinljus, mer marschaller, mer julmönstrade gardiner och dukar och mer produkter avsedda som julklappar än vid andra tidpunkter på året. Vore inte det lika märkligt?

Nä... Om jag köper hem mer varor inför en högtid som firas i flera dagar och där det bjuds hem en massa släktingar så är väl det snarare en fullt naturlig och logisk effekt, snarare än något att förundras och häpnas över.
  • Anonym
    Anonym (Vit jul) skrev 2025-11-19 23:16:38 följande:
    Haha, och vad är "för mycket"?

Jag tror att du och jag inte är helt överens där. Tungan ute

Ska bli skönt med lite julledigt men mycket god mat och tillhörande dryck!
    Själv brygger jag vin själv här hemma, alltså "på riktig", inte snabbvin från Coop.

I år har jag egen sherry på gång också.

Spriten köper jag dock på systemet. Tungan ute
  • Tecum
    Tom Araya skrev 2025-11-19 23:35:40 följande:
    Nä, vad konstigt att Systembolaget säljer mer alkohol inför jul. Förvånad

Kan det vara så att handeln också säljer mer skinka, sill, köttbullar, prinskorv, revbensspjäll och potatis, mer tomtedräkter, mer julpynt, mer julmust, mer julstjärnor, mer stearinljus, mer marschaller, mer julmönstrade gardiner och dukar och mer produkter avsedda som julklappar än vid andra tidpunkter på året. Vore inte det lika märkligt?

Nä... Om jag köper hem mer varor inför en högtid som firas i flera dagar och där det bjuds hem en massa släktingar så är väl det snarare en fullt naturlig och logisk effekt, snarare än något att förundras och häpnas över.
    Precis, man bunkrar upp för övriga helgdagar och i synnerhet nyårsafton som är en riktig suparhelg, till skillnad från julen. I mellandagarna är kanske vardagarna få och köerna långa på Systemet. Plus att lönen kommer strax innan jul.
  • Mayjel

Jag ska ha rödvin i min egengjorda rödbetssallad. Vi får väl hoppas att mina små nevöer på 5-12 år inte blir berusade när de äter sin köttbullemacka. 

• Anonym (Allas!)

Julen är inte bara barnens utan allas högtid. När barnen bodde hemma fick de gå in på sina rum när de hade fått sina julklappar efter Kalle Anka var slut. Vi ville också ha lite kul under högtiden så vi korkade upp efter det. Och så gör nog många föräldrar. Det betyder inte att man är oansvarig, det betyder att även vuxna behöver få koppla av för sig själva ibland, särskilt om bägge jobbar hårt hela året.

• Anonym (m)

Tycker det blir tråkigt om inte alla kan dricka. Då är det bättre att köra alkoholfritt. Dricka alkohol är inte så viktigt 

Svar på tråden Vit jul för barnens skull, snälla?