• Anonym (Trogen)

Måste man hitta en autist för att få en monogam partner?

Jag ger upp nu. Alla killar är otrogna och har ingen lojalitet på nätet eller i livet. Jag har sett serien Love on the spectrum och undrar om man verkligen måste hitta en autist för att få den graden av lojalitet man söker. Det verkar vara sista utvägen???

• Svar på tråden Måste man hitta en autist för att få en monogam partner?
  • Anonym (Kri)
    Anonym (Mx) skrev 2025-11-29 06:16:08 följande:
    Man kan väl vara en utmärkt partner, man, sambo och pappa även om man ser på porr ibland. Är porr detsamma som otrohet för dig?
    Porr är oftast skapat av misogyna män som visar kvinnan som ett tomt och själlöst objekt att utnyttjas som en kropp och inget mer. Så nej, man är ingen bra människa om man hjälper till att stödja den synen på kvinnor.

Dessutom så både skapar och matar man ett beroende av fler kvinnor än sin partner vilket inte är särskilt trevligt för många kvinnor i relationer. Att på så vis få ett direkt kvitto på att det inte räcker med en själv utan att männen måste ha fler kvinnor att ge sin sexuella energi (läs runka) till. Inte något önskvärt för de som vill ha en monogam relation. 
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Kri) skrev 2025-11-29 06:24:48 följande:
    Porr är oftast skapat av misogyna män som visar kvinnan som ett tomt och själlöst objekt att utnyttjas som en kropp och inget mer. Så nej, man är ingen bra människa om man hjälper till att stödja den synen på kvinnor.

Dessutom så både skapar och matar man ett beroende av fler kvinnor än sin partner vilket inte är särskilt trevligt för många kvinnor i relationer. Att på så vis få ett direkt kvitto på att det inte räcker med en själv utan att männen måste ha fler kvinnor att ge sin sexuella energi (läs runka) till. Inte något önskvärt för de som vill ha en monogam relation. 
    Om man har den synen på porr, så reduceras antalet män för en relation med 95% skulle jag gissa.
  • Lönnsirap

Det är ju en intressant hypotes att autistiska män inte är otrogna... Lite som att människor som pysslar med Warhammer just är trogna och bra. 

Spontant tänker jag att det kanske är lättare att få en trogen partner om du inte får in i matchen som om män vore objekt som ska presentera trohet och "att inte vara svin" och tittar lite närmare på hur det gått till när du "fått" raden med otrogna män. 

Du måste väl ingenting, annat än att välja. Och det behöver verkligen inte att vara att leta efter en specifik diagnos i ditt dejtande. Det kan ju lika gärna vara att sluta konsumera "drömmen" om true love utan snarare titta på dig själv som person och potentiell partner.

• Anonym (Nejdå..)

Autister är ofta förvisso lojala och gillar rutiner, men deras extrema behov av att känna tillit kan verkligen dränera den ödmjukaste kvinna på energi.

Autister har, precis som människor med psykopatisk personlighet, ofta ett kontrollbehov, och även om autister sällan är psykopater utan egentligen bara har svårt med sociala koder och vill ha förutsägbarhet och tillit, kan det vara nog så påfrestande En tidigare vän var tillsammans med en autist och det var, enligt henne, det jobbigaste och mest krävande förhållande hon någonsin haft. Han skulle ha koll på allt hon gjorde och blev hispig om hon bara hade varit hemifrån en timme längre än hon sagt och ringde och "terrade" henne och bad henne komma hem. Hon fick inte gå på After work eller ut och festa med vänner, då han var orolig för att hon skulle vara otrogen. Han skulle ha allt på ett visst sätt och om hon ville ha det på ett annat sätt så protesterade han.

Det är annars svårt att hitta män som är av den trogna typen, de flesta av dem lär vara upptagna.

• Anonym (50%)

Den mest nedslående statistiken jag läst är att strax under hälften av de undersökta vänstrar. Kvinnor marginellt värre än män.

Så även med den värst tänkbara statistiken är det som att singla slant. Vilket kan tolkas som det är goda odds, 50%

• Zoegazz

Får ändå säga att av de män jag dejtat har de två med autistiska drag absolut upplevts mest lojala och trogna. Kanske har lite med det något rigida att göra. Obs! Ser detta som något positivt och har som sagt valt att fortsätta även när jag vetat om deras drag och inget jag anser negativt eller som andrahandsval som en del i tråden tolkar det som.

• Anonym (Nejdå..)

Samtidigt lever ju i en tid då fler och fler väljer bort monogama förhållanden. Men ja, porren har definitivt skadat många män. Porr är skapat av män för män, och alla män som är med och producerar porr och de som ser på grov porr, har en "överenskommelse" om att alla kvinnor ska ses som horor som bara är till för att knullas och förnedras. Det visar också hur mycket feminismen behövs.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Kri) skrev 2025-11-28 16:32:38 följande:

Tror inte att autistiska män skulle vara mer trogna egentligen. De kanske inte är socialt lika smidiga som vanliga män, dock så har de ju möjlighet till att betala för det.
    Säkerligen har många av dem också ett porrberoende, vilket de flesta män har i olika mån. Tyvärr är det väldigt få män i världen som kan tänka sig att lägga allt sitt sexuella engagemang på sin partner endast. 

Lev som singel istället och gärna i celibat, det gör jag. Vill inte ge min kärlek eller kropp till någon man som inte förtjänar det.

Du menar alltså på fullt allvar att autistiska män inte skulle få ligga utan att betala för det😂

Det beror väl på hur svårt autism man har men någon med lätt autism (det man tidigare kallade Aspberger) har nog oftast inga jätteproblem med det om de är snälla och trevliga och ser hyfsat bra ut. Jag hade en inneboende när jag var yngre som har lätt autism. Vi är fortfarande vänner, han har lite svårt med det sociala men är lång , vältränad, snäll, tar hand om sig själv. Han fick nyligen tvillingar. Vad jag vet är han inte otrogen som tur är men han dejtade flera tjejer när vi bodde tillsammans också.

Min bror har också antagligen lätt autism , objektivt skulle jag säga att han ser bra ut. Han har flickvän och har aldrig haft några större problem att träffa tjejer. Otrogen har han nog faktiskt varit mot en tjej också (inget jag tycker är ok såklart) , iallafall anklagade hon honom för det. 

Jag tror inte heller autistiska män är porrberoende i högre utsträckning än andra. Och om du tror att det bara är män som inte får sex på annat sätt som betalar för det så måste jag göra dig väldigt besviken. Jag har haft oturen att jobbai den branschen själv i några år när jag var ung och ensamstående mamma. Många har fru eller flickvän, många ser bra ut, framgångsrika , trevliga , sociala. Det blir kanske lättare om man inbillar sig att det bara är ensamma losers som bor i sin mammas källare som gör sånt men så är det absolut inte, det kan vara precis vem som helst. De som köper sex för att de absolut inte får ligga på något annat sätt är en klar minoritet, tror inte jag har träffat mer än någon enstaka i den kategorin, kanske ingen alls till och med. 

• Anonym (Jag)

Fast att män runkar fast de är i en relation är inget konstigt. Om båda var arbetslösa och inte har barn och sitter hemma hela dagarna kanske man kan ha sex precis när man känner för det (och så måste ju partnern vara sugen också såklart).

Just nu har vi en bebis som sover med oss och ammas och en 3-åring som ofta kommer upp i sängen också. Sambon måste sova tidigt för han ska upp till jobbet och jag måste vakna med bebisen. Som du kanske kan gissa blir det inte tillfälle att ha sex så ofta. Förstår du hur orimligt det skulle vara om jag skulle förbjuda min sambo att runka? Eller han skulle förbjuda mig att ta hand om mig själv de gånger jag får tillfälle. 

Om han kollar porr eller inte struntar jag i så länge han inte kollar på något riktigt sjukt eller obehagligt , det skulle jag väl vilja veta om isåfall. Annars är det något som han kan hålla för sig själv. Det är väl isåfall om det går ut över det gemensamma sexlivet som det blir ett problem. 

• Anonym (Trogen)
    Anonym (Autist) skrev 2025-11-28 23:09:34 följande:

Jag har själv autism och det finns forskning på att autister oftast finns bland extremt liberala personer. Vet inte hur många autister jag känner som lever i öppna relationer, det känns mer vanligt bland autister än neurotyper. Om man då tänker på extremt liberala personer är autister så är det ju personer som tycker att månggifte är något som funkar utmärkt och så vidare? 

Själv är jag inte den svartsjuka typen. Om min partner är otrogen så är det inget jag bryr mig nämnvärt om. 

Du kommer inte kunna kunna ge en enda referens till någon seriös forskning som visar  samband mellan extrem liberalism och autism.
Svar på tråden Måste man hitta en autist för att få en monogam partner?