• Anonym (Trogen)

Måste man hitta en autist för att få en monogam partner?

Jag ger upp nu. Alla killar är otrogna och har ingen lojalitet på nätet eller i livet. Jag har sett serien Love on the spectrum och undrar om man verkligen måste hitta en autist för att få den graden av lojalitet man söker. Det verkar vara sista utvägen???

• Svar på tråden Måste man hitta en autist för att få en monogam partner?
  • Anonym (Autist)
    Anonym (Trogen) skrev 2025-11-29 14:54:59 följande:
    Du kommer inte kunna kunna ge en enda referens till någon seriös forskning som visar  samband mellan extrem liberalism och autism.

Sök denna artikel

Moral foundations in autistic people and people with systemizing minds

Är en kvinna i Cambridge som skrivit den forskningsartikeln. 

• Anonym (Jag)
    Anonym (Kri) skrev 2025-11-30 01:41:45 följande:
    Jag har aldrig pratat om onani, trött halmgubbe från ditt håll. Men att glo på porr medan man gör det är inte att vara trogen i mina ögon. Och inte i TS ögon heller som det verkar.
    Anonym (Jag) skrev 2025-11-29 12:56:43 följande:

Du menar alltså på fullt allvar att autistiska män inte skulle få ligga utan att betala för det😂

Det beror väl på hur svårt autism man har men någon med lätt autism (det man tidigare kallade Aspberger) har nog oftast inga jätteproblem med det om de är snälla och trevliga och ser hyfsat bra ut. Jag hade en inneboende när jag var yngre som har lätt autism. Vi är fortfarande vänner, han har lite svårt med det sociala men är lång , vältränad, snäll, tar hand om sig själv. Han fick nyligen tvillingar. Vad jag vet är han inte otrogen som tur är men han dejtade flera tjejer när vi bodde tillsammans också.

Min bror har också antagligen lätt autism , objektivt skulle jag säga att han ser bra ut. Han har flickvän och har aldrig haft några större problem att träffa tjejer. Otrogen har han nog faktiskt varit mot en tjej också (inget jag tycker är ok såklart) , iallafall anklagade hon honom för det. 

Jag tror inte heller autistiska män är porrberoende i högre utsträckning än andra. Och om du tror att det bara är män som inte får sex på annat sätt som betalar för det så måste jag göra dig väldigt besviken. Jag har haft oturen att jobbai den branschen själv i några år när jag var ung och ensamstående mamma. Många har fru eller flickvän, många ser bra ut, framgångsrika , trevliga , sociala. Det blir kanske lättare om man inbillar sig att det bara är ensamma losers som bor i sin mammas källare som gör sånt men så är det absolut inte, det kan vara precis vem som helst. De som köper sex för att de absolut inte får ligga på något annat sätt är en klar minoritet, tror inte jag har träffat mer än någon enstaka i den kategorin, kanske ingen alls till och med. 

Sluta dumtolka mina texter. Nej, har aldrig påstått att det enda sättet för autistmän att få sex är att betala, bara att de har svårare för det sociala och därmed skulle ha lättare att vara otrogna genom att betala för det, i jämförelse med män som har en normal social förmåga.

Har heller aldrig påstått att autistmän skulle vara mer porrberoende än icke autistiska män. Ännu en tradig strawman från dig. Sluta läsa in en massa trams som inte finns i mina texter. 

Så TS ser alltså att titta på porr som att vara otrogen? Ja då förstår jag varför hon har svårt att hitta någon man som är trogen. Jag tycker det är mer hälsosamt att inte lägga sig i så mycket vad ens partner gör när han runkar, så länge det inte går ut över dig eller ert gemensamma sexliv. Hur ska ni ens kolla det? Ska ni ha koll på hans dator eller telefon? Stå och titta på när han runkar eller lyssna utanför? Aldrig lämna honom ensam hemma? 

Den typen av kontroll i en relation slutar aldrig bra. Jag tror det är bättre att ni är singlar då och varken utsätter autistiska män eller någon annan för ert extrema kontrollbehov. 

Och om det handlar om att han tittar på andra tjejer.. Skulle ni vara ok med att han runkade till bögporr då? Eller handlar det om själva porren, så det skulle vara ok att han tittar på lättklädda tjejer på Instagram till exempel? Det skulle jag nog tycka var värre isåfall, då är det ju till just den kvinnan och inte till två personer som har sex. 

• Anonym (högfungerande)

Hur osäker måste du inte vara i dig själv när du tycker det är otrohet om ens partner tittar på porr. Säger mer om dig och dina egna problem än någon annans.

Blanda för fan inte in folk med autism, högfungerande eller liknande in i det hela. För det mesta fantastiska människor som absolut inte behöver dras med folk som du.

Så jävla less på folk som du, som tror sig veta vad autism är för något. Äckel.

• Anonym (Nejdå..)
    Anonym (högfungerande) skrev 2025-11-30 10:15:54 följande:

Hur osäker måste du inte vara i dig själv när du tycker det är otrohet om ens partner tittar på porr. Säger mer om dig och dina egna problem än någon annans.

Blanda för fan inte in folk med autism, högfungerande eller liknande in i det hela. För det mesta fantastiska människor som absolut inte behöver dras med folk som du.

Även om du upprörs över det TS skriver, är det ingen ursäkt att gå till personangrepp.
  • Anonym (högfungerande)
    Anonym (Nejdå..) skrev 2025-11-30 10:52:58 följande:
    Även om du upprörs över det TS skriver, är det ingen ursäkt att gå till personangrepp.
    Hela inlägget är ett angrepp mot folk med NPF.

Jag är så jävla less på folk som tror sig förstå vad NPF är bara för att dom läst en artikel eller sett nån youtube video på 15 minuter eller pratat med sina tonårs kompisar som uttrycker sig "Haha han/hon är så jävla autistisk"

Folk som delar inställningen som TS är varför det finns så fruktansvärt många personer som går runt o-diagnostiserade i rädsla för den stigma det kan medföra av idioter till folk, och många gånger vill inte ens deras egna familj erkänna att det finns grunder till problem. Det resulterar i att så fruktansvärt många inte klarar av att gå till skolan eller jobbet i tidig ålder, vilket resulterar många gånger i utanförskap, isolering, djup depression, och många gånger försök till suicid.

Så ja, jag går gärna till personangrepp mot dessa människor, både på nätet och i verkligheten.

Skulle det finnas möjlighet för en icke NPF att få leva med psyket av en med autism/högfungerande med ADD eller ADHD (vilket är väldigt vanligt i kombination) i en enda vecka så lovar jag att det aldrig skulle skämtas om igen.

Sedan skulle jag personligen inte vilja vara tillsammans med någon som inte har liknande grundproblem, för ingen annan skulle kunna förstå mig för den jag faktiskt är. Att kunna lägga masken på hyllan och vara uppskattad för mitt riktiga jag är det enda som gör livet värt att leva.

• Jimmy75
    Anonym (Nejdå..) skrev 2025-11-30 10:52:58 följande:

Nej självklart inte. Personer som tillhör den gruppen ska bara ta skit och skit och skit och skit och alla andra miljoner fördomar som sprutar här inne och kategoriska beskrivningar om hur de är som personer och aldrig någonsin ledsna på det. Intressant perspektiv att den som blir sparkad på alltid ska vara den toleranta.

TS tar sig ju friheten att uttrycka sig oerhört dumt om en hel grupp människor bara för att hon haft oflyt med partnerval. Att man till slut tappar det och biter ifrån är inte ett dugg konstigt.

• Anonym (Nejdå..)
    Anonym (högfungerande) skrev 2025-11-30 12:10:08 följande:
    Hela inlägget är ett angrepp mot folk med NPF.

Jag är så jävla less på folk som tror sig förstå vad NPF är bara för att dom läst en artikel eller sett nån youtube video på 15 minuter eller pratat med sina tonårs kompisar som uttrycker sig "Haha han/hon är så jävla autistisk"

Folk som delar inställningen som TS är varför det finns så fruktansvärt många personer som går runt o-diagnostiserade i rädsla för den stigma det kan medföra av idioter till folk, och många gånger vill inte ens deras egna familj erkänna att det finns grunder till problem. Det resulterar i att så fruktansvärt många inte klarar av att gå till skolan eller jobbet i tidig ålder, vilket resulterar många gånger i utanförskap, isolering, djup depression, och många gånger försök till suicid.

Så ja, jag går gärna till personangrepp mot dessa människor, både på nätet och i verkligheten.

Skulle det finnas möjlighet för en icke NPF att få leva med psyket av en med autism/högfungerande med ADD eller ADHD (vilket är väldigt vanligt i kombination) i en enda vecka så lovar jag att det aldrig skulle skämtas om igen.

Sedan skulle jag personligen inte vilja vara tillsammans med någon som inte har liknande grundproblem, för ingen annan skulle kunna förstå mig för den jag faktiskt är. Att kunna lägga masken på hyllan och vara uppskattad för mitt riktiga jag är det enda som gör livet värt att leva.
    Fast jag har inget minne av att man någonsin haft någon empati för utanförskapsmänniskor på FL: Men det tycks av någon anledning ökat på sista tiden.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (högfungerande) skrev 2025-11-30 10:15:54 följande:

Jag håller med ,  det är inte helt normalt att se det som otrohet. Och eftersom så många män gör det är det inte konstigt att hon inte kan hitta en ?trogen? man då. Var går förresten gränsen? Får han tänka på andra när han runkar? Hur ska hon kontrollera det?

Jag tror att min partner kollar porr ibland när han runkar, har för mig att han har nämnt det någon gång i början när vi var tillsammans. Men det är inget jag bryr mig så mycket om eller känner att jag behöver veta så mycket om, så länge det inte går ut över vårt sexliv tillsammans. Och jag skulle som sagt tyckt det var konstigt om han inte runkade alls eftersom det är svårt att ha sex ofta när man har en bebis och en 3-åring. 

Jag brukar själv inte titta på porr , har bara gjort det några gånger.. Men att tända på att se två människor ha sex är väl inte så konstigt. Och jag har förstått det som att män oftare har behov av att titta på något än kvinnor.  

Och ja jag håller med om att det är obehagligt att uttrycka sig som TS och en annan i tråden gör om personer med autism. 

• Anonym (Kri)
    Anonym (Jag) skrev 2025-11-30 09:46:37 följande:

Så TS ser alltså att titta på porr som att vara otrogen? Ja då förstår jag varför hon har svårt att hitta någon man som är trogen. Jag tycker det är mer hälsosamt att inte lägga sig i så mycket vad ens partner gör när han runkar, så länge det inte går ut över dig eller ert gemensamma sexliv. Hur ska ni ens kolla det? Ska ni ha koll på hans dator eller telefon? Stå och titta på när han runkar eller lyssna utanför? Aldrig lämna honom ensam hemma? 

Den typen av kontroll i en relation slutar aldrig bra. Jag tror det är bättre att ni är singlar då och varken utsätter autistiska män eller någon annan för ert extrema kontrollbehov. 

Och om det handlar om att han tittar på andra tjejer.. Skulle ni vara ok med att han runkade till bögporr då? Eller handlar det om själva porren, så det skulle vara ok att han tittar på lättklädda tjejer på Instagram till exempel? Det skulle jag nog tycka var värre isåfall, då är det ju till just den kvinnan och inte till två personer som har sex. 

Porrberoende påverkar naturligtvis synen på kvinnor, sex och den relation män har till sina partners, även om många trångsynta typer inte ser detta själva.

Handlar inte om kontroll heller (ännu mer intelligensbefriat blaj från ditt håll) utan om att vilja ha en vettig partner med en hälsosam inställning till sex och kvinnor. Inte en porrtittare som ger sin sexuella energi till miogyn porr och de prostituerade (vilket porrskådespelande kvinnor per definition faktiskt är). Att en majoritet av männen tittar på sånt skräp är oväsentligt och ett illa dolt sätt att försöka rättfärdiga beteendet.

En trogen person är en som hänger sig åt sin partner och inte lägger sexuellt intresse eller energi på andra människor. Det är min definition av ordet. Och den är fullt rimlig. Porrgluttande är inget att hylla nånstans.

Råder TS igen att söka en partner bland konservativt religiösa män, gärna inom en frikyrka. De har en helt annan inställning (sund och djupare sådan) till sex än alla tragiska porrskadade individer som betraktar sex och kvinnor likt nåt ytligt naturbehov, som att gå på toaletten eller nåt. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Kri) skrev 2025-12-01 01:21:56 följande:
    Porrberoende påverkar naturligtvis synen på kvinnor, sex och den relation män har till sina partners, även om många trångsynta typer inte ser detta själva.

Handlar inte om kontroll heller (ännu mer intelligensbefriat blaj från ditt håll) utan om att vilja ha en vettig partner med en hälsosam inställning till sex och kvinnor. Inte en porrtittare som ger sin sexuella energi till miogyn porr och de prostituerade (vilket porrskådespelande kvinnor per definition faktiskt är). Att en majoritet av männen tittar på sånt skräp är oväsentligt och ett illa dolt sätt att försöka rättfärdiga beteendet.

En trogen person är en som hänger sig åt sin partner och inte lägger sexuellt intresse eller energi på andra människor. Det är min definition av ordet. Och den är fullt rimlig. Porrgluttande är inget att hylla nånstans.

Råder TS igen att söka en partner bland konservativt religiösa män, gärna inom en frikyrka. De har en helt annan inställning (sund och djupare sådan) till sex än alla tragiska porrskadade individer som betraktar sex och kvinnor likt nåt ytligt naturbehov, som att gå på toaletten eller nåt. 

Jag kan hålla med om att porrindustrin nog inte alltid är den trevligaste, det är nog inte så kul att jobba med det (tror jag, jag kan såklart inte tala för andra). Jag skulle själv aldrig velat göra det. Men det finns mycket amatörporr nu också. Och att till exempel filma sig själv i sitt eget sovrum när man tar av sig och tar på sig själv eller vad det nu kan vara är INTE samma sak som att prostituera sig , iallafall inte för kvinnan som gör det. Jag har gjort båda (dock inte spelat in porr med någon man). Och det går inte ens att jämföra. När man sätter sig i en bil med en torsk riskerar man bokstavligen att bli mördad. Det gör man inte när man filmar sig själv i sitt eget hem.

Jag hyllar inte porrtittande överhuvudtaget. Men att jämföra det med att faktiskt fysiskt vara otrogen tycker jag är fel. Och det där med att inte lägga sexuell energi eller intresse på andra människor.. Du kommer inte kunna hindra din partner från att tycka att andra kvinnor är attraktiva , du kommer inte kunna hindra honom från att titta på andra kvinnor och du kommer inte kunna hindra honom från att någonsin tänka på någon annan. Att vilja kontrollera någon på de sättet är inte sunt. 

Och så undrar jag hur i hela världen du kan veta att religiösa män inte tittar på porr? Du har väl ingen aning om vad de gör i sitt privatliv? Alla männen som du ser i kyrkan, följer du med dom in på toaletten och i deras sovrum? Jag är själv religiös, alla mina barn är döpta och vi går i kyrkan regelbundet. Tittar på porr gör jag ju inte men jag har nog gjort annat (som jag nämnde tidigare) som du inte skulle kunnat gissa om du träffade på mig under en gudstjänst. Och om du är kristen på riktigt vet du nog att Jesus inte skulle dömt mig för det, jag är lika välkommen där som alla andra. 

Svar på tråden Måste man hitta en autist för att få en monogam partner?