• Anonym (Usch)

Hemskt med ledighet

Nu börjar eländet igen, ledigheten från förskolan. Jag tar ledigt många perioder annars men just ledighet när alla andra också är lediga är fruktansvärt. 

Mitt barn har ett enormt rörelsebehov från morgon till kväll. I vanliga fall går vi ut vid 8 och så får han röra sig, vi varvar dagarna med museum, bibliotek och olika upplevelser, detta är hur det ser ut en helg. Vi är mycket i skogen och olika parker också. 

Nu är alla lediga och allt kommer att vara proppat med människor. Mitt barn kan inte vara i en sådan miljö. Så vi ska försöka hantera samma barn, med samma behov genom att isolera oss.

Vi pratar alltså om att en vanlig helg får vi gå ut och leka kl 8. Lek ute till 11-12 med lunch utomhus då också. Sedan blir det bibliotek 1 timme och på eftermiddagen 2 timmars museum och sedan behöver jag vara ute igen till ibland 21 och ibland t o m senare.

Vad händer om vi inte har ett sånt här schema? Ja, barnet skriker, klättrar bokstavligen fysiskt på väggar, välter stolarna, klättrar upp på spisen och då är det bara det här mitt barn gör och barnet blir omöjligt att hantera. Om vi har detta schema så funkar barnet toppen. 

Det finns inte heller någon snö nu. Det hade underlättat rejält. Men nej det ska vara fuktigt, lerigt och mörkt från morgon till kväll. 

Känner någon igen sig? 

• Svar på tråden Hemskt med ledighet
  • Anonym (Tvillingar)
    Anonym (Usch) skrev 2025-12-20 12:37:47 följande:
    Du får det att låta som att det finns massa simhallar i närheten av där vi bor och att dessa är öppna. Alla platser under ledigheten är fullproppade med människor. Klart jag vet att vi inte kan åka till ett äventyrsbad. Men ett badhus med en 25 meters bassäng, vad ska min 3 åring göra där? Det måste ju vara en simhall för barn och en simhall för barn under ledigheten kommer att vara med just barn i och det klarar mitt barn inte av. Så det känns väldigt respektlöst av dig att få det att låta som att det 1 finns massa simhallar att välja mellan och att jag tror att jag ska kunna åka på ett stort badhus. 
    Vad är det ditt barn inte klarar av med att andra barn är där ditt barn är? Eftersom ni inte verkar kunna vara någonstans där sndra barn befinner sig. 
  • Anonym (Usch)
    Anonym (E) skrev 2025-12-20 12:11:38 följande:

Varför är det hemskt med ledighet och fruktansvärt med alla aktiviteter?

Jag tyckte det var roligt när jag tog mitt barn till parker, lekparker, skogen, lekland, djurparker, nöjesparker, stora museum, simbassäng osv varje dag för att han hade myror i brallorna och måste röra på sig. Vi hade jättekul!

Nu är han en sportig tonåring och hänger inte bara vid en skärm hela dagarna som en del jämnåriga, han fortsätter att röra på sig mycket, jättebra! 

Vad är problemet? Vill du inte ge ditt barn vad det behöver och mår bra av?

Jag älskar att gå med mitt barn på museum och liknande när inte alla har semester. Mitt barn kan inte vara i den här miljön när det är semester då det är för många barn där då och mitt barn kan då börja putta och slå andra barn. Så ja, vi älskar att göra allt det du säger. Problemet är att det blir för mycket folk när det är ledighet och då fungerar det inte för barnet vilket gör att alla lekplatser vi har i närheten får vi undvika och vi får kämpa hela dagen för att aktivera barnet utan att barnet ska kunna vara på dom platserna som vanligtvis funkar. 
  • Anonym (Camilla)

Hur gör ni på vardagar då, måste ni vara ute och leka till 21 då också? Och hur fungerar det på förskolan? 

• Anonym (Hm)

Undrar också hur barnet kan klara av dagarna på förskolan? Både med andra barn och utan era egna rutiner. 

• Anonym (Usch)
    Anonym (Camilla) skrev 2025-12-20 13:22:01 följande:

Hur gör ni på vardagar då, måste ni vara ute och leka till 21 då också? Och hur fungerar det på förskolan? 

Vad har det med saken att göra? Och ja vissa dagar måste vi vara ute till 21 på kvällen även på vardagarna då barnet fortfarande har spring i benen. Förskolan har strategier som funkar för att han ska få sitt rörelsebehov tillgodosett. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Usch) skrev 2025-12-20 13:34:49 följande:
    Vad har det med saken att göra? Och ja vissa dagar måste vi vara ute till 21 på kvällen även på vardagarna då barnet fortfarande har spring i benen. Förskolan har strategier som funkar för att han ska få sitt rörelsebehov tillgodosett. 
    Vad säger de på BVC? Jag tänker på det att han slåss och är uppe så länge på kvällarna?
    Hur löser ni det nu då?
  • Anonym (Usch)
    Anonym (Tvillingar) skrev 2025-12-20 13:13:31 följande:
    Vad är det ditt barn inte klarar av med att andra barn är där ditt barn är? Eftersom ni inte verkar kunna vara någonstans där sndra barn befinner sig. 
    Barnet puttar andra barn från ingenstans och sedan kan det vara att barnet vill leka med en sak längre än 1 minut vilket hen brukar få göra när det inte är propppat med folk och när vi behöver avbryta så ligger han och krälar på golvet och bara skriker och gråter och ska springa tillbaka med det hen leker med. När alla barn vill testa samma leksak så går det inte helt enkelt. Då blir det bara väldigt jobbigt. Och nu pratar jag om när man är kanske 50 personer på samma ställe och en liten yta. Med 20 barn går det ju bra, men det är när det kommer väldigt många och det blir trångt och därför utsätter jag inte barnet för detta för det är inget jag tror man kan träna ett barn i att klara av som är precis fyllda 3 år. 
  • Anonym (M)
    Vilka strategier? Kan ni kopierar deras strategier?
  • Anonym (Camilla)
    Ni kanske kan använda de strategierna hemma? Om man nu kan ställa en så fräck fråga utan att bli halshuggen. Tar inte åt mig av din dryga attityd för det är inte mitt fel att du har ett barn du inte orkar med. 
  • Anonym (Usch)
    Anonym (M) skrev 2025-12-20 13:37:59 följande:
    Vad säger de på BVC? Jag tänker på det att han slåss och är uppe så länge på kvällarna?
    Hur löser ni det nu då?

De säger att hen är väldigt snabb, tidig, språkligt begåvad och behöver stimulans och när hen får detta så är allt bra. Och det är inte varje kväll på vardagarna detta pågår, men hen får ju istället sova till 7:30 då. 

Vi provar oss fram och märker vad som funkar och inte. Vi har koll 

Svar på tråden Hemskt med ledighet