• Anonym (Usch)

Hemskt med ledighet

Nu börjar eländet igen, ledigheten från förskolan. Jag tar ledigt många perioder annars men just ledighet när alla andra också är lediga är fruktansvärt. 

Mitt barn har ett enormt rörelsebehov från morgon till kväll. I vanliga fall går vi ut vid 8 och så får han röra sig, vi varvar dagarna med museum, bibliotek och olika upplevelser, detta är hur det ser ut en helg. Vi är mycket i skogen och olika parker också. 

Nu är alla lediga och allt kommer att vara proppat med människor. Mitt barn kan inte vara i en sådan miljö. Så vi ska försöka hantera samma barn, med samma behov genom att isolera oss.

Vi pratar alltså om att en vanlig helg får vi gå ut och leka kl 8. Lek ute till 11-12 med lunch utomhus då också. Sedan blir det bibliotek 1 timme och på eftermiddagen 2 timmars museum och sedan behöver jag vara ute igen till ibland 21 och ibland t o m senare.

Vad händer om vi inte har ett sånt här schema? Ja, barnet skriker, klättrar bokstavligen fysiskt på väggar, välter stolarna, klättrar upp på spisen och då är det bara det här mitt barn gör och barnet blir omöjligt att hantera. Om vi har detta schema så funkar barnet toppen. 

Det finns inte heller någon snö nu. Det hade underlättat rejält. Men nej det ska vara fuktigt, lerigt och mörkt från morgon till kväll. 

Känner någon igen sig? 

• Svar på tråden Hemskt med ledighet
  • Anonym (Camilla)
    Anonym (Usch) skrev 2025-12-20 13:54:17 följande:
    Och vad tror du vårt alternativ är då? Vi har skift hemma för att få andrum? Så jadu. Vi har annat att göra. 
    Så du vill att förskolan ska ta hand om honom? Alternativt att du får ha alla museum för dig själv? 
  • Jimmy75
    Anonym (Mamma) skrev 2025-12-20 12:50:47 följande:
    Jag är inte ts men vad är det för fel på att bara behöva skriva av sig? Har man ett så överaktivt barn så har man förmodligen redan testat de enkla lösningarna. Att få ventilera med andra i samma situation kan hjälpa mer än välmenade tips.
    Jag har full förståelse och respekt för att man kan behöva skriva av sig, men om man gör det här inne och man redan från början vet att man inte vill ha just välmenande tips för man tänker att man redan provat, då kan man skriva det tydligt i TS istället för att bete sig som ett rövhål till de som då, ovetande att hon inte vill ha tips, i all välmening kommer med såna. Människor är inte tankeläsare och de som försöker är sällan särskilt lyckade i det, så hon kan inte förvänta sig att alla här ska veta vad hon önskar/absolut inte önskar, om hon inte är tydlig med det.
  • Anonym (Tre)

Tycker det mest låter som att ni vill göra det som är enklast och bekvämast för er.  Barnet måste ju någon gång lära sig att vara i större folksamlingar och man kan inte alltid få som man vill.

Finns det inte utrymme att få gunga så länge som man själv vill alltid etc så är det så. 

Om ni ska undvika större ansamlingar så kommer barnet inte få det lätt när han blir äldre. 

• Anonym (Linnea)

Jag känner med dig! 

Jag har ett barn med adhd och ser att du får precis såna svar som föräldrar till barn med npf ofta råkar ut för. De som inte vet eller förstår och inte vill lära sig - de får man bara ignorera. Annars får du tjafsa med såna för evigt. 

På det du skriver låter det som ett intellektuellt begåvat barn med någon eller flera former av npf. Personer med adhd behöver mer stimulans än oss andra för att inte bli uttråkade (har med annorlunda signaler i hjärnan att göra) och det behöver personer med hög intellektuell begåvning också. Har man då kombinationen blir det ett väldigt krävande barn. Ta kontakt med bup redan nu. Be bvc om remiss. 

Ta barnet i skift ibland, ni föräldrar, och se till att få både återhämtning var för sig och att ni får tid med varandra. Lägg tex, om det går, in en fast tid i veckan när barnet alltid är hos någon annan och ni får pusta ut, hinna planera familjelivet, pussas lite kanske. :) 

Jag kan tipsa om boken Svart bälte i föräldraskap. Och, om det strular med maten längre fram, npf-kokboken. 

• Krocko

Ni kanske kan hyra en stuga som ligger lite avlägset till och vara ute mycket? Då får ni lite miljöombyte och också vara för er själv.

• Anonym (Lill)
    Anonym (Usch) skrev 2025-12-20 12:37:47 följande:
    Du får det att låta som att det finns massa simhallar i närheten av där vi bor och att dessa är öppna. Alla platser under ledigheten är fullproppade med människor. Klart jag vet att vi inte kan åka till ett äventyrsbad. Men ett badhus med en 25 meters bassäng, vad ska min 3 åring göra där? Det måste ju vara en simhall för barn och en simhall för barn under ledigheten kommer att vara med just barn i och det klarar mitt barn inte av. Så det känns väldigt respektlöst av dig att få det att låta som att det 1 finns massa simhallar att välja mellan och att jag tror att jag ska kunna åka på ett stort badhus. 
    Jag är mycket väl medveten om att det inte finns simhallar överallt, men om det är så mycket museum i närheten borde ni även ha ett par simhallar nära. 

Både jag och mina barn har bara haft en 25 m bassäng att tillgå vilket gått utmärkt. Simpuffar eller annan flythjälp på sedan finns det bollar och madrasser att leka med, knuffa runt, paddla runt på osv. Sällan mycket folk ens på loven.
    Anonym (Usch) skrev 2025-12-20 13:48:53 följande:
    Men då gör vi saker som barnet tycker om och mår bra av. Däremot går ju inte det nu när alla dessa platser har enormt mycket barn samtidigt. Mitt barn klarar av när det är 20 barn omkring sig men inte 50-100 barn. Då kan man inte gunga så länge man önskar, man måste stanna gungan efter 1-2 minuter för det är massa barn på samma ställe. När man är på ett museum blir det samma, för det är för mycket folk. Vi får verkligen kämpa med att hitta roliga platser som inte drar turism och liknande. 
    Jag köper att det är mycket folk och jobbigt,  jag undviker gärna sådant jag med. Samtidigt så kan man redan från de är små öva turtagning och stå på kö, det gör de redan på förskolan. Som förälder kan man behöva styra upp lite, det brukar gå lätt. 

Men även här - det finns många mindre lekplatser att välja på. Gå till dem. Barn som är 3 år behöver inte stora flådliga lekplatser. De är jättekul att besöka dem också men tre gungor, en sandlåda kan räcka långt. Att man har med lite sandleksaker och nåt mellanmål så kan man vara på en lekplats länge som i en vuxens ögon är trist och tråkig. 

Att låta barnet få använda hjärnan och fantasin i det enkla är ofta mer uttröttande än att få allt tilldelat till sig. Jämför dig som vuxen - det krävs mer mer av din hjärna att sticka än att titta på tiktok. Inte världens bästa jämförelse men det var det jag kom på nu.

• Anonym (Usch)
    Anonym (Lill) skrev 2025-12-20 14:23:10 följande:
    Jag är mycket väl medveten om att det inte finns simhallar överallt, men om det är så mycket museum i närheten borde ni även ha ett par simhallar nära. 

Både jag och mina barn har bara haft en 25 m bassäng att tillgå vilket gått utmärkt. Simpuffar eller annan flythjälp på sedan finns det bollar och madrasser att leka med, knuffa runt, paddla runt på osv. Sällan mycket folk ens på loven.
    Anonym (Usch) skrev 2025-12-20 13:48:53 följande:
    Men då gör vi saker som barnet tycker om och mår bra av. Däremot går ju inte det nu när alla dessa platser har enormt mycket barn samtidigt. Mitt barn klarar av när det är 20 barn omkring sig men inte 50-100 barn. Då kan man inte gunga så länge man önskar, man måste stanna gungan efter 1-2 minuter för det är massa barn på samma ställe. När man är på ett museum blir det samma, för det är för mycket folk. Vi får verkligen kämpa med att hitta roliga platser som inte drar turism och liknande. 
    Jag köper att det är mycket folk och jobbigt,  jag undviker gärna sådant jag med. Samtidigt så kan man redan från de är små öva turtagning och stå på kö, det gör de redan på förskolan. Som förälder kan man behöva styra upp lite, det brukar gå lätt. 

Men även här - det finns många mindre lekplatser att välja på. Gå till dem. Barn som är 3 år behöver inte stora flådliga lekplatser. De är jättekul att besöka dem också men tre gungor, en sandlåda kan räcka långt. Att man har med lite sandleksaker och nåt mellanmål så kan man vara på en lekplats länge som i en vuxens ögon är trist och tråkig. 

Att låta barnet få använda hjärnan och fantasin i det enkla är ofta mer uttröttande än att få allt tilldelat till sig. Jämför dig som vuxen - det krävs mer mer av din hjärna att sticka än att titta på tiktok. Inte världens bästa jämförelse men det var det jag kom på nu.
    Vill du vara barnvakt åt mitt barn? Jag tror det skulle behövas om du vill förstå. 
  • Anonym (Lill)
    Anonym (Usch) skrev 2025-12-20 14:31:41 följande:
    Vill du vara barnvakt åt mitt barn? Jag tror det skulle behövas om du vill förstå. 
    Jag har jobbat på förskola. Ditt barn är inte det enda som är så här.

Jag tror du bestämt dig och vill ha medhåll. 

Är det så här jobbigt behöver ni hjälp från BVC och förskola. 
  • Anonym (Okej)

Vad vill du ha för svar TS? Så kan vi ju bara svara det du vill höra istället :)

• Anonym (Usch)
    Anonym (Okej) skrev 2025-12-20 14:40:56 följande:

Vad vill du ha för svar TS? Så kan vi ju bara svara det du vill höra istället :)

Ja, någon form av förståelse. Känns inte som att så många andra har det likadant.
Svar på tråden Hemskt med ledighet