Anonym (Linnea) skrev 2025-12-20 23:16:40 följande:
Vi tolkar TS olika. Jag har förstått det som att det inte är av fri vilja föräldrarna är ute med barnet så här mycket utan att orsaken till att de gör det är att de märker att barnet mår bäst och därmed är lättast att hantera om de gör så.
Det är ju själva grundproblemet som TS lägger fram i trådstarten att barnet inte klarar att vara hemma och ta det lugnt utan en stor dos altivitet först. Med tanke på hur jobbig TS uttrycker att situationen är så har jag väldigt svårt att tro att de inte har försökt ha fler lugna hemmadagar. TS har också beskrivit hur hon kan läsa för barnet i över en timme OM de först har varit ute och han fått rusa av sig. TS verkar ha bra koll på vad barnet behöver för att lugna ner sig, tycker jsg.
Jag håller med dig och andra om att treårsåldern är kämpig, men det jag läser i TS trådstart är inte den normala trotsen eller energibomben. Visst ör det så att typ alla treåringar blir arga vid tillfällen som TS beskriver, men som förälder har man oftast en rätt bra känsla för när det bara rör sig om vanlig ilska och när det handlar om något annat.
Jag vet inte något av dina barn har npf, men mitt har det och det är väldigt tydligt när de, som TS uttrycker det, låser sig. Jag har inte sett det alls på samma sätt hos neurotypiska barn och det är ett tillstånd som barnet inte alls mår bra i och det lär sig inte heller något om man försöker uppfostra och vara sträng i det läget. Vad de gör då är nästan utom deras kontroll. Det man behöver göra är att, som TS, arbeta för att låsningarna inte ska uppstå och sen jobba med det barnet har svårt för i små, små steg.
Det är ju inte fel att vi tolkar olika, det kan ofta vara bra att se situationer ur flera synvinklar.
Mina barn var också extremt vilda, som små, många kallade dem överaktiva. Vi har flera med NPF-diagnos i den nära släkten, så jag var ibland orolig att det kunde vara något sådant.
Min son hade oerhört svårt att varva ner. Han brukade säga att det snurrade i huvudet, han kunde aldrig stoppa tankarna som snurrade. Det som lugnade honom var ryggmassage på kvällen. Vi var också ute hela familjen i naturen mycket.
Min dotter fick utbrott , svåra sådana , mellan 2 och 5 års ålder. Som bebis var hon ofta otröstlig och vi fick bära runt henne i timmar, skrikandes. Jag kunde aldrig lämna tvillingarna ensamma ens två minuter, jag var rädd att hon skulle skada sin bror. Hon kunde ta en stor sten och använda somtillhygge tex.
Det jag lärt mig är läkande och lugnande är naturen, lugn och ro, mycket lugn tid med föräldrar. Jätteviktigt att föräldrarna då är lugna och inte jätteuppvarvade själva förstås .
Att springa runt med en treåring på museum, och ha ett så pressat intensivt schema på ledigheten som TS beskriver, tycker jag inte verkar vettigt. Barn som är överstimulerade och övertrötta får ju ofta just de beteenden som TS barn har.
Men jag känner ju inte TS barn så det är möjligt att min bedömning är helt fel.