• Anonym (Usch)

Hemskt med ledighet

Nu börjar eländet igen, ledigheten från förskolan. Jag tar ledigt många perioder annars men just ledighet när alla andra också är lediga är fruktansvärt. 

Mitt barn har ett enormt rörelsebehov från morgon till kväll. I vanliga fall går vi ut vid 8 och så får han röra sig, vi varvar dagarna med museum, bibliotek och olika upplevelser, detta är hur det ser ut en helg. Vi är mycket i skogen och olika parker också. 

Nu är alla lediga och allt kommer att vara proppat med människor. Mitt barn kan inte vara i en sådan miljö. Så vi ska försöka hantera samma barn, med samma behov genom att isolera oss.

Vi pratar alltså om att en vanlig helg får vi gå ut och leka kl 8. Lek ute till 11-12 med lunch utomhus då också. Sedan blir det bibliotek 1 timme och på eftermiddagen 2 timmars museum och sedan behöver jag vara ute igen till ibland 21 och ibland t o m senare.

Vad händer om vi inte har ett sånt här schema? Ja, barnet skriker, klättrar bokstavligen fysiskt på väggar, välter stolarna, klättrar upp på spisen och då är det bara det här mitt barn gör och barnet blir omöjligt att hantera. Om vi har detta schema så funkar barnet toppen. 

Det finns inte heller någon snö nu. Det hade underlättat rejält. Men nej det ska vara fuktigt, lerigt och mörkt från morgon till kväll. 

Känner någon igen sig? 

• Svar på tråden Hemskt med ledighet
  • Anonym (Usch)
    Anonym (Linnea) skrev 2025-12-20 14:14:36 följande:

Jag känner med dig! 

Jag har ett barn med adhd och ser att du får precis såna svar som föräldrar till barn med npf ofta råkar ut för. De som inte vet eller förstår och inte vill lära sig - de får man bara ignorera. Annars får du tjafsa med såna för evigt. 

På det du skriver låter det som ett intellektuellt begåvat barn med någon eller flera former av npf. Personer med adhd behöver mer stimulans än oss andra för att inte bli uttråkade (har med annorlunda signaler i hjärnan att göra) och det behöver personer med hög intellektuell begåvning också. Har man då kombinationen blir det ett väldigt krävande barn. Ta kontakt med bup redan nu. Be bvc om remiss. 

Ta barnet i skift ibland, ni föräldrar, och se till att få både återhämtning var för sig och att ni får tid med varandra. Lägg tex, om det går, in en fast tid i veckan när barnet alltid är hos någon annan och ni får pusta ut, hinna planera familjelivet, pussas lite kanske. :) 

Jag kan tipsa om boken Svart bälte i föräldraskap. Och, om det strular med maten längre fram, npf-kokboken. 

Vi har särskild begåvning i familjen. Och ja det är tufft och det känns inte som folk förstår. Vi lägger upp strategier för dagarna. Under sommaren har vi redan börjat lägga upp ett schema. Platser som är mysiga att åka till, där det finns bra lekmöjligheter att stanna vid, som det finns parkeringar vid. Med en tydlig planering och att barnet kommer ut senast 9 varje morgon så funkar det när man följer barnets rytm hela dagen. Då går det att sitta och pyssla och bygga i timmar också. Eller att barnet vill att jag högläser 1,5 timme i stöten. Men det förutsätter allt annat. Skulle jag börja morgonen med så mycket högläsningen eller högläsning så blir det kaos om vi går ut 10:30. För barnet behöver röra sig när barnet vaknar.

Rörelsen Behöver man alltid börja med. Man kan inte börja med att bara sitta och mysa och måla hemma. 

Men vid fel lekplats kan det också bli fel. Är det säger vi bara en gunga och inget mer så kommer mitt barn bara börja springa rakt ut mot gatan eller göra något annat sen inte får. 

Vid låsningar på en lekplats så måste vi byta. T ex att mitt barn bestämt sig för att enbart stoppa gammal fallen frukt från träden, då vill mitt barn bara göra det på den lekplatsen. Det går inte att bryta beteendet utan jag måste gå iväg med hen då. Och på den nya lekplatsen går allt bra tills barnet hittar något annat man inte får. Alla säger att man ska träna på vissa saker. Jag vet inte om detta är något man ska träna på. Ingen blir bättre inom något område att ligga på marken och skrika samtidigt som barnet försöker springa rakt ut i gatan och som en normal förälder är det min uppgift att stoppa detta. 

• Anonym (C)
    Jimmy75 skrev 2025-12-20 14:02:47 följande:
    Jag har full förståelse och respekt för att man kan behöva skriva av sig, men om man gör det här inne och man redan från början vet att man inte vill ha just välmenande tips för man tänker att man redan provat, då kan man skriva det tydligt i TS istället för att bete sig som ett rövhål till de som då, ovetande att hon inte vill ha tips, i all välmening kommer med såna. Människor är inte tankeläsare och de som försöker är sällan särskilt lyckade i det, så hon kan inte förvänta sig att alla här ska veta vad hon önskar/absolut inte önskar, om hon inte är tydlig med det.
    Klockrent.
  • Anonym (Usch)
    Anonym (Lill) skrev 2025-12-20 14:23:10 följande:
    Jag är mycket väl medveten om att det inte finns simhallar överallt, men om det är så mycket museum i närheten borde ni även ha ett par simhallar nära. 

Både jag och mina barn har bara haft en 25 m bassäng att tillgå vilket gått utmärkt. Simpuffar eller annan flythjälp på sedan finns det bollar och madrasser att leka med, knuffa runt, paddla runt på osv. Sällan mycket folk ens på loven.
    Anonym (Usch) skrev 2025-12-20 13:48:53 följande:
    Men då gör vi saker som barnet tycker om och mår bra av. Däremot går ju inte det nu när alla dessa platser har enormt mycket barn samtidigt. Mitt barn klarar av när det är 20 barn omkring sig men inte 50-100 barn. Då kan man inte gunga så länge man önskar, man måste stanna gungan efter 1-2 minuter för det är massa barn på samma ställe. När man är på ett museum blir det samma, för det är för mycket folk. Vi får verkligen kämpa med att hitta roliga platser som inte drar turism och liknande. 
    Jag köper att det är mycket folk och jobbigt,  jag undviker gärna sådant jag med. Samtidigt så kan man redan från de är små öva turtagning och stå på kö, det gör de redan på förskolan. Som förälder kan man behöva styra upp lite, det brukar gå lätt. 

Men även här - det finns många mindre lekplatser att välja på. Gå till dem. Barn som är 3 år behöver inte stora flådliga lekplatser. De är jättekul att besöka dem också men tre gungor, en sandlåda kan räcka långt. Att man har med lite sandleksaker och nåt mellanmål så kan man vara på en lekplats länge som i en vuxens ögon är trist och tråkig. 

Att låta barnet få använda hjärnan och fantasin i det enkla är ofta mer uttröttande än att få allt tilldelat till sig. Jämför dig som vuxen - det krävs mer mer av din hjärna att sticka än att titta på tiktok. Inte världens bästa jämförelse men det var det jag kom på nu.
    Var hittar du dessa simhallar?
  • Anonym (Mamma)
    Jimmy75 skrev 2025-12-20 14:02:47 följande:
    Jag har full förståelse och respekt för att man kan behöva skriva av sig, men om man gör det här inne och man redan från början vet att man inte vill ha just välmenande tips för man tänker att man redan provat, då kan man skriva det tydligt i TS istället för att bete sig som ett rövhål till de som då, ovetande att hon inte vill ha tips, i all välmening kommer med såna. Människor är inte tankeläsare och de som försöker är sällan särskilt lyckade i det, så hon kan inte förvänta sig att alla här ska veta vad hon önskar/absolut inte önskar, om hon inte är tydlig med det.
    Tycker att ts är rätt tydlig med att det är andra som känner igen sig som efterfrågas och inte dessa tips. Men vi läser det kanske olika. Är själv rätt less på att få enkla lösningar serverade från föräldrar med normalgungerande barn. Som om man inte redan provat liksom.
  • Jimmy75
    Anonym (Mamma) skrev 2025-12-20 15:12:22 följande:
    Tycker att ts är rätt tydlig med att det är andra som känner igen sig som efterfrågas och inte dessa tips. Men vi läser det kanske olika. Är själv rätt less på att få enkla lösningar serverade från föräldrar med normalgungerande barn. Som om man inte redan provat liksom.

Jag fattar det....men det är inte JÄTTESVÅRT att lägga till i sin TS

Jag vet att många här säkert vill hjälpa, men vi vill inte ha några tips eftersom vi redan testat det mesta och är lite trötta på att höra det.

Som sagt inte alla här kan läsa hennes tankar och veta detta. Jag som har träffat på sådana barn och föräldrar till sådana barn i över ett decennium vet också att på varje förälder det går som har stenkoll och verkligen har provat allt och vet allt de kan göra, så går det också en förälder som INTE har koll, förståelse eller har provat rätt saker. Det är som sagt omöjligt för andra att veta vilket och så länge de uttrycker sig i all välmening kan man möta det på ett annat sätt än vad TS gör.

• Anonym (M)
    Anonym (Usch) skrev 2025-12-20 13:53:06 följande:
    Nej, problemet är att vi inte kan vara på dom lekplatser, biblioteket och museum som hen brukar göra och som hen mår bra av och när hen inte puttas. Nu är det otroligt mycket folk och då vet vi att det inte kommer att funka vilket gör att vi får isolera oss då vi inte ens kan gå till de närmaste lekplatserna där vi bor då det är skitmycket barn överallt och då kan detta hända. En lagom mängd med barn är fantastiskt men det som är vår räddning funkar inte nu eftersom vi inte utsätter vårt barn för dessa aktiviteter nu och vi kan inte bara vara hemma heller. 
    Hur gjorde ni förra julen eller i påskas?
  • Anonym (M)
    Anonym (Usch) skrev 2025-12-20 15:02:46 följande:
    Var hittar du dessa simhallar?
    Var bor ni?
  • Anonym (Linnea)
    Anonym (Usch) skrev 2025-12-20 14:54:16 följande:

Vi har särskild begåvning i familjen. Och ja det är tufft och det känns inte som folk förstår. Vi lägger upp strategier för dagarna. Under sommaren har vi redan börjat lägga upp ett schema. Platser som är mysiga att åka till, där det finns bra lekmöjligheter att stanna vid, som det finns parkeringar vid. Med en tydlig planering och att barnet kommer ut senast 9 varje morgon så funkar det när man följer barnets rytm hela dagen. Då går det att sitta och pyssla och bygga i timmar också. Eller att barnet vill att jag högläser 1,5 timme i stöten. Men det förutsätter allt annat. Skulle jag börja morgonen med så mycket högläsningen eller högläsning så blir det kaos om vi går ut 10:30. För barnet behöver röra sig när barnet vaknar.

Rörelsen Behöver man alltid börja med. Man kan inte börja med att bara sitta och mysa och måla hemma. 

Men vid fel lekplats kan det också bli fel. Är det säger vi bara en gunga och inget mer så kommer mitt barn bara börja springa rakt ut mot gatan eller göra något annat sen inte får. 

Vid låsningar på en lekplats så måste vi byta. T ex att mitt barn bestämt sig för att enbart stoppa gammal fallen frukt från träden, då vill mitt barn bara göra det på den lekplatsen. Det går inte att bryta beteendet utan jag måste gå iväg med hen då. Och på den nya lekplatsen går allt bra tills barnet hittar något annat man inte får. Alla säger att man ska träna på vissa saker. Jag vet inte om detta är något man ska träna på. Ingen blir bättre inom något område att ligga på marken och skrika samtidigt som barnet försöker springa rakt ut i gatan och som en normal förälder är det min uppgift att stoppa detta. 

Jag fattar. Så jäkla tufft. Vi har andra typer av problem men jag känner igen det här med att man helt enkelt måste göra på vissa sätt för att få en dräglig vardag. Det handlar ju om vilken reaktion man får om man inte gör på det där sättet som jag upplever skiljer barnen med problematik från de neurotypiska barnet. Vi har kunnat sätta gränser kring många saker för vårt barn i uppfostrande syfte men vissa saker handlar inte om att barnet inte vet vad som är rätt sätt att göra utan hen kan inte göra rätt. Att be hen göra de sakerna är som att be en dyslektiker skärpa sig och sluta stava fel. Och att gång på gång kräva omöjliga saker av ett barn kan rasera barnets självkänsla fullständigt.

Man gjorde ju så med dyslektiker förr, men nu vet i princip alla att det inte funkar så. Jag hoppas att kunskapen om andra npf kommer att sprida sig på samma sätt i framtiden. I synnerhet i skolan. 

En bekant fick nyligen, efter att i tre år blivit beskylld av skolan för att inte uppfostra sitt barn, en adhd-diagnos på barnet. Äntligen kan skolan tänka sig att göra de anpassningar som behövs och föräldrarna slipper bli anklagade gång på gång. 

Så det är väl ett råd jag vill ge till dig, att ställa ert barn i kö för utredning så fort som möjligt. Köerna kan vara flera år långa (min bekanta betalade själva för de kände att barnet tog skada av att ständigt felhanteras av skolan). Ni kan komma att behöva en ställd diagnos/fastställd begåvningsprofil både om det rör sig om särbegåvning eller npf för att slippa bli beskyllda för sonens svårigheter. Och för att han ska få rätt stöd och stimulans i skolan från start. 

Genom kontakt med BUP kan ni också få råd från någon som förstår och kan. Vi har fått jättebra stöd därifrån. 

• Anonym (Linnea)

Och detta med simhallar och museer. I vår kommun finns sex museer och en simhall. Grannkommunen har fyra museer och ingen simhall. 

• Anonym (Camilla)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-12-20 15:12:22 följande:
    Jag tycker att TS har en attityd som gör att man skiter I vilket. Och det verkar ju ha gått i arv till hennes barn. Folk som har sådär extrema barn kanske skulle fundera lite på vem barnet kan ha ärvt sina egenskaper av... 
Svar på tråden Hemskt med ledighet