• Anonym (Usch)

Hemskt med ledighet

Nu börjar eländet igen, ledigheten från förskolan. Jag tar ledigt många perioder annars men just ledighet när alla andra också är lediga är fruktansvärt. 

Mitt barn har ett enormt rörelsebehov från morgon till kväll. I vanliga fall går vi ut vid 8 och så får han röra sig, vi varvar dagarna med museum, bibliotek och olika upplevelser, detta är hur det ser ut en helg. Vi är mycket i skogen och olika parker också. 

Nu är alla lediga och allt kommer att vara proppat med människor. Mitt barn kan inte vara i en sådan miljö. Så vi ska försöka hantera samma barn, med samma behov genom att isolera oss.

Vi pratar alltså om att en vanlig helg får vi gå ut och leka kl 8. Lek ute till 11-12 med lunch utomhus då också. Sedan blir det bibliotek 1 timme och på eftermiddagen 2 timmars museum och sedan behöver jag vara ute igen till ibland 21 och ibland t o m senare.

Vad händer om vi inte har ett sånt här schema? Ja, barnet skriker, klättrar bokstavligen fysiskt på väggar, välter stolarna, klättrar upp på spisen och då är det bara det här mitt barn gör och barnet blir omöjligt att hantera. Om vi har detta schema så funkar barnet toppen. 

Det finns inte heller någon snö nu. Det hade underlättat rejält. Men nej det ska vara fuktigt, lerigt och mörkt från morgon till kväll. 

Känner någon igen sig? 

• Svar på tråden Hemskt med ledighet
  • Anonym (Camilla)
    Anonym (Hm) skrev 2025-12-20 13:26:34 följande:

Undrar också hur barnet kan klara av dagarna på förskolan? Både med andra barn och utan era egna rutiner. 

Ja, det är ju intressant. Slår och puttar han andra barn på förskolan också? 
  • Anonym (Usch)
    Anonym (M) skrev 2025-12-20 13:39:14 följande:
    Vilka strategier? Kan ni kopierar deras strategier?
    Vi får allt att funka när inte ALLA barn är lediga. Vi kan vara lediga i veckor under terminerna och då funkar allt toppen för oss så länge vi håller oss till schemat. 
  • Anonym (Usch)
    Anonym (Camilla) skrev 2025-12-20 13:40:51 följande:
    Ni kanske kan använda de strategierna hemma? Om man nu kan ställa en så fräck fråga utan att bli halshuggen. Tar inte åt mig av din dryga attityd för det är inte mitt fel att du har ett barn du inte orkar med. 
    Vi klarar av att vara hemma med barnet när inte ALLA barn i hela Sverige ska vara lediga samtidigt. Så vi behöver inga sånna tips då vi inte kan använda strategierna nu. 

På förskolan får barnet ett sammanhang med färre barn.

Samma sak om vi är LEDIGA en helt vanlig helg eller att vi tar semester när det inte är skollov. Då funkar allt.

Men då gör vi saker som barnet tycker om och mår bra av. Däremot går ju inte det nu när alla dessa platser har enormt mycket barn samtidigt. Mitt barn klarar av när det är 20 barn omkring sig men inte 50-100 barn. Då kan man inte gunga så länge man önskar, man måste stanna gungan efter 1-2 minuter för det är massa barn på samma ställe. När man är på ett museum blir det samma, för det är för mycket folk. Vi får verkligen kämpa med att hitta roliga platser som inte drar turism och liknande. 
  • Anonym (Camilla)
    Anonym (Usch) skrev 2025-12-20 13:43:48 följande:
    Vi får allt att funka när inte ALLA barn är lediga. Vi kan vara lediga i veckor under terminerna och då funkar allt toppen för oss så länge vi håller oss till schemat. 
    Så problemet är att din treåring måste gå på museum varje dag trots att han slåss och puttas? 
  • Anonym (Usch)
    Anonym (Camilla) skrev 2025-12-20 13:43:25 följande:
    Ja, det är ju intressant. Slår och puttar han andra barn på förskolan också? 
    Med fel upplägg så händer detta ja. Men när man gör rätt på förskolan så händer inte detta. 
  • Anonym (Camilla)
    Anonym (Usch) skrev 2025-12-20 13:48:53 följande:
    Vi klarar av att vara hemma med barnet när inte ALLA barn i hela Sverige ska vara lediga samtidigt. Så vi behöver inga sånna tips då vi inte kan använda strategierna nu. 

På förskolan får barnet ett sammanhang med färre barn.

Samma sak om vi är LEDIGA en helt vanlig helg eller att vi tar semester när det inte är skollov. Då funkar allt.

Men då gör vi saker som barnet tycker om och mår bra av. Däremot går ju inte det nu när alla dessa platser har enormt mycket barn samtidigt. Mitt barn klarar av när det är 20 barn omkring sig men inte 50-100 barn. Då kan man inte gunga så länge man önskar, man måste stanna gungan efter 1-2 minuter för det är massa barn på samma ställe. När man är på ett museum blir det samma, för det är för mycket folk. Vi får verkligen kämpa med att hitta roliga platser som inte drar turism och liknande. 

Det låter som om barnet måste underhållas varje sekund? Ni vuxna har väl annat att göra? Ute och leka till efter 21 när man är tre år? 
  • Anonym (Usch)
    Anonym (Camilla) skrev 2025-12-20 13:49:07 följande:
    Så problemet är att din treåring måste gå på museum varje dag trots att han slåss och puttas? 
    Nej, problemet är att vi inte kan vara på dom lekplatser, biblioteket och museum som hen brukar göra och som hen mår bra av och när hen inte puttas. Nu är det otroligt mycket folk och då vet vi att det inte kommer att funka vilket gör att vi får isolera oss då vi inte ens kan gå till de närmaste lekplatserna där vi bor då det är skitmycket barn överallt och då kan detta hända. En lagom mängd med barn är fantastiskt men det som är vår räddning funkar inte nu eftersom vi inte utsätter vårt barn för dessa aktiviteter nu och vi kan inte bara vara hemma heller. 
  • Anonym (Camilla)
    Anonym (Usch) skrev 2025-12-20 13:49:49 följande:
    Med fel upplägg så händer detta ja. Men när man gör rätt på förskolan så händer inte detta. 
    Då kan ni väl bjuda hem vänner som har barn eller barn från förskolan och låta barnen leka?
  • Anonym (Usch)
    Anonym (Camilla) skrev 2025-12-20 13:52:18 följande:

Det låter som om barnet måste underhållas varje sekund? Ni vuxna har väl annat att göra? Ute och leka till efter 21 när man är tre år? 
    Och vad tror du vårt alternativ är då? Vi har skift hemma för att få andrum? Så jadu. Vi har annat att göra. 
  • Anonym (Usch)
    Anonym (Camilla) skrev 2025-12-20 13:53:41 följande:
    Då kan ni väl bjuda hem vänner som har barn eller barn från förskolan och låta barnen leka?
    Dom närmaste kompisarna (barn)  är bortresta i 2 veckor nu. För ja, det är något vi brukar att göra? men som nu inte går för att man har fastrar och morföräldrar runt om i hela Sverige eller i utlandet.
Svar på tråden Hemskt med ledighet