• Anonym (Usch)

Hemskt med ledighet

Nu börjar eländet igen, ledigheten från förskolan. Jag tar ledigt många perioder annars men just ledighet när alla andra också är lediga är fruktansvärt. 

Mitt barn har ett enormt rörelsebehov från morgon till kväll. I vanliga fall går vi ut vid 8 och så får han röra sig, vi varvar dagarna med museum, bibliotek och olika upplevelser, detta är hur det ser ut en helg. Vi är mycket i skogen och olika parker också. 

Nu är alla lediga och allt kommer att vara proppat med människor. Mitt barn kan inte vara i en sådan miljö. Så vi ska försöka hantera samma barn, med samma behov genom att isolera oss.

Vi pratar alltså om att en vanlig helg får vi gå ut och leka kl 8. Lek ute till 11-12 med lunch utomhus då också. Sedan blir det bibliotek 1 timme och på eftermiddagen 2 timmars museum och sedan behöver jag vara ute igen till ibland 21 och ibland t o m senare.

Vad händer om vi inte har ett sånt här schema? Ja, barnet skriker, klättrar bokstavligen fysiskt på väggar, välter stolarna, klättrar upp på spisen och då är det bara det här mitt barn gör och barnet blir omöjligt att hantera. Om vi har detta schema så funkar barnet toppen. 

Det finns inte heller någon snö nu. Det hade underlättat rejält. Men nej det ska vara fuktigt, lerigt och mörkt från morgon till kväll. 

Känner någon igen sig? 

• Svar på tråden Hemskt med ledighet
  • TvillingmammaVästgöte

Låter som att barnet är extremt överstimulerat och verkligen behöver hjälp med att varva ned. Barmet behöver nog en lång ledighet.  Satsa på skogen, det är det mest nedvarvande  och avkopplande. Simbassängsbad brukar också vara roligt och bra. 

När barnet är lite lite lugnare efter skogslek skulle jag försöka läsa högt ur en bra bok. En mysig soffa , dimma ner ljuset, sitt med barnet , krama det och läs. 

Jag har inte haft så överaktiva barn men min son hade ofta svårt att varva ner som liten. Då brukade jag ge honom ryggmassage, det älskade han och det lugnade honom. 

Anonym (Usch) skrev 2025-12-20 11:19:16 följande:
    Hemskt med ledighet

Nu börjar eländet igen, ledigheten från förskolan. Jag tar ledigt många perioder annars men just ledighet när alla andra också är lediga är fruktansvärt. 

Mitt barn har ett enormt rörelsebehov från morgon till kväll. I vanliga fall går vi ut vid 8 och så får han röra sig, vi varvar dagarna med museum, bibliotek och olika upplevelser, detta är hur det ser ut en helg. Vi är mycket i skogen och olika parker också. 

Nu är alla lediga och allt kommer att vara proppat med människor. Mitt barn kan inte vara i en sådan miljö. Så vi ska försöka hantera samma barn, med samma behov genom att isolera oss.

Vi pratar alltså om att en vanlig helg får vi gå ut och leka kl 8. Lek ute till 11-12 med lunch utomhus då också. Sedan blir det bibliotek 1 timme och på eftermiddagen 2 timmars museum och sedan behöver jag vara ute igen till ibland 21 och ibland t o m senare.

Vad händer om vi inte har ett sånt här schema? Ja, barnet skriker, klättrar bokstavligen fysiskt på väggar, välter stolarna, klättrar upp på spisen och då är det bara det här mitt barn gör och barnet blir omöjligt att hantera. Om vi har detta schema så funkar barnet toppen. 

Det finns inte heller någon snö nu. Det hade underlättat rejält. Men nej det ska vara fuktigt, lerigt och mörkt från morgon till kväll. 

Känner någon igen sig? 

• Anonym (Usch)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-12-20 11:30:56 följande:

Låter som att barnet är extremt överstimulerat och verkligen behöver hjälp med att varva ned. Barmet behöver nog en lång ledighet.  Satsa på skogen, det är det mest nedvarvande  och avkopplande. Simbassängsbad brukar också vara roligt och bra. 

När barnet är lite lite lugnare efter skogslek skulle jag försöka läsa högt ur en bra bok. En mysig soffa , dimma ner ljuset, sitt med barnet , krama det och läs. 

Jag har inte haft så överaktiva barn men min son hade ofta svårt att varva ner som liten. Då brukade jag ge honom ryggmassage, det älskade han och det lugnade honom. 

Barnet är inte överstimulerat! 

Barnet klarar av att jag läser för barnet i 2 timmar och ta det lugnt, men det förutsätter allt annat. Då kan barnet pyssla och skapa också. Men det förutsätter det andra. och en simbassäng. Du förstår inte problemet då. Vi kan inte åka till ett enda badhus nu! 

• Anonym (Lill)
    Anonym (Usch) skrev 2025-12-20 11:41:54 följande:

Barnet klarar av att jag läser för barnet i 2 timmar och ta det lugnt, men det förutsätter allt annat. Då kan barnet pyssla och skapa också. Men det förutsätter det andra. och en simbassäng. Du förstår inte problemet då. Vi kan inte åka till ett enda badhus nu! 

Hur gammalt är barnet?

Och jo, det finns simhallar för er med. Men det är klart vill man ha en simhall med rutschkanor, vågmaskiner med mera så vill alla andra vara där också. Välj en simhall som i princip bara har en 25 m bassäng så brukar det vara lugnare.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Usch) skrev 2025-12-20 11:19:16 följande:
    Hemskt med ledighet

Känner någon igen sig? 

Ja, min äldsta dotter var sån. Vill inte skrämma dig men skolan fungerade inte så bra och nu står hon i kö till adhd-utredning. 
  • Jimmy75
    Anonym (Usch) skrev 2025-12-20 11:41:54 följande:

Vet du vad....om du ska bete dig typigt och irriterat när du får förslag som DU inte tycker passar men som är menade i all vänlighet i försök att tipsa om något som du kanske inte provat eller kanske inte tänkt på (helt omöjligt för den som tipsar att veta), då kanske du ska vara väldigt tydlig med att du bara är ute efter att beklaga dig och inte få förslag på vad du kan göra.

Du har uppenbarligen bestämt dig för att det här är omöjligt att lösa

• Anonym (Anonyma)

Känner inte igen mig i mina egna barn, har 3 st alla i förskoleåldern.

Hur gammal är barnet?

Har ni pratat med bvc om detta? Låter inte inom det "normala" spannet utan Låter likt de barn som har npf diagnos.
    Finns hjälp att få för känns inte hållbart för dig och ev medförälder.

• Anonym (E)

Varför är det hemskt med ledighet och fruktansvärt med alla aktiviteter?

Jag tyckte det var roligt när jag tog mitt barn till parker, lekparker, skogen, lekland, djurparker, nöjesparker, stora museum, simbassäng osv varje dag för att han hade myror i brallorna och måste röra på sig. Vi hade jättekul!

Nu är han en sportig tonåring och hänger inte bara vid en skärm hela dagarna som en del jämnåriga, han fortsätter att röra på sig mycket, jättebra! 

Vad är problemet? Vill du inte ge ditt barn vad det behöver och mår bra av?

• Anonym (Usch)
    Anonym (Lill) skrev 2025-12-20 11:49:17 följande:
    Hur gammalt är barnet?

Och jo, det finns simhallar för er med. Men det är klart vill man ha en simhall med rutschkanor, vågmaskiner med mera så vill alla andra vara där också. Välj en simhall som i princip bara har en 25 m bassäng så brukar det vara lugnare.
    3 år. 
  • Anonym (Usch)
    Anonym (Lill) skrev 2025-12-20 11:49:17 följande:
    Hur gammalt är barnet?

Du får det att låta som att det finns massa simhallar i närheten av där vi bor och att dessa är öppna. Alla platser under ledigheten är fullproppade med människor. Klart jag vet att vi inte kan åka till ett äventyrsbad. Men ett badhus med en 25 meters bassäng, vad ska min 3 åring göra där? Det måste ju vara en simhall för barn och en simhall för barn under ledigheten kommer att vara med just barn i och det klarar mitt barn inte av. Så det känns väldigt respektlöst av dig att få det att låta som att det 1 finns massa simhallar att välja mellan och att jag tror att jag ska kunna åka på ett stort badhus. 
  • Anonym (Mamma)
    Jimmy75 skrev 2025-12-20 12:00:22 följande:

Vet du vad....om du ska bete dig typigt och irriterat när du får förslag som DU inte tycker passar men som är menade i all vänlighet i försök att tipsa om något som du kanske inte provat eller kanske inte tänkt på (helt omöjligt för den som tipsar att veta), då kanske du ska vara väldigt tydlig med att du bara är ute efter att beklaga dig och inte få förslag på vad du kan göra.

Du har uppenbarligen bestämt dig för att det här är omöjligt att lösa

Jag är inte ts men vad är det för fel på att bara behöva skriva av sig? Har man ett så överaktivt barn så har man förmodligen redan testat de enkla lösningarna. Att få ventilera med andra i samma situation kan hjälpa mer än välmenade tips.
Svar på tråden Hemskt med ledighet