• kamd

IVF 2026

Hej och välkomna hit 💖
    Jag hittade ingen tråd för oss som siktar på IVF under 2026, så jag tänkte starta en.

Tanken med tråden är att den ska vara en trygg plats, särskilt för oss som inte har gjort IVF tidigare. Här kan vi ställa alla frågor som dyker upp, stora som små, dela funderingar, oro, hopp, väntan, glädje och frustration. Allt som hör den här resan till.

Lite om oss:
    Vi har försökt den naturliga (och roliga 🤪) vägen aktivt sedan september 2024. I oktober i år bokade vi tid för fertilitetsutredning, som landade i diagnosen oförklarlig barnlöshet. Nu har vi fått en godkänd remiss för IVF och har vårt första besök inbokat i slutet av januari, även om vi såklart hoppas på en tidigare tid om det skulle bli möjligt.

Känns både overkligt, sorgligt, hoppfullt och läskigt på samma gång 😢💖

Är du också i startgroparna inför IVF 2026?
    Vare sig du är helt ny, mitt i utredning, väntar på remiss eller bara vill läsa och känna igen dig ? skriv gärna och presentera dig 💬

Vi gör det här tillsammans 🥰
  • Svar på tråden IVF 2026
  • grimaserar
    Turbosnigel skrev 2026-05-05 21:33:36 följande:
    Förstår verkligen att du är orolig och stressad, och all hormonpåverkan gör ju sitt till för att spä på oron också! 

Men med det sagt så är ju 11 inom ett normalt och bra spann som jag förstått det, och sannolikheten att du får ut flera ägg är stor! Att det inte blev några extra till frysen förra gången behöver ju absolut inte betyda att det blir samma den här gången. Jag vet att det är betydligt lättare sagt än gjort, men försök ta fasta på att de på kliniken är positiva och att de säger att det ser bra ut :) 

Menar absolut inte att förminska din oro, vill bara peppa lite för jag vet från mig själv att man lätt kan hamna i negativa tankar. Men färre ägg behöver ju absolut inte betyda ett sämre resultat! 

Hoppas att  biverkningarna snart lägger sig lite för dig! Jag håller både tummar och tår för dig och för att äggplocket kommer gå bra ❤️ 
    Tack för peppen! Nej jag vet, jag gav ju samma råd till dig så rent rationellt fattar jag men blir ändå nojig... och nu är jag istället nojig åt andra hållet. Många av mina ägg hade växt till sig och det var närmare 20 som hon trodde kunde plockas på fredag... Får jag över 20-21 ägg som kan plockas får jag inte göra återföring i samma cykel och efter att ha räknat på det kommer jag med största sannolikhet inte kunna göra återföring innan semestern i så fall. Vi hamnade i precis samma läge förra gången, och det blir en så väldigt utdragen process, vilket så klart inte är hela världen men det känns lite tråkigt, hade varit skönt att känna att jag hinner göra några försök i år, eftersom jag inte vågar hoppas på att det faktiskt skulle kunna fungera på första. 

Från början sa de att det var ganska troligt att jag skulle få göra fryst och då har jag varit helt inställd på det, men nu när jag bara hade 11 ägg i måndags ställde jag mig istället in på att det kanske inte blir något som klarar sig till dag fem, men att det kanske åtminstone går att få ett dag tre återfört i samma cykel om jag hade tur... 

Försöker skratta åt hela grejen och att jag inte verkar vara nöjd oavsett, vi får helt enkelt se hur det går imorgon. 

Hur mår du? Känner du av graviditeten än? Några symtom eller tecken? :)
  • Turbosnigel
    Anonym (Anonym (26)) skrev 2026-05-07 07:03:23 följande:

Hej! Åh tack❤️ och stort grattis till dig med som fått ett pluss! den dagen man får ett pluss! Kommer får en chock efter så lång tid man försökt! 🥹

Ja precis är ju så att det skiljer sig och man borde verkligen bara släppa dessa tankar men det är så svårt när det är något som man verkligen längtar så efter! 

haha åh vad gulligt 🐄 😁 jag var så känslig igår, var dock inget speciellt jag var ledsen för men bara väldigt hormoniell och känslig, träffade min vän och när jag såg henne så börjsde tårarna bara rinna. Fint ändå! ❤️ 

När ska du på ditt första ultraljud? 

Tack ❤️ ja det var lite chockartat även om jag givetvis var förberedd på att det kunde ha gått. Hoppas att du också får ditt plus snart! ❤️

Åh, det var ju jättefint! Jag är lite ovan vid att vara så himla känslosam så det är en av de saker jag reagerat med på.

Har det i början på v. 22, så är en hel evighets väntan kvar 😅
  • Turbosnigel
    Froglet skrev 2026-05-07 13:21:22 följande:

Hej och tack för all pepp! 

Detblev en underbart hoppfull och fnittrig morgon med ett solklart positivt testresultat 🥰

Jag ska försöka njuta lite av det och inte trilla allt för långt ner i ?tänk om det slutar utvecklas??. 
    har inte riktigt begripit det ännu tror jag?Svårt att våga drömma

Åh vad roligt!! Stort stort grattis till dig! ❤️❤️ 
  • Turbosnigel
    grimaserar skrev 2026-05-07 13:36:35 följande:
    Tack för peppen! Nej jag vet, jag gav ju samma råd till dig så rent rationellt fattar jag men blir ändå nojig... och nu är jag istället nojig åt andra hållet. Många av mina ägg hade växt till sig och det var närmare 20 som hon trodde kunde plockas på fredag... Får jag över 20-21 ägg som kan plockas får jag inte göra återföring i samma cykel och efter att ha räknat på det kommer jag med största sannolikhet inte kunna göra återföring innan semestern i så fall. Vi hamnade i precis samma läge förra gången, och det blir en så väldigt utdragen process, vilket så klart inte är hela världen men det känns lite tråkigt, hade varit skönt att känna att jag hinner göra några försök i år, eftersom jag inte vågar hoppas på att det faktiskt skulle kunna fungera på första. 

Från början sa de att det var ganska troligt att jag skulle få göra fryst och då har jag varit helt inställd på det, men nu när jag bara hade 11 ägg i måndags ställde jag mig istället in på att det kanske inte blir något som klarar sig till dag fem, men att det kanske åtminstone går att få ett dag tre återfört i samma cykel om jag hade tur... 

Försöker skratta åt hela grejen och att jag inte verkar vara nöjd oavsett, vi får helt enkelt se hur det går imorgon. 

Hur mår du? Känner du av graviditeten än? Några symtom eller tecken? :)
    Oj, då måste de verkligen ha utvecklats fort?! Då är ju chansen ännu större att du får många ägg och fler som går till blastocyst-stadiet 😊
    Är det alltid så att man inte får göra återföring i samma cykel om man får ut många ägg? Eller gör de en bedömning från fall till fall? 
    Förstår verkligen att det känns jobbigt att inte kunna göra återföring nu i denna cykeln, all väntan är ju typ det värsta i en sån här process. Jag hoppas att du kommer få hinna göra återföring innan semestern! Heja dig, är så imponerad av hur du verkar ha en så positiv inställning! 

Jag är så fruktansvärt trött just nu, vill helst bara sova hela tiden. Har ett lätt illamående som kommer och går också, samt ont från livmodern/äggstockarna Tar ju också cyklogest fortfarande, så har en del ömhet i brösten kvar från det. Ska bli spännande och se hur det blir när jag slutar helt med det :) 

Tyvärr så var jag en idiot och började jämföra gravtestet med bilder från nätet, och nu tycker jag att mina tester är "för svaga", alltså att teststrecket inte är starkt nog för den dag jag är på.
    Så nu är jag suupernojig över att något ska vara fel och att jag ska få missfall när som helst.. Att göra IVF verkar ha fått något att slå lite slint i huvudet på mig  😅 
  • Josefine1987
    Turbosnigel skrev 2026-05-06 22:24:47 följande:

Tack fina ni för alla gratulationer 🥰❤️ har hittills blivit starkare tester, hoppas att det håller i sig 🤞

Håller tummarna stenhårt för att du får plus imorgon! ❤️ Känner verkligen igen mig i dina känslor, hoppas att du kan få i alla fall lite sömn i natt!
    Stort grattis till dig ♥️ så fantastiskt!
  • Josefine1987

Detblev en underbart hoppfull och fnittrig morgon med ett solklart positivt testresultat 🥰

Jag ska försöka njuta lite av det och inte trilla allt för långt ner i ?tänk om det slutar utvecklas??. 

Åh vad häftigt ♥️ stort grattis!
  • Hejasommaren

Stort grattis!! ❤️
  • Hejasommaren
    Anonym (Anonym) skrev 2026-05-07 11:31:25 följande:

Hej fina ni! Läser och skickar pepp vart ni än befinner er på IVF resan <3

Lite uppdatering, igår gjorde vi ägguttag och fick två ägg som gick vidare.
    Ägguttaget var inte så farligt som jag trodde, somnade nästan av allt lugnande + att de hade lugn musik i rummet. Idag ringde de och sa att båda äggen är befruktade! Och eventuellt insättning imorgon om slemhinnan ser bra ut annars kommer de frysa in dem. Tänker att det kanske är för nära inpå uttaget?

Jag känner mig så ödmjuk inför den här processen, trodde aldrig ens vi skulle komma till att ta ut ägg.

Jag och min sambo har försökt på naturlig väg sedan 2024 och förra hösten insåg jag att det nog inte finns så mycket tid kvar så då började vi fertilitetsutredning som visade endometrios, myom och låg äggreserv. Sedan var det en för mig lång väntan på att remissen skulle bli godkänd. Vi fick första tiden i mars på KS Huddinge och efter det har det dock känts som allt gått fort istället. Och nu står vi här och kanske ska göra insättning? Tror inte jag förstått detta ännu. Så många steg att gå igenom och glad att befruktningen fungerade och rädd att det kanske inte går bra i nästa fas.

Är ledig idag och ska bara vila och så får vi se hur det blir imorgon <3 Hur går det för er?

Grattis till väl genomfört äggplock ❤️ om det blir ET för dig idag kan vi ruva tillsammans för jag åker snart in för FET 🥰
  • JNMK

Stort grattis 🥳💛
  • Anonym (linn_)

Någon som har erfarenhet av menopur? Gick er stimulering bra med det? 😊

Svar på tråden IVF 2026