• kamd

IVF 2026

Hej och välkomna hit 💖
    Jag hittade ingen tråd för oss som siktar på IVF under 2026, så jag tänkte starta en.

Tanken med tråden är att den ska vara en trygg plats, särskilt för oss som inte har gjort IVF tidigare. Här kan vi ställa alla frågor som dyker upp, stora som små, dela funderingar, oro, hopp, väntan, glädje och frustration. Allt som hör den här resan till.

Lite om oss:
    Vi har försökt den naturliga (och roliga 🤪) vägen aktivt sedan september 2024. I oktober i år bokade vi tid för fertilitetsutredning, som landade i diagnosen oförklarlig barnlöshet. Nu har vi fått en godkänd remiss för IVF och har vårt första besök inbokat i slutet av januari, även om vi såklart hoppas på en tidigare tid om det skulle bli möjligt.

Känns både overkligt, sorgligt, hoppfullt och läskigt på samma gång 😢💖

Är du också i startgroparna inför IVF 2026?
    Vare sig du är helt ny, mitt i utredning, väntar på remiss eller bara vill läsa och känna igen dig ? skriv gärna och presentera dig 💬

Vi gör det här tillsammans 🥰
  • Svar på tråden IVF 2026
  • Turbosnigel
    Anonym (Anonym (26)) skrev 2026-05-11 08:17:14 följande:

Oj vad lång tid väntan?😱❤️

Roliga nyheter fick positivt på gravtest nu på morgonen ruvdag 14. Fortfarande lite chock men väldigt glad! Läskigt och spännande nu att behöva vänta till ett första ultraljud. 

Mina symtom höll sig kvar med mensvärk, kramper, till och från lite ömma bröst, humörsvängningar och väldigt känslig men framförallt så sjukt trött, sovit 1-2 timmar på eftermiddagarna hela helgen. 

Lycka till alla! 

Jaa, det tyckte jag med ???? eller, jag kommer vara precis i början av v 8 så är inte så sent egentligen. Skulle ha kommit fredagen veckan innan, men de var helt fullbokade då så fick bli efter helgen. Men vill ju bara veta att det gått bra, så är väldigt frustrerande 😅 

Åhh vad roligt, stort grattis ❤️❤️ har du fått tid för ultraljud än? 😊 
  • Josefine1987
    Anonym (Anonym (26)) skrev 2026-05-11 08:17:14 följande:

Oj vad lång tid väntan?😱❤️

Roliga nyheter fick positivt på gravtest nu på morgonen ruvdag 14. Fortfarande lite chock men väldigt glad! Läskigt och spännande nu att behöva vänta till ett första ultraljud. 

Mina symtom höll sig kvar med mensvärk, kramper, till och från lite ömma bröst, humörsvängningar och väldigt känslig men framförallt så sjukt trött, sovit 1-2 timmar på eftermiddagarna hela helgen. 

Lycka till alla! 

Så fantastiskt. Stort grattis till ditt positiva test ♥️
  • Josefine1987

Behöver lite tummar och lyckönskningar om ett mirakel. Imorgon ska vi göra vårt 8e äggplock och vår kliniks rekommendation är att det är dags att ge upp. 

Kortfattad historia. Vi fick totalt tre ET inom regionen, inget pos test. Vi bytte till privat och då upptäcker man en stor polyp i livmodern som gör att dom inte tror att något embryo kan fästa. Trots det tyckte dom vi skulle köra på med stimulering och satsa på att frysa embryo och ta Bort polyp innan insättning. 

Den privata kliniken har varit väldigt mycket noggrannare, gjort fler ultraljud, tagit blodprov, gör senare plock, får ut fler ägg, större andel mogna osv. Trots det har vi inte fått ett enda embryo hos dom. Därför är deras rekommendation att ge upp och jag är så förtvivlad över att vi kastade bort våra tre blastocyster på en livmoder som inte var mottaglig. Det behöver ju inte vara polypens fel att inget fäste, men jag hade så gärna gett det en ärlig chans. 

Vi har nu gjort tre stimulering i rad, helt utan paus. Vi har alltså börjat stimulering bara dagar efter äggplock. Jag är överstimulerad och helt slutkörd, både fysiskt och psykiskt. På senaste ultraljudet hade jag 36 nya blåsor och flera residualblåsor alltså blåsor som inte hunnits bryta ner efter tidigare behandlingar samt fri vätska i buken. 

Imorgon är det alltså dags för vårt 8e och troligtvis sista äggplock. Jag är så ångestfylld och helt kallsvettig, livrädd att vår resa ska ta slut såhär 💔 vet inte hur jag ska ta mig igenom kommande veckor 

• JNMK
    Josefine1987 skrev 2026-05-11 10:43:29 följande:

Behöver lite tummar och lyckönskningar om ett mirakel. Imorgon ska vi göra vårt 8e äggplock och vår kliniks rekommendation är att det är dags att ge upp. 

Kortfattad historia. Vi fick totalt tre ET inom regionen, inget pos test. Vi bytte till privat och då upptäcker man en stor polyp i livmodern som gör att dom inte tror att något embryo kan fästa. Trots det tyckte dom vi skulle köra på med stimulering och satsa på att frysa embryo och ta Bort polyp innan insättning. 

Den privata kliniken har varit väldigt mycket noggrannare, gjort fler ultraljud, tagit blodprov, gör senare plock, får ut fler ägg, större andel mogna osv. Trots det har vi inte fått ett enda embryo hos dom. Därför är deras rekommendation att ge upp och jag är så förtvivlad över att vi kastade bort våra tre blastocyster på en livmoder som inte var mottaglig. Det behöver ju inte vara polypens fel att inget fäste, men jag hade så gärna gett det en ärlig chans. 

Vi har nu gjort tre stimulering i rad, helt utan paus. Vi har alltså börjat stimulering bara dagar efter äggplock. Jag är överstimulerad och helt slutkörd, både fysiskt och psykiskt. På senaste ultraljudet hade jag 36 nya blåsor och flera residualblåsor alltså blåsor som inte hunnits bryta ner efter tidigare behandlingar samt fri vätska i buken. 

Imorgon är det alltså dags för vårt 8e och troligtvis sista äggplock. Jag är så ångestfylld och helt kallsvettig, livrädd att vår resa ska ta slut såhär 💔 vet inte hur jag ska ta mig igenom kommande veckor 

Jag håller exakt alla tummar och tår för er imorgon! Förstår att det måste kännas hemskt att inte veta om polypen påverkade de tre återföringar ni gjort💔 

Fy fasiken vilken kämpe du är, att du tagit dig igenom snart 8 stimuleringar och äggplock, nervös väntan och sorg när när det inte gått som ni velat. Livet är så orättvist ibland. Men nu hoppas vi på den här omgången! Finns här om du vill skriva av dig de kommande dagarna/veckorna❤️
  • Muttisen
    grimaserar skrev 2026-05-10 21:35:22 följande:
    Skönt att det känns som att vätskan minskat, mina stockar var också ömma sista dagen, och är de forfarande, nu två dagar efter plock. Stort lycka till imorgon ❤️ 

vi fick vet att allt skulle vara parfymfritt, jag frågade om schampo och balsam och de sa att om det inte luktade så mycket var det lugnt, använde de första gången och fick barn så det verkade funkat ändå. Men läste någon studie om bättre resultat med parfymfritt så den här gången har jag kört helt parfymfritt, har till och med skitit i mina parfymfria ansiktskräm vilket säkert är att övergöra men känner att jag hellre gjort för mycket än för lite typ :) men det är säker inte någon fara om ditt schampo är milt parfymerat, det var åtminstone vad Sahlgrenska sa till mig vid mitt första försök ☺️
    Tack 🙏 det gick okej idag, tog mig igenom. Men tyckte det var oerhört obehagligt, speciellt på vänstra sidan. Tur att man fick läkemedel.

Fick ut 15 ägg, så nu håller jag tummarna för att de utvecklas bra. Håller tummarna för dina ägg med 😊

kram ❤️
  • Muttisen

stort lycka till! håller tummar och tår för att det ska gå bra ❤️
  • Emilia931

Usch vad jag lider med dig! Kan bara föreställa mig vilken förtvivlan du känner och att du måste vara helt slut mentalt och fysiskt. Men så otroligt stark du är som inte har gett upp och kämpar på! Jag kan inte låta bli att tycka att det är trist att de rekommenderar er att ?ge upp?. Ni har ju ändå lyckats få blastocyster som kunnat sättas in tidigare men innan polypen togs bort så som jag förstår det? Ni kan alltså få dugliga embryon men bara inte hunnit få rätt förutsättningar ännu vid insättning. Kanske behöver din kropp bara lite mer återhämtning OM det inte skulle fungera och det skadar kanske inte att få fler läkaromdömen(?). Men nu ska vi inte tänka så långt utan ett steg i taget även fast det är otroligt svårt. Jag håller tummarna så hårt jag kan och hoppas verkligen att det kommer gå bra ❤️
  • Anonym (linn_)

Tänker på er imorgon och håller tummarna! ❤️
  • Anonym (linn_)
    Emilia931 skrev 2026-05-10 09:35:48 följande:

Nu är det jag som behöver skriva av mig lite! Jag har inväntat mens för att få göra FET. Idag 21 dagar efter min testdag efter ET och bortfallsblödning kom den! Jag var helt inställd på att den skulle komma tidigast om en vecka utifrån min egen cykel eller till och med vara sen från vad jag läst på om. Jag borde vara superglad för det är ju en sådan jobbig, utdragen väntan hela IVF-processen men istället är jag nu orolig för att insättning ska bli när en nära vän till mig ska gifta sig. Om jag räknar på när min ägglossning brukar vara och när insättning bör ske är det på bröllopsdagen vilket jag inte alls har räknat med. Det hade varit omöjligt att göra insättning på samma dag då bröllopet är långt bort.

Tycker det är så svårt att leva på livet som vanligt och försöker att inte planera in allt för mycket. Ändå är upplevelsen hittills att saker hamnar i kläm! Hur tänker ni andra med det och att behöva prioritera bort saker? Jag vill ju ingenting annat än att bara komma vidare och ta alla chanser jag får men är rädd för att göra andra besvikna. Nu är det inte säkert att det blir samma dag såklart men jag kan inte låta bli att oroa mig för det vilket är så tråkigt när det ska vara en kul, bra sak?

Förstår dina tankar! Förhoppningsvis löser det sig med insättning och bröllop, att det inte blir samma dag 🥰
  • Emilia931
    Anonym (linn_) skrev 2026-05-11 18:42:43 följande:
    Förstår dina tankar! Förhoppningsvis löser det sig med insättning och bröllop, att det inte blir samma dag 🥰
    Tack snälla du! Jag ringde och anmälde mensstarten idag och pratade lite om mina tankar med en sjuksköterska. Hon sa att man eventuellt kan trigga igång ägglossningen med en ägglossningsspruta istället men att jag ska ta upp och planera det med min läkare när jag ska på UL nästa vecka. Så nu känner jag mig lite lugnare iaf! 🥰
Svar på tråden IVF 2026