• kamd

IVF 2026

Hej och välkomna hit 💖
    Jag hittade ingen tråd för oss som siktar på IVF under 2026, så jag tänkte starta en.

Tanken med tråden är att den ska vara en trygg plats, särskilt för oss som inte har gjort IVF tidigare. Här kan vi ställa alla frågor som dyker upp, stora som små, dela funderingar, oro, hopp, väntan, glädje och frustration. Allt som hör den här resan till.

Lite om oss:
    Vi har försökt den naturliga (och roliga 🤪) vägen aktivt sedan september 2024. I oktober i år bokade vi tid för fertilitetsutredning, som landade i diagnosen oförklarlig barnlöshet. Nu har vi fått en godkänd remiss för IVF och har vårt första besök inbokat i slutet av januari, även om vi såklart hoppas på en tidigare tid om det skulle bli möjligt.

Känns både overkligt, sorgligt, hoppfullt och läskigt på samma gång 😢💖

Är du också i startgroparna inför IVF 2026?
    Vare sig du är helt ny, mitt i utredning, väntar på remiss eller bara vill läsa och känna igen dig ? skriv gärna och presentera dig 💬

Vi gör det här tillsammans 🥰
  • Svar på tråden IVF 2026
  • Anonym (Klara)
    KerstinIng skrev 2026-05-01 08:14:07 följande:

Jag funderade bara för det känns som jag väntar så länge på min testdag hehe. 18 dagar efter äggplock är min testdag.. 13 dagar efter insättning, men verkar vara lite olika hur många dagar de vill att man väntar till test.

Det är för att det inte ska vara några tveksamheter. lite samma som de vill att man använder digitala ägglossningstest. Annars skulle de få extremt mycket frågor om testens resultat ❤️
    Det är också kortare väntan till ultraljud/ nästa försök om man håller ut och testar först på testdagen.
  • JNMK
    Anonym (Louie2026) skrev 2026-05-02 08:11:11 följande:
    Jag ser nu att årtalen blev fel.
    Vi träffades  2023.
    Började försöka 2024.

Anonym (linn_) skrev 2026-05-02 09:19:22 följande:
    Förstår det! Men det närmar sig nu i alla fall ju 😄🥰 Håller verkligen tummarna!

Tyvärr fick vi under morgonen besked om att det inte blir återföring idag. Ena ägget hade avstannat och det andra delar sig inte som tänkt. De ska fortsätta odla det och sen får vi besked på måndag hur det gått men de sa att det troligtvis inte kommer bli återföring av det. Så idag är ingen rolig dag 😞

Vilken tuff ivf- start ni båda haft! Vet hur kämpigt det är när inget klarar sig när man sätter så mycket hopp till processen och tagit sig igenom alla sprutor. Vi var med om samma vårt första försök. Skickar styrkekramar 💛

• Anonym (Elen)

Tyvärr fick vi under morgonen besked om att det inte blir återföring idag. Ena ägget hade avstannat och det andra delar sig inte som tänkt. De ska fortsätta odla det och sen får vi besked på måndag hur det gått men de sa att det troligtvis inte kommer bli återföring av det. Så idag är ingen rolig dag 😞
    Usch så tråkigt att läsa ❤️ skickar massa styrkekramar❤️❤️
  • Anonym (linn_)
    Anonym (Elen) skrev 2026-05-03 21:55:41 följande:
    Usch så tråkigt att läsa ❤️ skickar massa styrkekramar❤️❤️
    Tack ❤️ får hoppas det blir bättre resultat för oss nästa gång. Men känns absolut tufft känslomässigt att ett helt försök nu är över utan att fått till en återföring (även om det såklart inte är säkert att återföringen hade lett till något). Det har varit många tårar i helgen haha! Det är verkligen en berg- och dalbana detta 💔
    Redo för äggplock imorgon? 🥰
    JNMK skrev 2026-05-03 14:17:16 följande:

Vilken tuff ivf- start ni båda haft! Vet hur kämpigt det är när inget klarar sig när man sätter så mycket hopp till processen och tagit sig igenom alla sprutor. Vi var med om samma vårt första försök. Skickar styrkekramar 💛

Tack! ❤️ var i processen är du? Du har säkert skrivit det i ett tidigare inlägg som jag kanske missat 😊
  • Anonym (linn_)
    Anonym (Louie2026) skrev 2026-05-02 08:04:26 följande:

Hej.
    Jag trodde aldrig att jag skulle skriva här, men här är jag🙈
    Jag är 36 och träffade mitt livs kärlek augusti 2024.
    Allt gick väldigt snabbt och vi började redan försöka skaffa barn juni 2025 ca.
    Jag var heeelt övertygad om att det är la klart att vi kommer att får barn.
    Vi båda har många syskon och våra syskon har själva barn, det borde gå snabbt.
    Månaderna går och vi ställer oss i IVF kön ett år senare, jag är fortfarande naviv och tänker att det kommer gå så bra detta.
    Vi började med första IVF behandlingen i februari, med Gonal-f.
    Vi fick ut 9 ägg, varav 5 blir befruktade.
    Dagen efter ringer Sahlgrenska och säger att "dom" utvecklas onormalt, men dom provar ändå att fortsätta odla på dem, utifall att de hämtar sig, vilket de inte gör.
    När läkaren ringer så vill jag veta vad orsaken är och vad vi ska göra för att detta inte ska hända igen.
    Hon tror att det är äggkvaliten som påverkade detta och vi bestämmer att vid  nästa försök så
    Kör vi på Menopur och gör en Microinjektion.
    Vi får denna gång ut 5 ägg, varav 2 blir befruktade.
    Denna gång ringer dom inte på dag 1.
    Nu började jag tro att det har gått och att vi ska göra återinföringen dagen efter.
    Kl 10 dagen efter kommer samtalet..
    De har utvecklats onormalt igen och dom fortsätter odla utifall att dom hämtar sig.
    Nu har jag en tid på måndag för eventuell återing, men jag har noll tro att det kommer att gå.
    Jag fattar att min ålder har att göra med detta, men det jag undrar är om man kan göra  något åt att förbättra äggkvaliten när det beror på åldern?
    Jag har provat zonterapi,  akupunktur.
    Jag har ändrat mitt sätt att träna och leva.
    jag äter omega3, D-vitamin, C-vitamin, folsyra, B-vitaminer, q10, magnesium, säkert någon mer jag har missat.
    Jag har ätit Dr diamantis vitaminer och örter.
    Är det nu vi går över till äggdonation?

Så tråkigt att höra! ❤️ Har tyvärr inte svar på din fråga ang vad som kan göras för att förbättra äggkvaliten, men hoppas att allt kommer gå bra för er framöver 🥰 jag ska också få besked imorgon ang hur det gått över helgen och ifall det blir återföring eller ej, men är inställd på att det inte blir av då det verkade så igår när jag pratade med labbet 😞
  • Anonym (Elen)
    Anonym (linn_) skrev 2026-05-03 22:17:08 följande:
    Tack ❤️ får hoppas det blir bättre resultat för oss nästa gång. Men känns absolut tufft känslomässigt att ett helt försök nu är över utan att fått till en återföring (även om det såklart inte är säkert att återföringen hade lett till något). Det har varit många tårar i helgen haha! Det är verkligen en berg- och dalbana detta 💔

Tack! ❤️ var i processen är du? Du har säkert skrivit det i ett tidigare inlägg som jag kanske missat 😊

Absolut det hoppas jag oxå ❤️ Ja det är verkligen en bergochdalbana av känslor, speciellt med alla hormoner och sen inte vara med om en återföring😢 Jag hoppas innerligt det ser bättre ut idag  är dem hör av sig om inget annat att ni får en helt annan chans nästa gång❤️
    Ja äggplock nu på förmiddagen idag, är lagom nervös hehe. Men hoppas det går bra, är speciellt rädd för hur ont det gör och nervös över resultatet. Vill ju hoppas på det bästa men samtidigt vara inställd på ett tråkigare resultat ❤️❤️
  • Anonym (linn_)
    Anonym (Elen) skrev 2026-05-04 06:47:56 följande:

Absolut det hoppas jag oxå ❤️ Ja det är verkligen en bergochdalbana av känslor, speciellt med alla hormoner och sen inte vara med om en återföring😢 Jag hoppas innerligt det ser bättre ut idag  är dem hör av sig om inget annat att ni får en helt annan chans nästa gång❤️
    Ja äggplock nu på förmiddagen idag, är lagom nervös hehe. Men hoppas det går bra, är speciellt rädd för hur ont det gör och nervös över resultatet. Vill ju hoppas på det bästa men samtidigt vara inställd på ett tråkigare resultat ❤️❤️
    Åh förstår dig angående nervositeten! Hoppas ni får ett bra resultat och att du tycker att plocket gick bra ❤️ Håller tummarna för dig! Så får du vila resten av dagen sen 🥰

För vår del hade båda nu avstannat så blir inget idag. Planen framåt är att invänta telefontid med läkare för planering inför nästa behandling 😊 hoppas så innerligt att nästa behandling går bättre men är nervös över att det ska bli samma visa nästa gång. Men men, en dag i taget! Lättare sagt än gjort dock haha
  • JNMK

Anonym (linn_) skrev 2026-05-04 09:13:27 följande:
    Åh förstår dig angående nervositeten! Hoppas ni får ett bra resultat och att du tycker att plocket gick bra ❤️ Håller tummarna för dig! Så får du vila resten av dagen sen 🥰

För vår del hade båda nu avstannat så blir inget idag. Planen framåt är att invänta telefontid med läkare för planering inför nästa behandling 😊 hoppas så innerligt att nästa behandling går bättre men är nervös över att det ska bli samma visa nästa gång. Men men, en dag i taget! Lättare sagt än gjort dock haha

Åh vad tråkigt! Vet hur mycket det suger 💔 man får sörja så mycket man behöver och sen se framåt igen, håller alla tummar för bättre utfall i nästa försök, man säger ju ibland att första försöket är en testomgång  💛

Vi fick bara en ynka befruktad i vårt första försök och den klarade sig inte till dag 5. MEN i andra försöket fick vi 3 blastocyster med icsi. Fick ett missed abortion efter första återföringen och fick sen göra två omgångar missfallsbehandling, men nu äntligen närmar sig mens och därmed ny möjlighet att göra återföring 🤞
  • Anonym (linn_)
    JNMK skrev 2026-05-04 09:57:31 följande:

Åh vad tråkigt! Vet hur mycket det suger 💔 man får sörja så mycket man behöver och sen se framåt igen, håller alla tummar för bättre utfall i nästa försök, man säger ju ibland att första försöket är en testomgång  💛

Vi fick bara en ynka befruktad i vårt första försök och den klarade sig inte till dag 5. MEN i andra försöket fick vi 3 blastocyster med icsi. Fick ett missed abortion efter första återföringen och fick sen göra två omgångar missfallsbehandling, men nu äntligen närmar sig mens och därmed ny möjlighet att göra återföring 🤞

Tack ❤️

Så tråkig resa för er också än så länge! Men då håller vi alla tummarna inför nästa återföring 😍

• Anonym (Louie2026)
    Anonym (linn_) skrev 2026-05-03 22:23:05 följande:
    Så tråkigt att höra! ❤️ Har tyvärr inte svar på din fråga ang vad som kan göras för att förbättra äggkvaliten, men hoppas att allt kommer gå bra för er framöver 🥰 jag ska också få besked imorgon ang hur det gått över helgen och ifall det blir återföring eller ej, men är inställd på att det inte blir av då det verkade så igår när jag pratade med labbet 😞
    Dom ringde mig innan I dag och berättade att dom ska fortsätta att odla äggen till dag 6.
    Detta för att äggen utvecklas långsamt tror jag att hon sa🙈 OM dom utvecklas vidare så fryser man in äggen.
    Så nu håller vi alla tummar🤞
    Har du fått något besked?🥰
  • Anonym (linn_)
    Anonym (Louie2026) skrev 2026-05-04 12:49:41 följande:
    Dom ringde mig innan I dag och berättade att dom ska fortsätta att odla äggen till dag 6.
    Detta för att äggen utvecklas långsamt tror jag att hon sa🙈 OM dom utvecklas vidare så fryser man in äggen.
    Så nu håller vi alla tummar🤞
    Har du fått något besked?🥰

Ändå positiva besked här och nu i alla fall. Håller tummarna! 🥰
    Yes tyvärr så hade båda stannat i utveckligen så är ej aktuellt med någon återföring tyvärr. 

Vet någon förresten om man brukar kunna köra igång med nästa behandling redan vid nästa mens, eller behöver det gå en cykel innan man kan påbörja nästa behandling? 

• Anonym (Louie2026)
    Anonym (linn_) skrev 2026-05-04 13:11:18 följande:

Ändå positiva besked här och nu i alla fall. Håller tummarna! 🥰
    Yes tyvärr så hade båda stannat i utveckligen så är ej aktuellt med någon återföring tyvärr. 

Vet någon förresten om man brukar kunna köra igång med nästa behandling redan vid nästa mens, eller behöver det gå en cykel innan man kan påbörja nästa behandling? 

Ååh vad tråkigt 💔 jag lider med er!
    Jaa, men vågar man hoppas?
    Dom sa att äggen som dom är i dag är inte aktuella att återinföra. Jag står nu med 1000 frågor, men försöker ha is i magen och vänta till i morgon.
    Efter min första "misslyckade" omgång så kom mensen Efter ca 2 veckor.
    Sedan väntade vi till mensen därefter.

Till mig förklarade dom att första gången är en testomgång, det går säkert bra för er vid nästa gång🥰🤞
  • Anonym (Elen)

Allt gick bra idag! Tyckte inte det gjorde så ont med äggplocket som jag hade förväntat mig och som du tidigare nämnt så blir man väl omhändertagen av personalen❤️ Nu är man nervös över återkopplingen som man får imorgon kring lunch om hur befruktningen har gått ❤️

Åh hoppas innerligt er nästa gång ger ett bättre utfall, som jag läst många skriva innan så är första rundan mer en testrunda❤️❤️
  • Anonym (linn_)
    Anonym (Louie2026) skrev 2026-05-04 16:21:22 följande:
    Ååh vad tråkigt 💔 jag lider med er!
    Jaa, men vågar man hoppas?
    Dom sa att äggen som dom är i dag är inte aktuella att återinföra. Jag står nu med 1000 frågor, men försöker ha is i magen och vänta till i morgon.
    Efter min första "misslyckade" omgång så kom mensen Efter ca 2 veckor.
    Sedan väntade vi till mensen därefter.

Till mig förklarade dom att första gången är en testomgång, det går säkert bra för er vid nästa gång🥰🤞
    Ja det är inte lätt med hoppet! Det är en ständig pendling mellan hopp och förtvivlan! Måste kännas som en lång väntan till morgondagen, men hoppas du får positiva besked ❤️ har dem nån plan annars till nästa gång? 

Ja jag har idag fått prata med både labbet och sjuksköterska som menade på att nu vet man vad som funkat/inte funkat denna gången så att justeringar kan ske till nästa gång 🥰
  • Anonym (linn_)
    Anonym (Elen) skrev 2026-05-04 17:11:40 följande:
    Allt gick bra idag! Tyckte inte det gjorde så ont med äggplocket som jag hade förväntat mig och som du tidigare nämnt så blir man väl omhändertagen av personalen❤️ Nu är man nervös över återkopplingen som man får imorgon kring lunch om hur befruktningen har gått ❤️

Åh hoppas innerligt er nästa gång ger ett bättre utfall, som jag läst många skriva innan så är första rundan mer en testrunda❤️❤️
    Så skönt! Förstår det, känns som en evighet haha! Hoppas allt gått bra ❤️

tack 🥰
  • Anonym (Louie2026)
    Anonym (linn_) skrev 2026-05-04 17:51:03 följande:
    Ja det är inte lätt med hoppet! Det är en ständig pendling mellan hopp och förtvivlan! Måste kännas som en lång väntan till morgondagen, men hoppas du får positiva besked ❤️ har dem nån plan annars till nästa gång? 

Ja jag har idag fått prata med både labbet och sjuksköterska som menade på att nu vet man vad som funkat/inte funkat denna gången så att justeringar kan ske till nästa gång 🥰
    Det är just den som är det värsta med detta😅
    Jag har än så länge bara pratat med barnmorska och inget om hur vi ska gå vidare än.
    Jag skulle absolut vilja prata med labbet så man kan ställa frågor.
    Känns det lite mer hoppfullt  nu när du har pratat med dom?
    Vet dom varför det blev som det blev?❤️
  • Anonym (Elen)
    Anonym (linn_) skrev 2026-05-04 17:52:28 följande:
    Så skönt! Förstår det, känns som en evighet haha! Hoppas allt gått bra ❤️

tack 🥰
    Ja håller tummarna ❤️ 
    Läste högre upp att du fått prata med labbet och sjuksköterska idag, vad skönt. Skönt oxå att få prata med dem och få landa i att man testar annorlunda nästa gång ❤️❤️
  • Anonymmm123456789

Hoppar in här?
    jag och min sambo har försökt i flera år. Blev gravid några år sen som slutade i missfall. Vi gör regionfinanserad ivf nu. Under utredningen hittades inget från min sida som orsakat infertilitet utan min sambo spermier hade låg rörlighet, alltså mindre än 5 procent. gjort flera ultraljud samt äggledar spolning under utredningen som var helt okej men 1 vecka innan vi skulle påbörja hormonbehandling inför ÄP såg läkaren en misstänkt polyp i min livmoder på 2 cm. Assså hur kunde detta missas??  Läkaren sa att ingen åtgärd skulle göras nu utan att vi skulle följa upp om den. vid ÄP såg man att polypen var kvar och blev rekommenderad att ta bort den inför återföring av embryo. detta kommer ju ta tid med tanke på vårdkön samt nu inför sommaren. Jag valde att chansa ändå och gjorde en embryo återföring på ett färsk embryo (fick ut 3 mogna ägg varav alla befruktades via ICSI 1 i frysen och en ET) .. blev inte gravid :( usch är så trött . Någon annan som haft en polyp som tagits bort ? Ökade det era chanser ? Sorry för långa texten behöver bara skriva av mig :(

Svar på tråden IVF 2026