• kamd

IVF 2026

Hej och välkomna hit 💖
    Jag hittade ingen tråd för oss som siktar på IVF under 2026, så jag tänkte starta en.

Tanken med tråden är att den ska vara en trygg plats, särskilt för oss som inte har gjort IVF tidigare. Här kan vi ställa alla frågor som dyker upp, stora som små, dela funderingar, oro, hopp, väntan, glädje och frustration. Allt som hör den här resan till.

Lite om oss:
    Vi har försökt den naturliga (och roliga 🤪) vägen aktivt sedan september 2024. I oktober i år bokade vi tid för fertilitetsutredning, som landade i diagnosen oförklarlig barnlöshet. Nu har vi fått en godkänd remiss för IVF och har vårt första besök inbokat i slutet av januari, även om vi såklart hoppas på en tidigare tid om det skulle bli möjligt.

Känns både overkligt, sorgligt, hoppfullt och läskigt på samma gång 😢💖

Är du också i startgroparna inför IVF 2026?
    Vare sig du är helt ny, mitt i utredning, väntar på remiss eller bara vill läsa och känna igen dig ? skriv gärna och presentera dig 💬

Vi gör det här tillsammans 🥰
  • Svar på tråden IVF 2026
  • Hejasommaren
    Anonym (Elen) skrev 2026-05-05 12:12:04 följande:

Från vårt äggplock igår fick dem ut 14 ägg, idag fick jag uppdatering om att 13 ägg var befruktade och att det blir återföring i helgen på dag 5 ❤️
    Nervöst att se hur dem klarar sig under veckans gång ❤️

Grattis till fint resultat ❤️

jag har återföring på fredag, dock en FET - men då kan vi ruva tillsammans 🥰❤️
  • Turbosnigel

Hej!

Här kommer en uppdatering om hur det har gått efter min ET.

Gjorde test imorse (12dp5dt) och det var positivt!!! ❤️🥹 Kan inte tro att det är sant! Är lika delar överlycklig och livrädd. Hoppas så otroligt mycket att testerna blir starkare de kommande dagarna ❤️ 
    Har fått tid för UL på kliniken om 3 veckor. Så nu har jag ett nytt datum att vänta ut 😂 

• Anonym (Elen)
    Hejasommaren skrev 2026-05-05 12:34:58 följande:
    Grattis till fint resultat ❤️

jag har återföring på fredag, dock en FET - men då kan vi ruva tillsammans 🥰❤️

Åh vad kul! 

Ja då följer vi varandra fint i ruvandet ❤️

• Anonym (Elen)
    Turbosnigel skrev 2026-05-05 13:11:34 följande:

Hej!

Gjorde test imorse (12dp5dt) och det var positivt!!! ❤️🥹 Kan inte tro att det är sant! Är lika delar överlycklig och livrädd. Hoppas så otroligt mycket att testerna blir starkare de kommande dagarna ❤️ 
    Har fått tid för UL på kliniken om 3 veckor. Så nu har jag ett nytt datum att vänta ut 😂 

Hej!

Åh så kul!! Stort grattis till ditt plus❤️❤️
  • Gräddtårtan

Kul att så många presenterat sig! Vilka kämpar vi alla är. Och ändå vilka olika resor vi haft som tagit oss hit. Ge inte upp alla kämpar där ute! 

Själv ska jag till gynekolog på fredag då jag haft molande värk i flera månader, utan mens. (Mensen är borta då jag ammar). Verken varierar och kan ibland göra ganska ont. Så vi hoppas inte det beror på nåt som kan göra en infertil. Vet mer efter fredag! (Och nej jag är inte gravid då jag fått nåt som kallas vaginism sedan förlossningen, och därmed inte kunnat ha sex).

• Gräddtårtan
    Anonymmm123456789 skrev 2026-05-04 22:27:08 följande:

Hoppar in här?
    jag och min sambo har försökt i flera år. Blev gravid några år sen som slutade i missfall. Vi gör regionfinanserad ivf nu. Under utredningen hittades inget från min sida som orsakat infertilitet utan min sambo spermier hade låg rörlighet, alltså mindre än 5 procent. gjort flera ultraljud samt äggledar spolning under utredningen som var helt okej men 1 vecka innan vi skulle påbörja hormonbehandling inför ÄP såg läkaren en misstänkt polyp i min livmoder på 2 cm. Assså hur kunde detta missas??  Läkaren sa att ingen åtgärd skulle göras nu utan att vi skulle följa upp om den. vid ÄP såg man att polypen var kvar och blev rekommenderad att ta bort den inför återföring av embryo. detta kommer ju ta tid med tanke på vårdkön samt nu inför sommaren. Jag valde att chansa ändå och gjorde en embryo återföring på ett färsk embryo (fick ut 3 mogna ägg varav alla befruktades via ICSI 1 i frysen och en ET) .. blev inte gravid :( usch är så trött . Någon annan som haft en polyp som tagits bort ? Ökade det era chanser ? Sorry för långa texten behöver bara skriva av mig :(

Anonymmm123456789 skrev 2026-05-04 22:27:08 följande:

Hoppar in här?
    jag och min sambo har försökt i flera år. Blev gravid några år sen som slutade i missfall. Vi gör regionfinanserad ivf nu. Under utredningen hittades inget från min sida som orsakat infertilitet utan min sambo spermier hade låg rörlighet, alltså mindre än 5 procent. gjort flera ultraljud samt äggledar spolning under utredningen som var helt okej men 1 vecka innan vi skulle påbörja hormonbehandling inför ÄP såg läkaren en misstänkt polyp i min livmoder på 2 cm. Assså hur kunde detta missas??  Läkaren sa att ingen åtgärd skulle göras nu utan att vi skulle följa upp om den. vid ÄP såg man att polypen var kvar och blev rekommenderad att ta bort den inför återföring av embryo. detta kommer ju ta tid med tanke på vårdkön samt nu inför sommaren. Jag valde att chansa ändå och gjorde en embryo återföring på ett färsk embryo (fick ut 3 mogna ägg varav alla befruktades via ICSI 1 i frysen och en ET) .. blev inte gravid :( usch är så trött . Någon annan som haft en polyp som tagits bort ? Ökade det era chanser ? Sorry för långa texten behöver bara skriva av mig :(

Jag har haft ett myom som hittades -enbart- via hysteroskopi. Hittades inte under alla hundratals VUL som gjordes under resans gång med både utredning och IVF.

När myomet opererades ut funkade det och jag blev gravid för första gången ever. 3 misslyckade återföringar innan dess med fina blastocyster. Jag åt förvisso även kortison den gången som lyckades. Så kan ha varit det med. Eller båda.

Obs, var ett submuköst myom. Hade även intramuralt myom som satt kvar. Så det spelar roll HUR myomet sitter. Myom är inte alltid lika med problem.
  • grimaserar

Jag var på mitt första UL för äggen igår, var dag 8 i stimuleringen och hade (bara) 11 ägg som var på väg att mogna + ett som var "övermoget"... Alla låg mellan 13 och 15mm förutom det "övermogna" som var uppe i 30 mm. Ska på ett nytt UL imorgon, och troligen ÄLP på fredag, ev på måndag. 

De lät positiva, sa att det var bra alla (förutom det stora) var liknande storlek och att det såg ut som det skulle, men jag blev stressad. Sist fick vi ut 18 ägg, och det var i för sig 3 år sedan så fattar ju att min reserv så klart har gått ner men det kändes ändå som så stor skillnad... När vi fick ut 18 befruktades 16 men vi hade bara ett som överlevde till dag fem och frysen. Läkaren sa då att en inte kan dra några slutsatser av det, vi hade typ 10 stycken som tog sig till dag 3 och de menade att det var ett bra resultat, men nu är jag ändå stressad över att vi inte ska få något i och med att det är mindre än två tredjedelar av förra gången... 

Är dessutom hormoniell och magen känns som en öm ballong. Skrikandes 

• grimaserar

Hej!

Så himla, himla stort grattis till dig! Hjärta
  • Emilia931

Stort grattis till er som plussat! ❤️ Jag går och väntar på min mens för att kunna göra FET. Hade bortfallsblödning för ca 2 veckor sedan efter ett misslyckat ET. Så otroligt långsamt tiden går, känns som att jag står helt stilla nu mellan allt medan alla andras liv går framåt i ens bekantskapskrets..

Tänkte att vi kanske iofs kan se det som att vi får en chans till ett naturligt försökt i väntan på nästa cykel. Försöker tracka ägglossning med både ägglossningstest och temperatur men förstår mig inte på cykeln eller ens egentligen när mensen kommer att komma. Ni som inväntat mens för att kunna göra FET, hur långt gick det mellan er bortfallsblödning och mens?

• JNMK

Hej!

Stort grattis 💛
  • Anonym (Lily96)

Hej!

Stort grattis! 😍
  • Turbosnigel
    Anonym (Elen) skrev 2026-05-05 13:15:19 följande:

Hej!

Åh så kul!! Stort grattis till ditt plus❤️❤️
    grimaserar skrev 2026-05-05 13:37:40 följande:
    Så himla, himla stort grattis till dig! Hjärta

Tack så mycket! ❤️🥰
  • Turbosnigel
    grimaserar skrev 2026-05-05 13:36:47 följande:

Jag var på mitt första UL för äggen igår, var dag 8 i stimuleringen och hade (bara) 11 ägg som var på väg att mogna + ett som var "övermoget"... Alla låg mellan 13 och 15mm förutom det "övermogna" som var uppe i 30 mm. Ska på ett nytt UL imorgon, och troligen ÄLP på fredag, ev på måndag. 

De lät positiva, sa att det var bra alla (förutom det stora) var liknande storlek och att det såg ut som det skulle, men jag blev stressad. Sist fick vi ut 18 ägg, och det var i för sig 3 år sedan så fattar ju att min reserv så klart har gått ner men det kändes ändå som så stor skillnad... När vi fick ut 18 befruktades 16 men vi hade bara ett som överlevde till dag fem och frysen. Läkaren sa då att en inte kan dra några slutsatser av det, vi hade typ 10 stycken som tog sig till dag 3 och de menade att det var ett bra resultat, men nu är jag ändå stressad över att vi inte ska få något i och med att det är mindre än två tredjedelar av förra gången... 

Är dessutom hormoniell och magen känns som en öm ballong. Skrikandes 

Förstår verkligen att du är orolig och stressad, och all hormonpåverkan gör ju sitt till för att spä på oron också! 

Men med det sagt så är ju 11 inom ett normalt och bra spann som jag förstått det, och sannolikheten att du får ut flera ägg är stor! Att det inte blev några extra till frysen förra gången behöver ju absolut inte betyda att det blir samma den här gången. Jag vet att det är betydligt lättare sagt än gjort, men försök ta fasta på att de på kliniken är positiva och att de säger att det ser bra ut :) 

Menar absolut inte att förminska din oro, vill bara peppa lite för jag vet från mig själv att man lätt kan hamna i negativa tankar. Men färre ägg behöver ju absolut inte betyda ett sämre resultat! 

Hoppas att  biverkningarna snart lägger sig lite för dig! Jag håller både tummar och tår för dig och för att äggplocket kommer gå bra ❤️ 
Svar på tråden IVF 2026