• kamd

IVF 2026

Hej och välkomna hit 💖
    Jag hittade ingen tråd för oss som siktar på IVF under 2026, så jag tänkte starta en.

Tanken med tråden är att den ska vara en trygg plats, särskilt för oss som inte har gjort IVF tidigare. Här kan vi ställa alla frågor som dyker upp, stora som små, dela funderingar, oro, hopp, väntan, glädje och frustration. Allt som hör den här resan till.

Lite om oss:
    Vi har försökt den naturliga (och roliga 🤪) vägen aktivt sedan september 2024. I oktober i år bokade vi tid för fertilitetsutredning, som landade i diagnosen oförklarlig barnlöshet. Nu har vi fått en godkänd remiss för IVF och har vårt första besök inbokat i slutet av januari, även om vi såklart hoppas på en tidigare tid om det skulle bli möjligt.

Känns både overkligt, sorgligt, hoppfullt och läskigt på samma gång 😢💖

Är du också i startgroparna inför IVF 2026?
    Vare sig du är helt ny, mitt i utredning, väntar på remiss eller bara vill läsa och känna igen dig ? skriv gärna och presentera dig 💬

Vi gör det här tillsammans 🥰
  • Svar på tråden IVF 2026
  • Anonym (BridgetJones)

Hej!

Jag och min sambo siktar på IVF under sommaren 2026. Vi har försökt i ett år utan resultat och på sistone har det blivit tärande psykiskt. Vi har därför beslutat oss för att ta en paus från allt barn-tänk just nu (lättare sagt än gjort) och fokusera på annat i typ ett halvår framöver, för att sedan gå vidare med IVF.

Vi kommer, av olika anledningar, att gå privat istället för via "den vanliga" vården. Har siktet inställt på Livio och fått ok från dem att vi är välkomna när det är dags.

• kamd
    Anonym (BridgetJones) skrev 2025-12-24 23:56:06 följande:

Hej!

Jag och min sambo siktar på IVF under sommaren 2026. Vi har försökt i ett år utan resultat och på sistone har det blivit tärande psykiskt. Vi har därför beslutat oss för att ta en paus från allt barn-tänk just nu (lättare sagt än gjort) och fokusera på annat i typ ett halvår framöver, för att sedan gå vidare med IVF.

Vi kommer, av olika anledningar, att gå privat istället för via "den vanliga" vården. Har siktet inställt på Livio och fått ok från dem att vi är välkomna när det är dags.

Ja alltså det är ju inte lätt det här vi går igenom 💔 Jag har alltid tänkt att det kanske inte blir så lätt, men hade ändå en förhoppning om att det skulle ta max 6-8 månader. När det började närma sig ett år kände jag väldigt mycket hopplöshet. Vi känner dock inget behov av en paus utan känner att det snarare gett oss ännu mera bränsle att fortsätta kampen. Kan tänka mig att en misslyckad IVF är droppen dock och att det kanske då blir aktuellt med en paus. Men som du säger, lättare sagt än gjort när hela ens tillvaro kretsar kring detta.

Hur tänker ni kring sommarsemestrar? En kompis hamnade rätt i tiden för IVF inför en sommar och det slutade med att ingenting hände förrän till hösten på grund av lägre bemanning och så.

Varför får ni inte regionfinansierat? Är det i Stockholm?
  • Anonym (Lily96)

Hej! 

Fint intiativ att skapa denna tråd. 😊

Vi är i uppstarten av IVF. Gjorde vårt första besök i slutet av nov men kunde inte börja första cykel i dec pga julstängt. Förhoppningsvis påbörjar vi IVF i jan eller feb beroende på när mensen dyker upp. 

• Hejasommaren

Åh jag hoppar gärna in här 🤗 vi har fått godkänd remiss och väntar på vårt första besök. Bör bli i feb-mars någon gång enligt nuvarande kötid. Har PCOS men mannen är enligt utredning OK. Plussade mirakulöst i början på december och kände mig som en sådan där ?så fort man får godkänd remiss och börjar slappna av så plussar man?. 🤦🏽?♀️ lyckan var dock kortvarig och fick missfall precis före jul i v6-7. Vet inte hur denna ?graviditet? påverkar klinikens inställning till IVF dock.. hoppas vi är välkomna ändå för faktum kvarstår ju att jag knappt ägglossar naturligt. Graviditeten vi hade så ägglossade jag på CD47 🤯

• RainbowFamilyDreams

Hej på er. Tänkte bara säga att jag har genomgått både insemination och IVF i ett samkönat förhållande och har lyckats bli gravid nu via ett fryst embryo på IVF. Jag kan svara på om ni har några tankar eller funderingar och stöttar er gärna. Jag vet hur det är att gå igenom den processen. 

• RainbowFamilyDreams

Jag gick även igenom en kemisk graviditet/missfall i vecka 5 förra året efter insemination så vet hur det kan vara också. <3

RainbowFamilyDreams skrev 2025-12-27 16:24:17 följande:

Hej på er. Tänkte bara säga att jag har genomgått både insemination och IVF i ett samkönat förhållande och har lyckats bli gravid nu via ett fryst embryo på IVF. Jag kan svara på om ni har några tankar eller funderingar och stöttar er gärna. Jag vet hur det är att gå igenom den processen. 

• alison13
    Hejasommaren skrev 2025-12-27 09:36:51 följande:

Åh jag hoppar gärna in här 🤗 vi har fått godkänd remiss och väntar på vårt första besök. Bör bli i feb-mars någon gång enligt nuvarande kötid. Har PCOS men mannen är enligt utredning OK. Plussade mirakulöst i början på december och kände mig som en sådan där ?så fort man får godkänd remiss och börjar slappna av så plussar man?. 🤦🏽?♀️ lyckan var dock kortvarig och fick missfall precis före jul i v6-7. Vet inte hur denna ?graviditet? påverkar klinikens inställning till IVF dock.. hoppas vi är välkomna ändå för faktum kvarstår ju att jag knappt ägglossar naturligt. Graviditeten vi hade så ägglossade jag på CD47 🤯

jag beklagar att detta hände er 😓 
    som jag vet - när man har väl blivit godkänd / inskriven in i IVF kliniken ska det inte påverka att man har sedan blivit gravid och fått missfall. Jag hade frågat min läkare det när vi började pga långt kötid. 
  • Hejasommaren
    alison13 skrev 2025-12-27 18:53:12 följande:
    jag beklagar att detta hände er 😓 
    som jag vet - när man har väl blivit godkänd / inskriven in i IVF kliniken ska det inte påverka att man har sedan blivit gravid och fått missfall. Jag hade frågat min läkare det när vi började pga långt kötid. 
    Tack för att du delar din erfarenhet! Låter ju både logiskt och hoppfullt 🤗
  • kamd
    Anonym (Lily96) skrev 2025-12-26 21:30:33 följande:

Hej! 

Fint intiativ att skapa denna tråd. 😊

Vi är i uppstarten av IVF. Gjorde vårt första besök i slutet av nov men kunde inte börja första cykel i dec pga julstängt. Förhoppningsvis påbörjar vi IVF i jan eller feb beroende på när mensen dyker upp. 

Kul! Välkommen! 🥰 Vad gör man på det "första besöket"? Är man redo med allt att bara börja efter det besöket? Får man alla sprutor och sånt?
  • kamd
    Hejasommaren skrev 2025-12-27 09:36:51 följande:

Åh, beklagar! ❤️????? Vi har precis gjort ett sista eller näst sista naturligt försök, lite beroende på när vi får börja IVF. Vi har ju såklart en förhoppning om att bli en "sådan där" som plussar i väntan på IVF... Men jag har samtidigt förlorat all tilltro till att det ska gå naturligt, trots att läkaren tror att det går...

I vilken region är det sådan kötid?
Svar på tråden IVF 2026