-
Hej och välkomna hit 💖Jag hittade ingen tråd för oss som siktar på IVF under 2026, så jag tänkte starta en.Tanken med tråden är att den ska vara en trygg plats, särskilt för oss som inte har gjort IVF tidigare. Här kan vi ställa alla frågor som dyker upp, stora som små, dela funderingar, oro, hopp, väntan, glädje och frustration. Allt som hör den här resan till.Lite om oss:Vi har försökt den naturliga (och roliga 🤪) vägen aktivt sedan september 2024. I oktober i år bokade vi tid för fertilitetsutredning, som landade i diagnosen oförklarlig barnlöshet. Nu har vi fått en godkänd remiss för IVF och har vårt första besök inbokat i slutet av januari, även om vi såklart hoppas på en tidigare tid om det skulle bli möjligt.Känns både overkligt, sorgligt, hoppfullt och läskigt på samma gång 😢💖Är du också i startgroparna inför IVF 2026?Vare sig du är helt ny, mitt i utredning, väntar på remiss eller bara vill läsa och känna igen dig ? skriv gärna och presentera dig 💬Vi gör det här tillsammans 🥰 -
Svar på tråden IVF 2026
-
Nej det är alltid ruvardag 1☺️ därav att testdag skiljer sig beroende på hur gammalt embryot är.KerstinIng skrev 2026-04-30 18:01:40 följande:En fråga, om man gör insättning efter endast 2-3 dagar så är man på ruvardag 1 dagen därpå? om insättning då är på dag 5 blir det ruvardag 3 då eller 1 där med?
-
Hejasommaren skrev 2026-05-01 06:28:32 följande:Nej det är alltid ruvardag 1☺️ därav att testdag skiljer sig beroende på hur gammalt embryot är.
Jag funderade bara för det känns som jag väntar så länge på min testdag hehe. 18 dagar efter äggplock är min testdag.. 13 dagar efter insättning, men verkar vara lite olika hur många dagar de vill att man väntar till test.
-
Åh vad spännande, varmt lycka till! 🍀Hejasommaren skrev 2026-04-29 11:16:22 följande:Jag hade UL idag på CD15 inför FET. Har en ledande äggblåsa på 16mm och slemhinna på 8,5mm. Ovitrelle ska tas på fredag och sen är det återföring 8 maj 😭😍 så nervös och taggad på samma gång, sjukt vilken känsloresa det här är.
-
Försöker läsa ikapp lite i tråden, man missar så mycket när man inte är inne på några dagar 😊
Varmt välkomna alla nya! Alltid fint att få följa andras resor i mot och medvind🌸
En liten presentation om mig:
Vi har försökt läge. Oskyddat i ca 10 år med tanke händer det så händer det. År 2024 började vi försöka aktivt (spåra ägglossning, tempa, kosttillskott osv) typ familjeplanering. 2025 fick vi veta att jag har både endometrios och PCO. Start IVF nov/dec 2025 som fick avbrytas pga röda dagar. Omtag 2026. Plock feb. Totalfrys. Letrozol stimcykel. Återföring april. Nu fått tidigt plus på 8 dpt men officiell testdag är nästa vecka, så är ännu lite i limbo och hoppas det går vägen. -
Tack! 🥰Anonym (linn_) skrev 2026-04-30 17:50:27 följande:Håller tummarna att det blir ett plus för dig! När har du testdag? 🥰 är det ditt/ert första försök?
Tack, hoppas också det! Fick besked idag att båda blivit befruktade och har fått tid för återföring i helgen om allt går som det ska ☺️ vet att målet är 1 graviditet och att extra embryon till frysen bara är en bonus, men hade ju känts skönt att få fler till frysen ifall dessa inte tar sig eller till framtida syskonförsök. Men försöker att tänka att allt löser sig på nåt sätt 🥰
jag har testdag 7/5, så ca en vecka kvar. Känns som en hel evighet!
Det är vårat första försök med ivf, har endometrios som ställer till det lite på ena äggstocken så hoppas det hjälper att liksom ?gå förbi? den delen av systemet 😊
Ja, klart det hade känts bra med fler i frysen, men stort grattis till det fantastiska utfallet såhär långt! Håller tummarna att du bara behöver ruva en gång ❤️ -
Håller alla tummar att plusset bara blir starkare till testdagen! 🌸❤️Anonym (Lily96) skrev 2026-05-01 09:54:51 följande:Försöker läsa ikapp lite i tråden, man missar så mycket när man inte är inne på några dagar 😊
Varmt välkomna alla nya! Alltid fint att få följa andras resor i mot och medvind🌸
En liten presentation om mig:
Vi har försökt läge. Oskyddat i ca 10 år med tanke händer det så händer det. År 2024 började vi försöka aktivt (spåra ägglossning, tempa, kosttillskott osv) typ familjeplanering. 2025 fick vi veta att jag har både endometrios och PCO. Start IVF nov/dec 2025 som fick avbrytas pga röda dagar. Omtag 2026. Plock feb. Totalfrys. Letrozol stimcykel. Återföring april. Nu fått tidigt plus på 8 dpt men officiell testdag är nästa vecka, så är ännu lite i limbo och hoppas det går vägen.
-
Hej.
Jag trodde aldrig att jag skulle skriva här, men här är jag🙈
Jag är 36 och träffade mitt livs kärlek augusti 2024.
Allt gick väldigt snabbt och vi började redan försöka skaffa barn juni 2025 ca.
Jag var heeelt övertygad om att det är la klart att vi kommer att får barn.
Vi båda har många syskon och våra syskon har själva barn, det borde gå snabbt.
Månaderna går och vi ställer oss i IVF kön ett år senare, jag är fortfarande naviv och tänker att det kommer gå så bra detta.
Vi började med första IVF behandlingen i februari, med Gonal-f.
Vi fick ut 9 ägg, varav 5 blir befruktade.
Dagen efter ringer Sahlgrenska och säger att "dom" utvecklas onormalt, men dom provar ändå att fortsätta odla på dem, utifall att de hämtar sig, vilket de inte gör.
När läkaren ringer så vill jag veta vad orsaken är och vad vi ska göra för att detta inte ska hända igen.
Hon tror att det är äggkvaliten som påverkade detta och vi bestämmer att vid nästa försök så
Kör vi på Menopur och gör en Microinjektion.
Vi får denna gång ut 5 ägg, varav 2 blir befruktade.
Denna gång ringer dom inte på dag 1.
Nu började jag tro att det har gått och att vi ska göra återinföringen dagen efter.
Kl 10 dagen efter kommer samtalet..
De har utvecklats onormalt igen och dom fortsätter odla utifall att dom hämtar sig.
Nu har jag en tid på måndag för eventuell återing, men jag har noll tro att det kommer att gå.
Jag fattar att min ålder har att göra med detta, men det jag undrar är om man kan göra något åt att förbättra äggkvaliten när det beror på åldern?
Jag har provat zonterapi, akupunktur.
Jag har ändrat mitt sätt att träna och leva.
jag äter omega3, D-vitamin, C-vitamin, folsyra, B-vitaminer, q10, magnesium, säkert någon mer jag har missat.
Jag har ätit Dr diamantis vitaminer och örter.
Är det nu vi går över till äggdonation?
-
Jag ser nu att årtalen blev fel.Anonym (Louie2026) skrev 2026-05-02 08:04:26 följande:Hej.
Jag trodde aldrig att jag skulle skriva här, men här är jag🙈
Jag är 36 och träffade mitt livs kärlek augusti 2024.
Allt gick väldigt snabbt och vi började redan försöka skaffa barn juni 2025 ca.
Jag var heeelt övertygad om att det är la klart att vi kommer att får barn.
Vi båda har många syskon och våra syskon har själva barn, det borde gå snabbt.
Månaderna går och vi ställer oss i IVF kön ett år senare, jag är fortfarande naviv och tänker att det kommer gå så bra detta.
Vi började med första IVF behandlingen i februari, med Gonal-f.
Vi fick ut 9 ägg, varav 5 blir befruktade.
Dagen efter ringer Sahlgrenska och säger att "dom" utvecklas onormalt, men dom provar ändå att fortsätta odla på dem, utifall att de hämtar sig, vilket de inte gör.
När läkaren ringer så vill jag veta vad orsaken är och vad vi ska göra för att detta inte ska hända igen.
Hon tror att det är äggkvaliten som påverkade detta och vi bestämmer att vid nästa försök så
Kör vi på Menopur och gör en Microinjektion.
Vi får denna gång ut 5 ägg, varav 2 blir befruktade.
Denna gång ringer dom inte på dag 1.
Nu började jag tro att det har gått och att vi ska göra återinföringen dagen efter.
Kl 10 dagen efter kommer samtalet..
De har utvecklats onormalt igen och dom fortsätter odla utifall att dom hämtar sig.
Nu har jag en tid på måndag för eventuell återing, men jag har noll tro att det kommer att gå.
Jag fattar att min ålder har att göra med detta, men det jag undrar är om man kan göra något åt att förbättra äggkvaliten när det beror på åldern?
Jag har provat zonterapi, akupunktur.
Jag har ändrat mitt sätt att träna och leva.
jag äter omega3, D-vitamin, C-vitamin, folsyra, B-vitaminer, q10, magnesium, säkert någon mer jag har missat.
Jag har ätit Dr diamantis vitaminer och örter.
Är det nu vi går över till äggdonation?
Vi träffades 2023.
Började försöka 2024. -
Förstår det! Men det närmar sig nu i alla fall ju 😄🥰 Håller verkligen tummarna!Froglet skrev 2026-05-01 22:17:38 följande:Tack! 🥰
jag har testdag 7/5, så ca en vecka kvar. Känns som en hel evighet!
Det är vårat första försök med ivf, har endometrios som ställer till det lite på ena äggstocken så hoppas det hjälper att liksom ?gå förbi? den delen av systemet 😊
Ja, klart det hade känts bra med fler i frysen, men stort grattis till det fantastiska utfallet såhär långt! Håller tummarna att du bara behöver ruva en gång ❤️
Tyvärr fick vi under morgonen besked om att det inte blir återföring idag. Ena ägget hade avstannat och det andra delar sig inte som tänkt. De ska fortsätta odla det och sen får vi besked på måndag hur det gått men de sa att det troligtvis inte kommer bli återföring av det. Så idag är ingen rolig dag 😞 -
Ja det där med testdagar är väldigt olika från klinik till klinik och i mitt tycke oftast onödigt långt fram. men Jag antar att de vill ?slippa? ev kemiska graviditeter och verkligen säkerställa att det är ett plus man har fått. Men det går ju att testa före testdag om man vill så länge man är inställd på att det kan vara negativt ☺️KerstinIng skrev 2026-05-01 08:14:07 följande:
Jag funderade bara för det känns som jag väntar så länge på min testdag hehe. 18 dagar efter äggplock är min testdag.. 13 dagar efter insättning, men verkar vara lite olika hur många dagar de vill att man väntar till test.
-
Det är för att det inte ska vara några tveksamheter. lite samma som de vill att man använder digitala ägglossningstest. Annars skulle de få extremt mycket frågor om testens resultat ❤️KerstinIng skrev 2026-05-01 08:14:07 följande:
Det är också kortare väntan till ultraljud/ nästa försök om man håller ut och testar först på testdagen. -
Anonym (Louie2026) skrev 2026-05-02 08:11:11 följande:Jag ser nu att årtalen blev fel.
Vi träffades 2023.
Började försöka 2024.
Anonym (linn_) skrev 2026-05-02 09:19:22 följande:Förstår det! Men det närmar sig nu i alla fall ju 😄🥰 Håller verkligen tummarna!
Tyvärr fick vi under morgonen besked om att det inte blir återföring idag. Ena ägget hade avstannat och det andra delar sig inte som tänkt. De ska fortsätta odla det och sen får vi besked på måndag hur det gått men de sa att det troligtvis inte kommer bli återföring av det. Så idag är ingen rolig dag 😞
Vilken tuff ivf- start ni båda haft! Vet hur kämpigt det är när inget klarar sig när man sätter så mycket hopp till processen och tagit sig igenom alla sprutor. Vi var med om samma vårt första försök. Skickar styrkekramar 💛