• kamd

IVF 2026

Hej och välkomna hit 💖
    Jag hittade ingen tråd för oss som siktar på IVF under 2026, så jag tänkte starta en.

Tanken med tråden är att den ska vara en trygg plats, särskilt för oss som inte har gjort IVF tidigare. Här kan vi ställa alla frågor som dyker upp, stora som små, dela funderingar, oro, hopp, väntan, glädje och frustration. Allt som hör den här resan till.

Lite om oss:
    Vi har försökt den naturliga (och roliga 🤪) vägen aktivt sedan september 2024. I oktober i år bokade vi tid för fertilitetsutredning, som landade i diagnosen oförklarlig barnlöshet. Nu har vi fått en godkänd remiss för IVF och har vårt första besök inbokat i slutet av januari, även om vi såklart hoppas på en tidigare tid om det skulle bli möjligt.

Känns både overkligt, sorgligt, hoppfullt och läskigt på samma gång 😢💖

Är du också i startgroparna inför IVF 2026?
    Vare sig du är helt ny, mitt i utredning, väntar på remiss eller bara vill läsa och känna igen dig ? skriv gärna och presentera dig 💬

Vi gör det här tillsammans 🥰
  • Svar på tråden IVF 2026
  • Anonym becc87
    Hejasommaren skrev 2026-05-12 17:50:25 följande:
    Åh spännande Becc87, håller tummarna stenhårt för dig också ❤️ när har du officiell testdag och tänkte du ev testa något före dess? 😄
    Åhh, tack så mycket 🤗 TD 19/5 och tänkte försöka hålla mig tills dess. Ruvat två ggr tidigare dem senaste månaderna (som tyvärr inte ledde till någon graviditet). Men då har det varit 3-dagars embryon, så hoppas verkligen att det blir bebis denna gång ❤️🙏🏼
  • Anonym (Elen)
    Anna00 skrev 2026-05-12 18:20:14 följande:

Hej! 

Jag ska påbörja ivf om ca två veckor. Har endometrios och kör så kallar långt protokoll så håller på med nedreglering nu. 

Jag är dock så himla nervös för äggplocket. Hur har ni andra mått efteråt? Har ni haft ont? 

Jag håller tummarna för alla oss som försöker❤️

Hade mitt första äggplock förra veckan och det gick väldigt bra. Tyckte inte de gjorde ont utan var mer lite obehagligt emellanåt men dem var så goa och gav lite mer smärtlindring när jag sa ifrån. Jag var väldigt fnittrig haha men det är väl all medicin och det var mer en häftig känsla och upplevelse nästan tyckte jag. Att man gör detta tillsammans med sin andra hälft för att komma till nästa steg, bilda familj ❤️

Samma dag som äggplocket så var det sängläge för mig, hade smärta och öm men var inget man inte klarade av med lite alvedon och dagen efter var jag oxå öm. Sen tyckte jag bara jag kände mig bättre och bättre. 

Lycka till och hoppas du oxå får en bra upplevelse 🥰
  • JNMK
    Josefine1987 skrev 2026-05-11 22:51:31 följande:
    Åh vad fint skriver av dig. Tack för ditt stöd ♥️
    Tänker på dig idag, hoppas äggplocket gått bra och håller alla tummar och tår för positiva besked om befruktning 🍀❤️
  • Hejasommaren
    Anonym (Elen) skrev 2026-05-12 20:35:52 följande:
    har inte gått så många dagar i mitt ruvande än, men jag tycker jag mår bra. Känner ingenting speciellt så, haft lite smått molande verk lite igår eller innan idag. Men tror inte de är något speciellt. Är i det läget där jag inte riktigt tror de blir något, fast inte i en sorg utan mest att jag bara inte tror det även fast jag såklart hoppas❤️❤️
    Jag förstår känslan precis, hoppas du har fel och att det ändå är en liten där inne som fäster ❤️
  • Hejasommaren
    Anonym becc87 skrev 2026-05-12 21:56:05 följande:
    Åhh, tack så mycket 🤗 TD 19/5 och tänkte försöka hålla mig tills dess. Ruvat två ggr tidigare dem senaste månaderna (som tyvärr inte ledde till någon graviditet). Men då har det varit 3-dagars embryon, så hoppas verkligen att det blir bebis denna gång ❤️🙏🏼
    Åh mindre än en vecka kvar till testdag nu då, heja heja❤️
  • Anonym (Elen)
    Hejasommaren skrev 2026-05-13 05:05:26 följande:
    Jag förstår känslan precis, hoppas du har fel och att det ändå är en liten där inne som fäster ❤️
    Ja hoppas!!❤️
    Hur är det med dig då?❤️
  • Josefine1987
    JNMK skrev 2026-05-11 13:10:38 följande:
    Jag håller exakt alla tummar och tår för er imorgon! Förstår att det måste kännas hemskt att inte veta om polypen påverkade de tre återföringar ni gjort💔 

Fy fasiken vilken kämpe du är, att du tagit dig igenom snart 8 stimuleringar och äggplock, nervös väntan och sorg när när det inte gått som ni velat. Livet är så orättvist ibland. Men nu hoppas vi på den här omgången! Finns här om du vill skriva av dig de kommande dagarna/veckorna❤️
    Blev tårögd igår när jag läste ditt svar strax innan plocket. Tack ♥️ vi fick 23 ägg vilket är flest hittills, vårt problem är befruktning och utveckling senare. Två ggr har vi inte fått något befruktat, så jag är livrädd. Den kommande veckan med väntan på alla besked känns hemsk. Uppskattar ditt stöd väldigt mycket ♥️
  • Josefine1987
    Muttisen skrev 2026-05-11 15:53:16 följande:
    stort lycka till! håller tummar och tår för att det ska gå bra ❤️

Tack snälla för ditt stöd ♥️ plocket gick bra, men nu är det den jobbiga väntan på antal befruktade och utvecklingen vidare. Det är här vår problem startat. 

tack igen ♥️

• Josefine1987
    Emilia931 skrev 2026-05-11 18:02:51 följande:
    Usch vad jag lider med dig! Kan bara föreställa mig vilken förtvivlan du känner och att du måste vara helt slut mentalt och fysiskt. Men så otroligt stark du är som inte har gett upp och kämpar på! Jag kan inte låta bli att tycka att det är trist att de rekommenderar er att ?ge upp?. Ni har ju ändå lyckats få blastocyster som kunnat sättas in tidigare men innan polypen togs bort så som jag förstår det? Ni kan alltså få dugliga embryon men bara inte hunnit få rätt förutsättningar ännu vid insättning. Kanske behöver din kropp bara lite mer återhämtning OM det inte skulle fungera och det skadar kanske inte att få fler läkaromdömen(?). Men nu ska vi inte tänka så långt utan ett steg i taget även fast det är otroligt svårt. Jag håller tummarna så hårt jag kan och hoppas verkligen att det kommer gå bra ❤️

Ja, precis, alla återföringar var innan polypen upptäcktes. Jag väntar forrfarande på operation för att ta bort den. Har aldrig fått något embryo till frysen, bara fått färska återföringar. Hoppas så innerligt på något till frysen denna gång som vi kan återföra efter operationen. 

Jag tror som du att lite återhämtning vore bra. Känner inte igen min kropp längre, varken fysiskt eller psyket. Är så nedbruten.

Väntar På besked om befruktning idag, hoppas så att det blir något. Sen börjar den enormt långa väntan på besked om något tog sig till frysen.

tusen, tusen tack för ditt stöd ♥️ betyder mer än du kan ana

• Josefine1987
    Anonym (linn_) skrev 2026-05-11 18:38:56 följande:
    Tänker på er imorgon och håller tummarna! ❤️
    Åh tack ♥️
  • Ann_a

Hej, ny här, men känner mig inte alls så ensam längre efter att jag läst alla inlägg. 

37år, försökt i ca 3 år, ett uteblivet missfall (sep 2024) där jag åkte in och låg en natt på gynakuten och sen en natt på hjärtakuten och vidare till hjärtavdelning, (ingen fel på hjärtat, men fick tryck över bröstet och trodde jag skulle dö i en hjärtinfarkt, sedan avbokade blodprov)

Sen inte sett något positivt test och haft väldigt oregelbunden mens och ibland ånga menscyklar på över 40 dagar. 

Diagnostiserad PCOS, så hög AMH på 7, så vi fick ut 19 ägg och totalfrys i mars i år. 

Men har äntligen tid för FET idag! 😍

Känns som en otroligt lång väntan och kommer ha otroligt svårt att inte testa för tidigt. ????

• Anonym (L202344)
    Josefine1987 skrev 2026-05-11 10:43:29 följande:

Behöver lite tummar och lyckönskningar om ett mirakel. Imorgon ska vi göra vårt 8e äggplock och vår kliniks rekommendation är att det är dags att ge upp. 

Kortfattad historia. Vi fick totalt tre ET inom regionen, inget pos test. Vi bytte till privat och då upptäcker man en stor polyp i livmodern som gör att dom inte tror att något embryo kan fästa. Trots det tyckte dom vi skulle köra på med stimulering och satsa på att frysa embryo och ta Bort polyp innan insättning. 

Den privata kliniken har varit väldigt mycket noggrannare, gjort fler ultraljud, tagit blodprov, gör senare plock, får ut fler ägg, större andel mogna osv. Trots det har vi inte fått ett enda embryo hos dom. Därför är deras rekommendation att ge upp och jag är så förtvivlad över att vi kastade bort våra tre blastocyster på en livmoder som inte var mottaglig. Det behöver ju inte vara polypens fel att inget fäste, men jag hade så gärna gett det en ärlig chans. 

Vi har nu gjort tre stimulering i rad, helt utan paus. Vi har alltså börjat stimulering bara dagar efter äggplock. Jag är överstimulerad och helt slutkörd, både fysiskt och psykiskt. På senaste ultraljudet hade jag 36 nya blåsor och flera residualblåsor alltså blåsor som inte hunnits bryta ner efter tidigare behandlingar samt fri vätska i buken. 

Imorgon är det alltså dags för vårt 8e och troligtvis sista äggplock. Jag är så ångestfylld och helt kallsvettig, livrädd att vår resa ska ta slut såhär 💔 vet inte hur jag ska ta mig igenom kommande veckor 

Håller tummarna❤️ Har tänkt så mycket på dig de senaste månaderna. Hoppas hoppas att det blir er tur nu❤️
  • Josefine1987
    Turbosnigel skrev 2026-05-11 19:55:20 följande:
    Vad du har fått kämpa, så ledsen för din skull att du har haft en sån tuff resa 💔
    Tycker som någon annan skrev att det låter konstigt att de rekommenderar att ge upp om ni har fått blastocyster tidigare och det finns en eventuell förklaring till varför de inte fäst tidigare. 

Jag hoppas verkligen att det är 8:e gången gillt och att det är nu det går vägen för er ❤️ håller tummarna för dig, stort lycka till! 

Tusen tack för ditt stöd ♥️♥️ känns så fint när du/ni skriver att det är konstigt att ge upp, för ibland känner jag mig helt desperat som fortsätter. Har flera vänner som är ifrågasättande och tycker vi borde gå vidare med donation eller adoption. Det är helt fantastsikt att det finns människor som donerar, men jag är inte redo för att ta det steget än. 

Tack snälla för ditt svar ♥️ betyder så mycket, mer än ni kan ana. Ibland känns det som att andra bara väntar på att jag ska inse att det är dags att ge upp, fint att få stöd från er. 

• Josefine1987
    Anna00 skrev 2026-05-12 18:20:14 följande:

Hej! 

Jag ska påbörja ivf om ca två veckor. Har endometrios och kör så kallar långt protokoll så håller på med nedreglering nu. 

Jag är dock så himla nervös för äggplocket. Hur har ni andra mått efteråt? Har ni haft ont? 

Jag håller tummarna för alla oss som försöker❤️

Jag har gjort 8 äggplock. Första gången mådde jag illa av Morfiner, därefter har jag fått Ondansetron mot illamående och har inte längre haft det problemet. 

Jag har gjort äggplock på två olika kliniker med olika upplägg avseende medicinering, egentligen har båda fungerat. Min ena äggstock är gömd bakom livmodern så den har jag gjort lite ondare, men då har dom bara fyllt på smärtlindring. Två ggr har dom behövt sticka genom urinblåsan vilket gjort mycket ondare, men då har dom också fyllt på med smärtlindring Så det har gått bra ändå.

en gång gjorde jag i bara lokalbedövning. Det gick jättebra på ena sidan, men gjorde ont vid den gömda äggstocken då man behövde sticka genom livmodern. 

Så varje gång har varit olika. Vissa har knappt gjort ont, andra ggr har dom behövt ge mer medicin. Jag har inte ens behövt säga till utan dom har tittat på min puls och ansiktsuttryck och fyllt på.

dom är så vana och inkännande. Det kommer gå jättebra! 

• Josefine1987
    JNMK skrev 2026-05-12 22:57:13 följande:
    Tänker på dig idag, hoppas äggplocket gått bra och håller alla tummar och tår för positiva besked om befruktning 🍀❤️
    uppskattar ditt stöd enormt ♥️ om någon timme borde jag få besked om befruktning. Hoppas så!
  • Josefine1987
    Anonym (L202344) skrev 2026-05-13 09:44:45 följande:
    Håller tummarna❤️ Har tänkt så mycket på dig de senaste månaderna. Hoppas hoppas att det blir er tur nu❤️
    😭♥️ tack för ditt stöd. Betyder så mycket. Jag orkar inte belasya anhöriga och vänner med min långa resa. Betyder så mycket med stödet här. Tack, tack, tack ♥️
  • JNMK
    Josefine1987 skrev 2026-05-13 09:36:50 följande:
    Blev tårögd igår när jag läste ditt svar strax innan plocket. Tack ♥️ vi fick 23 ägg vilket är flest hittills, vårt problem är befruktning och utveckling senare. Två ggr har vi inte fått något befruktat, så jag är livrädd. Den kommande veckan med väntan på alla besked känns hemsk. Uppskattar ditt stöd väldigt mycket ♥️
    Vad fint att du fick positiv energi av meddelandet innan plocket❤️ hoppas så genuint att ni äntligen ska få en chans till återföring utan polyp och att allt ert kämpande ska få utdelning 🙏 

Känner så mycket med dig dessa dagar, det är hemskt att gå och vänta på de olika beskeden. Jag tyckte det kändes som psykisk terror att hoppas så starkt samtidigt som tidigare dåliga erfarenheter gör att man knappt vågar hoppas alls. Nu håller vi tummar och tår för positiva besked om befruktning, det blev ju väldigt många ägg så finns ju många chanser denna gång 🍀 Hur har du det denna vecka under tiden ni går och väntar? Har ni bra stöd i varandra och runt om er? Och har du möjlighet att låta kroppen få vila och återhämta sig lite nu? Skickar massa styrkekramar ❤️
  • JNMK
    Josefine1987 skrev 2026-05-13 09:46:05 följande:

Tusen tack för ditt stöd ♥️♥️ känns så fint när du/ni skriver att det är konstigt att ge upp, för ibland känner jag mig helt desperat som fortsätter. Har flera vänner som är ifrågasättande och tycker vi borde gå vidare med donation eller adoption. Det är helt fantastsikt att det finns människor som donerar, men jag är inte redo för att ta det steget än. 

Tack snälla för ditt svar ♥️ betyder så mycket, mer än ni kan ana. Ibland känns det som att andra bara väntar på att jag ska inse att det är dags att ge upp, fint att få stöd från er. 

Åh läste detta efter jag svarade. Så jobbigt att vänner är ifrågasättande när det man man behöver bara är stöd i den situation man är i. Det är nog lätt att tänka att donation eller adoption är lätta val när man själv aldrig behövts ställas inför valet, men att välja hur man vill skaffa barn är ju så djupt personligt att jag tycker det är märkligt att någon har åsikter om det alls. Ni har ju också fått blastocyster så jag tycker också det är konstigt att kliniken vill att detta är sista, hade ni inte köpt ett tre- pack hos dem? 
  • Meliora

God morgon.

jag skrev till Örebro idag med anledning av mina Hormontabletter.

jag fick det här svaret det var precis som jag trodde 

Örebro svarade mig nu på ett mail jag skrev till dem om min hormoner medicin.

? Hej, 

Vi kommer troligtvis inte att hinna med en återföring innan sommaren?

Även om jag visste det jobbigt ändå att behöva vänta med återföringen när det skulle ha klaffat så bra när allt skulle ha skett i april månad från börja

• grimaserar

Känns som att vi är många som ruvar just nu! Håller tummarna för er alla. 

Själv känner jag mig rätt deppig, gjorde äggplock i fredags 19 blåsor gav 16 mogna ägg, 13 befruktades normalt + 2 som de bara såg en kärna på. Men av de 13+2 var det bara två som utvecklades i bra takt på dag 3, så vi gjorde en återföring i måndags. Känns rätt hopplöst och jag är ledsen, sist hade vi bara 1 som klarade sig till dag 5 av 11 befruktade, men alla verkade utvecklas bra fram till dag tre åtminstone. Förstår att det finns en chans ändå men den är mindre och blir liksom inställd på att alla våra embryon är av dålig kvalitet, även om jag fattar att det inte behöver vara så, det blir ändå min känsla som jag rationellt försöker mota bort men inte riktigt lyckas övervinna. Känns också som att vi gick från helt okej prognos om vi hade fått en dag fem eftersom det gick sist, till att det är så mycket mindre chans med ett dag 3, även om det inte heller är så extremt stor skillnad...

Hade på något sätt ändå trott att vi av 19 ägg skulle få något som klarade sig till dag 5. Försöker hela tiden tänka att det inte kommer gå bara för att det funkade sist, men på något sätt märker jag att jag ändå tror att det ska vara likadant som sist och att det ska gå vägen, trots att jag försöker förbereda mig på det värsta. Samtidigt känner jag nu att jag knappt ens hoppas, är bara ledsen typ. Har dessutom fortsatt rätt ont efter äggplock, lite bättre idag men har haft svårt att sova vilket inte gör underverk för humöret... 

Svar på tråden IVF 2026