• Anonym (R)

BF - November 2026

Lagom läskigt att starta en sådan här tråd, men skulle gärna utbyta erfarenheter och pepp med andra på väg mot ett efterlängtat barn i november. Hoppas på fler som vill vara med!

• Svar på tråden BF - November 2026
  • Meddelande borttaget
  • Liljekonvalj93
    Anonym (Sommarbarn) skrev 2026-04-09 15:54:53 följande:
    När startade ditt illamående? Vecka 7+1 här och håller fortfarande tummarna för att slippa illamående!
    Jag är också 7+1 idag, upplever inte heller något illamående 🙈 Men kul att ha någon här som är i samma skede.. iallafall just nu! 
  • Anonym (Nemi)
    Anonym (Sommarbarn) skrev 2026-04-09 15:54:53 följande:
    När startade ditt illamående? Vecka 7+1 här och håller fortfarande tummarna för att slippa illamående!
    För mig startade det lite på kvällen vecka 7+1, men tog fart mer ordentligt dagen efter 7+2. Hade mått prima innan dess så hoppades att det skulle fortsatt så men icke. 😅
  • Babysheep
    Jojjo1984 skrev 2026-04-09 16:27:26 följande:
    Ja det är nog så, tiden sniglar ju för en själv som mest går och mår dåligt och liksom är rädd för att något ska bli tokigt medan sambon knappt tänker på det i veckorna med allt på jobb osv, själv blir man konstant påmind haha. 

Haha ja då är inte min son lika pratglad men alltså det kan ju hända att han råkar säga men han är svajig. Precis när vi berättade fick han tårar i ögonen sen någon timme senare blev han orolig för att bebisar bara skriker och kommer ta hans saker och sen blir han nyfiken igen och vill se tex preglife appen och vill veta saker så det varierar😅
    Varför vi berättade tidigt är pga tidigare MA och saker som gått väldigt snett så pass att ambulans kommit hem hit och jag fått åka in akut pågrund av blodförlust, sorg över trisomi på nästa barn och då massa extra läkarbesök osv så jag vill hellre att han är förberedd om något händer vad det är som händer osv, han behöver veta saker i tid. 

Hur tänker ni berätta? Med kub bild eller något? 🥰❤️
    Åh vad tufft ni haft det. ❤️ Fint att vara så här långt nu iaf! ☺️

Just nu lutar det mot att bara sätta sig ner och berätta, och sen kolla genom hans gamla babykläder för att han ska få en uppfattning om hur liten bebisen faktiskt är. 🥰
  • Anonym (R)
    Anonym (Sommarbarn) skrev 2026-04-09 15:52:55 följande:
    Vad hade du för ferritinvärde? Jag hade 78, tillsammans med 117 i HB och uppmanades också börja med järntabletter. Köpte Sideral som ska vara snällare mot magen 😊
    Oj, mitt var på 43 nu, och senast var det 25 så trodde att det var hyffsat nu, men då förstår jag ju verkligen att jag behöver ta dem. Hb var iaf bra, men har inget värde på det. Jag köpte niferex, får se hur de funkar, annars tackar jag för tipset!
  • Anonym (R)
    Babysheep skrev 2026-04-10 08:01:41 följande:

Just nu lutar det mot att bara sätta sig ner och berätta, och sen kolla genom hans gamla babykläder för att han ska få en uppfattning om hur liten bebisen faktiskt är. 🥰
    Vilken bra idé med babykläderna! Det blir ju tydligt på ett helt annat sätt för de små. 
  • Liljekonvalj93

Vi fick för första gången se ett tickande hjärta på dagens ultraljud! Så otroligt skönt, även om vi förstås är medvetna om att det inte finns några garantier ♥️ Fostret mättes till 9mm och istället för 7+2 är jag i 6+6, så ingen större skillnad ändå. 

Nu är det såhär att jag precis ska börja nytt jobb och ska även iväg på en jobbresa ganska snart. Är fullständigt livrädd för att jag ska må dåligt då och har inte riktigt hittat något bra sätt för att hantera oron kring det. Jag mår bra just nu, men det verkar ju som att det kan gå från en dag till en annan. Vill helst vänta ett tag med att berätta för nya chefen, men i värsta fall får jag kanske säga som det är. Har iallafall preppat med riskakor, kräkpåsar och Postafen. Några andra bra tips till en orolig själ? 😂

• Tjej90sve

Vi gjorde privat UL igår! Bebisen var 1,87 cm och ett hjärta slog :) vi var i vecka 8+1 men där enligt storlek var vi i vecka 8+3!

Men den sov så vi fick inte se någon rörelse. Barnmorskan sa att det är vanligt att dem sover i cykler men kändes lite läskigt när den bara låg där och hjärtat slog. Men allt är nog bra :)

Dem är verkligen jätte små denna tid! Men efter vecka 8 verkar det gå fort för dem att växa på sig! Nästa tidiga ultraljud har vi i vecka 13+3 den 13 maj och NIPT test. Så slutet av maj vet vi om graviditeten är ok och vi kan fortsätta. Vi har inte tänkt behålla om de visar hög sannolikhet för kromosomfel.

• Jojjo1984
    Babysheep skrev 2026-04-10 08:01:41 följande:

Ja men så gjorde vi också att vi visade bebiskläder i strl 62 som vi hade hemma och det tyckte vår son vad lite kul. Sen är han även med mycket i preglife appen där han får öppna lådan varje vecka och se hur stor bebis är samt se lite videos och bilder från den. :) 
  • Anonym (Nemi)
    Liljekonvalj93 skrev 2026-04-10 10:59:42 följande:

Vi fick för första gången se ett tickande hjärta på dagens ultraljud! Så otroligt skönt, även om vi förstås är medvetna om att det inte finns några garantier ♥️ Fostret mättes till 9mm och istället för 7+2 är jag i 6+6, så ingen större skillnad ändå. 

Nu är det såhär att jag precis ska börja nytt jobb och ska även iväg på en jobbresa ganska snart. Är fullständigt livrädd för att jag ska må dåligt då och har inte riktigt hittat något bra sätt för att hantera oron kring det. Jag mår bra just nu, men det verkar ju som att det kan gå från en dag till en annan. Vill helst vänta ett tag med att berätta för nya chefen, men i värsta fall får jag kanske säga som det är. Har iallafall preppat med riskakor, kräkpåsar och Postafen. Några andra bra tips till en orolig själ? 😂

Åh vad härligt att fått se hjärtslag! 😍

För mig med jobb och illamående har det gått rätt bra. En stor anledning dock är att jag kan jobba mycket hemifrån (har inte behövt vara på jobbet sen mitt illamående började), men har varit iväg lite utanför hemmet för andra anledningar och mitt tips är att ha med dig något flytande också som går att smutta på. Jag har behövt dricka blåbärssoppa och nyponsoppa (för mig har mjölkprodukter inte funkat, mår mer illa). Men att du ändå tar hand om dig och om du skulle må väldigt illa så är det alltid okej att sjukanmäla sig även om du har ett nytt jobb. ❤️ 
Svar på tråden BF - November 2026