• Jerkan2025

Vaccination

Jag och min sambo är båda vaccinerade enligt vaccinationsprogrammet för barn och vi har även gjort så med våran son.
    Vi har även vaccinerat oss mot covid.
    Trots att jag inte är en skeptiker har jag ändå börjat följa debatten kritiskt angående vacciner. Det har hänt en massa genom åren som är kopplade till vacciner som gör mig lite frågande om allmänheten får veta allt. 

Nu står vi inför att vi ska vaccinera våra son med en påfyllnaddos av MPR.
    Jag har börjat känna mig lite skeptisk inför den här sprutan. Men jag är en sån som tar reda på fakta och försöker läsa mig till innan jag drar några slutsatser. 
    Vad har ni här på familjeliv för erfarenhet av påfyllnadsvaccination av MPR  sprutan?
    Gick det hur bra som helst?
    Uppstod det några komplikationer?
  • Svar på tråden Vaccination
  • Anonym (Folie)
    Anonym (M.) skrev 2026-04-07 20:09:49 följande:
    Då kanske det inte är MENINGEN att de ska överleva? Det är ju inte heller vettigt, att vi helt sätter det naturliga urvalet ur spel med våra vaccinationsprogram. Detta innebär ju bara att våra barnbarnsbarn kommer att bli så klena, att de dör av minsta förkylning...
    Bra, då tar vi bort hela läkemedelsindustrin, alla läkare, tandläkare, för det är ju inte MENINGEN att man ska överleva vissa sjukdomar eller kunna laga tänder som man får hål i. Det är inte MENINGEN att man ska kunna ta antibiotika när man behöver det. 
  • Anonym (Folie)
    Anonym (M.) skrev 2026-04-07 20:09:49 följande:
    Då kanske det inte är MENINGEN att de ska överleva? Det är ju inte heller vettigt, att vi helt sätter det naturliga urvalet ur spel med våra vaccinationsprogram. Detta innebär ju bara att våra barnbarnsbarn kommer att bli så klena, att de dör av minsta förkylning...
    Eller då lägger vi in att de som vägrar att vaccinera sig själva och sina barn i de obligatoriska vaccinationsprogrammen (alltså inte influensavaccin tex då dessa är frivilliga) avsäger sig möjligheten till förskoleplats och övriga samhällsfunktioner där smittspridning är stor samt vård för vaccinerbara sjukdomar. Sedan förflyttas de till områden där det endast finns ovaccinerade så att de inte påverkar samhället i stort när de drabbas av utbrott av olika sjukdomar. 
  • Anonym (M.)
    Anonym (P) skrev 2026-04-07 20:15:47 följande:
    Så grymt! Jag hade antagligen avlidit om jag inte fått antibiotika ett antal gånger. Var det fel? Var det MENINGEN att jag skulle dö? Mitt barn hade antagligen blivit döv om det inte fått antibiotika, var det MENINGEN att barnet skulle bli dövt? 
    Jag har aldrig sagt något om antibiotika. Vi diskuterade vaccinationer. 

Men visst finns det problem med antibiotika också, i och med att mikroorganismerna börjar vinna över våra antibiotika nu. De blir multiresistenta. Och snart finns det inget antibiotika kvar att använda.

Fast detta hade inte behövt ske om vi hade använt antibiotika med förstånd, och enligt doseringen. Läkare har skrivit ut för starka antibiotika i onödan, och patienterna har slarvat och slutat ta preparatet direkt när symtomen försvann, i stället för att ta hela kuren. Och då överlever bakterier som nu i stället blivit resistenta mot antibiotikumet.
  • Anonym (Folie)
    Anonym (M.) skrev 2026-04-08 04:14:53 följande:
    Jag har aldrig sagt något om antibiotika. Vi diskuterade vaccinationer. 

Men visst finns det problem med antibiotika också, i och med att mikroorganismerna börjar vinna över våra antibiotika nu. De blir multiresistenta. Och snart finns det inget antibiotika kvar att använda.

Fast detta hade inte behövt ske om vi hade använt antibiotika med förstånd, och enligt doseringen. Läkare har skrivit ut för starka antibiotika i onödan, och patienterna har slarvat och slutat ta preparatet direkt när symtomen försvann, i stället för att ta hela kuren. Och då överlever bakterier som nu i stället blivit resistenta mot antibiotikumet.
    Du började dra in att det inte är MENINGEN att vissa ska överleva för att de behöver flockimmuniteten av att andra vaccinerar sig. Ska vi börja diskutera om det är meningen att folk som blir sjuka ska överleva eller inte så ska vi ju ta bort allt som människan kommit på för att hjälpa folk att överleva. För blir man så sjuk att man riskerar att dö så är det väl meningen att man ska dö för att främja det naturliga urvalet och stärka de efterkommande generationerna. 

Det var du som började dra in "det naturliga urvalet", ingen annan. 
  • Anonym (Fakta)
    Anonym (P) skrev 2026-04-07 19:00:40 följande:
    Du tror tonåringar är bättre lämpade att bestämma om vaccinationer än vuxna föräldrar?

Oavsett vad man tycker om det så får äldre tonåringar bestämma själva. Från 16 år kan de själva boka vaccination utan föräldrars inblandning. Då görs en mognadsbedömning.

https://vardgivarguiden.se/kunskapsstod/smittskydd/amnesomraden/vaccination/halsodeklaration/mognadsbedomning/

• Anonym (M.)
    Anonym (Folie) skrev 2026-04-08 06:57:29 följande:
    Du började dra in att det inte är MENINGEN att vissa ska överleva för att de behöver flockimmuniteten av att andra vaccinerar sig. Ska vi börja diskutera om det är meningen att folk som blir sjuka ska överleva eller inte så ska vi ju ta bort allt som människan kommit på för att hjälpa folk att överleva. För blir man så sjuk att man riskerar att dö så är det väl meningen att man ska dö för att främja det naturliga urvalet och stärka de efterkommande generationerna. 

Det var du som började dra in "det naturliga urvalet", ingen annan. 
    Ja alltså, det naturliga urvalet FINNS ju där, det ska man väl inte förneka? Vi skulle antagligen ha haft lika bra immunförsvar som hyenor idag, om antibiotikan aldrig hade uppfunnits. Just för att bara de som överlevde barndomen och ungdomen utan antibiotika hade fortplantat sig.

Själv tycker jag dock att detta går för långt, jag tycker att antibiotika ska förskrivas - men med måtta, efter ordentligt genomtänkande. Men det är skillnad om man kräver att NÅGON ANNAN ska göra någonting för att skydda de immunsvaga, som att ta in ett preparat i sin egen kropp. Det kan man inte tvinga någon till, det för för långt åt ANDRA hållet. 
  • Anonym (Folie)
    Anonym (M.) skrev 2026-04-08 07:41:57 följande:
    Ja alltså, det naturliga urvalet FINNS ju där, det ska man väl inte förneka? Vi skulle antagligen ha haft lika bra immunförsvar som hyenor idag, om antibiotikan aldrig hade uppfunnits. Just för att bara de som överlevde barndomen och ungdomen utan antibiotika hade fortplantat sig.

Själv tycker jag dock att detta går för långt, jag tycker att antibiotika ska förskrivas - men med måtta, efter ordentligt genomtänkande. Men det är skillnad om man kräver att NÅGON ANNAN ska göra någonting för att skydda de immunsvaga, som att ta in ett preparat i sin egen kropp. Det kan man inte tvinga någon till, det för för långt åt ANDRA hållet. 
    Ja, solidaritet är omodernt. Jag, jag, jag är mycket bättre. 
  • Anonym (M.)
    Anonym (Folie) skrev 2026-04-08 08:25:34 följande:
    Ja, solidaritet är omodernt. Jag, jag, jag är mycket bättre. 
    Solidaritet är bra, men inom rimliga gränser. Betala skatt - ja. Ta in en främmande substans som kan ge biverkningar i sin kropp - nej. Var går gränsen för dig? Ska kvinnor med fungerande livmoder tvingas föda IVF-barn åt kvinnor som saknar livmoder? Det är ju solidariskt!
  • Anonym (Folie)
    Anonym (M.) skrev 2026-04-08 08:30:35 följande:
    Solidaritet är bra, men inom rimliga gränser. Betala skatt - ja. Ta in en främmande substans som kan ge biverkningar i sin kropp - nej. Var går gränsen för dig? Ska kvinnor med fungerande livmoder tvingas föda IVF-barn åt kvinnor som saknar livmoder? Det är ju solidariskt!
    Betalar skatt gör man för att man själv OCH andra har nytta av det.
    Vaccinerar sina barn (och sig själv) gör man för att BÅDE den egna individen och andra (de som inte kan vaccineras av olika anledningar) drar nytta av fördelarna. Biverkningarna av vaccin är färre och mer sällsynta än de av själva sjukdomen man vaccineras mot. Åter igen talar jag inte om tex influensavaccin.

Surrogat gynnar ENDAST den som önskar få ett barn.

Surrogat är dock knepigt för där anser jag att om det är medicinskt bevisat att en kvinna inte kan bära en graviditet men i övrigt är frisk så ska hon, om hon hittar någon som är villig att bära graviditeten utan ekonomisk extra kompensation, kunna få ordna detta. 
  • Anonym (hah)
    Jerkan2025 skrev 2026-04-07 18:22:39 följande:

Ursäkta, att jag inte hunnit svara i tråden, då jag jobbar heltid och har inte haft möjlighet att svara. Jag förväntade mig inte så här många svar och reaktioner, då ämnet verkar beröra. 

Jag ville skapa en diskussion och få lite input, seriösa input alltså, inte smutskastning och personliga påhopp.

Om ni läser mitt första inlägg så förstår ni att jag inte är en antivaxxer. 

Jag återkommer med repliker.

Mvh

Är inte en antivaxxer= beter sig exakt som de gör.
  • sskf

Detta med vaccin och covid är ett sett att avliva vissa typer.
    Hela covid är en bluff tvinga befolkningen att ta vaccin. När det inte är en real sjukdom. 

• Anonym
    sskf skrev 2026-04-08 16:02:55 följande:

Hela covid är en bluff tvinga befolkningen att ta vaccin. När det inte är en real sjukdom. 

Lägg bara ner.
  • sskf
    Anonym skrev 2026-04-08 18:18:20 följande:
    Lägg bara ner.
    TystSom att behöva 5 olika doser med rävgift. Folk vaccinerar sig bara för att varje år men det behövs inte för det är en fejk sjukdom. 
  • Anonym (P)
    sskf skrev 2026-04-08 16:02:55 följande:

Vem vill avliva vissa typer?
    Staten? Makterna? Bill Gates? Läkemedelsverket?
  • Anonym (Trams)
    Jerkan2025 skrev 2026-04-07 18:22:39 följande:

Ursäkta, att jag inte hunnit svara i tråden, då jag jobbar heltid och har inte haft möjlighet att svara. Jag förväntade mig inte så här många svar och reaktioner, då ämnet verkar beröra. 

Jag ville skapa en diskussion och få lite input, seriösa input alltså, inte smutskastning och personliga påhopp.

Om ni läser mitt första inlägg så förstår ni att jag inte är en antivaxxer. 

Jag återkommer med repliker.

Mvh

Jo, du är antivaxxer. Du bara hävdar att du inte varit skeptisk tidigare för att låta mer trovärdig. Hur genomskinligt som helst
  • sskf
    Anonym (P) skrev 2026-04-08 18:41:34 följande:
    Vem vill avliva vissa typer?
    Staten? Makterna? Bill Gates? Läkemedelsverket?
    Spelar inte så stor roll eller hur?
  • Anonym (P)
    sskf skrev 2026-04-08 19:35:48 följande:
    Spelar inte så stor roll eller hur?
    Jo, vill gärna veta vem du misstror så mycket
  • Anonym
    sskf skrev 2026-04-08 18:39:27 följande:
    TystSom att behöva 5 olika doser med rävgift. Folk vaccinerar sig bara för att varje år men det behövs inte för det är en fejk sjukdom. 
    Jag tror att du behöver en kram.
Svar på tråden Vaccination