• lövet2

Impulskontroll - vad är det?

Jo, tänk dig att du kommer till en lokal. På väggen finns en stor röd knapp. Ovanför knappen hänger en skylt, där det står: "Tryck absolut inte på knappen! Om du trycker kommer en stor läskig vakt och slänger ut dig!"
    Du blir nyfiken, och får förstås en impuls att genast trycka på knappen. Då är det tur att du har impulskontroll och kan hejda dig! Sunda förnuftet och din impulskontroll ser till att du inte trycker på knappen.
    Om du hällt i dig en 75:a brännvin funkar inte impulskontrollen, utan då trycker du på knappen ändå ....

Impulskontroll är inget man föds med, utan den börjar utvecklas vid ca 2 års ålder. En 1-åring kan alltså vara fullt medveten om att han får stryk om han drar ner en blomkruka från fönsterbrädan, och ändå gör han det. När impulsen att röra blomkrukan kommer, så kan han inte hejda den ....

Nästa gång du frågar dig varför ditt lilla barn gör förbjudna saker, fast han VET att han inte får, så har du förklaringen här!

• Svar på tråden Impulskontroll - vad är det?
  • Pallas

Muppet: Jag uttryckte mig luddigt. Självklart är det vor uppgift som föräldrar att visa vad som gäller och inte, däremot kan man inte förvänta sig resultat innan barnen är mogna. Ta min tvååring som exempel: Han vet mycket väl att han inte får rycka ur kontakter till exempel. INGET kan få honom att inte göra det - inga NEJ!, inga avledningar, inga förklaringar, inga hot, inga skämspallar (har iofs inte provat och skulle inte få för mig att göra det heller), timeouter eller vädjan. Han har helt enkelt så dålig impulskontroll att han inte kan låta bli, detta ser man på honom. Det enda som fungerar för att få honom att låta bli kontakterna är att ställa möbler för, det som du tolkar som curling. Detta innebär inte att han kommer kräla på golvet och rycka ur kontakter för glatta livet när han är 14 år (eller ens 5). Först när han erövrat sin impulskontroll kan mina förklaringar och tillrättavisningar ge resultat.

• Muppet

Mycket märkligt, jag har läst barnpsykologi på universitetet och jag har faktiskt inte hört att din teori är någon teori som alla barnpsykologer är helt överens om...
    Däremot så har jag läst mycket om just att de flesta barnpsykologer anser att barn vet, förstår och kan ta åt sig mer än vad vi egentligen anar. Och att man visst kan börja förklara, visa och markera när man tycker ett barn under 2 gör fel. De både förstår, och kan ta till sig det. Inte som vi, men dock på deras vis.

• vadskajaghetadå
    detta var häftig info, det visste jag inte

jag har ändå lite svårt att tro att oscar inte har nån impulskontroll, varför hejdar han sig då i vissa situationer? t. ex tittar väldigt mycket på personen i fråga som sagt ifrån till vissa saker
  • Muppet

Pallas: Nej visst måste barnet vara moget, MEN det är jui nget som säger bara för att det inte är moget så är det inte moget för markeringar eller förklaringar, nångång ger dessa förklaringar och påvisningar resultat, och det är tidigare än om man inte skulle säga något alls...

• vadskajaghetadå

jag tror att jag har dålig impulskontroll
    när jag är ute och handlar och får syn på något jag vill ha, kan vara nåhting väldigt dyrt ibland, ja då måste min kille nästan ta tag i mig och åka hem med mig för jag vill ha det så mycket..men sen när jag tänker igenom saker och ting så brukar jag oftast inte vilja ha det.

• lövet2

Muppet - " det jag fått för mig är även att hon inte tycker att vare sig markering eller tillsägelser lämpar sig förens vid 3års ålder, om inte ännu senare."
    Och ändå har jag 3 ggr i en annan tråd svarat på din direkta fråga, att mellan 2 och 2,5 år är den ålder då jag börjar markera och säga till. Skillnaden är då att jag kanske får säga till en eller två gånger, eftersom barnet då har fått en smula impulskontroll, sunt förnuft och dessutom går att resonera lite med ....

• vadskajaghetadå

lövet - tycker inte du att man ska säga åt barnet under 2-2½ år på olika vis när dom är till att röra vissa farliga saker eller gör nånting som inte är okej?

eller vad menar du med att markera och säga till?

för det är väl inte direkt skadligt för barnet att man säger till på ett respektfullt sätt?

• vadskajaghetadå

jag tycker detta är jätteintressant

• lövet2

Sannispannisen - Visst är det häftigt! Jag hade förmånen att få se 2 jämnåriga barn växa upp tillsammans. Min son och hans kusin. Vid ca 2 års ålder kunde jag börja se en gigantisk skillnad i deras uppförande, impulskontroll och förståelse. Min son utvecklades i en rasande fart i allt det där, men inte kusinen. Kusinen visade sig vara autistisk och kommer troligen aldrig att ha någon impulskontroll ...

• vadskajaghetadå

ja det är häftigt...

men vad tråkigt för kusinen har han nån grov form av autism?

Svar på tråden Impulskontroll - vad är det?