• lövet2

Impulskontroll - vad är det?

Jo, tänk dig att du kommer till en lokal. På väggen finns en stor röd knapp. Ovanför knappen hänger en skylt, där det står: "Tryck absolut inte på knappen! Om du trycker kommer en stor läskig vakt och slänger ut dig!"
    Du blir nyfiken, och får förstås en impuls att genast trycka på knappen. Då är det tur att du har impulskontroll och kan hejda dig! Sunda förnuftet och din impulskontroll ser till att du inte trycker på knappen.
    Om du hällt i dig en 75:a brännvin funkar inte impulskontrollen, utan då trycker du på knappen ändå ....

Impulskontroll är inget man föds med, utan den börjar utvecklas vid ca 2 års ålder. En 1-åring kan alltså vara fullt medveten om att han får stryk om han drar ner en blomkruka från fönsterbrädan, och ändå gör han det. När impulsen att röra blomkrukan kommer, så kan han inte hejda den ....

Nästa gång du frågar dig varför ditt lilla barn gör förbjudna saker, fast han VET att han inte får, så har du förklaringen här!

• Svar på tråden Impulskontroll - vad är det?
  • Majsan70

HIHI! Tror att jag missat det där om att impulskontrollen kommer efter två år...jag kan fortfarande intehantera den. Bara måste testa allting för att se vad som händer...

• vadskajaghetadå

majsan jag med jag har dålig kontroll på den

• lövet2

Sannispannisen - Ja, man kan tycka att de ska få ett försprång på det viset, men i praktiken fungerar det sällan så. Anledningarna är flera olika:
    En del barn blir "ihjältjatade".
    Många föräldrar faller i Nej-fällan. De har sagt Nej, förklarat varför och barnet lyder ändå inte. Det bäddar för irritation och föräldrarna börjar skälla i stället för att förklara.
    En del barn är sent språkligt utvecklade. De förstår bara hälften av vad föräldrarna tror att de förstår.
    Osv osv ....

• Muppet

men lövet: du ser allt så svart eller vitt, varför inte se till varje individ och barn och deras person i stället för att dra alla barn över en kam och tro att de inte förstår något före 2 års ålder??
    Om min son nu som kommer snart inte är så mogen och är sen i utvecklingen så tänker inte jag göra honom smartare än han är. MEN jag sänker mig till hans nivå och berättar och förklarar det jag vet att han förstår. Och visst, många föräldrar idag blir lätt irriterade när barn inte lyder på första signal, men du får det att framstå som alla föräldrar är så och blir irriterade så fort barnet inte kan det dem vill att barnet skall göra.
    Många föräldrar är även väldigt lyhörda för sina barns egenskaper och tar inte allt så allvarligt, utan har tålamod och förklarar, visar och berättar på den nivå föräldern VET att barnet klarar av, fortfarande bättre än att inte säga någonting!

• Muppet

lövet: är lite intresserad var i från du fått alla dina teorier, har du någon källa??

• Russi

Jag tycker att Lövet har intressanta tankar, och det är väl bra att hon delar med sig? Man tar väl till sig om man vill, jag ser ingenstans att hon säjer "JAG HAR RÄTT" eller har jag missat något?
    Själv är detta absolut någonting som satt tankar i mig....
    Vet ni vad "trots-syndrom", eller "fighter-beteende" är? Det är något som odlas av "Nej-missbruk". Jag tror att man tjänar på att mer handgripligt hindra, avleda, låsa in, ställa undan, (saker, inte barnet, syftar på låsa in, ställa undan) saker som är farliga, som man är rädd om.

Tänkte skriva mer, men jag hinner inte...men jag får väl svar, tänker jag..

• vadskajaghetadå

jag tänkte också så och skalade av hela hemmet att det blir en massa onödigt tjafs och att barnet ska kunna röra sig hemma utan en massa "NEJ" hela tiden..
    men sen gjorde vi om hemma och låter vissa saker stå framme, fast inga farliga saker, men som en palm som han ville slita ut jord ur hela tiden ur..men det har han slutat med!

men jag kände inte till det där med impulskontrollen så jag har sagt åt oscar och har blivit rätt mycket nej men har känt att jag inte vill missbruka det och sen bara tjata på honom hela tiden, så jag minskar ner

• lövet2

Muppet - Mina källor är böcker, TV-program om föräldraskap, barnpsykologi och barns utveckling, föreläsningar och naturligtvis erfarenhet.
    Just det här med impulskontroll har jag lärt mig mycket om i samband med utredningen av min autistiska brorsdotter. Bristen på impulskontroll är ett av de största problemen med autistiska barn och "bokstavsbarn".
    Så nej, jag kan inte ge dig EN källa. Skulle vara då en barnpsykolog vid namn Penelope Leach, som gett ut några böcker. Jag har en här hemma, och i den tar hon upp bl a impulskontroll. Annars köper jag inte böcker utan lånar dem från bibblan, och namnen stannar inte i minnet särskilt länge ....

Svar på tråden Impulskontroll - vad är det?