• lövet2

Impulskontroll - vad är det?

Jo, tänk dig att du kommer till en lokal. På väggen finns en stor röd knapp. Ovanför knappen hänger en skylt, där det står: "Tryck absolut inte på knappen! Om du trycker kommer en stor läskig vakt och slänger ut dig!"
    Du blir nyfiken, och får förstås en impuls att genast trycka på knappen. Då är det tur att du har impulskontroll och kan hejda dig! Sunda förnuftet och din impulskontroll ser till att du inte trycker på knappen.
    Om du hällt i dig en 75:a brännvin funkar inte impulskontrollen, utan då trycker du på knappen ändå ....

Impulskontroll är inget man föds med, utan den börjar utvecklas vid ca 2 års ålder. En 1-åring kan alltså vara fullt medveten om att han får stryk om han drar ner en blomkruka från fönsterbrädan, och ändå gör han det. När impulsen att röra blomkrukan kommer, så kan han inte hejda den ....

Nästa gång du frågar dig varför ditt lilla barn gör förbjudna saker, fast han VET att han inte får, så har du förklaringen här!

• Svar på tråden Impulskontroll - vad är det?
  • Pallas

Muppet: Ja som sagt, så var min äldste son också och jag trodde som du. Det är tyvärr itne så enkelt. Viktor är behandlad likadant som min etta, ja kanske tom ännu mer som en jämlike eftersom jag nu är mer medveten om detta, men det hjälper inte i allafall. Viktor kan jättemycket också och han förstår ganska bra (han är sen i utvecklinen och ligger ungefär på en 18-månaders mentala nivå) men ingen vinner ju på att jag inte är realistisk. Han KAN inte hejda sig trots att min etta kunde det mycket tidigt och de blivit behandlade likadant, dvs precis som du beskriver. Viktor har tex flera hushållssysslor som han genomför varje dag (hämta posten, duka bordet, sopa köksgolvet osv) men just när det kommer till saker som är jättespännaden så komemr detta med impulskontrollen, eller rättare sagt bristen på den, in. Han kan få syn på en katt på andra sidan vägen och då hjälper inget "STOPP!" i världen, jag MÅSTE hindra honom fysiskt och kan inte förvänta mig att han ska lyda i en sån situation, trots att han i andra situationer mycket väl vet vad stopp betyder.

sannispannisen: Ja, jag tror att din kille förväntar sig att Oscar ska upphöra med det han gör vid tillsägelse eller kanske tom låta bli det oönskade beteendet helt och hållet. Min man har också såna tendenser och säger tex "nej, sade jag ju nyss!", men det går liksom inte in. Jag brukar berätta om ede tips jag får här på forumen och han suger åt sig och det funkar genast mycket bättre.

• Tygtiiger

Man ska nog komma ihåg att barn föds med olika temperament (i vilket ingår nyfikenhet, spänningssökande, förmåga till koncentration, impulsivitet etc etc) och utvecklas i olika takt. Håller med TS så till vida att impulskontrollen är något som utvecklas under de första åren (egentligen är den väl inte helt färdig förrän kring 17 - 18 års ålder när pannloberna växt klart ), och att många barn börjar kunna hejda sig litegrann kring 2 års ålder (när de förstår vad nej betyder börjar de ju tyvärr använda det själva också ). Men för att en förmåga ska kunna utvecklas måste den övas, och det är väl egentligen det som ni är lite oense om hur man ska göra?

Personligen försöker vi hålla koll på sonen och avleda honom från sådant som vi helst inte vill att han gör, men när han slåss, tex biter oss (det kliar i munnen pga tänder och när han är lite irriterad bits han gärna) får han ett ordentligt NEJ parat med arg min och vi sätter ner honom på golvet. Och lo and behold - han biter oss mindre - han öppnar munnen och sätter dit tänderna men tar bort dem igen, vi hjälper honom så mycket vi kan genom att förse honom med bitringar, nappar etc och påminner honom med ett (betydligt vänligare) "inte!" när han sätter tänderna mot oss. Så uppenbarligen kan han lagra ett visst mått av information och faktiskt hejda sina impulser korta stunder, trots att han är 13 mån.
    Nu är han iofs född med ett ganska milt temperament, han är nyfiken men eftertänksam, försiktig och gillar att sitta och pyssla en stund för sig själv då och då under dagen - och ett sådant barn är ju inte särskilt bekymmersamt att uppfostra, då kan man förlita sig på resonemang, avledning och ett och annat nej när det gäller något mycket viktigt.
    Det hade nog varit annorlunda om han hade varit lättfrustrerad, envis och explosiv till sitt humör - då hade vi fått göra annorlunda.

• Muppet

pallas: Jovisst, alla barn är olika, MEN jag tycker ändå att när man lyfter bort barnet kan man ge en förklaring till varför, även om barnet förstår eller inte. För något som man säger sjunker in, inte mycket men något. Jag tycker det är extremt viktigt att kommunicera med sitt barn om det mesta, varför inte förklara vad som händer och vad man får göra och inte?

• vadskajaghetadå
    jag tror att man ska tala om vad som är farligt och inte¨och vad man får och inte får göra, för förstår gör dom ju, iallafall lite, och sen när deras impulskontroll är bättre så vet dom redan innan vad man får och inte får göra utav det som är farligt

även om dom inte kan och förstår allt så är det ju ett försprång istället för att börja först vid 2 år
  • Geggamoja

Jag jobbar på en förskola, och vi har flera barn under 2 år, som lyssnar när man säger nej, så jag tror att barn under 2 år också har impulskontroll..

• vadskajaghetadå

altså vi säger t. ex om jag är ute med oscar och han rusar över vår väg här hemma där bilar åker, då skulle jag inte bara springa och ta honom utan att tala om att det är farligt att bara springa rätt ut i vägen pga....etc...

• vadskajaghetadå

jag funderar på det där som du säger geggamoja, för när oscar ska till att göra nåt som nån annan inte vill, t. ex ta nån mobil som dom är rädda om, då är han ju påväg att ta telefonen men han hejdar sig och tittar på personen i fråga?

varför gör han det rätt så ofta? är det då för att han inte riktigt hade bestämt sig för att ta mobilen, för om han inte har nån kontroll på det så borde han ju bara ta den?

• lövet2

Geggamojja - Många barn lyssnar när man säger nej, men impulskontrollen gör att de låter bli saker även när de är ensamma och ingen ser ....

Svar på tråden Impulskontroll - vad är det?