• Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..
    Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.
    Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...
    uch blir såå trött på dessa inlägg...
    Vile bara skriva detta .....
    Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...

• Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----
  • Anonym (rökare)

anonym (hmmm) läste tidigare att du jämför att amma med att sluta röka. Det är 2 helt skilda saker som inte kan jämföras, om det nu var så du menade? Jag har inte hängt med i tråden på länge utan såg bara det du skrev att ALLA kan amma, handlar om viljan. Där har du fel iallafall!!Jag var en av dom som inte kunde amma fast jag så gärna ville! Jag kämpade och slet med att få igång ammningen och visst, det funkade väl nån vecka, sen var det slut. Torrt som hos en sinande ko. Och jag som så gärna hade velat amma. Sen åter till rökningen, jag har kommit på (bättre sent än aldrig och jag är inte ts ni som ej vet) att alla kan faktiskt sluta om man VILL!!!Men viljan tryter tyvärr, så även för mej, men är som sagt inte gravid så jag får väl göra några starkare försök helt enkelt.
    Om jag missuppfattat dej anonym hmmm så bortse från detta inlägg, tack!

• Anonym (Brainless?)

Anonym(rökare)

Jag känner att Anonym(hmm) försökte stötta rökarna (dig, mig och alla andra "syndare", inget annat.
    Föressten så håller jag med henne.
    Men ok, det är ändå 2 helt skilda saker, du har såklart helt rätt

• Anonym

Det som är med nikotinet är att det är mycket kraftigare än heroin och afetamin. Så det är därför det är så svårt att sluta och varför jag fick min psykos symtom som abstinens.

Men att vilja att sluta att röka, kämpa och kämpa är faktiskt de som förblir icke rökare efter de har lyckats att sluta röka.

Många som slutar tvärt och de kan klara sig i många många år som icke rökare så händer det något mer kraftig / traumatiskt i deras liv är det större risk att dessa faller tillbaka att börja röka igen mot dem som har fått kämpa ordentligt och länge med att fimpa.

Tackar för allt stöd !!!

• Anonym

Önskar er en massa stödiskramar på vägen !!!

KRAAAAAAAAAAAAMMM

• Anonym (rökare)

anonym brainless: det fattade jag oxå men menade bara att man kan inte göra den jämförelsen vi får hitta på nån bättre jämförelse,haha. Säger detta för att jag tillhörde båda kategorierna som inte kunnat sluta pga dålig karaktär, men inte kunnat amma fast viljan verkligen fanns där, tålamodet och tiden likaså. Hjälpte inte fast jag lät barnet amma så brösten värkte. Tack för stöttningen av rökning iaf!

• Mirva

Anonym (Brainless?)

Laeste du det jag skrev i morse? Om du verkligen vill sluta roeka, be doe att foe en remiss till en roekavvaenjningsklinik. Eller aer det foer jobbigt?

Det finns de som aer boede narkomaner och alkoholister som foer hjaelp naer de blir gravida, och lyckas bli av med sitt beroende. Doe finns det ju hopp aeven foer gravida roekare att lyckas sluta om de foer professionell hjaelp.

Jag har storroekt under hela min vistelse haer i Ryssland, under tre monader. Det var ett helvete rent ut sagt - relationsproblem - daerfoer boerjade jag roeka igen naer jag kom hit. Jag foerlorade min son i i ploetslig spaedbarnsdoed foerra oeret i maj. Jag aer soe orolig att nogot ska haenda, soe att roeka det kan jag bara inte helt enkelt nu. Nu har livet boerjat igen och jag aer lycklig oever att vara gravid.

Hoppas att ni som roeker under er graviditet foersoeker skaffa er den hjaelp som finns att foe i Sverige. Varfoer inte be att foe en remiss till en roekavvaenjningsklinik om ni nu verkligen vill goera det baesta foer bebben i magen? Det aer ju heller inte dumt att foe vila upp sig noegra veckor under graviditeten. Och som jag skrev tidigare, man foer sjukpenning under hela vistelsen och landstinget betalar vistelsen.

• Anonym (Brainless?)

Mirva:
    Det finns ingen rökavvänjningsklinik här. Alla bor inte i Stockholm, Göteborg eller Malmö.

• Beckah82
    Mirva skrev 2006-05-12 14:05:28 följande:
    Anonym (Brainless?)Laeste du det jag skrev i morse? Om du verkligen vill sluta roeka, be doe att foe en remiss till en roekavvaenjningsklinik. Eller aer det foer jobbigt?Det finns de som aer boede narkomaner och alkoholister som foer hjaelp naer de blir gravida, och lyckas bli av med sitt beroende. Doe finns det ju hopp aeven foer gravida roekare att lyckas sluta om de foer professionell hjaelp. Jag har storroekt under hela min vistelse haer i Ryssland, under tre monader. Det var ett helvete rent ut sagt - relationsproblem - daerfoer boerjade jag roeka igen naer jag kom hit. Jag foerlorade min son i i ploetslig spaedbarnsdoed foerra oeret i maj. Jag aer soe orolig att nogot ska haenda, soe att roeka det kan jag bara inte helt enkelt nu. Nu har livet boerjat igen och jag aer lycklig oever att vara gravid. Hoppas att ni som roeker under er graviditet foersoeker skaffa er den hjaelp som finns att foe i Sverige. Varfoer inte be att foe en remiss till en roekavvaenjningsklinik om ni nu verkligen vill goera det baesta foer bebben i magen? Det aer ju heller inte dumt att foe vila upp sig noegra veckor under graviditeten. Och som jag skrev tidigare, man foer sjukpenning under hela vistelsen och landstinget betalar vistelsen.
    Oj va jobbigt att läsa!

ae håller jag med om att det är Ä
    oe håller jag med om att det är Ö

Men när du använder oe även till Å så blir det riktigt svårläst!

Jag skulle ha skrivit Å: aa

Alltså aa, ae, oe

Daa blir det lite laettare att skilja bokstaeverna aat. Det aer vaeldigt laett annars att blanda ihop vad som ska vara vad. Jag oenskar att jag hade varit baettre paa att laesa.
  • Malouise

Kan inte Mirva använda "teckenuppsättningshjälpen", på "systemverktyg"?
    Enligt min dator borde det bli:
    U+00E5 å
    U+00E4 ä
    U+00F6 ö

Men det kan naturligtvis vara nåt helt annat i andras datorer.
    Min svägerska har inte samma uppsättning som mig tex.

• Mirva

Anonym (Brainless?)

Hej! Du behoever inte alls bo i Stockholm, Goteborg eller Malmoe. Du faar resan betald till daer det finns en klinik.

Sjaelv fick jag komma till en astmaklinik under min graviditet. Den ligger i Aare och sjaelv bodde jag daa i Stockholm. Resan och vistelsen betalades av landstinget.

Alltsaa, enligt dr Hugo Lagerkrantz paa KS har alla gravida i hela Sverige raett att faa komma till en roekavvaenjningsklinik.

I Aare daer jag var inskriven paa klinik hade de aeven roekavvaenjning.

Soe du har raett att faa komma till en klinik var du aen bor i landet. Trist att mvc inte upplyser om att den moejligheten finns. Staa poe dig, om de skulle neka dig det. Det aer helt enkelt din raettighet att faa professionell hjaelp med detta.

Lycka till!

Beckah82
    Sjaelvklart vill jag skriva saa foerstaaeligt som moejligt. Som du ser ovan har jag anammat ditt raad.
    Tack foer din hjaelp!

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----