• Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..
    Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.
    Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...
    uch blir såå trött på dessa inlägg...
    Vile bara skriva detta .....
    Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...

• Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----
  • Anonym (hmm)

Såg tidigare i nån av dessa uttjatade trådar att några skrev att alla kan sluta om man vill...och då säger jag bara att ....ALLA även kan amma om man vill. Det handlar också om viljan.

• listo

Anonym (hmmm): nej, där har du faktiskt fel. De FLESTA kan amma, men inte alla. Amningen styrs ju av hormoner, och en del personer har helt enkelt inte förmåga att producera tillräcklig mängd mjölk. Så enkelt är det.
    Sedan finns det naturligtvis många mammor som inte VILL amma, jag antar att det är de du syftar på?

Den stora skillnaden är förstås att ickeamning inte riskerar att döda barnet, vilket ju rökning gör.

Bra försök till provokation dock

• perlita

anonym (brainless) som skrev:
    Ni som slutat och tycktedetintevar så jävligt och sitter här med smartarådoch pekfingrar, har nog inte rökt särskilt länge. Eller många per dag. Skriv inget ni inte vet nåt om!
    Jag började röka när jag var 13, nu är jag 37. Det är nästan 2 tredjedelar av mitt liv! Jag VET inte hur det är att inte röka!
    Fyller visserligen 29 i år, men började röka när jag var 12! Är inte mycket för pekpinnar, men ej heller när ngn tar ut sitt eget dåliga samvete på andra människor! Alla kan sluta röka, ja det är ett helvete, ja man börjar/slutar massor av gånger, men alla kan sluta! Blev gravid -98 fick veta att jag var gravid i v.5. På väg hem från mvc rökte jag ett halvt paket, sen var min kvot av dåligt samvete fylld, jag slutade. Började igen efter amningen, jag är mer rädd om mitt barn än mig själv tänkte jag då. Blev gravid -05, trappade ner under i v, 7 cig, 6 cig osv, om jag har varit röksugen, absolut, men jag har inte rökt och för ett tag sen tänkte jsg efter. Om jag kan sluta för det barn jag har i min mage, borde jag kunna avstå cigaretterna efter födseln också, då min son 7år har sagt att han är så glad att jag inte röker mer, mamma nu får du inte cancer, gula tänder och naglar mer ... Om du inte kan tänka på dig själv, tänk då på dina barn, på deras hälsa, på allt ni ka göra för pengarna. Men trots allt, grattis till nedtrappningen, det är ett steg längre mot ett rökfritt liv!

• perlita

Anonym (hmm) - Nej ALLA kan INTE amma! Hur kan man ens uttrycka att det handlar om vilja??? Alla vill vi väl våra barns bästa, men Alla kan inte ge bröstmjölk! Men tydligt är att tydligen ALLA kan vädra sina åsikter oavsett vetskap!!!

• Anonym (slutat)

Tänk vilka okunniga människor det finns. Det är vars och ens val att sluta röka, och det är jättejobbigt, det vet jag för jag har själv slutat. Men att försöka förneka att det är farligt för barnet är patetiskt..... och att jämför med att inte amma. Snälla?! Vet att TS inte ville ha några moraltanter som jag på tråden, men skriv inte in då.

• Anonym (hmm)

listo: Nej, att inte amma dödar ju inget barn..så sant. Men läst en del inlägg där icke rökarna tror att det är sååå enkelt att sluta.

Det är inte enkelt att amma heller men jag har ammat tre barn och alla inom sjukvården som jag pratat med vidhåller att alla kan amma..Ju mer du stimulerar ...desto mer mjölk.

Jag drabbades av njurbäckeninflammation i samband med en förlossning och en infektion påverkar ju mjölkproduktionen mycket och flera inom sjukvårde sa till mig att jag nog kunde glömma att mjölken skulle komma igång.

Men jag satt med mitt barn så mycket jag orkade och till slut kom mjölken igång och jag ammade i nästan ett år.

Nu halkade det iväg lite men vill bara påpeka hur mycket viljan kan åstadkomma. Både vad det gäller rökning och amning...

• MonicaH

att gå ner från 30 cigg till 5 är bra. bättre det än att röka 30 cigg iallafall

• MonicaH

det spelar ingen roll hur länge och hur många cigaretter man röker, det handlar om att verkligen bestämma sig för att sluta röka. Jag började röka när jag var 12, när jag var 22 blev jag gravid och slutade röka. Min kompis rökte i ett par år och kunde inte sluta röka under sin graviditet

• NicoleSthlm

Bara en liten parantes som inte egentligen har med ämnet att göra men som har tagits upp lite då o då! Ang att man inte ska dricka heller... Vilket man inte ska men iaf:

I Frankrike ordineras en gravid kvinna att dricka ett glas vin om dagen.

I Tyskland ordineras en gravid kvinna att dricka en öl om dagen.
    Den tyska faktan kan jag stå för, är tysk o har släkt i tyskland.

Men det e skumt att i vissa kulturer o länder är det tabu medans det e "nödvändigt" i i andra. Men sen kan det ha att göra med att dom kulturerna är vana vid detta!

Hur som haver så e det skumt tycker jag!

• Loppan Loppan

Va F*N e det för resonemang: Givetvis e det svårt att sluta röka men antingen gör man det eller inte.
    Att starta en massa trådar för att döva sitt samvete e enligt mej otroligt slöseri!!!!

Röker man under en graviditet får man ta konsekvenserna sen men tänk på att barnet INTE kan välja för sej själv!!!!

Sluta att gnälla och ta er samman helt enkelt, lägg av att röka under graviditeten och börja sen igen om ni vill.

Och JO jag har själv rökt ca 20 cigg/dag men inte under mina graviditeter, då har det vatt noll!

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----