• Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..
    Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.
    Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...
    uch blir såå trött på dessa inlägg...
    Vile bara skriva detta .....
    Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...

• Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----
  • Tha Princes

idiblon

ursäkta att ja glömde dig .. men de är så många som skriver till bara mig så jag har fullt upp
    jag ser dig påpeka att d är så dumt o så att röka. och jag tycker desamma. men inte är det rätt att dömma för det.. och jag behöver inte känna dig.. räker med att läsa vad du har skrivit så har ja fått min uppfattning

• alexix

Jag stöttar den som tar steget och slutar. jag tänker aldrig i mitt liv stötta den som sitter och försvarar sin och andras rökning. Jag tänker inte stötta den som gör NÅGOT elakt mot sitt barn. Stöttning från mig får man när man tar avstånd från det dåliga beteendet.

Du vet att alla har inte så super enkelt att sluta, du sitter ju själv o säger att rökare försvarar o bla bla , precis som alla andra oxå.
    Se bara på alla andra röktrådar, hur slutar dom ?

tror inte att dom slutar med att alla som e gravida i den tråden slutar röka för att ni skriver som ni gör.

• idiblon

Tha Princes: Du kanske ska se i vilka sammanhang jag skrivit dessa saker med då. Det är väldigt ledsamt om du fått en uppfattning på så pass lösa grunder, jag hoppas att du inte dömer lika snabbt ute i "verkligheten". Du gör precis samma sak som du anklagar mig för att göra.

• Tha Princes

Beckah82 : jag fattar inte hur du fortfarande kan säga att ja lixom är för misshandel o saker.. klart INTE.
    jag blir så trött. o ja skrev de som skämt att ja skulle hoppa för att du typ vill göra mig svrtsjuk för att du är så smart..

juicy
    : jag själv röker inte.. nu har ja nog sagt de 15 ggr o jag tycker inte att det är rätt.. o verkligen inte heller att misshandla sitt barn.. men om dem vill röka så bestämmer dem själva..

inget vi kan göra åt. tyvärr.. så är det. å det finns så mycket man kan säga är fel. skriv till staten i stället o klaga på dem för alla lagar o lagar om dem inte än själva förjer. ..

nu ska ja gå o äta middag. ni får ni ingen att klaga på.. så nu kan ni alla prata med varandra vi ses säkert ..!!! PEACE!!

• juicy

THA PRINCES

men jag har inte sagt nu att du e rökare1!!!!

desutom e d väl upp till mamman att tänka på sitt barn INTE STATEN!!!

jag skrattar ihj'äl mig me dom komentarerna!!!!

• Beckah82
    alexix skrev 2006-05-09 18:37:51 följande:
    Jag stöttar den som tar steget och slutar. jag tänker aldrig i mitt liv stötta den som sitter och försvarar sin och andras rökning. Jag tänker inte stötta den som gör NÅGOT elakt mot sitt barn. Stöttning från mig får man när man tar avstånd från det dåliga beteendet. Du vet att alla har inte så super enkelt att sluta, du sitter ju själv o säger att rökare försvarar o bla bla , precis som alla andra oxå.Se bara på alla andra röktrådar, hur slutar dom ?tror inte att dom slutar med att alla som e gravida i den tråden slutar röka för att ni skriver som ni gör.
    Nej, jag tror inte att just de som är gravida NU och röker kommer att sluta. Men de som läser trådar som denna kanske bestämmer sig för att aldrig ska röka i framtiden när de blir gravida.

En annan anledning är att det undermetvetet visdst hjälper att gnälla.

Ett exempel:

Jag har svårt att komma i tid till möten o dyl. När jag kommer försent någonstans och personen säger "äh...men det gör inget" och skrattar så kan jag garantera att jag kommer fortsätta att komma för sent. inte med flit men det bara blir så.

Om personen däremot blir fly förbannad och ger mig en utskällning för att jag kommer sent så kan jag lova att det aldrig mer kommer hända!

NOLL TOLLERANS ger faktiskt ett ganska stort utbyte oavsett vad du tro så är det så.

Hade folk daltat med mig när jag var gravid och sagt, äh...det gör ju inget om du bara röker 2 om dagen så kan jag lova att jag hade fortsatt men nu var det TACK OCH LOV ingen som sa så, tvärt om fick jag onda blickar och det hjälpte mig att sluta, eftersom jag inte gavs möjligheten att fortsätta.

Mitt mål är att få folk att fatta att rökning under graviditet GÖR man bara inte...inga undantag, bara STOPP!
  • Beckah82
    Tha Princes skrev 2006-05-09 18:42:03 följande:
    Beckah82 : jag fattar inte hur du fortfarande kan säga att ja lixom är för misshandel o saker.. klart INTE. jag blir så trött. o ja skrev de som skämt att ja skulle hoppa för att du typ vill göra mig svrtsjuk för att du är så smart.. juicy : jag själv röker inte.. nu har ja nog sagt de 15 ggr o jag tycker inte att det är rätt.. o verkligen inte heller att misshandla sitt barn.. men om dem vill röka så bestämmer dem själva..inget vi kan göra åt. tyvärr.. så är det. å det finns så mycket man kan säga är fel. skriv till staten i stället o klaga på dem för alla lagar o lagar om dem inte än själva förjer. ..nu ska ja gå o äta middag. ni får ni ingen att klaga på.. så nu kan ni alla prata med varandra vi ses säkert ..!!! PEACE!!
    *suck* jag vet att det var ironi ang tåget! Jag skrev så för att göra en parallell till rökningen!
  • Anonym

Jag skulle aldrig se ner på någon som röker under sin gravidtet..
    Har själv slutat röka, men vet hur svårt det kan vara..
    Det är ett val som man gör och det är inte upp till någon annan och döma utifrån det..

• NicoleSthlm

Den enskilda individen kan inte påverka någon annan! Även om de flesta av oss vill få ett stopp på rökning under graviditet så kommer INGEN att lyckas! Oavsett hur man lägger upp det, elakt eller snällt, så kommer det INTE att gå! Den enda som kan påverka det beslutet är rökaren själv! INGEN ANNAN!!! Det spelar ingen roll hur mycket man brinner för den här frågan och hur gärna man vill förändra allt, det går inte, har aldrig gått, kommer aldrig att gå! Visst kan man säga vad man tycker o tänker att rökaren bör göra men i slutändan är det inte upp till oss. Folk vet vad en cigg gör... INGEN kan ha missat det...

Bekah82: Jag förstår din jämnförelse, men det håller inte att jämnföra förseningar med ett beroende.... men jag förstår vars du ville komma!

• listo

NicoleSthlm: Jag delar inte din pessimistiska syn på det hela.
    Det slutgiltiga beslutet måste naturligtvis ALLTID fattas av rökaren själv, men SJÄLVKLART kan utomstående påverka.
    Det är väl det hela tråden går ut på? Många rökare skyller ju ifrån sig med argument av typen: "När någon talar om hur farligt det är att röka så röker jag bara ännu mer". Det är ju ett strålande exempel på att man naturligtvis påverkas av omgivningen.

Och t.ex. idiblon har ju vid ett flertal tillfällen talat om att diskussioner här inne på FL har bidragit till att hon till slut kunde ta steget till att bli rökfri.
    Man kan alltid PÅVERKA andra, men man kan sällan FÖRÄNDRA dem... förändring måste komma inifrån men det är självklart också beroende av yttre faktorer.

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----