• Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..
    Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.
    Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...
    uch blir såå trött på dessa inlägg...
    Vile bara skriva detta .....
    Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...

• Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----
  • AnneSophie

"men det är väl för lätt att hitta fel hos andra för att sen må bättre den stund man glömmer bort sina egna brister"

Nädå...det finns inga perfekta människor.
    Alla har vi fel och brister. Men skillnaden mellan någon som röker under graviditeten och tex mig är att jag, trots alla mina fel och brister inom många områden, fortfarande aldrig skulle utsätta mina barn i livmodern för gifter.
    Det är så himla enkelt att tänka på det där lilla fostret (som jag i magen har namngett Pricken och Labolina) och bara avstå...från det som vi alla VET är farligt.
    Av respekt för barnet. Av respekt för livet.

"de vill inte välja cigaretter medn gör det Jag vet att det låter som en undanflykt"

Det inte bara låter som en undanflykt. Det ÄR en undanflykt.
    Jag bloggade lite idag om Viljelösa Vera som styrs av en högre osynlig makt. Någon tvingar henne, den stackaren, att röka fastän hon inte viiiillll. Är det inte hemskt?
    Nja, jag skämtar självfallet.
    Alla har ett val.
    Vill man röka under graviditeten så säg det då. Jag VILL röka. Stå för det iallafall. Säg; jag vill inte sluta. Jag skiter i vad alla säger. Även om jag fortfarande kan tycka att det är ett idiotiskt val så respekterar jag en människa som inte hymlar mer än någon som vill framstå som ett offer.
    Vill man inte röka så sluta då. Hjälp finns att få i mängd och om viljan finns så går det. Människor slutar röka varje dag.

Valet finns alltid och valet är alltid individens. Det finns ingen osynlig makt som tvingar dig att röka och förgifta ditt barn.
    Det är DU som styr.

• JojjeSkrutten

Annsophie

Bra inlägg!!!

• Anonym (Brainless?)

idiblon skrev
    "Jag för min del tror att det hela hänger ihop. Kanske ett barn vars förälder rökte med barnet i magen blev hjärnskadat och sedan i vuxen ålder psykiskt störd och utsatte andra för sådana hemska saker som du skriver om. Vem vet."

Nu är jag jävligt upprörd!
    Min mamma rökte när hon väntade både mig och min bror. Det var på 60-talet och folk visste inte bättre då. Ingen kunde ana rökningens konsekvenser och GISSA hur många rökandemödrar det fannspå den tiden!Och på 70-talet! Och på 80-talet också för den delen!
    Skulle alla barn med rökande mödrar som föddes under alla år innan varningarna kom vara hjärnskadade, psykiskt stärda och utsätta andra för hemska saker???
    Det är ju för fan RUBBAT.

• AnneSophie

Hörde relativt nyligen (med reservation för felcitering) att andelen ofrivilligt barnlösa är betydligt högre bland 70-talisterna än vad den varit förr.

Detta KAN ju faktiskt vara en konsekvens av rökande mammor.
    Det är ju känt genom forskning att rökning under graviditeten kan skada flickfosters fertilitet.
    Så en rökande mamma kan i princip hämma sin dotters chans att få barn. Snacka om långtgående konsekvenser.

• Anonym (Brainless?)

Och föressten sa min barnmorska till mig att om jag kunde skära ner till 5 cigg om dagen så var det ingen fara. Vilket jag gjorde. Rökte tidigare 30 om dagen.
    Födde en välskapt dotter (med normal födelsevikt) som är otroligt lättlärd och smart, både talmässigt och motoriskt, så det där med dumma och underviktiga barn tror jag inte ett smack på!
    Självklart är det jättedumt att röka, men alla som en gång rökt borde veta hur svårt det är att sluta. Och ju mer folk omkring tjatar,desto svårare skuldkänslor och ju mer "tröströker" man.För man är ju en sån dååålig människa så "skit samma"...
    Ni som slutat och tycktedetintevar så jävligt och sitter här med smartarådoch pekfingrar, har nog inte rökt särskilt länge. Eller många per dag. Skriv inget ni inte vet nåt om!
    Jag började röka när jag var 13, nu är jag 37. Det är nästan 2 tredjedelar av mitt liv! Jag VET inte hur det är att inte röka! Jag var ett barn när jag började, nu är jag mitt i livet. Rökte 30 om dagen under många många år, nu har jag pressat ner till 5-10 och är skitnöjd. Men jag kan inte sluta helt. Varför? Jag blir HELA TIDEN påmind om hur dååålig jag är. "Har du inte slutat än?", "Det är farligt att röka" bla bla bla. Tänkte man inte på cigaretter innan så gör man det ju garanterat när folk tjafsar med en hela jäkla tiden!
    Och har ni glömt hur tråden började?
    Hon vill INTE få skit för att hon röker, eller "goda råd" om hur hon ska sluta. Så SLUTA GE GODA RÅD! Det ger MOTSATT EFFEKT!!!

• Mirva

Anonym (Brainless?)
    Vad aer det foer barnmorska som saeger soe? Det finns ingen som kan saega hur monga cigaretter som aer farligt foer fostret. En cigg aer farligt och hundra cigg aer farligt. Om man loter bebisen roeka naer den aer nyfoedd goer det inte heller att saega hur monga cigg som skulle vara farligt. Och vad det foer foer konsekvenser foer barnets framtid. Barnet kan foe en alldeles utmaerkt haelsa aendoe eller det kan vara rent foerdaervligt.

Jag aer i sjunde veckan nu, men orolig foer vodkakvaellen jag hade innan plusset visade sig och foer att jag roekte innan plusset visade sig. Men det aer ingenting jag kan goera oet nu. Det aer bara att se framoet.

Haer i Ryssland finns det ingen som helst hjaelp foer blivande mammor som vill sluta roeka och haer lever ocksoe myten kvar om att det skulle vara farligare att stressa aen att roeka, men som inte alls staemmer.

Men i voert upplysta land Sverige har vi aendoe kommit en bit laengre, tack och lov. Som gravid i Sverige har man raettighet att foe komma till en roekavvaenjningsklinik, vart man aen bor i Sverige. Detta vet tyvaerr inte alla om, men soe aer det. Det kan man kraeva av sin laekare.

Denna information gav dr Hugo Lagerkrantz poe KS i ett radioprogram. Vistelsen poe en sodan klinik betalas av Landstinget och man foer sjukpenning under tiden.

• Satoria

Jättebra inlägg du har AnneSophie.

Och anonym (brainless), jag var OXÅ tretton när jag började röka och jag hade rökt i sex år när jag blev gravid. Dock så slutade jag direkt.

Jag tycker inte alls som dej att det sitter i hur länge man har rökt, hur många cigaretter man röker eller i omgivningens åsikter. Ett beroende är ju ett beroende oavsett vad så jag tycker bara att det är undanflykter att säga så.

Bara för att jag (och andra) anser att man bara inte röker när man har att litet liv i magen som är så himla utsatt betyder inte det att man sitter med massa pekpinnar, man har ju för guds skull bara en åsikt! Det finns inte en chans att rökare och icke rökare under graviditeten kommer att kunna enas men om rökarna kan skippa undanflykterna och istället bara står för det så kan man iallafall respektera den personen.

• listo

Ja, det anses ju sällan som pekpinnar eller moraltjafs om man t.ex diskuterar vilket parti man ska rösta på eller andra sådana saker där man också kan använda argumentet "alla gör väl som de vill".
    Men jag förstår att det svider om man är rökare och stöter på meningsmotståndare. Fast kanske är det då bättre att fundera över vad som utlöser ens egna reaktioner, hellre än att genast börja gasta om pekpinnar och moraltanter hit och dit.

Detta ÄR ju trots allt en jätteviktig diskussion, det handlar ju om ofödda barns hälsa!

• Anonym (fd rökare)

lite konstigt de här för alla mammor säger att dom gör allt för sina barn,men varför då inte sluta röka eftersom man vet att det KAN påverka barnet m.m....??
    Själv slutade jag röka samma dag som jag fick veta att jag va gravid vilket jag själv är stolt över...(rökte mkt)
    SÅ om jag varken röker eller tar de där glaset vin som "man faktiskt kan/får göra" (enligt många) så vet jag att jag har gjort de jag kan för att jag inte ska känna skuldkänslor ifall de skulle bli nåt....
    Men de är jag det

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----