• Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..
    Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.
    Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...
    uch blir såå trött på dessa inlägg...
    Vile bara skriva detta .....
    Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...

• Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----
  • NicoleSthlm

Visst finns det folk som kan bli påverkade och få hjälp att sluta! Och det e ju bra om man når ut till någon ist för ingen... men tyvärr så är det för få man lyckas påverka tillräckligt mycket så att dom slutar!

Det skulle ju vara strålande om vi lyckades nå ut till fler men jag tror inte det tyvärr...

• Anonym

Herregud håller den här tråden på ännu... Att ni bara orkar..

• Anonym

Sen kan man ju åxå fundera i dessa trådar - vem som får stå där ensam med ett sjukt eller kanske avlidet barn....Jag menar - den enda som ensam får bära den tunga sorgen är ju föräldrarna. Tror dessutom att man aldrig skulle förlåta sig själv om man vet med sig att man rökt oavsett om sjuk eller dödsfallet berott på rökning eller inte.

Men det jag vill få fram är att det är ingen av er "antirökare" som kommer behöva ta den sorgen!! Den dagen som ni får bära den, då anser jag att ni har rätten att tala om för människor vilka dåliga personer de är som röker!! Inte förr!!!

(å, nej - jag är inte rökare)....

• listo

Nicole: Ja, fast var ska vi sätta målet då? Ska vi säga att det är förbjudet att diskutera frågan om vi inte kan garantera att minst si eller så många rökare slutar röka inom 6 månader? Det är ju absurt.
    Om EN enda gravid rökare påverkas till att sluta röka genom en sån här diskussion, så räcker det gott och väl för mig. Det innebär ett barn som får bättre förutsättningar än det skulle ha haft. Och om man siktar mot stjärnorna så kanske man i alla fall når trädtopparna.

• NicoleSthlm

Listo: jag tror inte att du hänger med vad jag menar alls!

klart att det inte är "förbjudet" att disskutera frågan, men ganska meningslöst eftersom att man inte lyckas påverka så många som alla verkar vilja... med andra ord ALLA rökare....

Klart man ska sikta mot stjärnorna, men inte ens NASA åker någonstans om det är meningslöst.... (hänger du med i den liknelsen )

• Beckah82
    Anonym skrev 2006-05-09 22:20:28 följande:
    Sen kan man ju åxå fundera i dessa trådar - vem som får stå där ensam med ett sjukt eller kanske avlidet barn....Jag menar - den enda som ensam får bära den tunga sorgen är ju föräldrarna. Tror dessutom att man aldrig skulle förlåta sig själv om man vet med sig att man rökt oavsett om sjuk eller dödsfallet berott på rökning eller inte. Men det jag vill få fram är att det är ingen av er "antirökare" som kommer behöva ta den sorgen!! Den dagen som ni får bära den, då anser jag att ni har rätten att tala om för människor vilka dåliga personer de är som röker!! Inte förr!!! (å, nej - jag är inte rökare)....
    Men vi tjatar ju just för att föräldrarna ska _slippa_ stå där med sorgen. jag tänker inte låta barn dö medan jag håller käften bara för att föräldrarna ska få sig en läxa när de står där och sörjer!
  • Anonym (!!)

Jag undrar ju bara varför sambon måste sluta röka??

• MonicaH

det kasnke är lättare att sluta röka om sambon slutar röka?

Tycker bara att det är upp till var och en om man väljer att sluta röka eller ej, ja skulle inte göra det eftersom jag anser det orättvisst mot fostret som tvingas få i sig gift.

En rökare är väl medveten om att det är fult, men att klanka ner får inte någon att sluta röka. Det är den kvinnans kropp och barn och har man åsikter så kan man alltid föra dagbok, ens tankar är mest intressant för en själv ibland

• listo

Nicole: Det som skiljer oss åt är tydligen synen på vad som är meningslöst. Jag förstår hur du menar, men vi tänker olika helt enkelt *S*
    Du tycker det är meningslöst att diskutera om man inte når ALLA rökare. Jag tycker det är meningslöst om man inte når NÅGON, d.v.s når man EN så är det bra.

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----