• Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..
    Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.
    Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...
    uch blir såå trött på dessa inlägg...
    Vile bara skriva detta .....
    Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...

• Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----
  • idiblon

listo: Tack. Håller med dig till 100%.

• MariaViktor

efter alla dessa trådar och påhopp, e det nån inbiten rökare som slutat röka enbart pga dessa påhopp och förklaringar om hur farligt det är etc etc? slutar man röka är det ett eget beslut man tagit pga olika anledningar men inte pga alla dessa elaka människor!

förstår faktiskt inte meningen med påhopp när det ändå inte gör nån nytta, går in genom ena örat och ut genom det andra!*bingo bingo*

• saga o kevin
    listoplisto skrev 2006-04-29 08:59:17 följande:
    Okidoki, ännu en rökartråd. Jippii...Skippa "tycka-synd-om"-mentaliteten! Nu! Att "moraltanter" klipper in fakta eller säger att det är för jävligt att röka under graviditet är INTE automatiskt påhopp, okej? Däremot förstår jag att det är väldigt praktiskt att PÅSTÅ det, för då kan man simma lite djupare ner i martyrträsket och säga typ: "Inte nog med att det är sååå svårt att röka, nu blir jag påhoppad också, stackars mig".Det ÄR jävligt korkat att röka. Korkat i allmänhet och extremt korkat när man är gravid. De flesta av er som röker håller ju med om det, så varför gnälla om "påhopp"?Och det ÄR farligt att röka. Allvarligt, det finns väl inte EN människa som på riktigt har missat det? Det är inte påhopp. Fatta! Lika lite som det är påhopp att påpeka dumheten i att lägga sig och vila på en motorväg... javisst KAN man klara sig, men risken finns att det går åt h-e. Eget val? Absolut! Tyvärr kan vi ju inte kasta gravida rökare i finkan, till uppfostringsanstalt eller till socialtjänsten. Däremot är det min (och alla andras) fulla rätt att tycka jävligt synd om alla de barn som sakta men säkert förgiftas av sin egen mamma. Jag är själv ett sådant barn... förgiftad som fan redan i magen. Det har lett till allergier, astma och fertilitetsproblem. Tjolahoppsanhejsan, duktigt jobbat av min mamma, eller hur? Hon visste tyvärr inte så mycket bättre, på 70-talet hade de inte riktigt samma kunskap som vi har nu, men att fortfarande år 2006 gömma sig bakom lama argument av typen: Min kompis har tjugotretton barn och alla vägde 4 kg när de föddes, det tyder antingen på extrem okunskap, extremt ointresse eller extrem förnekelse.Och eftersom jag tror att de flesta vuxna svenskar faktiskt HAR rätt mycket kunskap så gissar jag på förnekelse i de flesta fall.Alla har en åsikt, och min är varken mer eller mindre värd än någon annans. Men ni rökare som gömmer er bakom förnekelse och galna påhitt av diverse BM... snälla, ge er själva liiiite mer cred än så. Ni ÄR inte dumma, så GÖR er inte dumma heller. Det är ett sånt slöseri!
    du är rätt rolig... hur många tror du NU komemr o sluta röka bara för att du skrev detta,,?????
    du är så perfekt själv då????
    Spöket
  • AnneSophie

MariaViktor;

"e det nån inbiten rökare som slutat röka enbart pga dessa påhopp och förklaringar om hur farligt det är etc etc?"

Tja, Idiblon ovan verkar ju onekligen ha fått en god putt i rätt riktigt av tex Listos argumentation i en liknande tråd.
    GRATTIS Idiblon förresten! Starkt jobbat!

Sedan tycker jag verkligen att du ska ta dig tid att läsa Listos inlägg på förra sidan. Säger väl en hel del om det här med "påhopp".

• Linelle

TS! det e skillnad på o ha sin åsikt och va ursäkta ,totalt egoistisk,du skaffar väl barn för att du vill ha d ,eller? Ta ditt ansvar för h...fattar inte att det fortfarande existerar kvinnor som röker då dom väntar barn.Taskig karaktär säger jag bara....OBS!! MIN ÅSIKT! som jag antar att jag har rätt ha ha /utrycka...

• NiXxI

Jenny s
    Jag vet precis vad du menar, på marginalen så har vi exakt samma tankesätt

• MariaViktor

Grattis till henne då men av erfarenhet vet jag att det ger motsatt effekt och nu syftar jag inte bara på mig själv.

Ja jag har läst hennes argument om påhopp men jag håller inte med. Jag har varit inblandad i divere röktrådar här och det är alltid samma visa, vi är mördare, spelar rysk roulette med våra barn osv. grymmheter med andra ord! Men i dag är det ju hetsjakt på rökare och det är så himla lätt att sitta här framför datan och va tuff och kaxig. Sorgligt och patetiskt!

Hur skulle det sett ut om man öppnade en tråd för hur hemskt och äckligt det är med feta människor som vräker i sig? Hur äcklad man blir av en tjockis som stinker svett och trycker i sig en fet chokladboll och som dessutom är gravid? det hade inte varit populärt, men rökare är det bara att trampa på!! Där behöver man inte ta hänsyn till något!

Go ahead det biter inte på mig!

• idiblon

MariaViktor: Kanske är det dina egna skuldkänslor som plågar dig, genom att läsa in mer i inläggen än vad som skrivs?

• AnneSophie

Idiblon;

Oh, där slog du nog huvudet på spiken.

• MariaViktor

Klart jag har skuldkänlsor som röker, vem har inte det? Tror nog alla rökare önskar att dom kunde sluta!

Men det har funnits grova påhopp i många trådar här, det jag skrev är bara en bråkdel.

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----