listoplisto skrev 2006-04-29 08:59:17 följande:
Okidoki, ännu en rökartråd. Jippii...Skippa "tycka-synd-om"-mentaliteten! Nu! Att "moraltanter" klipper in fakta eller säger att det är för jävligt att röka under graviditet är INTE automatiskt påhopp, okej? Däremot förstår jag att det är väldigt praktiskt att PÅSTÅ det, för då kan man simma lite djupare ner i martyrträsket och säga typ: "Inte nog med att det är sååå svårt att röka, nu blir jag påhoppad också, stackars mig".Det ÄR jävligt korkat att röka. Korkat i allmänhet och extremt korkat när man är gravid. De flesta av er som röker håller ju med om det, så varför gnälla om "påhopp"?Och det ÄR farligt att röka. Allvarligt, det finns väl inte EN människa som på riktigt har missat det? Det är inte påhopp. Fatta! Lika lite som det är påhopp att påpeka dumheten i att lägga sig och vila på en motorväg... javisst KAN man klara sig, men risken finns att det går åt h-e. Eget val? Absolut! Tyvärr kan vi ju inte kasta gravida rökare i finkan, till uppfostringsanstalt eller till socialtjänsten. Däremot är det min (och alla andras) fulla rätt att tycka jävligt synd om alla de barn som sakta men säkert förgiftas av sin egen mamma. Jag är själv ett sådant barn... förgiftad som fan redan i magen. Det har lett till allergier, astma och fertilitetsproblem. Tjolahoppsanhejsan, duktigt jobbat av min mamma, eller hur? Hon visste tyvärr inte så mycket bättre, på 70-talet hade de inte riktigt samma kunskap som vi har nu, men att fortfarande år 2006 gömma sig bakom lama argument av typen: Min kompis har tjugotretton barn och alla vägde 4 kg när de föddes, det tyder antingen på extrem okunskap, extremt ointresse eller extrem förnekelse.Och eftersom jag tror att de flesta vuxna svenskar faktiskt HAR rätt mycket kunskap så gissar jag på förnekelse i de flesta fall.Alla har en åsikt, och min är varken mer eller mindre värd än någon annans. Men ni rökare som gömmer er bakom förnekelse och galna påhitt av diverse BM... snälla, ge er själva liiiite mer cred än så. Ni ÄR inte dumma, så GÖR er inte dumma heller. Det är ett sånt slöseri!
du är rätt rolig...

hur många tror du NU komemr o sluta röka bara för att du skrev detta,,?????
du är så perfekt själv då????