• Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..
    Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.
    Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...
    uch blir såå trött på dessa inlägg...
    Vile bara skriva detta .....
    Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...

• Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----
  • Jenny S

Är man en moraltant bara för att man bryr sig om någon som inte kan föra sin egen talan???

Isf är jag en stolt moralkärring som kan gå med huvudet högt och hela livet igenom kunna säga: Jag gjorde det enda rätta valet under min graviditet!

• saga o kevin

tror ALLA vet att det är farligt.. men ni måste ju samtidigt förstå att alla är vi olika starka..
    vissa klarar av o sluta o vissa drar ner på det.....

sen att alkohol o snus är ännu farligare..
    jag har en nära person vars deras barn är alkoholskadat o det är skrämmande hon är lika gamla som mig men inte i sättet... 

Spöket
  • Jenny S

Alkohol och snus är farligare????

Är det ett uttalande som ska göra så att rökande mammor rättfärdigar sitt handlande??
    "Jag dricker iaf inte, så jag kan fortsätta att röka" ???

Missförstå mig rätt...det är inte på något sätt ett påhopp på dig, utan bara en fråga om rättfärdigande!
    För jag vet att jag hade vid något helt annat tillfälle i livet kunnat använda den kommentaren just för att rättfärdiga mitt rökande nämligen.

• saga o kevin
    Jenny S skrev 2006-04-29 08:23:48 följande:
    Är man en moraltant bara för att man bryr sig om någon som inte kan föra sin egen talan???Isf är jag en stolt moralkärring som kan gå med huvudet högt och hela livet igenom kunna säga: Jag gjorde det enda rätta valet under min graviditet!
    beror vilket sätt man fram för det
    Spöket
  • saga o kevin
    Jenny S skrev 2006-04-29 08:29:54 följande:
    Alkohol och snus är farligare????Är det ett uttalande som ska göra så att rökande mammor rättfärdigar sitt handlande??"Jag dricker iaf inte, så jag kan fortsätta att röka" ???Missförstå mig rätt...det är inte på något sätt ett påhopp på dig, utan bara en fråga om rättfärdigande!För jag vet att jag hade vid något helt annat tillfälle i livet kunnat använda den kommentaren just för att rättfärdiga mitt rökande nämligen.
    verkligen inte.. men många hoppar på rökningen...
    Spöket
  • Jenny S

Kan inte det vara för att just rökare är lite dummare som en kategori av människor och gärna ursäktar och rättfärdigar sitt beteende???

Jajajaja...nån hänger sig på att jag skriver att rökare är dumma, men allvar???? 
    Det är ju så!
    Alla rökare inkusiva mig själv vet hur dum man var som en gång började, man vet hur stora skadeeffekterna är och likförbannat så fortsätter man????
    Idioti enligt mig, där jag då räknar in mig själv också!

Alkoholen slutar faktiskt de flesta människor med under sin graviditet, och de som inte göra det får rätt mk starka reaktioner här på FL också.

Dock är det oftast rökarna som vill ha lite mer särbehandling för det är synd om dem.
    Inga phopp alls...då jag själv är rökare. Men som rökare måste man ju kunna vara så pass ärlig också. Hur skulle annars diskussionerna se ut??

• saga o kevin
    Jenny S skrev 2006-04-29 08:39:25 följande:
    Kan inte det vara för att just rökare är lite dummare som en kategori av människor och gärna ursäktar och rättfärdigar sitt beteende???Jajajaja...nån hänger sig på att jag skriver att rökare är dumma, men allvar???? Det är ju så!Alla rökare inkusivdå a mig själv vet hur dum man var som en gång började, man vet hur stora skadeeffekterna är och likförbannat så fortsätter man????Idioti enligt mig, där jag då räknar in mig själv också!Alkoholen slutar faktiskt de flesta människor med under sin graviditet, och de som inte göra det får rätt mk starka reaktioner här på FL också.Dock är det oftast rökarna som vill ha lite mer särbehandling för det är synd om dem.Inga phopp alls...då jag själv är rökare. Men som rökare måste man ju kunna vara så pass ärlig också. Hur skulle annars diskussionerna se ut??
    det handlar inte om särbehandling ...hallo.. dom som skriver trådar angående rökning jubblar dom  eller????  " jag är gravid o röker visst är det bra" nja inte riktigt..
    skulle jag få en massa påhopp o allt elakt  som skrivit om rökningen ,skulle nog inte mig få sluta röka heller..
    SOM SAGT MÅNGA MÅR NOG DÅLIGT REDAN  ..  

du med de här med dummhet hoppas de står för dig själv
    Spöket
  • listo

Okidoki, ännu en rökartråd. Jippii...

Skippa "tycka-synd-om"-mentaliteten! Nu!
    Att "moraltanter" klipper in fakta eller säger att det är för jävligt att röka under graviditet är INTE automatiskt påhopp, okej?
    Däremot förstår jag att det är väldigt praktiskt att PÅSTÅ det, för då kan man simma lite djupare ner i martyrträsket och säga typ: "Inte nog med att det är sååå svårt att röka, nu blir jag påhoppad också, stackars mig".

Det ÄR jävligt korkat att röka. Korkat i allmänhet och extremt korkat när man är gravid. De flesta av er som röker håller ju med om det, så varför gnälla om "påhopp"?
    Och det ÄR farligt att röka. Allvarligt, det finns väl inte EN människa som på riktigt har missat det? Det är inte påhopp. Fatta! Lika lite som det är påhopp att påpeka dumheten i att lägga sig och vila på en motorväg... javisst KAN man klara sig, men risken finns att det går åt h-e.

Eget val? Absolut! Tyvärr kan vi ju inte kasta gravida rökare i finkan, till uppfostringsanstalt eller till socialtjänsten. Däremot är det min (och alla andras) fulla rätt att tycka jävligt synd om alla de barn som sakta men säkert förgiftas av sin egen mamma.
    Jag är själv ett sådant barn... förgiftad som fan redan i magen. Det har lett till allergier, astma och fertilitetsproblem. Tjolahoppsanhejsan, duktigt jobbat av min mamma, eller hur? Hon visste tyvärr inte så mycket bättre, på 70-talet hade de inte riktigt samma kunskap som vi har nu, men att fortfarande år 2006 gömma sig bakom lama argument av typen: Min kompis har tjugotretton barn och alla vägde 4 kg när de föddes, det tyder antingen på extrem okunskap, extremt ointresse eller extrem förnekelse.
    Och eftersom jag tror att de flesta vuxna svenskar faktiskt HAR rätt mycket kunskap så gissar jag på förnekelse i de flesta fall.

Alla har en åsikt, och min är varken mer eller mindre värd än någon annans. Men ni rökare som gömmer er bakom förnekelse och galna påhitt av diverse BM... snälla, ge er själva liiiite mer cred än så. Ni ÄR inte dumma, så GÖR er inte dumma heller. Det är ett sånt slöseri!

• Jenny S

Tror att dumheten överlag står för rökare....eller rättare sagt, jag hoppas det!
    Som du själv skrev....de vet att det inte är bra. Då skulle man väl kunna räkna det som en dumhet?!

Påhopp är väl aldrig trevligt, men det är inte trevligt heller att se en rökare som är gravid på något sätt rättfärdiga sitt handlande.
    Att erkänna en svag karaktär är en sak, men att rättfärdiga det är en helt annan!

Att rättfärdiga ett missbruk (som många skulle kalla rökningen) är ju inte så värst orginellt. Se på de som har andra missbruksproblem. Att hitta ursäkter och att försöka rättfärdiga sitt handlande är vanligt. Men ack så ineffektivt!

• alexix

Jenny :

Hur kommer det sig att du fortfarnade röker som har så starka åsikter hur dumma vi är som röker

Ni får kalla mig för BajjaMajja =)
Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----