• Anonym (underytan)

MITT fel att han dricker??

Jag måste ställa frågan här: Är det mitt fel att min sambo har varit inne i ett långvarigt alkoholmissbruk??

Han säger att orsakerna är många och mitt beteende är ett av dessa. Utöver mina anmärkningar får han ångest av sin konflikträdsla, rädsla för övergivenhet, sin förväntansångest, sin låga självkänsla...etc.

Men, säger han, vi kan inte komma ifrån att mitt dåliga uppförande mot honom OCKSÅ påverkar honom på ett negativt sätt och därför måste jag förändra/bättra mig.

Vi har en ettårig son och jag ska föda nummer två i januari. Jag har kämpat och slitit för att hålla hushållet i gång, ge vår son mat och hålla ytan fräsch utåt arbetsliv och umgänge. Det känns bara för tungt att ta den här "skulden" om deltagande till hans val att dricka sprit.

Är jag medskyldig??

• Svar på tråden MITT fel att han dricker??
  • Anonym (I know the feeling..)
    Anonym (underytan) skrev 2006-09-14 08:53:50 följande:

Hej alla och tack för era svar!!

Jag har haft några tuffa veckor på jobbet sen jag började jobba efetr min mammaledighet, men det har ändå varit skönt med ett miljöombyte. Jätteskönt!

Inte kul dock att gå till toan och gråta här på arbetsplatsen.

Berättade i går eftermiddag för min sambo hur jag mår och att jag inte klarar av att stötta honom när han anklagar mig för att skapa ångest hos honom. Och när även hans familj gör likadant.

Jag berättade att jag har sparat alla era svar i ett word-dokument och att han kan läsa det från vår mailbox när han hade tid.

Han sa då att jag hade rätt. Att felet ligger hos honom, MEN att det skulle underlätta om jag dämpade mig lite för att han är så sårbar. Han känner sig starkare nu än för tio veckor sen, då allt var som värst och då kunde minsta lilla kommentar från min sida göra att han tog till flaskan. Han hoppas att han i framtiden ska bli starkare och starkare.

Hans ord lugnade mig, fastän jag kan ju inte påstå att jag känner mig helt lugnad! Varningslampan finns alltid där och när jag tänker på framtiden så ryser jag. Jag önskar jag fastnat för en jordnära bonde som inte var så komplicerad!!!

Jag läser Katerina Janouch bok och känner verkligen igen mig.

Nej, han har aldrig hotat med att lämna mig. Han är i stället skiträdd för att jag ska lämna honom. Han har sen barnsben lidit av en stark rädsla för övergivenhet. Varit rädd för att föräldrarna ska skiljas (fastän de aldrig bråkade i hans åsyn) och varit rädd för att far- och morföräldrar ska dö...etc. När hans far dog i en bilolycka och mormodern dog strax efter chockades han säkert, fast han tog tyvärr inte itu med nån sorg utan flydde som vanligt in i studier och resor. Han var då bara 19 år. Han är ensambarn, har inga kusiner och nästan ingen annan släkt heller. Det är mamman och sambon som finns där. Och så jag och vår son.

Han kanske har nån diagnos i botten?
  • Anonym (13 sept-06)

Tråden skrevs 2006. 

Anonym (13 sept-06) skrev 2023-06-26 15:08:15 följande:

Tråden skrevs 2006. 

Ja, men den kom ju upp i uppdaterat flöde
  • klyban
    Anonym (I know the feeling..) skrev 2023-06-26 16:12:47 följande:
    Ja, men den kom ju upp i uppdaterat flöde
    Försöker du berätta du inte ens läser TS när du svarar?
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
    klyban skrev 2023-06-26 16:39:56 följande:
    Försöker du berätta du inte ens läser TS när du svarar?
    Jo, ja läste, men ja e ju inte ensam om att ha svarat här? Så va e ditt problem?
    Anonym (I know the feeling..) skrev 2023-06-26 16:45:02 följande:
    Jo, ja läste, men ja e ju inte ensam om att ha svarat här? Så va e ditt problem?
    Tror du inte att ett sånt problem fortfarande kan gälla? De e ganska vanligt att man fastnar i ett sånt förhållande
  • Anonym (2006)

Tråden är från 2006.

• klyban
    Anonym (I know the feeling..) skrev 2023-06-26 16:45:02 följande:
    Dock berättas det att tråden är lastgammal och då ställa en fråga till TS är helt menlöst.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
    klyban skrev 2023-06-26 17:01:27 följande:
    Dock berättas det att tråden är lastgammal och då ställa en fråga till TS är helt menlöst.
    Jaha, ska du säga de till resten som svarat i år oxå då lr e du bara uttråkad o söker reaktioner?

Fan va trött ja blir på såna som dig..gå o lägg dig!
    klyban skrev 2023-06-26 17:01:27 följande:
    Och? Missbruksföhållanden kan pågå i flera år!
  • Anonym (2006)
    Anonym (I know the feeling..) skrev 2023-06-26 17:06:54 följande:
    Trams. Sluta gå i försvar och erkänn misstaget med att skriva i en 17 år gammal tråd. Starta en ny om ämnet engagerar dig.
  • klyban
    Det inte vad jag skrev, utan det var menlöst att fråga TS 17år senare.
  • Anonym (f)

Det ytterst hjälpsamma i en tråd 17 år senare är ju alltid att citera hela inlägget och ställa sig funderingen om han kan ha en diagnos...

• Anonym (13 sept-06)
    Ts lär inte hänga här och fortfarande söka råd. 
  • Anonym (nej)

Hej TS!

Du har redan fått många fina svar här från de som vet. Jag har ett ex som var alkoholist. Det är aldrig ditt eller någon annans fel varför en alkoholist blir en alkoholist. I mitt ex's fall var det en kombination av att problemet redan fanns i hans familj (förnekelse kring det, socialt? genetiskt?) och hur han valt, eller rättare sagt inte gjort rätt när det kom till att bearbeta jobbiga saker som hänt honom tidigare i livet + när vi var ett par. Det enda problemet han och jag hade var att han drack. En incident hände som jag inte kunde leva med så jag fick lämna honom. Hans familj var inte snälla mot mig efteråt. Jag fick skulden för att han drack. Ingen notis om att han druckit innan. Det var inte hans familj som fixade hjälp åt honom. Han kom till ett rehabiliteringscenter betalt via hans arbete, försäkringar där det också ingår psykiatrisk hjälp. Jag tror att får din partner sådan hjälp och är mottagen för den så kommer han inse att det är faktiskt patetiskt rakt igenom att beskylla dig för att han dricker. Det finns många som har relationsproblem men som inte dricker för mycket eller blir alkoholister pga det. Hans familj är en del av problematiken, så som mitt exs familj också var. Om ni behöver gå i relationsterapi så gör det, men han får lägga av med att beskyllda dig för att du gör så att han dricker. Hade mitt ex varit så mot mig så hade jag fryst vår relation eller gjort slut för det där hade jag inte ställt upp på. Jag hade heller inte ställt upp på att bli dåligt behandlad av hans familj och att han inte ställer upp, beskyddar dig från det och kräver att de visar dig respekt. Du är mamman till hans barn och du är dessutom havande. Du ska behandlas på ett värdigt och bra sätt. Jag hade ställt ultimatumet att han behöver gå på en riktig rehabilitering för att se om det kan hålla honom nykter och hur han sedan hade sett på era problem eller var han tycker du brister. Han använder det nu som en ursäkt, ett skydd för att rädda sig själv, både när han inte dricker och när han dricker. Han tar inte egenansvar. Han tar över sin skuld på dig. Du har redan väldigt mycket på dina axlar som det är. Han borde skämmas. Jag hade sökt stöd hos min egen familj eller vänner och i denna känsliga period i ditt liv, gravid med hans barn och ska fungera som mamma till den andra, tagit direkt avstånd. 

Jag försonades sedan på ett vänskapligt plan med mitt ex, men hur hans familj behandlat mig har jag inte glömt och jag är så glad idag att jag inte lät mig själv gå tillbaka till honom. Han ville ha mig tillbaka och skapa en familj med mig men jag litade inte på hans familj och tänkte inte ha ett band till dem för alltid genom barnet, barnen+ att min kärlek till honom ändrats för vad jag blev utsatt för. Det kunde ha blivit så att de väckts till liv igen, men jag kände att så många tåg hade kört och att jag inte kunde ge det mer tid.  

Jag märker också i dina beskrivningar att du blir påhoppad för att du står upp för dig själv, att du är  mer kunnig, mer praktiskt lagd. Normalt sätt så hade en opraktisk partner tyckt det var jättebra och varit stolt över dig att du kan det, och haft så bra självkänsla att det inte gjort honom något att du är så bra på något, då han kan vara bra på något annat. Istället så trycks du ner av vad du är bra på, och vad som underlättar livet för honom. Det här är inte okej, TS. Fortsätt stå upp för dig själv, men gör det med familj och vänner omkring dig som stöttar. Hur han behandlar dig nu och hur han familj behandlar dig är verkligen inte schysst. 

• Anonym (nej)

Missat totalt att detta var en äldre tråd. Kanske ändå våra röster kan hjälpa någon i liknande sits förhoppningsvis Glad

• Agda90
    Anonym (underytan) skrev 2006-09-13 13:27:43 följande:

Hej alla och tack för era svar. Jag vill berätta att han har erkänt för sju veckor sen och går nu på Antabus. Han tar också Seroxat, antidepressiv medicin, sen drygt två månader tillbaka. Och till er som säger att en missbrukare måste förstå att det är hans eget val att dricka: han säger att det är hans val, MEN att han får ångest av en massa orsaker och en av dessa är mitt beteende mot honom. Därför måste jag ändra mitt beteende för att han ska kunna fortsätta ett spritfritt och ångestfritt liv. Precis samma sak säger hans familj som bor 120 mil härifrån. Ska jag acceptera det påståendet/den anklagelsen? Han säger att om jag inte förstår detta så kommer jag alltid fortsätta leva i självförnekelse...

Exakt VAD med ditt beteende är det som ger honom ångest?

Du har hamnat i en rävsax här. Om du väljer att ändra på dig kommer du att, mest troligt, leva en lögn där du inte är dig själv vilket kommer att tära på dig och i slutändan ert förhållande. Om du inte ändrar på dig påstår han att du kommer att leva i självförnekelse?

Vad är det du gör som han anser att du ska ändra på?
  • Agda90
    Anonym (underytan) skrev 2006-09-13 15:28:52 följande:

Nån ville veta exakt vad jag har sagt till honom när jag "anmärker".

Det handlar nog om småsaker. Sånt där gnat och tjat som kvinnor kan ödsla mycket tid på när de tycker att deras män inte riktigt passar in. Jättedumt, men ja, det är väl min dåliga sida. Jag säger vad jag tycker, även de negativa grejerna, och han känner sig obekväm. Han är inte van vid min rättframhet, helt enkelt. Han kommer från en familj där ALLT slätas över. Det är därför han är konflikträdd.

Jag hade inte hunnit så långt i tråden...
    Så du är rättfram, kanske lite för brutalt ärlig medan han är en mussla som är konflikträdd. Och det är DU som ska ändra på dig?

Hör du hur fel det låter??
    DU ska anpassa dig, DU ska ändra dig. Vad ska HAN göra?
    Man är TVÅ i ett förhållande. Det här är något NI får arbeta på TILLSAMMANS. 
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (underytan) skrev 2006-09-13 07:51:26 följande:
    MITT fel att han dricker??

Jag måste ställa frågan här: Är det mitt fel att min sambo har varit inne i ett långvarigt alkoholmissbruk??

Han säger att orsakerna är många och mitt beteende är ett av dessa. Utöver mina anmärkningar får han ångest av sin konflikträdsla, rädsla för övergivenhet, sin förväntansångest, sin låga självkänsla...etc.

Men, säger han, vi kan inte komma ifrån att mitt dåliga uppförande mot honom OCKSÅ påverkar honom på ett negativt sätt och därför måste jag förändra/bättra mig.

Vi har en ettårig son och jag ska föda nummer två i januari. Jag har kämpat och slitit för att hålla hushållet i gång, ge vår son mat och hålla ytan fräsch utåt arbetsliv och umgänge. Det känns bara för tungt att ta den här "skulden" om deltagande till hans val att dricka sprit.

Är jag medskyldig??

Klart det inte är ditt fel och du är inte medskyldig.

Däremot kan du försöka hjälpa honom att ta sig ur problemet. Börja med att kasta ut alkoholen där hemma och försök att bli mer positiv mot honom.
Svar på tråden MITT fel att han dricker??