• Jessica23

Ok med semester UTAN bonusbarn?

När jag träffade min man för över 7 år sedan var hans dotter 4 år. Vi har nu bott tillsammans i 7 år fått 2 egna barn som är 3 och snart 6 år gammla!

Denna sommaren vill jag göra något med mina barn och min man utan bonusbarnet´. Vi är ju en familj vi också men givetvis ingår hans tös i vår familj, det har hon alltid gjort och kommer alltid göra! I alla år har vi semestrat MED henne och det har gått bra.

Vi var på skara sommarland för 3 veckor sedan i 2 dagar och bodde i stuga. Imorogn vill jag åka iväg med husvagnen någon dag men utan henne.

Min man är jättearg för det och förstår mig inte alls!

Är det så hemskt att göra detta utan henne? Är jag en styvmamma som borde bli hängd för att jag vill göra något med mina egna barn nån gång? Detta har ALDRIG hänt innan men jag vill ändå höra om det är ok att göra detta enligt er!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-04 22:16:21:
    Ok lite felskrivet!!!

Dessa två dagar sker på mammans tid inte vår tid!

Min man vill gärna ha med hene på allt och ringer så fort vi ska göra något, även om vi bara ska nånstanns och bada eller grilla med vänner (på mammans tid då)

Tror han får dåligt samvete för att vi gör något utan henne!

• Svar på tråden Ok med semester UTAN bonusbarn?
  • josida

TS: Vad tråkigt att ni har det såhär. Självklart ska era gemensamma barns intressen tillvaratas, går inte att prioritera ett av hans barn...
    Hur gick det? Kom ni iväg med husvagnen?

• Mori

En stilla undran... Om man ALLTID frågar bonusbarnen om det ska följa med på aktiviteter som sker under andra förälderns tid, resulterar det i slutänden i att barnet måste ta ställning till att följa med pappa ¨på mammas tid eller vice verca. Någon blir förmodligen sårad i slutänden, antingen den förälder som sällan får h abarnet på den egna tiden, eller rent av barnet som måste ta ställning till att välja pappa som gör något toligare framför mamma, barn har också ett samvete i den åldern... En stilla undran alltså, kan inte detta bli jobbigt för barnet i slutänden??

• AnnanAnna

Jag tycker verkligen man kan göra saker så som resor och annat den veckan bonusen är hos sin andra förälder utan att direkt ringa och bjuda med den.
    Bor man varannan vecka så ingår man ju i två familjekonstellationer, och förhoppningsvis är det inte dödens tråkigt hos någon av familjerna, och man borde då alltså överleva att den familj man inte är hos gör något kul när man är hos den andra familjen.
    Precis som barnen som bor bara i en familj, bonusens styvsyskon alltså, får överleva och vara vana vid att bonusen kommer hem och berättar om resor och massa annat kul han/hon gjort hos och med den andra föräldern.
    Det blir liksom aldrig helt rättvist med bonussyskon, några kommer alltid få något som de andra inte får, någon får julklappar i dubbel uppsättning, någon får mer resor o.s.v., och i vårt fall är det definitivt inte det gemensamma barnet utan bonusen, så jag skulle inte känna mig skuldtyngd om vi reste bara jag och min sambo och vår gemensamma. Särskilt inte om bonusen det året gjort massa resor med sin mamma.
    Och nej, självklart skulle vi inte åka utan bonusen någonstans på hennes vecka hos oss...

• Trulis

Jag kom tänka på en sak;

Ni som tycker att bonusmamman är småaktig för två ynka dagar;
    Om ni sätter er i hennes situation, och det var MAMMAN som ringde på ERAN tid, skulle hon vara en lika kalasbra mamma då?
    Skulle ni ha samma förståelse för pappan då? Eller skulle då biomamman vara en jobbig typ som störde dem i tid och otid?

• Yvonne81

Vilken oerhört bra pappa du verkar ha valt till dina barn som tar 100% ansvar för sin dotter sedan tidigare förhållande och vill att hon ska känna sig delaktig, älskad och önskad av han och hans nya familj hela tiden!

Jag förstår honom och jag förstår dig. Hade min "nya sambo" (som inte finns) inte haft egna barn, blivit tillsammans med mig och får min son på köpet och så får vi två barn och en dag säger han att han vill åka bort en helg utan min son  - då hade jag blivit så himla ledsen och sårad! Jag vill ju ha med min älskade son på semester så klart - om ens två dagar med husvagnen och veta att han för en gångs skulle ville åka bara med våra barn- Åh så ledsen jag blivit då!

Sen kan jag förstå att om ni ändå inte ska ha tjejen och du vill åka iväg en sväng ett par dagar så borde ju ni också kunna göra det utan att han ska ha dåligt samvete för sin dotter! Det förstår jag också.

Men nä - ni borde ju kunna hitta på saker som en familj även de dagarna som din mans dotter inte är hos er! Ett par dagar med husvagnen borde ni kunde göra! En annan sak om ni for utomlands utan henne liksom!

• Mori

Får de gemensamma barnen fira jul när bonusarna är hos respektive förälder?? Låter nog som ett hejdlöst barnsligt inlägg. Men det slog mig, att jul vill man ju inte fira utan alla sina barn. Men ska de gemensamma då inte få fira den riktiga julafton om inte alla är med?

• Yohanna85

nu har jag inte läst vad andra har skrivit. men detta har jag frågat mig själv och även min sambo hur han tycker och tänker! och han tycker inte att det är kosntigt att åka utan hans son om han inte är här den veckan, som kanske nästa sommar... åker vi till skara med allihopa, bonus + bio... men åker kanske till eskilstuna över en dag med bara våran bio.

Men man kanske inte åker på två veckors semester till thailand utan bonusen! det tror jag inte skulle vara så acceptabelt för min sambo! inte skulle jag känna så om jag hade ett barn från ett tidigare förhållande... men någon dag hit eller dit om man reser bort gör väll inget. Herregud man kan ju inte hitta på något varje vecka bonusen kommer över, och sen är det dött när de åker till den andre föräldern...

• caj

Hallå!!!! Vilken tråd gäller? Har du 2? Fattar inget.................

• Jomppelina
    caj skrev 2007-08-09 20:01:29 följande:
    Hallå!!!! Vilken tråd gäller? Har du 2? Fattar inget.................
    vilken är den andra?
  • Tida77

Har inte läst vad andra skrivit, men mitt råd är att tänka tvärt om,
    Om din man hade velat resa bort på semester utan DITT barn, vad hade du tyckt då?
    Tänk på att även om DU har en familj med era barn och ett bonusbarn, så har han en familj med era barn och ett barn som han inte "får ha" hos sig hela tiden.
    Tycker att han verkar vara en bra pappa som vill att alla hans barn ska vara med i familjen och på "familjeaktiviteter", inte bara era gemensamma.

För honom är det ju inte er familj plus ett bonusbarn, utan dig och alla hans barn, om du förstår hur jag menar...

• chicago1

Jag har ej läst hela tråden, men jag tycker att man måste ju fortsätta leva även då bonus ej är hos än. Man firar ju ibland jul, man firar ju ibland födelsedagar, åker på stranden eller åker å hälsar på vänner de veckor bonus är hos den andre förälden.
    Så självklart kan man åka på semester utan bonus också.
    Det är många som skriver tänkt åt det andra hållet och skulle jag skilja mig, min man träffa en ny och dom skulle ringa för varje liten sak dom skulle göra för att mina barn skulle få vara med skulle jag nog bli galen.
    Jag tror att jag som ensamstående ej skulle ha samma tid och ork att hitta på saker som mitt låsas ex och hans låsas nya kvinna, dom är ju två att dela på det.
    Men jag är ju inte skild utan lever med mina barns far så det bara är något jag antar.

Att ha delad vårdnad och bara ha sitt barn varannan vecka eller va det nu är tycker jag verkar nog jobbigt och så ska den andre komma å ta tid av mig. Ett barn behöver ha båda föräldrarna och få tid med båda föräldrarna anser jag.
    Men man kan ju planera semester de veckor bonus är hos än, men går det inte tycker jag att det är okej att åka utan bonusbarnet.

Vi har åkt på semester utan bonusbarn av andra skäl så som att min man inte har tagit sitt ansvar för sin dotter utan har lagt mycket på mig och jag har tre barn och orkar inte allt så jag har valt att säga nej då min man ska avvika, några dagar från våran semester. Sen då vi har åkt till mina släktingar har vi även då åkt utan bonus.

Men då vi åkte utomlands var det självklart att bonus skulle med för då åkte vi iväg för att få umgås som familj.

• Trulis
    Tida77 skrev 2007-09-15 09:56:24 följande:
    Har inte läst vad andra skrivit, men mitt råd är att tänka tvärt om,Om din man hade velat resa bort på semester utan DITT barn, vad hade du tyckt då?Tänk på att även om DU har en familj med era barn och ett bonusbarn, så har han en familj med era barn och ett barn som han inte "får ha" hos sig hela tiden.Tycker att han verkar vara en bra pappa som vill att alla hans barn ska vara med i familjen och på "familjeaktiviteter", inte bara era gemensamma.För honom är det ju inte er familj plus ett bonusbarn, utan dig och alla hans barn, om du förstår hur jag menar...
    Jag föreslår att du läser lite längre bak i tråden, där TS har berättat hur det ligger till. Detta handlade om EN enstaka gång, då flickan ändå var bortrest och skulle komma hem till orten på eftermiddagen, plus att hon var hos sin mamma vid den tidpunkten, vilket var helt enligt schema och tidplanering.
    M a o, det var inte ens "deras" vecka.
Svar på tråden Ok med semester UTAN bonusbarn?