Liselotte B skrev 2008-05-26 14:23:06 följande:
Mari43, jag vill bara stötta dig i din svåra situation. Det är ju modernt nu att tonåringar ska föda barn de råkar bli med. Se senaste boken av von Bredow, Juno-filmen och Slam av Nick Hornby. Tidigare (70, 80 och 90-tal) var det självklart att man gjrde abort i tonåren och väntade tills man visste var man hade sig själv och barnets pappa. Ordnad ekonomi är ju också en hjälp. Jag vet hur svår tde tä rat tvilja så väl och bli så fullständigt dissad av sin dotter som bara tror att man vill förstöra för henne. Lycka till!Till er unga mammor vill jag säga att jag är imponerad av att ni klarat av att få barn så unga. Jag förmodar att det varit tufft ibänad också. Det är det för alla, oavsett åldern. Och ljuvligt studntals, naturligtvis!
Hej LiselotteB
Du kan isåfall omöljigt tagit del av socialstyreslens rapporter över tonårsaborter som ökar för varje år som går. Titta bara på hur storstäderna har det, inte en aborttid möjlig att boka. Och idag gör kvinnor från åldrarna 14 (ok, ungdomar) till 25 abort oftare än de duschar. Det är liksom ingen som har respekt för det ingrepp en abort innebär.
Jag är FÖR fri abort, och tycker att systemet är bara tokigt när man tex lätt kan få tag på dagen efter piller. De flesta tonåringar har inte pengar nog som de vill avvara för dagenefter piller (kondon användadet har INTE ökat, tvärt om!). Vissa chansar å låter bli att skydda sig helt. Därför tycker jag att man som tonårsförälder ska nästan ta för givet att det ligger i mammas och pappas ansvar att dels informera barnet samt hjälpa till och skaffa skydd (p-piller (mini piller) ) kondomer m.m.
Inte kan man veta OM ens dotter låter bli att använda detta, men ett medvetande om risken att bli gravid när man har oskyddat samlag kan ju göra den unga mer ansvarsfull??
Med andra ord tycker jag att TS ska stötta sin dotter i det beslut hon tar, oavsett beslut. Man kan visst klara av ett liv med barn , trots att man själv är tonåring. Men att känna sig ensam å övergiven , det hjälper då ingen!